Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?
Kommentit (1183)
Yksi kaverini on usein myöhässä.
Lentokentälle menen itse 2 h ennen lentoa.
Hän tulee vasta 1 h ennen lentoa.
Ottaa aina tahallaan viimeisen mahdollisen bussin kentälle. Ei tajua että bussi voi myöhästyä tai hajota. Myös ruuhkat ja lakot voi häiritä.
Hän ei niistä välitä pätkääkään.
Iso riski tuo.
Kerran hän myöhästyikin k euroopassa ja joutui päiväksi kentälle.
Tuli siis myöhässä kotiin lisäkulujen kera.
Sama ukko pummii rannalla aurinkorasvatkin, vaikka huomautan etukäteen ottamaan omat mukaan.
Ikää jo lähes 60 v mutta ei välitä muusta kuin itsestään. Ikisinkku tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaverini on usein myöhässä.
Lentokentälle menen itse 2 h ennen lentoa.
Hän tulee vasta 1 h ennen lentoa.
Ottaa aina tahallaan viimeisen mahdollisen bussin kentälle. Ei tajua että bussi voi myöhästyä tai hajota. Myös ruuhkat ja lakot voi häiritä.
Hän ei niistä välitä pätkääkään.Iso riski tuo.
Kerran hän myöhästyikin k euroopassa ja joutui päiväksi kentälle.
Tuli siis myöhässä kotiin lisäkulujen kera.Sama ukko pummii rannalla aurinkorasvatkin, vaikka huomautan etukäteen ottamaan omat mukaan.
Ikää jo lähes 60 v mutta ei välitä muusta kuin itsestään. Ikisinkku tottakai.
Ahdistava kunnon ihminen älä reissaile epäkunnollisen rennon kaverisi kanssa.
Tässä varmaan tarkoitetaan terveitä ihmisiä. Huomasin eräästä tuttavastani, että hän alkoi eläkeikäisenä usein myöhästellä. Kun vaikka olimme sopineet tapaamisen bussipysäkillä, josta meidän piti lähteä bussilla eteenpäin johonkin tapahtumaan. Harmitti kun sitten piti jäädä kyydistä ja myöhästyä tilaisuudesta kaveria
odotellessa. Tai hän oli eksynyt kirpparille vaatteita sovittelemaan ja soitti sieltä puolen tunnin päästä. - Ihmettelin kun tätä tapahtui niin usein. Mutta kun kaveri muutaman vuoden päästä sai muistisairausdiagnoosin, niin ajattelin että se oli ehkö oireillut jo aikaisemmin.
Huonoa käytöstä ja elämänhallinta hukassa
Myöhästyn kaikkialta 5-10 minuuttia. En ihan sina, mutta hyvin usein.
Olen superoptimisti kaikessa tekemisessä, joten uskon aina aidosti ehtiväni ajoissa.
Uskonnettä bussi tulee ja vihreä aalto tulee kohdalle jne. Se on mun syvällinen uskomus.
Mutta...
sitten minulla on ystävä joka myöhästyy aina tosi isosti. Alkaen 30 min, mutta usein esimerkiksi kylästä, yli tunnin. Joskus odotin risteyksessä 40 minuuttia ja huusin kun hän tuli. Hän tekee sitä kaikkien kanssa. Harmi vaan, on niin hieno ihminen muuten etten voi potkia pois elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
Tässä varmaan tarkoitetaan terveitä ihmisiä. Huomasin eräästä tuttavastani, että hän alkoi eläkeikäisenä usein myöhästellä. Kun vaikka olimme sopineet tapaamisen bussipysäkillä, josta meidän piti lähteä bussilla eteenpäin johonkin tapahtumaan. Harmitti kun sitten piti jäädä kyydistä ja myöhästyä tilaisuudesta kaveria
odotellessa. Tai hän oli eksynyt kirpparille vaatteita sovittelemaan ja soitti sieltä puolen tunnin päästä. - Ihmettelin kun tätä tapahtui niin usein. Mutta kun kaveri muutaman vuoden päästä sai muistisairausdiagnoosin, niin ajattelin että se oli ehkö oireillut jo aikaisemmin.
Hyvin harva oikeasti ilkeyttään myöhästyy.
On vain haasteita siinä.
Mieheni on aina myöhässä ja ketutustani helpottaa että kerron perillä/soitan etukäteen että istun autossa ja odotan miestäni, hän on myöhässä. Mieheni suostuu tähän.
Espanjassa asuessani ärsyynnyin tuosta todella paljon. Jos kutsui ystäviä kylään klo 18, aikaisintaan klo 19 joku tuli ja loput tunnin myöhemmin. Töissäkin jatkuva viivyttely asian kuin asian suhteen. Tauot venyi. Virastossa seisoin loputtomalta tuntuneen ajan, koska virkailijoilla ei ollut mitään kiirettä. Juuri ennen omaa vuoroa luukku lyötiin kiinni ja virkailija näytti sormilla 10 min. Eihän 10 minuutin tauko mitään, mutta mitä oli ne loput 15 min., jotka hän oli poissa. Joku tauon lisäjatkoaika vissiin. Lopulta siihen tottui, kun se oli maan tapa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin sopinut jo 3 viikkoa sitten tapaamisen kahvilaan erään henkilön kanssa. Matkaa häneltä tuohon kahvilaan oli max 2 kilometriä ja autolla tuli. Itse olin paikalla jo vartti etukäteen kun pääsin aiemmin pois palaverista kuin olin luullut. Kello oli 5 minuuttia yli tapaamisajasta niin nappasin takin päälle ja lähdin menee. Niin paljon suututti kun ei kolme viikkoa riitä siihen että siirtyy kämpiltänsä 2km päähän. Ei ollut talvi, ei ruuhka-aika. Soitti perään ja ihmetteli että missä olen. Sanoin että olen ihan kohta siinä odota vähän. Sitten soittaa n. puolentunnin päästä mutta en vastannut hänelle enää koskaan.
Onneksi pääsi susta eroon. Viiden minuutin takia välit poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan (lähes) ei myöhästy lennolta tai risteilyltä. Eli myöhästelijät myöhästyvat VAIN silloin, kun siitä on haittaa muille mutta ei heille itselleen. Tästä voi päätellä, mikä on oikea syy.
Olen myöhästelijä adhd ja voin omalta osaltani vähän avata tätä.
En ole vielä myöhästynyt lennolta tai työhaastattelusta tms.
Mutta ne varotoimet millä pääsen näihin ajoissa on aika massiivisia verrattuna muihin jokapäiväisiin tapaamisiin ja tapahtumiin, eikä sellaisia kenenkään stressinsietokyky jaksa. Esim ennen lentoa mulla on monta muistutusta kännykässä eri aikoina, ja kaikki valmiina mahdollisimman hyvin. Mitään muuta en pysty tekemään kuin valmistautumaan. Paperille on kirjoitettu muistilista myös ja mitä kaikkia muita mahdollisia. Stressi korkealla ja yleensä nukun huonosti ennen jotain suurempaa tapahtumaa koska huolehdin myöhästymisestä ja että onhan nyt kaikki kunnossa ennen lähtöä. Mahdollisesti mulla on myös maha sekaisin siitä stressistä.
Älä siis jooko tule huutelemaan mitään "oikeita syitä" kun et niistä tiedä.
Näitä toimia en tee jokaista kahvittelua ennen, koska onneksi mulla on kavereita jotka tietää että adhd aiheuttaa ajanhallinnan ongelmia, eivätkä siitä mene rikki jos tulen joskus vähän myöhässä. Ja vastaavasti kun he joskus ovat myöhässä, kuten inhimillisessä maailmassa aina joskus käy, se ei haittaa myöskään minua.Yritä sinäkin ymmärtää, ettei ihmisten neurologiset haasteet ole hyökkäys sinua kohtaan henkilökohtaisesti.
Olen ADHD enkä ole koskaan myöhästellyt. Ei kuulu diagnoosiini. Eikä tapoihini.
Mulla on PTSD pärjään muuten aika hyvin elämässä, mutta joskus vaan pää tyhjenee ja jään siihen paikkaan minuuttikaupaksi jumiin.
Unohtelua esiintyy shitti-paljon. Eli kun pitää lähteä niin on joki jota ei ookkaa laittanut valmiiksi tai pitää matkan varrella palata kotiin hakemaan.
Usein hävettää myöhästely niin paljon että jätän kokonaan menemättä.
Psyk. Apua on haettu, saatu ja pärjään experttien mukaan tosiaan riittävän hyvin arjessa ilman apua. Ottakoon sitten muut nokkiinsa koska olen rikki. Ei se päältäpäin näy että on ollut koko lapsuus peloissaan....
Varmaan yleisesti ottaen helpointa viettää aikaa sellaisten kanssa, joilla on sama rentous/nillitystaso ja sama aikakäsitys. Joskus joku on muuten niin hieno ihminen, että erilaisuutta noissa voi katsoa sormien läpi. Ei se myöhästelijäkään jaksa sellaisia pilkuntarkkoja valittajia, joiden elämä on siitä kiinni, ettei kahvilassa voi olla viittä minuuttia turhaan.
Meillä esim. vapaapäivänä saatetaan sopia, että mennään jonnekin klo10. Käytännössä kaikki vähän tällaisia säätäjiä ja hyvin luontevasti ollaan kaikki paikalla ehkä klo11 mennessä (kukaan ei ollut klo10). Ketään ei ärsytä, vaan kaikilla oli rento aamu ja meillä hauskaa keskenään. Toki koodaillaan aamun aikana, että milloin kukakin pääsee liikkeelle ja milloin ETA sit kun on matkalla.
Jos on joku oikeasti tarkka aika (lennon lähtö tai jollain joku muu meno heti tapaamisen jälkeen), niin siitä tietysti kerrotaan etukäteen, eikä oleteta, että toiset lukee ajatuksia.
Mulla on yksi tällainen ystävä vuosien takaa.
Juna lähtee ja pitäisi olla pian menossa asemalle. Tönöttää vielä kahvikuppi kädessä, pyyhe päässä ja jaarittelee juttujaan. Sanon, että nyt pitäisi olla menossa. Joo joo, sama jaaritus jatkuu ja juttu polveilee, eikä jutun pointtiin olla päästy vieläkään.
Viimein pukee päälleen, mutta missä on hiusharja ja ripsiväri? Ja hiukset pitää vielä föönata. Sukkia ei löydy.
Jaarittelu jatkuu ja seison eteisessä odottamassa. Viikkailee kaikessa rauhassa vaatteitaan kassiin. Miettii, että pitäisikö ottaa ne banaanit mukaan evääksi jääkaapista. Ottaa myös jugurtin ja alkaa syömään. Avaan ulko-oven ja menen autoon odottamaan. Lopulta tämä myöhästelijä tulee puuskuttaen autoon ja valittelee kun ei löytänyt puhelimen laturia ja meikatakaan ei ehtinyt.
Myöhästyy junasta ja vaatii, että jään odottamaan hänen kanssaan seuraavaa. Suuttuu kun mulla on muuta menoa sovittuna.
On rakas ystävä ja kaikkea, mutta tämä tämmöinen härvääminen ja myöhästely on ihan hemmetin raskasta touhua. Hän tuntuu elävän jossain omassa kuplassa johon aika ei vaikuta.
Muutenkin nämä viimehetkellä valmistautujat ovat rasittavaa porukkaa kun aina eletään niin tunteella järjen sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Huonoa käytöstä ja elämänhallinta hukassa
Tämä pätee esim. itäisen naapurin johtajaan, joka on aina myöhässä.
Mulla on eräs sukulainen, nuorehko perheenäiti, joka on myöhässä aina. Jos on perhejuhlat, hän saapuu
lapsineen aina viimeisenä, kun osa porukasta on jo poistunut. Hän ei vain saa lähdettyä ajoissa vaikka ei
ole mitään tärkeää tehtävää. Hän saattaa vaikka ryhtyä lukemaan lapsille satuja tai pelaamaan jotain
lasten kanssa.
Hänen lastensa synttäreillä hän alkaa valmistaa tarjottavia kun vieraat ovat jo tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on masennus ja siihen liittyvää ongelmaa saada mitään aikaiseksi plus aikataulut ahdistaa. Siksi viivytän lähtöä viime tippaan, kun kerta kaikkiaan en saa itseäni liikkeelle. Sekin ahdistaa ennestään ja turhauttaa, mutta minkäs sitä mielelleen voi
Paljonkin.
Mulla oli kanssa ystävä joka aina myöhässä. Mentiin mihin vaan niin sain aina odottaa. Hassua myös sen lapset aina myöhässä ja mun poika sitten odotti. Sanoin kerran pojalleni jos eivät tule, niin älä jää odottamaan. No riitahan siitä tuli.
Suomalaiset on niin pilkuntarkkoja, että muissa maissa sitä ei edes pidetä myöhästelynä, jos tulee 15minuuttia sovitun ajan jälkeen. Myöhästelyn käsite on siten kulttuurisidonnaista.
"Ajattele heidän suhteensa aikaa siten, että lisäät sovittuun aikaan 5 min."
Ei, vaan laitat oven kiinni kun sovittu aika on umpeutunut.
Mulla on tälläinen ystävä. Itse asiassa paras ystäväni. Hän on AINA myöhässä ja kaikkialta. En oikeasti muista koska olisi ollut ajoissa tai ees vaikka pari min myöhässä. Lapseni ristiäisistäkin hän oli myöhässä ja oli kummina. Jos hän sanoo jonkun aika-arvion, se ei KOSKAAN pidä paikkansa. Ei ikinä. Olen tästä hänelle sanonut nätisti monta kertaa, ei se auta mitään. Hän oli omista häistäkin myöhässä. Myöhästyy varmaan hautajaisistaankin. Olen usein todella todella todella turhautunut. En vain ymmärrä tuota piirrettä. Itse haluan olla aina ajoissa ja nyt esikoisen vanhempana en ole kovin monesta paikasta ollut myöhässä. Että en tule koskaan tuota ymmärtämään ja olen aina tuosta piirteestä tuohtunut. 😅
Herää kysymys.. mitä on myöhästyminen?
Mistä ylipäänsä voi myöhästyä.. harvoin mistään..
Yleensä mikään asia ei ala sovittuna aikana vaikka kaikki olisi paikalla.. mitä väliä silloin on tuleeko joku paikalle pari minuuttia sovitun ajan jälkeen..