Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vesa Kallionpää kuvailee puolisonsa Maarit Feldt-Rannan viimeisiä hetkiä tuskallisiksi: ”Se ei ollut hyvä kuolema”

EI eutanasialle!
22.08.2021 |

https://www.is.fi/viihde/art-2000008209398.html

"Vesa Kallionpää kuvailee kirjassa vaimonsa kuolemaa epäoikeudenmukaiseksi, vaikka ammattilaiset toimivat parhaansa mukaan. Kokemuksen jälkeen hänestä tuli eutanasian kannattaja ja hän liittyi epäviralliseen ryhmään, joka pyrkii edistämään kuolinavun mahdollisuutta Suomessa."

Ei olisi kyllä Jumalan tahdon mukaista tuollainen toiminta!!

Kommentit (123)

81/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli hyväksyt itsemurhan tälläisissa tapauksissa, niin hyväksyt sen myös kaikissa tapauksissa. Olisiko sinusta oikein, että esim. koko ikänsä kiusattu ja yksinäinen ihminen saisi itsemurha-apua?

Minusta olisi, mutta jotkut eivät sitä haluaisi.

Hollannissa masennusta sairastava on saanut eutanasian.

Vierailija
82/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällisesti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli hyväksyt itsemurhan tälläisissa tapauksissa, niin hyväksyt sen myös kaikissa tapauksissa. Olisiko sinusta oikein, että esim. koko ikänsä kiusattu ja yksinäinen ihminen saisi itsemurha-apua?

Hollannissa masennusta sairastava on saanut eutanasian.

Olen eri mutta tuo on väärin. Tuohon ei tarvitse ryhtyä vaikka Hollannissa niin tehtiinkin (?), slippery slope ei ole mikään automaatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista ja yksinäisyyttä ei ihan voi verrata siihen, että on hirvittävän kovat ruumiilliset kivut.

Vierailija
84/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joiden läheinen kuoli kovissa kivuissa, kumpi olisi teidän näkemyksen mukaan pahempi, sairaan itsemurha (yllätyksenä) kun hän vielä itse kykenee siihen vai sen lopun seuraaminen?

Itse sanon että itsemurha on pienempi paha, koska se on ihmisen oma valinta eikä vääjäämätöntä ole mitään tarvetta pitkittää. Hyvää vaihtoehtoahan ei ole olemassakaan kun pienintäkään toivoa parantumisesta ei enää ole ja kaikki hoitokeinot on käytetty.

Vierailija
85/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kuolema olla ikinä hyvä!!!!!

En ymmärrä tuota vesaa.

Vierailija
86/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maarit oli väsynyt. Ei halunnut edes nesteytystä eikä mitään.

Vierailija
87/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lääkäri ei voisi potilaan tahdosta tehdä eutanasiaa? Tahto pitäisi olla jo ennakkoon hoitotahtona! Ei viimeisillä hetkillä kun taju on lähes pois. Hoitotahdon pitäisi olla niin tarkasti tehty ettei siinä ole sanomista ja kahden riippumattoman todistajan allekirjoitus. Omaisen pyyntö ei saisi määrätä hoitotahtoa. Pystytäänkö tuollaista lakia tekemään? Lain pitäisi olla tarkkarajainen.

Vierailija
88/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen hoitajaksi. Ennen opintojen aloittamista suhtauduin eutanasiaan vielä epäröiden. Sisätautiharjoittelussa näin kuolevia ihmisiä, ja varmistuin mielipiteestäni. Olen nyt eutanasian kannalla, koska kaikkien kärsimystä ei voida auttaa, ja valitettavasti saattohoidossa on Suomessa vielä kehitettävää kauniista puheista huolimatta. Tuntuu epäeettiseltä että toiset voivat päättää toisen puolesta, miten kuoleva ihminen kuolee. Miettisivät, miltä se itsestä tuntuisi, ja millainen muisto läheisille jää.

Itse olin varmasti tynnyrissä kasvanut typerys, mutta en osannut mitenkään varautua siihen ettei kuolema olekaan mikään rauhallinen ja kaunis hetki läheisten ympäröimänä vaan se korahdus ja elimistön taistelu kuolemaa vastaan ennen lopullista periksi antoa oli ihan kamalaa seurattavaa. Ei kuoleva enää itse tässä maailmassa ollut kuin korkeintaan osittain, mutta silti tuo jäi kummittelemaan että ihan hirveää jos tuollainen jääkin viimeiseksi kokemukseksi ja melkoinen kauhukin viimeiseksi ajatukseksi..

Vierailija
89/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän pari ihmistä kun on lopettaneet itsensä ennen kuolemaan johtavan sairauden pahinta vaihetta ja se on täysin hyväksyttävä syy. Huomattavasti arvokkaampi tapa lähteä ja mieluisampi kuin se mitä terveydenhuolto tarjoaa.

Samaa mieltä. Tuossa saa lähteä ainakin tavallaan "saappaat jalassa" ja kerralla eikä kuolemaa tarvitse tehdä päiviä/viikkoja/kuukausia.

Vierailija
90/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei Maaritia nukutettu heti, miksi vasta lopuksi?? Tässäkin siis riittävä saattohoito olisi auttanut.

Maaritin mies yleistää liiaksi oman kokemuksensa perusteella. Kaikki eivät tuossakaan tilanteessa halua eutanasiaa. Esim. Janita Lukkarinen kärsi paljon, mutta halusi vaan yhä taistella ja pitää kiinni elämästä.

Miten niin yleistää liikaa? Väittikö hän kaikkien syöpäsairaiden haluavan eutanasiaa?

Vierailija
91/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheisen nopeasti edennyttä syöpää seuratessani aloin ymmärtää hyvin miksi niin moni tekee itsemurh¤n diagnoosin saatuaan. Tai ainakin sitten kun on käynyt selväksi ettei parantumisesta ole enää toivoa vaan kaikki keinot on käytetty. Vaikka omalla läheisellä syöpä etenikin nopeasti eikä diagnoosista kuolemaan mennyt kuin pari viikkoa niin siihenkin hetkeen mahtui sellainen määrä kärsimystä, kipua ja tuskaa ettei tuollainen ole inhimillistä kenellekään. Ei kuolevalle itselleen eikä läheisille.

Yksi puolituttu mies teki itsemurhan tuollaisessa tilanteessa. Pappi sitten hautajaispuheessaan vihjaili, että vainaja ei tule pääsemään taivaaseen.

Vierailija
92/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko hypnoosista olla apua niihin kipuihin?

Vierailija
93/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut ikinä yhtään järkevää perustetta eutanasiaa vastaan. Suurin osa on jotain uskovaisten absurdeja höpinöitä. Miksi ihmeessä meidän ateistienkin pitäisi joutua kärsimään heidän naurettavasta maailmankuvastaan? Voivathan he itse sitten kuoleman hetkellä valita, että sinnittelevät helvetillisten kipujen ja tuskan kanssa, jos siitä heille hyvä mieli tulee. Eutanasiassa on kyse omasta tahdosta.

En usko, että kukaan joka on oikeasti hoitanut saattohoitopotilaita ja nähnyt tällaisen huonon kuoleman, mihin ei kipupumppu tai mitään muukaan auta, voi vastustaa sitä. T. Lääkäri, joka on näitä potilaita hoitanut

Vierailija
94/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheisen nopeasti edennyttä syöpää seuratessani aloin ymmärtää hyvin miksi niin moni tekee itsemurh¤n diagnoosin saatuaan. Tai ainakin sitten kun on käynyt selväksi ettei parantumisesta ole enää toivoa vaan kaikki keinot on käytetty. Vaikka omalla läheisellä syöpä etenikin nopeasti eikä diagnoosista kuolemaan mennyt kuin pari viikkoa niin siihenkin hetkeen mahtui sellainen määrä kärsimystä, kipua ja tuskaa ettei tuollainen ole inhimillistä kenellekään. Ei kuolevalle itselleen eikä läheisille.

Yksi puolituttu mies teki itsemurhan tuollaisessa tilanteessa. Pappi sitten hautajaispuheessaan vihjaili, että vainaja ei tule pääsemään taivaaseen.

Voi luoja. Se määrä tarpeetonta tuskaa minkä nää uskovaiset aiheuttaa toisille.

Vierailija
95/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten uskonnolla voi olla näin hallitseva ote tällaiseen asiaan 2021?

Vierailija
96/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit tietävät, millä saa itseltään hengen pois nopeasti ja kivuttomasti. Sitä ei tosin jostain syystä saa kertoa muille. Omasta mielestäni lääkäri, joka ei kannata eutanasiaa, on täysin väärässä ammatissa.

Vierailija
97/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävällisesti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista miten monien uskovien ihmisten mielestä tuota ”Jumalan tahto”-argumenttia voi käyttää tässä maailmassa niin monenlaiseen pahaan.

Lääkärit jostain syystä myös vastustavat, olisiko syynä pelko oikeusjutuista ja ammatin menetyksestä ? Omaisten joukosta aina löytyy joku joka on sitä mieltä että tehtiin murha.

Lääkärin ammattietiikkaan kuuluu elämän ja terveyden suojeleminen, joten potilaan tappaminen olisi todella ylitsepääsemätön paikka useimmille lääkäreille.

Tämä on täyttä hölynpölyä. Lääkäri haluaa potilaan parasta ja ettei tämä joudu kärsimään. Ainakin minä lääkärinä olisin useita kertoja potilaan pyynnöstä toteuttanut eutanasian, jos olisin voinut. Ajatus on juuri se, että eutanasia pitää pystyä toteuttamaan sitten, kun potilaan tuskia ei voi enää millään muulla tavoin hoitaa, hänellä ei ole muutenkaan enää kauaa elinaikaa ja hän itse nimenomaan sitä pyytää. Uskon, että suurin osa lääkäreistä kyllä antaisivat kuolinapua kärsivälle potilaalle tämän kuolinvuoteella, kun päiviä ei olisi muutenkaan enää paljoa jäljellä ja ne ovat tuskantäyteisiä.

Vierailija
98/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten uskonnolla voi olla näin hallitseva ote tällaiseen asiaan 2021?

Sanopa muuta JA miksi nämä uskovaiset sanelevat meidän rationaalisen maailmankuvan omaavien ateistien elämää???

Vierailija
99/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla on valmiina jääkaapissa valtion maksamat aineet. Siitä vain yliannos insuliinia ja se on siinä.

Kyllähän kaikki syöpäpotilaat jonkin keinon keksisivät hoitaa homma itse. Jos ihan oikeasti tahtoisivat. Mutta ongelma on siinä, että ihmiset eivät sitten kumminkaan tahdo k-uo-lla oman käden kautta, vaan asiaa tahdotaan ulkoistaa muille.

Ymmärrän että vegetatiivisessa tilassa ja neliraajahalvattujen kohdalla kysymys eutanasiasta on aiheellinen. Mutta syöpäpotilailla kuitenkin järki ja kädet pelaa melkein loppuun saakka. Jos he eivät itse saa hommaa hoidettua, miksi pitäisi lääkärit siihen velvoittaa?

Enintään lääkärit voisivat jättää purkillisen morfiinitabletteja yöpöydälle ja todeta, että kaikkien ottaminen kerrallaan on kohtalokasta. Mutta kyllä ihmisen täytyy tehdä se lopullinen teko itse, jos vain kädet vielä toimii.

Vierailija
100/123 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia on kristillinen teko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä