MENNYT tammikuu oli Suomessa kylmin koskaan, Ilmatieteen laitos kertoo.
Kommentit (50)
Omafortumista näen saman, 5v keskilämpötilat:
- 2024 -5.1 !!
- 2023 -0,2
- 2022 -1,2
- 2021 -2,5
-2020 +3,5 !!
Oman muistini mukaan ei tuota ennenkään ollut näin pitkiä pakkasjaksoja, v79 oli Helsingissä pari päivää -23, muuten lähinnä yksittäisiä pakkasöitä alle -20.
Kun olin lapsi niin tuntui että talvella oli aina 30 astetta pakkasta.
Muistan hyvin kun jääkaudellakin oli lämpimänpää.
Mutta muista ettei sää ei ole sama kuin ilmasto.
Paitsi helteellä.
Näitä kylmiä jaksoja ei lasketa mukaan kun mitataan maapallon lämpenemistä. Ei tue teoriaa.
Ilmastonmuutos aiheuttaa nimenomaan ääriilmiöitä.
Esimerkiksi:
Kuumaa
Kylmää
Kuivuutta
Pitkiä runsaita sateita, tulvia
Hirmumyrskyjä
Keväällä saat kuitenkin lukea lehdestä, että mennyt talvi oli leuto. Viime talvikin kuulemma oli. Tai no, voihan se olla leuto, vaikka lumi on maassa lokakuusta huhtikuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi:
KuumaaKylmää
Kuivuutta
Hirmumyrskyjä
Miten Suomi aikoo varautua niihin ja hyötyä niistä? En ole mitään juttua koskaan nähnyt siitä, miten Suomi voisi mahdollisimman paljon hyötyä tästä väistämättömästä muutoksesta. Kaikki tarmo laitetaan väistämättömän torjuntaan, vaikka toisesta suupielestä huudetaan, ettei tätä voi enää torjua.
Vierailija kirjoitti:
Omafortumista näen saman, 5v keskilämpötilat:
- 2024 -5.1 !!
- 2023 -0,2
- 2022 -1,2
- 2021 -2,5
-2020 +3,5 !!
Oman muistini mukaan ei tuota ennenkään ollut näin pitkiä pakkasjaksoja, v79 oli Helsingissä pari päivää -23, muuten lähinnä yksittäisiä pakkasöitä alle -20.
Tällä tutkimuksella irtoaa varmaan tohtorinhattu lapin yliopitolla.
Pakkanen on ilmaston lämpeämistä, Ylen asiantuntijatkin tämän jo pariin kertaan todenneet. Parempi vaan totutella toistamaan tuota mantraa! Ei missään nimessä kannata ajatella itse.
Eihän tullut edes pakkasennätystä.
Vierailija kirjoitti:
Pakkanen on ilmaston lämpeämistä, Ylen asiantuntijatkin tämän jo pariin kertaan todenneet. Parempi vaan totutella toistamaan tuota mantraa! Ei missään nimessä kannata ajatella itse.
Näköjään ei kiinnosta oikeasti lukea, mitä se ilmastonmuutos tarkoittaa ja miten se ilmenee. Ei ku räkätetään naama punasena, jos on pakkasta Suomessa kuukauden. Voi v tätä yksinkertaisuutta.
Viimeiset neljä talvea olleet aivan tavanomaisia runsaslumisia suomalaisia talvia. Suomessa asuva ei näe mitään muutosta ilmastossa. Ehkä se sitten jossain muualla näkyy. Tosin, täällähän se piti näkyä paljon enemmän kuin muualla. Jutut ja väitteet muuttuu koko ajan. Ja vuodet kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi niin tuntui että talvella oli aina 30 astetta pakkasta.
Olen keski-ikäinen mutta en muista tuollaista. Mutta tasaisempaa oli, ei talvimyrskyjä.
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset neljä talvea olleet aivan tavanomaisia runsaslumisia suomalaisia talvia. Suomessa asuva ei näe mitään muutosta ilmastossa. Ehkä se sitten jossain muualla näkyy. Tosin, täällähän se piti näkyä paljon enemmän kuin muualla. Jutut ja väitteet muuttuu koko ajan. Ja vuodet kuluu.
Meille piti tulla Keski-Euroopan talvet. Noh, kusetus muuttuu aina tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi:
KuumaaKylmää
Kuivuutta
Hirmumyrskyjä
nii ja myös pidentyneitä syksyä ja kevättä eli sellaista keliä joka ei ole kylmää eikä kuumaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin! Itse 70- ja 80-luvun talvet eläneenä voi todeta kaikille palstaa lukeville nuoremmille ihmisille, että viimeiset 4 talvea ovat olleet aivan samanlaisia kuin noiden vuosikymmenten talvet. Mikään ei ole muuttunut Suomessa 40-vuodessa. Ei mikään.
Ehkä muut maat saa sen lämmön ja Suomi saa kylmyyden ja maksut? Perinteistä siis.
Sulle kahdeksan vuotta on "koskaan". OK.