Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?

Vierailija
21.08.2021 |

Itse olen aina muutaman minuutin ajoissa.

Kommentit (1183)

1061/1183 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista yhtään myöhästymisiä. Lähden aina ajoissa. Se on kyllä ruma tapa ja siitä voi joskus seurata vakavia ongelmia.

Vierailija
1062/1183 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuosikausia sietänyt paria myöhästelijää, ja aina odotellut heitä valittamatta, kunnes yhtäkkiä päätin vain lopettaa sen. Jatkuva myöhästely on toisen ajan varastamista, se on itsekästä ja piittaamatonta.

Nykyään en odottele kahvilassa tai ravintolassa myöhästelijää vaan tilaan itselleni ruuat ja aloitan kaikessa rauhassa syömisen. Jos myöhästelijä tulee paikalle esim. vasta kahvin aikana, niin se on hänen ongelmansa. Tapaaminen jää silloin aika lyhyeksi. Samoin toimin, jos ollaan sovittu vaikka museoon menosta: en enää odottele eteisessä viittä minuuttia pidempään vaan menen museoon tutustumaan näyttelyyn yksinäni. Kaveri tulee jos tulee, en odottele, enkä myöskään venytä museokäyntiäni myöhästyjän takia.

En enää muistuttele kroonista myöhästelijää tapaamisista enkä kysele perään. Jos aikuinen ihminen ei pysty hallitsemaan elämäänsä edes noin alkeellisella tasolla, ei asian korjaaminen ole minun vastuullani.

En pillastu 5-10 minuutin odottelusta silloin tällöin, mutta sellainen tyyppi, joka on aina myöhässä vähintään 15 min, usein yli 30 min, ei ehkä ole minulle oikeaa seuraa, enkä minä hänelle.

Toinen noista myöhästelijöistä on lopettanut myöhästelyn meidän tapaamisistamme. Hän siis olisi kaikki nämä vuodet osannut tulla ajoissa, jos vain olisi halunnut. Toinen puolestaan suuttui minulle tästä rajojen vetämisestä, emme enää tapaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1183 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on tapahtunut akateemiselle vartille, sille ajanjaksolle, johon nuoret opiskelijat totutetaan opintojen alusta pitäen? Eihän opintojen päätyttyä tapojaan pysty noin vain muuttamaan. Vai puhutaanko nyt alempien asteiden työpaikoista? En olekaan kuullut ammatillisesta vartista, täytyy myöntää.

Vierailija
1064/1183 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen jo päälle nelkyt. Minulle kuuluisi jo enemmän kuin olen saanut.

En enää jaksa juosta sen takia että olisin ajoissa aamulla tai muutenkaan mihinkään. Ei siitä kiitosta saa. T-paita takin alla vain hikoontuu ja fiilikset menee.

Ei enää ole mun arvoiselle ihmiselle sopivaa touhua. Töissä nyt muutenkin pakotetaan jäämään ylitöihin ja ei kiinnostaisi. Myöhästyn siis ihan suosiolla ja haistatan pitkät.

Palkassa ei näy vaikka miten olisi ajoissa.

Suomen kielessäkin on termi ja suomalaisten pitäisi alkaa hyväksymään se ettei se ole syntiä tai pahasta.

Kiireestä saatte syyttää ihan itseänne ja maailma ei kaadu myöhästelystä.

Turhaa stressaamista.

Vierailija
1065/1183 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästyminen on hyvä kirjoitti:

No itse olen jo päälle nelkyt. Minulle kuuluisi jo enemmän kuin olen saanut.

En enää jaksa juosta sen takia että olisin ajoissa aamulla tai muutenkaan mihinkään. Ei siitä kiitosta saa. T-paita takin alla vain hikoontuu ja fiilikset menee.

Ei enää ole mun arvoiselle ihmiselle sopivaa touhua. Töissä nyt muutenkin pakotetaan jäämään ylitöihin ja ei kiinnostaisi. Myöhästyn siis ihan suosiolla ja haistatan pitkät.

Palkassa ei näy vaikka miten olisi ajoissa.

Suomen kielessäkin on termi ja suomalaisten pitäisi alkaa hyväksymään se ettei se ole syntiä tai pahasta.

Kiireestä saatte syyttää ihan itseänne ja maailma ei kaadu myöhästelystä.

Turhaa stressaamista.

Oikea asenne.

Jos ei ole tyytyväinen työnlaatuun ja tekijään, niin antaa potkut.

Noin muuten hyviä tekijöitä odotetaan aina töihin vaikka tulisi tunninkin myöhässä...

Hyvät tekijät saa anteeksi ja on aina tervetulleita töihin ihan millä työajalla haluaa.

Vierailija
1066/1183 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että myöhästely on ärsyttävää, olen usein vasta ajallaan paikalla tai esim 30 sekuntia myöhässä sovitusta ajasta.

Mutta miten ajoissa olijat eivät ymmärrä, että on yhtä epäkohteliasta olla 15min ajoissa (siis jos kyse on esimerkiksi juhliin tai muuten vaan kylään menemisestä), kuin 15min myöhässä.

En voi sietää sitä, kun kotiini ilmestytään pahimmillaan puoli tuntia etukäteen siitä kun olen kutsunut. Ja sama tyyppi on loukkaantunut, jos menen 30min myöhässä. Pyydän ymmärtämään, että nämä ovat molemmat aivat yhtä pahoja tapoja, mikäli se vaikuttaa toiseen.

Vierailija
1067/1183 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä liian ajoissa tulijoita. Tuntuu, että heillä on usein muitakin haasteita.

Vierailija
1068/1183 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästely on yksi yleisimmistä nepsyoireista ja termi mitä yleensä käytetään on aikasokeus, kyseiset ihmiset eivät hahmota aikaa samalla tavalla kuin muut.

Kyse ei ole siitä että ei arvostaisi toisia vaan siitä että toisten ihmisten aivot ja aivokemia nyt vaan sattuu toimimaan erilailla ja priorisoimaan eri asiat eri järjestykseen, kuin "normaali ihmisillä"

jos ette ole aikaisemmin huomanneet niin monesti myöhästelevät ihmiset ovat adhd/add tai vähintään lievästi autistin kirjoon asettuvia henkilöitä, eivät tätä itse välttämättä tajua ja usein myös olettavat että muut myöhästelevät samalla tavalla. Samoin tavaroiden ja tärkeidenkin papereiden hukkaaminen kuuluu samaan "häiriöön"

Aika omaan napaan tuijottelua tuo että ottaa itseensä varsinkin jos myöhästely on toistuvaa ja selkeästi aiheuttaa kyseisen ihmisen elämänhallinnan ongelmia, se on oire ei syy ja siitä ei kannata pahoittaa omaa mieltään. Jos kyseessä läheinen niin passittaisin adhd kokeisiin, sillä voi pelastaa ihmisen jopa mahdolliselta päihdeongelmalta. Sillä lääkitsemätön adhd on suurin yksittäinen syy päihdeongelmiin.

Vierailija
1069/1183 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuessa voi olla ajan kulun arviointiin ja asioiden ennakointiin liittyviä haasteita.

Mietitään että esim. koulu alkaa klo 8.00 ja joulumatka kestää 30 min.

Ajatuksena lähtö olisi klo 7.30 ja itsensä laittaminen valmiiksi kestäisi vaikka 30 min.

Siinä 30 min aikana tuleekin muita hoidettavia asioita väliin ja klo onkin jo 7.40.

Lähtö aika myöhästyy.

Sen jälkeen 10 min myöhässä.

Vierailija
1070/1183 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään hyväksi myöhästelyäm se on niin epäkunnioittavaa. Esim sisareni ja miehensä tulivat kummityttönsä lapsen rippijuhliin kutsuttiin. Matkaa Juhlapaikalla vajaa km, ja ainoa myöhässäolijat. Juhlat olivat jo alkaneet. Lisäksi olivat tavallisissa jopa virttyneissä vaatteissa, kulahtaneissa kengissä ym ym. Kyllä oli myötähäpeä korkealla. Eivät varmaan edes käsittäneet, miten noloja olivat.

Lisäksi rippilahjaksi lapselle 20€. Ovat hyvin toimeentulevia, mutta nuuhkia.

Eipä olla paljoa enää tekemisissä, vuosikausia jatkunut sama piittaamaton myöhästely kaikista tilaisuuksista.

Vierailija
1071/1183 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähtee myöhässä, niin on perillä myöhässä. Ei siinä sen kummempaa. Ja se, miksi lähtee myöhässä, johtunee siitä, että on jotain perkeleen tärkeetä tekemistä.

Myöhästely työpaikan kokouksista on huomionhakua ihmiseltä, joka yrittää näyttää siltä, että on niin paljon työtä ja aikataulut eivät toimi. Todellisuudessa ne maleksivat jossain 10-15 minuuttia ennen kuin tulevat toimiston kokoustilaan. Eihän heitä muuten kukaan huomaisi.

Vierailija
1072/1183 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhästely on yksi yleisimmistä nepsyoireista ja termi mitä yleensä käytetään on aikasokeus, kyseiset ihmiset eivät hahmota aikaa samalla tavalla kuin muut.

Kyse ei ole siitä että ei arvostaisi toisia vaan siitä että toisten ihmisten aivot ja aivokemia nyt vaan sattuu toimimaan erilailla ja priorisoimaan eri asiat eri järjestykseen, kuin "normaali ihmisillä"

jos ette ole aikaisemmin huomanneet niin monesti myöhästelevät ihmiset ovat adhd/add tai vähintään lievästi autistin kirjoon asettuvia henkilöitä, eivät tätä itse välttämättä tajua ja usein myös olettavat että muut myöhästelevät samalla tavalla. Samoin tavaroiden ja tärkeidenkin papereiden hukkaaminen kuuluu samaan "häiriöön"

Aika omaan napaan tuijottelua tuo että ottaa itseensä varsinkin jos myöhästely on toistuvaa ja selkeästi aiheuttaa kyseisen ihmisen elämänhallinnan ongelmia, se on oire ei syy ja siitä ei kannata pahoittaa omaa mieltään. Jos kyseessä läheinen niin passittaisin adhd kokeisiin, sillä voi pelastaa ihmisen jopa mahdolliselta päihdeongelmalta. Sillä lääkitsemätön adhd on suurin yksittäinen syy päihdeongelmiin.

Näin ADHD-diagnosoidun henkilön neurotyypillisenä sisaruksena minun on pakko todeta, että tällainen asenne on todella vaarallinen. Kyllä, tarkkaavaisuushäiriö voi ehdottomasti hankaloittaa ajanhallintaa. Silloin vain täytyy kehittää metodit, joilla pysyy ajoissa. Yksi vaihtoehto on laittaa tapaamiset kalenteriin puoli tuntia etuajassa. Henkilö voi myös täyttää puhelimen muistutuksilla tai herätyksillä ennen lähtöä. Pakkohan noita metodeja on opetella, koska ei ADHD:sta kärsiväkään saa anteeksi lentokoneesta tai työhaastattelusta myöhästymistä.

En haluaisi lainata erästä surullisenkuuluisaa kokoomuspoliitikkoa, mutta kaikilla meillä on kuule rajoitteita. Niitä voi loputtomasti käyttää tekosyinä sille, että kohtelee muita huonosti, mutta niitä ei tarvitse hyväksyä. Kenenkään aika ei ole toisen aikaa arvokkaampaa, ja on yksinkertaisesti väärin laittaa toinen odottamaan kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
1073/1183 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisäinen kello on 2 minuuttia jäljessä. Siksi myöhästyn bussista mm.

Vierailija
1074/1183 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että myöhästely on ärsyttävää, olen usein vasta ajallaan paikalla tai esim 30 sekuntia myöhässä sovitusta ajasta.

Mutta miten ajoissa olijat eivät ymmärrä, että on yhtä epäkohteliasta olla 15min ajoissa (siis jos kyse on esimerkiksi juhliin tai muuten vaan kylään menemisestä), kuin 15min myöhässä.

En voi sietää sitä, kun kotiini ilmestytään pahimmillaan puoli tuntia etukäteen siitä kun olen kutsunut. Ja sama tyyppi on loukkaantunut, jos menen 30min myöhässä. Pyydän ymmärtämään, että nämä ovat molemmat aivat yhtä pahoja tapoja, mikäli se vaikuttaa toiseen.

Jos menee toisen luokse on parempi olla myöhässä kuin ajoissa, vaikka siis tuo 15 min, mutta jos tapaa ravintolassa tai muualla julkisella paikalla, on parempi olla aina mieluummin ajoissa kuin myöhässä. Riippuu siitä missä tavataan ja millä tavalla ajoissa tai myöhässä oleminen vaikuttaa toisen henkilökohtaiseen tilaan tai aikaan.

Vierailija
1075/1183 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerkeän juuri ja juuri klo 7 alkavaan aamuvuoroon. Herääminen klo 5 on yhtä tuskaa, pääsen ylös vasta klo 5.15, vaikka olisin nukkumassa ennen klo 22, aiemmin ei nukuta. Olen hoitoalalla ja koko menossa oleva lista on pelkkää aamuvuoroa, vaikka toivoin iltapainotteista listaa. Olen vahvasti iltaihminen ja kun näin listan, olin harmistunut pitkään, ihminen pakotetaan tuollaiseen rytmiin. Ehdottomasti pitäisi kuunnella ihmisten toiveita, suullinen toive ei näköjään aina riitä. Aamuvuoron tekijöitä kyllä riittää, monet toivovat aamuja. Onneksi voi vaihdella vuoroja toisten työntekijöiden kanssa ja seuraavassa listassa on iltavuorojakin.

Ennen myöhästelin paljon enemmän, mutta olen saanut taipumukseni kuriin. Etuajassa en halua tulla.

Vierailija
1076/1183 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muitten kotiin saavun sovittuna aikana, odottelen nurkan takana koska olen etuajassa varmuuden vuoksi. Aikaisemmin lähdin aina edellisellä bussilla että varmasti ehdin mutta nykyään lähden vielä yhtä vuoroa aikaisemmin koska vuoroja on jätetty ajamatta tai ovat olleet täynnä. En kestä myöhästelijöitä ja olen päättänyt että en enää odottele, minäkin olen tärkeä.

Vierailija
1077/1183 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on erillaisia ja jokainen saa olla sellainen kuin on omana itsenään. Joten oletpa myöhässä taikka ajoissa todellisuudessa sillä ei ole mitään merkitystä elämässä eikä edes ole kenenkään käytöstavoista kiinni. Hyvänä neuvona antaisin on itsetutkistelun paikka miksi jotkut asiat saavat ihmisen itsessään ärsyyntymään muiden ihmisten piirteistä, käytöksestä ja ominaisuuksista kun et voi kontrolloda kaikkea ympäristössä olevaa asiaa eikä ihmiset vain ole kaikki samanlaisia keskenään jotka toimivat samaan aikaan samalla tavalla. Kysykää itseltänne miksi sinun pitäisi muuttua toisen ihmisen vuoksi sellaiseksi jota hän haluaa. Miksi ihminen ei hyväksy sinua sellaisena kuin olet. Miten voin muuttaa omaa käytöstäni asioissa jotka saavat minut suuttumaan. Sitten kun ihminen oivaltaa tämän itsessään on hänen elämässä saavutettu jälleen yksi viisauden ja kasvamisen prosessi. Olemme saman arvoisia, elämän arvoisia ihmisiä sellaisina kuin olemme niin hyvillä sekä huonoilla puolilla varustettuna joka on vain hyväksyttävä.

Vierailija
1078/1183 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ei vaan arvosta sinua.

Sekin, mutta onko myös se, että kiire ja menestys kytketään menestykseen, siis tyyliin, että vain laiskoilla ja menestymättömillä on aikaa. Kaikille hienoilla ja rikkailla on aina kiire, jos ei muualle, niin hyväntekeväisyystapahtumaan, jossa revitään rahaa köyhien selkänahasta rikkaille.

Vierailija
1079/1183 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ei vaan arvosta sinua.

Sekin, mutta onko myös se, että kiire ja menestys kytketään menestykseen, siis tyyliin, että vain laiskoilla ja menestymättömillä on aikaa. Kaikille hienoilla ja rikkailla on aina kiire, jos ei muualle, niin hyväntekeväisyystapahtumaan, jossa revitään rahaa köyhien selkänahasta rikkaille.

Korjaus: siis kiire ja raha

Vierailija
1080/1183 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOP 3hyvää syytä olla aina myöhässä:

1. Piittaamattomuus

2. Ajan hallinnan ongelmat

3. SAA HUOMIOOO!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän