Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?

Vierailija
21.08.2021 |

Itse olen aina muutaman minuutin ajoissa.

Kommentit (1183)

Vierailija
1041/1183 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs hengaatte ärsyttävien kanssa. Menkää menojanne. Jotain hallintaa on siinäkin hukassa jos pari minuuttia nostaa hien pintaan äää mua ei arvosteta! Sitten toista jos joku kärsii ylimääräisen ajan tai työn muodossa. 

Vierailija
1042/1183 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla maailmassa ei olla niin tarkkoja. Mua ei haittais hiukan odottaa toisia... Jos kyse 5-10 minuutista!

Itselläni on tarkka ajantaju, mutta liiallinen optimismi! Joka kerta uskon, että ehdin! Mutta myöhästyn! En muista että olikin 8 eikä 5 tehtävää ennen lähtöä!! Ei myöhästyminen liity mitenkään toisen aliarvostamiseen. En nipottaisi itse. Mutta anteeksi pitää pyytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1183 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs hengaatte ärsyttävien kanssa. Menkää menojanne. Jotain hallintaa on siinäkin hukassa jos pari minuuttia nostaa hien pintaan äää mua ei arvosteta! Sitten toista jos joku kärsii ylimääräisen ajan tai työn muodossa. 

"Mua ei arvosteta". Minä, minä minä.

Narsismi on kehitysvamma

Vierailija
1044/1183 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat kyllä tunnollisia eivätkä myöhästele. En ainakaan tunne sellaisia ihmisiä. Ulkomailla on eri meininki.Kukaan ei tosin hermostu. Rennompi meininki.

Vierailija
1045/1183 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ei vaan arvosta sinua.

Osaamispula.

Vierailija
1046/1183 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä seison eteisessä toppatakki päällä, hiki valuen 20 minuuttia ja odottelen että mieheni pääsisi lähtemään kanssani samaan aikaan.  Lopulta istun ulkona ja odotan ja odotan. Nykyään teemme niin että sitten kun hän seisoo eteisessä ja on varmistanut ja tuplavarmistanut että kaikki on taskuissa niin pistän kengät jalkaan, takin päälle ja sitten mennään.

Vierailija
1047/1183 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki nepsy-oireiset ole myöhästelijöitä. Itse olen autisti, mutta aina etuajassa joka paikassa, koska myöhästyminen ja aikatauluista poikkeaminen aiheuttaa mulle niin suurta ahdistusta. Omaan myös äärimmäisen tarkan ajantajun ja pakkomielteen ajoissa olemiseen.

Jos minulla on sovittua menoa vaikka klo 17, saatan olla koko päivän ns. waiting modessa, eli valmistaudun jo tunteja aikaisemmin enkä osaa tehdä muuta kuin odottaa hetkeä kun pitää poistua kotoa. En vaan pysty alkaa tekemään ja säätämään mitään muuta.

Moni myöhästelijä voisi ottaa oppia.

Vierailija
1048/1183 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen usein ollut myöhässä useista tapaamisista, mutta tämä johtuu lähinnä siitä, kun yritän "valmistella" asiat kunnolla ennen kuin lähden liikkeelle ja ajantajuni ei aina läheskään ole parasta A-luokkaa kun tätä valmistelua teen. Mutta lähes aina kun valmistelut on tehty, niin mitään ei olekaan unohtunut ja kaikki tarvittava on oikeasti tehty ja kaikki tarvittava löytyy! Ärsyttää kuitenkin nuo kellon kyttääjät, sillä ehtiminen ei ole kaikki kaikessa. Esim. töihin ehtiminen, ei mielestäni ole väliä onko 1-5 min etuajassa vai sama määrä myöhässä. Varsinkin toimistotyössä merkkaa enemmän (tai pitäisi ainakin) se, kuinka paljon päivässä saa aikaiseksi kuin se, miten aikaisin tulee töihin. Edellisessä duunissa jotkut idiootit tulivat 30 min etuajassa, mutta ko. työssä ei joustettu mitenkään taakse päin liukumissa, niin pelasivat vain työnantajan pussiin tällä. Tämän lisäksi, moni saattoi tulla ajoissa töihin, mutta töissä käyttivät hirveästi aikaa p...an puhumiseen ja taukoihin, kun taas minä painoin vuosikausia paljon työtä enkä edes saikutellut niin paljoa kuin muut. Pystyin myös tikettejä laskemalla laskemaan loppuaikoina, että olin tehnyt enemmän työtä kuin kukaan muu. No eihän tämä näkynyt palkassa, eikä tästä kukaan kiitellyt mitään, varsinkaan esimiehet, mutta sitäkin enemmän valittivat kun tulin silloin tällöin yleensä 1-5 min myöhässä töihin (3 eri ruuhkatie-keskittymää piti ajaa aina töihin). Itsekin ymmärrän ärsytyksen, jos joku on oikeasti *paljon* myöhässä aina, mutta jos vain vähän ja jos kuitenkin yrittää parhaansa, niin minua ei ärsytä yhtään. Ymmärrän sen ainakin silloin jos tuo henkilö on kuitenkin panostanut siihen tapaamiseen ja "asioihin ennen tapaamista" ja on siksi rennompi ja vähemmän stressautuneempi, niin hyvä niin! Ja töissä tosiaan minua kiinnostaa ainakin ahkeruus itse työn aikana kuin se, että onko joku minuutilleen paikalla tai puoli tuntia ajoissa aina.

Vierailija
1049/1183 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse veikkaan että minulla syynä saattanee olla diagnosoimaton ADHD. En osaa hahmottaa ajan kulua.

Vierailija
1050/1183 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähtee myöhässä, niin on perillä myöhässä. Ei siinä sen kummempaa. Ja se, miksi lähtee myöhässä, johtunee siitä, että on jotain perkeleen tärkeetä tekemistä.

Vierailija
1051/1183 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymys.. mitä on myöhästyminen?

Mistä ylipäänsä voi myöhästyä.. harvoin mistään..

Yleensä mikään asia ei ala sovittuna aikana vaikka kaikki olisi paikalla.. mitä väliä silloin on tuleeko joku paikalle pari minuuttia sovitun ajan jälkeen..

Myöhästyminen on sitä, että ei ole paikalla silloin kuin pitäisi olla. Että muut ovat paikalla ja odottavat sitä, joka ei ole kyennyt raahaamaan itseään oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, vaikka kaikki muut ovat. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? 

Vierailija
1052/1183 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan itse odottelua, joten mieluummin vähän myöhässä kuin ajoissa.

Vierailija
1053/1183 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki nepsy-oireiset ole myöhästelijöitä. Itse olen autisti, mutta aina etuajassa joka paikassa, koska myöhästyminen ja aikatauluista poikkeaminen aiheuttaa mulle niin suurta ahdistusta. Omaan myös äärimmäisen tarkan ajantajun ja pakkomielteen ajoissa olemiseen.

Jos minulla on sovittua menoa vaikka klo 17, saatan olla koko päivän ns. waiting modessa, eli valmistaudun jo tunteja aikaisemmin enkä osaa tehdä muuta kuin odottaa hetkeä kun pitää poistua kotoa. En vaan pysty alkaa tekemään ja säätämään mitään muuta.

Moni myöhästelijä voisi ottaa oppia.

No mulla on tarkkaavaisuushäiriö ja olen myös waiting-modessa, mutta silti joskus myöhästyn. Eli kun keskittymisessä on haasteita, niin siinä on ja mikään määrä keskittymistä (muun karsiminen, "keskittyminen", varmistelu) ei takaa, etten harhautuisi lähdön hetkillä tai olisi unohtanut tehdä jotain asiaan kuuluvaa, vaikka luulin että olen varmistanut kaiken. Koska keskittyminen ei ole omassa hallinnassa, vaikka päällään kävelisi.

Voin ottaa oppia, mutta käytännössä meillä on eri ongelmat ja mikä toimii sinulle tai teoriassa toimisi minulle, ei toimi. Ei ole yrityksen puutteesta, ei välinpitämättömyydestä, ei tyhmyydestä, ei opin puuttesta kyse. En vaan pysty aina keskittymään ja se on vaan niin. Osa tästä on toiminnanohjauksen ongelmaa, vaikka ajattelen koko päivän vain sitä tulevaa asiaa, saattavat aivoni jättää jonkin osan pois ja siihen havahdun vasta kun se tulee eteen. Ennakoiminen auta, jos siihen ei pysty.

Tuo on ableismia. Eli mä oon nepsy ja sä oot nepsy, mutta koska minä pystyn silti tähän, ei ole mitään syytä miksi sinä et pystyisi. Mun ongelmat on aitoja, sun ongelmat on tekosyitä, otapa oppia viisaammalta. Mutta ajanhallinnan ongelma tavallaan sekin, että yksittäinen meno sitoo "kohtuuttomasti" aikaa. No, tehdään mitä pystytään ja yritetään selvitä.

Vierailija
1054/1183 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähtee myöhässä, niin on perillä myöhässä. Ei siinä sen kummempaa. Ja se, miksi lähtee myöhässä, johtunee siitä, että on jotain perkeleen tärkeetä tekemistä.

Ei, vaan lähden ajallaan, menen aikakoneella ja olen ajoissa. Mutta unohdan aina, etten pysty warppaamaan paikasta toiseen silmänräpäyksessä. Se on se ongelma. Kuulostaa itseasiassa naurettavalta ja samalla se on totta.

Vierailija
1055/1183 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkatkin aina myöhässä :(

Vierailija
1056/1183 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä mikään asia ei ala sovittuna aikana vaikka kaikki olisi paikalla.. mitä väliä silloin on tuleeko joku paikalle pari minuuttia sovitun ajan jälkeen..

Myöhästyminen on sitä, että ei ole paikalla silloin kuin pitäisi olla. Että muut ovat paikalla ja odottavat sitä, joka ei ole kyennyt raahaamaan itseään oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, vaikka kaikki muut ovat. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? 

Entä kun suomalaiseen tapaan paikalla ollaan varttia ennen niin onko se minuuttia vaille tullut myöhässä? Kun ne kaikki muut siellä jo seistä törötti ja sitä yhtä odoteltiin. 

Vierailija
1057/1183 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietenkin esim. junat/lentokoneet/laivat odottelevat virallisen lähtöajan jälkeen sen pari tuntia ylimääräistä, että "mätiskaanvielääkkiäjakäynnopeestivieläsuihkussa" kerkiää myös mukaan. 

Vierailija
1058/1183 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele heidän suhteensa aikaa siten, että lisäät sovittuun aikaan 5 min.

Ei missään nimessä. Jos annatte myöhästelijöille lisäaikaa, niin sehän tarkoittaa, että heidän myöhästelynsä on muille ok, kun "muut kuitenkin odottivat".

Todella usein näkee tätä vinkkiä "Kerro myöhästelijälle puoli tuntia/tunti aiempi aika kuin oikeasti pitää olla paikalla". Tuolla tavalla myöhästelijälle oikeutetaan se myöhästyminen, kun hän huomaa, että kaikki muutkin tulivat vasta nyt joten ei haitannut yhtään, että mekin/minäkin tulin vasta nyt.

Myöhästelijöiden kanssa pidetään tiukempi linja kuin muiden kanssa. Jos jollain on aina tapana olla myöhässä, häntä ei odotella sekuntiakaan. Jos sen sijaan joku, joka ei koskaan myöhästy, ilmoittaakin myöhästyvänsä nyt kun autosta on akku loppu/liikenneonnettomuuden vuoksi tie poikki/polkupyörästä rengas poikki/pitääkin soittaa jollekin ambulanssi, niin häntä voidaan odotella. Mutta muuten teette kuten on sovitu niin, että myöhästelijä huoma, ettei häntä odotella sekuntiakaan. Ja jos myöhästyy vaikka kokouksesta, niin siitä huomautetaan, että on epäkohteliasta tulla tänne möykkäämään kun muut ovat jo aloittaneet.

Vierailija
1059/1183 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa tällaista heebojen kanssa aikataulu sen verran aikaisemmaksi kuin mitä heillä on tapana olla myöhässä.

Vierailija
1060/1183 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on vaimonsa kanssa aina myöhässä. Aikaisemmin syyksi selitettiin, että lasten kanssa on vaikea päästä lähtemään ajoissa. Sittemmin on esitetty, että veljeni sairaus eri hoitotoimenpiteineen ja valmisteluineen vaatii yllättävästi aikaa. Todellisuudessa ovat narsisteja, jotka säälipisteiden toivossa tulevat kaikkialle viimeisenä, jotta kaikki varmasti näkevät, että hekin tulivat, vaikka vähän hankalaa oli. Pyrkivät herättämään sääliä varsinkin iäkkäissä sukulaisissa, jotta saisivat näiltä rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän