Vesa Kallionpää kuvailee puolisonsa Maarit Feldt-Rannan viimeisiä hetkiä tuskallisiksi: ”Se ei ollut hyvä kuolema”
https://www.is.fi/viihde/art-2000008209398.html
"Vesa Kallionpää kuvailee kirjassa vaimonsa kuolemaa epäoikeudenmukaiseksi, vaikka ammattilaiset toimivat parhaansa mukaan. Kokemuksen jälkeen hänestä tuli eutanasian kannattaja ja hän liittyi epäviralliseen ryhmään, joka pyrkii edistämään kuolinavun mahdollisuutta Suomessa."
Ei olisi kyllä Jumalan tahdon mukaista tuollainen toiminta!!
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Mahasyövässä terminaalivaihe on järkyttävä. Olen kertonut tämän jossain muussakin ketjussa mutta tiedän tapauksen jossa potilaan uloste tuli suusta. Ja se haju on muutenkin paha, mutta, en ikinä unohda tätä hajua. Mulla oli nenässä vaikka mitä suojia mutta eihän se mitään auttanut.
Mahasyövässä uloste ei tule potilaan suusta siitä yksinkertaisesta syystä, että mahasta ei etene yhtään mikään enää eteenpäin. Mutta jos pääsee, niin siitä tulee ulostetta vasta paksusuolessa ja se pääsee varsin sujuvasti ulos normaalia reittiä, siellä ei ole tukoksia. Mahalaukussa oleva neste tms. ei muutu ulosteeksi, vaikka ei pääse suolistoon! Mitä ihmettä mahdat tehdä potilastyössä, jos oletat ulosteen syntyvän mahalaukussa?
Vierailija kirjoitti:
Apua. Asiaa sen enemmän onneksi tuntematta, olen kuvitellut että sedaatio on ihan yleisesti käytössä kivunhoitoon elämän päättyessä. Olen sitten ollut väärässä.
Olet ollut väärässä, mutta syy tähän ei ole sinussa. Syyllisiä tähän ovat ne lierot, jotka esiintyvät ammattilaisina ja kertovat ihmisille näkemyksiä, joiden tietävät olevan silkkaa valhetta. Erityisen hirvittävässä tilanteessa ovat ne kuolevat, joilla ei ole yhtään omaista tai muuta puolestapuhujaa lopun lähestyessä.
Milä ihme puolustus se on, että tulee riippuvaiseksi? Mitä helvatan väliä sillä enää loppuvaiheessa on? Pääasia, että ei tarvitse kärsiä kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua. Asiaa sen enemmän onneksi tuntematta, olen kuvitellut että sedaatio on ihan yleisesti käytössä kivunhoitoon elämän päättyessä. Olen sitten ollut väärässä.
Olet ollut väärässä, mutta syy tähän ei ole sinussa. Syyllisiä tähän ovat ne lierot, jotka esiintyvät ammattilaisina ja kertovat ihmisille näkemyksiä, joiden tietävät olevan silkkaa valhetta. Erityisen hirvittävässä tilanteessa ovat ne kuolevat, joilla ei ole yhtään omaista tai muuta puolestapuhujaa lopun lähestyessä.
Jos he eivät ole ammattilaisia niin mistä he tietävät valehtelevansa jos toistavat sitä, mitä ammattilaiset ovat sanoneet? Vai viittaatko Räsäseen? Kyllä eutanasiaa vastustavat muutkin kuin uskovaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kuoli syöpään. Voin kertoa että tuskat olivat helvetillisiä. En voi ymmärtää ihmisiä, jotka eivät kannata eutanasiaa.
Koska tilanne on tämä, jos ikinä saan syöpädiagnoosin niin alan ensimmäisenä hamstrata lääkkeitä jotta saan itse lopetettua päiväni kun niin haluan.Sama. Ensi töikseni hommaan yliannostuksen jotain.
Minä hommaan morfiinipumpun, josta saan itse annostella lääkettä niin paljon kuin haluan. En kuolemaa aiheuttaakseni, mutta kipuja lievittääkseni
Mistä se niin vain hommataan? Siinähän on vaara että tulet viime sekunnilla riippuvaiseksi tai kuolet kaksi päivää liian aikaisin?
Tällaista asennoitumista oli muutama vuosikymmen sitten, mutta jos jollain on tuore kokemus tällaisesta asennoitumisesta, kuulisin mielelläni, ja miten tilanne eteni siitä. Eli oliko yksittäisen hoitajan tai lääkärin kanta, muuttuiko jos vaaditte.
Meille ilmoitettiin tänä vuonna kyllä heti alkuun, että kipupumpun saa, ja että tärkeintä heille on että potilas pysyy kivuttomana ja levollisena. Poliklinikan seinällä puhuttiin muistaakseni 3-4 tason kivun hyväksyttävyydestä, ja se ei ollut vielä kummoistakaan siinä listauksessa.
Te joiden läheinen kuoli kovissa kivuissa, kumpi olisi teidän näkemyksen mukaan pahempi, sairaan itsemurha (yllätyksenä) kun hän vielä itse kykenee siihen vai sen lopun seuraaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasiaa vastustaa ihminen, joka ei ole koskaan ollut lähellä kivuista kärsivää läheistä. Tai sitten uskossaan vahva, joka kuvittelee, miten on Jumalan tahto kiduttaa ihmistä.
Tai sitä vastustaa ihminen, joka pitää eutanasian yleistymistä todellisena vaarana, joka johtaa siihen, että vanhat alkavat hakeutua pois, etteivät olisi vaivaksi. Ja jos eivät ymmärrä niin toimia, omaiset painostavat. Tietenkään sellaista ei tapahdu kovin paljon heti, mutta vähitellen enemmän kunnes se on maan tapa. Kalteva taso on teoriassa virheargumentti mutta käytännössä se usein toteutuu. Se on jo nähty, että näkemykset siitä, kenen pitäisi eutanasia saada, löystyvät nopeasti. En ole nähnyt kenenkään eutanasian kannattajan ottavan kantaa tähän. Joten en ole ottanut myöskään kovin vakavasti heidän perustelujaan.
Samoin siihen haluaisin teidän kommentoivan, minä vuonna kertomanne alilääkitseminen on tapahtunut? Entä miksi potilasta ei ole nukutettu siinä vaiheessa, jossa kipu on karannut hallitsemattomaksi?
Lopettakaa välittömästi propagandanne tästä potilaiden nukuttamisesta, johon säännöllisesti törmää yhtenä käytettynä argumenttina eutanasian vastustamisessa. On sairasta ruokkia tällaista mielikuvaa ihmisille, että jokaisessa Suomen kaupungin ja kunnan saattohoitoa toteuttavassa laitoksessa on tähän mahdollisuus.Ei ole. Ymmärrätkö mitkä olosuhteet tarvitaan ihmisen nukuttamiseen ja tämän anestesian ylläpitoon? Anestesilääkäri, anestesiahoitaja, tehostetun valvonnan olosuhteet, 24/7 tehostettu valvonta. Tämä ei toteudu kun muutamissa yliopistosairaaloissa ja sielläkin hyvin rajoitetusti. Hyvät ihmiset. teitä ei tulla nukuttamaan tuskien yltyessä sietämättömiksi. Ei, teidät heitetään johonkin kroonikko-osaston perimmäisen nurkan sänkyyn tekemään kuolemaa vailla mitään apua. Kivunhoidon taso Suomessa oli alle kaiken arvosteluasteikon. Muistutus vielä teillekin eutanasian vastustajat, teidänkin vuoronne tulee kuolla kidutettuna ja armoa anellen. Tätä ei teille kuitenkaan tulla suomaan. Ehkä sitten saatte kirkkaamman kruunun.
Alkoi kiinnostaa. Kahdessa minuutissa guugle kertoi, että palliatiivinen sedaatio ei vaadi noita olosuhteita. Tämän sanoi kipupoliklinikan ylilääkäri. Valehteliko hän siis? Hengityslama saattaa seurata koska tehovalvontaoloissa ei olla, mutta sehän ei haittaa sinun mielestäsi, jos kerran vaihtoehtona pidät eutanasiaa. Eikä se ilmeisesti nykyisin haittaa lääkäreitäkään, koska kivunhoidon tärkeys on alettu ymmärtää.
Olen samaa mieltä siitä, että kivunhoito on meillä kuralla ainakin ollut, nykytilannetta en tiedä. Mutta minun käsittääkseni siinä on kysymys asennevammoista.
Viestisi on myös sisäisesti ristiriitainen, koska kroonikko-osaston perälle kuolemaan unohdetaan kai luonnollisesti kuolevia kuihtuneita dementoituneita, jotka eivät juurikaan reagoi ympäristöönsä. Ei syöpäpotilaita. Vai onko tämäkin puppua? Ensinmainitut kai kuolevat niin asteittain, että tietoisuuden loppukin on kadonnut ennen lähtöä.
Opiskelen hoitajaksi. Ennen opintojen aloittamista suhtauduin eutanasiaan vielä epäröiden. Sisätautiharjoittelussa näin kuolevia ihmisiä, ja varmistuin mielipiteestäni. Olen nyt eutanasian kannalla, koska kaikkien kärsimystä ei voida auttaa, ja valitettavasti saattohoidossa on Suomessa vielä kehitettävää kauniista puheista huolimatta. Tuntuu epäeettiseltä että toiset voivat päättää toisen puolesta, miten kuoleva ihminen kuolee. Miettisivät, miltä se itsestä tuntuisi, ja millainen muisto läheisille jää.
Pistän lyhyesti: lääkäri voi tehdä DNR päätöksen (omaisia kuunnellaan vain näön vuoksi) mutta ihminen ei saa itse valita eutanasiaa. Mitähän v.ttua?
Te jotka meinaatte tehdä itsarin lääkkeillä niin tuossa kyllä helposti mennään ojasta allikkoon. Kun ihminen syö jotain mikä aiheuttaa myrkytystilan esim. lääkkeitä niin keho pyrkii niistä eroon eli tulee oksennus (ihan kuin alkoholinkin kanssa). Se ei nyt mene vaan ihan niin että syön kourallisen ja tätsit.. Siitä voi seurata mm halvaantuminen jne ja voi olla että tilanne huononee.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin varmuuden vuoksi syöpädisgnoosin jälkeen alksisin hamstraamaan unilääkkeitä. Eri lääkäreillä kävisin. Olisi sitten varasto sen päivän varalle, että voisi hyvästellä läheiset ja nukkua pois.
Ohis: pks (pääasiallisesti keskushermostoon vaikuttavat) näkyy kannassa, vaikka muuten oliis täydet kiellot.
Näin meitä kontrolloidaan.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista miten monien uskovien ihmisten mielestä tuota ”Jumalan tahto”-argumenttia voi käyttää tässä maailmassa niin monenlaiseen pahaan.
Mistä he tietävät mikä on Jumalan tahto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahasyövässä terminaalivaihe on järkyttävä. Olen kertonut tämän jossain muussakin ketjussa mutta tiedän tapauksen jossa potilaan uloste tuli suusta. Ja se haju on muutenkin paha, mutta, en ikinä unohda tätä hajua. Mulla oli nenässä vaikka mitä suojia mutta eihän se mitään auttanut.
Mahasyövässä uloste ei tule potilaan suusta siitä yksinkertaisesta syystä, että mahasta ei etene yhtään mikään enää eteenpäin. Mutta jos pääsee, niin siitä tulee ulostetta vasta paksusuolessa ja se pääsee varsin sujuvasti ulos normaalia reittiä, siellä ei ole tukoksia. Mahalaukussa oleva neste tms. ei muutu ulosteeksi, vaikka ei pääse suolistoon! Mitä ihmettä mahdat tehdä potilastyössä, jos oletat ulosteen syntyvän mahalaukussa?
Samaa ihmettelin, ehkäpä tuotos on ollut ruskeaa vatsansisältöä. Työpaikkasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasiaa vastustaa ihminen, joka ei ole koskaan ollut lähellä kivuista kärsivää läheistä. Tai sitten uskossaan vahva, joka kuvittelee, miten on Jumalan tahto kiduttaa ihmistä.
Tai sitä vastustaa ihminen, joka pitää eutanasian yleistymistä todellisena vaarana, joka johtaa siihen, että vanhat alkavat hakeutua pois, etteivät olisi vaivaksi. Ja jos eivät ymmärrä niin toimia, omaiset painostavat. Tietenkään sellaista ei tapahdu kovin paljon heti, mutta vähitellen enemmän kunnes se on maan tapa. Kalteva taso on teoriassa virheargumentti mutta käytännössä se usein toteutuu. Se on jo nähty, että näkemykset siitä, kenen pitäisi eutanasia saada, löystyvät nopeasti. En ole nähnyt kenenkään eutanasian kannattajan ottavan kantaa tähän. Joten en ole ottanut myöskään kovin vakavasti heidän perustelujaan.
Samoin siihen haluaisin teidän kommentoivan, minä vuonna kertomanne alilääkitseminen on tapahtunut? Entä miksi potilasta ei ole nukutettu siinä vaiheessa, jossa kipu on karannut hallitsemattomaksi?
Lopettakaa välittömästi propagandanne tästä potilaiden nukuttamisesta, johon säännöllisesti törmää yhtenä käytettynä argumenttina eutanasian vastustamisessa. On sairasta ruokkia tällaista mielikuvaa ihmisille, että jokaisessa Suomen kaupungin ja kunnan saattohoitoa toteuttavassa laitoksessa on tähän mahdollisuus.Ei ole. Ymmärrätkö mitkä olosuhteet tarvitaan ihmisen nukuttamiseen ja tämän anestesian ylläpitoon? Anestesilääkäri, anestesiahoitaja, tehostetun valvonnan olosuhteet, 24/7 tehostettu valvonta. Tämä ei toteudu kun muutamissa yliopistosairaaloissa ja sielläkin hyvin rajoitetusti. Hyvät ihmiset. teitä ei tulla nukuttamaan tuskien yltyessä sietämättömiksi. Ei, teidät heitetään johonkin kroonikko-osaston perimmäisen nurkan sänkyyn tekemään kuolemaa vailla mitään apua. Kivunhoidon taso Suomessa oli alle kaiken arvosteluasteikon. Muistutus vielä teillekin eutanasian vastustajat, teidänkin vuoronne tulee kuolla kidutettuna ja armoa anellen. Tätä ei teille kuitenkaan tulla suomaan. Ehkä sitten saatte kirkkaamman kruunun.
Eikö voitaisi vaatia mahdollisuutta nukutukseen jokaiselle kärsivälle kuolevalle.
Tälle ei luulisi löytyvän vastustajia.
Mietin olisiko mahdollista terminaalivaiheessa ottaa vaikka syanidia jos sitö jostain saisi hankittua etukäteen. En kyllä tiedä mistä. Netistä ehkä?
Te hoitajat jotka ette tiedä mitä on uloste oksennus niin oletteko ikinä hoitaneet ketään jolla suoli on kuroutunut umpeen? Se oksennus haisee ja näyttää ihan ulosteelle, vaikka ei sitä nyt ihan virallisesti olekkaan niin terminä hyvin kuvaava ja selkeä.
Tiedän pari ihmistä kun on lopettaneet itsensä ennen kuolemaan johtavan sairauden pahinta vaihetta ja se on täysin hyväksyttävä syy. Huomattavasti arvokkaampi tapa lähteä ja mieluisampi kuin se mitä terveydenhuolto tarjoaa.
Oman työpaikkani lääkäri määrää reilusti lääkkeitä saattohoidossa oleville. Lääkkeistä ei ole aina apua niin paljon kuin toivoisi. "Morfiini" saattaa aiheuttaa pahoinvointia, hallusinaatioita, kovaa ummetusta jne. Näihin sivuoireisiin määrätään toisia lääkkeitä, joilla taas omat sivuvaikutukset etenkin vaikeasti sairailla. Esim. ummetus on todella tuskallinen ja hankala oire syöpäkipuiselle syövän vaurioittamassa elimistössä. Olen omakohtaisesti nähnyt kuinka mielekästä lääkitystä ei ole löydetty yrityksestä huolimatta. Kivulias vaihe voi kestää kuukausia, joten sedaatio ei siinä tule kyseeseen.
Mikäli hyväksyt itsemurhan tälläisissa tapauksissa, niin hyväksyt sen myös kaikissa tapauksissa. Olisiko sinusta oikein, että esim. koko ikänsä kiusattu ja yksinäinen ihminen saisi itsemurha-apua?
Minusta olisi, mutta jotkut eivät sitä haluaisi.