Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö koiranpennun väriä saa valita?

Vierailija
20.08.2021 |

Tulevaisuudessa on tarkoitus hankkia koira perheeseen. Rodulla on useita eri värejä, joista 3 on meidän mieleen, muut ei. Nyt kuitenkin selvisi, että kasvattajat suhtautuvat ylimielisesti väritoiveisiin, että pennun hankkijan pitäisi olla tyytyväinen siihen minkä KASVATTAJA meille päättää? Minkä ihmeen takia roduille on sitten jalostettu niin monta eri väriä ja on "sallittuja" ja epäsallittuja värejä, jos niistä ei saa olla mielipiteitä? Miksi koiranäyttelyitäkään pidetään jos ulkonäkö ei saa olla kriteeri?

Tottakai meille prioriteetti 1. on koiran terveys ja luonne, mutta kyllä se väri silti vaikuttaa. Rakastumme varmasti uuteen perheenjäseneen turkinväristä riippumatta, mutta miksi pitäisi ottaa itselle epämieluisan värinen pentu, joka kuitenkin on perheenjäsenenä seuraavat 10+ vuotta. Kyseessä on puhtaasti seurakoira.

Pentu maksaa kuitenkin sen +-2000e, joten haluaisimme kyllä valita meille mieleisen, eikä vaan tyytyä siihen minkä joku muu kokee meille sopivaksi.

Kommentit (1021)

Vierailija
181/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä koirista mut me otettiin kissa pitkälti värin perusteella. Minä en pidä punaisista kissoista joten ne oli alusta asti pois laskuista

Ihan käsittämätöntä, että joku "ei pidä" tietynvärisistä eläimistä. Et ole todella eläinrakas ollenkaan.

Voi voi, kyllä minä pidän ihan kaikenvärisistä koirista, mutta _ostan itselleni_ tietynvärisen.

Vierailija
182/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä koirista mut me otettiin kissa pitkälti värin perusteella. Minä en pidä punaisista kissoista joten ne oli alusta asti pois laskuista

Ihan käsittämätöntä, että joku "ei pidä" tietynvärisistä eläimistä. Et ole todella eläinrakas ollenkaan.

No jos se tietty väri ei sovi lainkaan esim. olohuoneen sisustuksen väreihin.

Tai sydämen kaipaukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset ihmiset varmaan tilaisivat lapsensakin tietynnäköisinä, jos se olisi mahdollista.

😂 varmana olisin tilannut! Superkauniita, pitkiä ja tuuheatukkaisia, kiitos.

Parhaani tein tilausta sisään jätettäessä, lasteni isä on erittäin komea. Neljästä, jo aikuisesta lapsestamme kaksi on hyvin kauniita, yksi ok ja yksi - miten sen nyt muotoilisi- maatiaismallia. Ja luonnollisesti turha kysyä onko tällä ollut vaikutusta siihen, kuinka paljon ketäkin on rakastettu.

Vierailija
184/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole tiennyt, että jotkut valitsevat koiran värin perusteella. 

Niin, onhan se hassua! Kuka nyt valitsisi taulun tai vaatteen värin perusteella. Peräti kummallista!

Taulu tai vaate ei ole elävä ja tunteva olento, jota monet vielä kutsuvat perheen jäseneksi. Toki, sitten on ihan ymmärrettävää, että värin näkee tärkeänä kriteerinä, jos perheen jäsenen näkee yhtäläisenä vaatekaupan rekissä roikkuvaan takkiin.

Näköhavainnosta on kyse. Jokin väri meillyttää, jokin väri ei. Miksi tämä halutaan kieltää? Jos menet ostamaan vihreää takkia, mutta myyjä väen vänkään tuputtaa sinulle punaista, ostatko? Tuletko hyvälle mielelle väärn värisestä vaatteesta? Valitsetko puolison ulkonäön sen perusteella, miltä hän jonkun toisen ihmisen mielestä näyttää? Miksi koiran ulkonäkö ei saa miellyttää?

No, kun se koira ei ole edelleenkään takkiin verrattavissa saati sitten pelkkä näköhavainto. Tosin, en minä kumppaniakaan ulkönäön perusteella valinnut. Meitä on erilaisia ihmisiä, joillekin ulkonäkö on tärkeä ja meille toisille se on sisällön rinnalla sivuseikka.

Vierailija
185/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset ihmiset varmaan tilaisivat lapsensakin tietynnäköisinä, jos se olisi mahdollista.

😂 varmana olisin tilannut! Superkauniita, pitkiä ja tuuheatukkaisia, kiitos.

Parhaani tein tilausta sisään jätettäessä, lasteni isä on erittäin komea. Neljästä, jo aikuisesta lapsestamme kaksi on hyvin kauniita, yksi ok ja yksi - miten sen nyt muotoilisi- maatiaismallia. Ja luonnollisesti turha kysyä onko tällä ollut vaikutusta siihen, kuinka paljon ketäkin on rakastettu.

Minä olen neljän lapsen perheestä. Vanhempieni ehdoton lellikki oli eniten missimittoja vastaava tytär. - Mitä tekemistä sillä oli koiran värin kanssa? No, ihminen katsoo kaikkea, ellei ole sokea.

Vierailija
186/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, onhan se hassua! Kuka nyt valitsisi taulun tai vaatteen värin perusteella. Peräti kummallista!

Taulu tai vaate ei ole elävä ja tunteva olento, jota monet vielä kutsuvat perheen jäseneksi. Toki, sitten on ihan ymmärrettävää, että värin näkee tärkeänä kriteerinä, jos perheen jäsenen näkee yhtäläisenä vaatekaupan rekissä roikkuvaan takkiin.

Näköhavainnosta on kyse. Jokin väri meillyttää, jokin väri ei. Miksi tämä halutaan kieltää? Jos menet ostamaan vihreää takkia, mutta myyjä väen vänkään tuputtaa sinulle punaista, ostatko? Tuletko hyvälle mielelle väärn värisestä vaatteesta? Valitsetko puolison ulkonäön sen perusteella, miltä hän jonkun toisen ihmisen mielestä näyttää? Miksi koiran ulkonäkö ei saa miellyttää?

No, kun se koira ei ole edelleenkään takkiin verrattavissa saati sitten pelkkä näköhavainto. Tosin, en minä kumppaniakaan ulkönäön perusteella valinnut. Meitä on erilaisia ihmisiä, joillekin ulkonäkö on tärkeä ja meille toisille se on sisällön rinnalla sivuseikka.

Suomen lain (ja normaalin järjen) mukaan koira on takkiin verrattavaa omaisuutta. - No, otan osaa epämiellyttävän näköisen puolison johdosta! - Itse sain omiin sisäisiin ja ulkoisiin kriteereihini sopivan miehen.

Vierailija
187/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kuin kukaan ehtii valittamaan, miten luonne ratkaisee ja jos haluaa silmää miellyttävän koiran niin pitää ostaa lelukoira yms. niin  alleviivaan vielä. Luonne ja terveys on tottakai etusijalla, mutta vahvasti visuaalisina ihmisinä meille on myös ulkonäöllä väliä. Olemme valmiita mielummin odottamaan pitkäänkin sopivan väristä tervettä pentua, kuin ottamaan "väärän" värisen terveen tai oikean värisen sairaan koiran. 

-ap

Sinä oikeastaan vastaat itse omaan kysymykseesi heti tässä ekassa viestissäsi :)

Itse kasvattajana (saksanpaimen) valkkaan yhdessä pennun ostajaehdokkaiden kanssa pennun. Vahvaluonteinen, selkeästi sisarusta vahvemmat vietit omaava urospentu ei mene ensimmäiseksi eikä useamman koiran laumaan, vaikka ostaja miten haluaisi ja olisi väri mieleen, vaan luovutan sellaisen pennun aktiiviselle kokemusta omaavalle ostajaehdokkaalle ennemmin. 

Vierailija
188/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kuin kukaan ehtii valittamaan, miten luonne ratkaisee ja jos haluaa silmää miellyttävän koiran niin pitää ostaa lelukoira yms. niin  alleviivaan vielä. Luonne ja terveys on tottakai etusijalla, mutta vahvasti visuaalisina ihmisinä meille on myös ulkonäöllä väliä. Olemme valmiita mielummin odottamaan pitkäänkin sopivan väristä tervettä pentua, kuin ottamaan "väärän" värisen terveen tai oikean värisen sairaan koiran. 

-ap

Sinä oikeastaan vastaat itse omaan kysymykseesi heti tässä ekassa viestissäsi :)

Itse kasvattajana (saksanpaimen) valkkaan yhdessä pennun ostajaehdokkaiden kanssa pennun. Vahvaluonteinen, selkeästi sisarusta vahvemmat vietit omaava urospentu ei mene ensimmäiseksi eikä useamman koiran laumaan, vaikka ostaja miten haluaisi ja olisi väri mieleen, vaan luovutan sellaisen pennun aktiiviselle kokemusta omaavalle ostajaehdokkaalle ennemmin. 

Onko saksanpaimenkoiria muita värejä kuin mustaa ruskein merkein?

Vierailija
189/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko lapsenkin jättää synnärille, jos se on ruma? Tai palauttaa, jos ei ole tyytyväinen? Idiootit. Toivottavasti jäätte ilman koiraa. Kuulostatte pinnallisilta tyhjäpäiltä.

Kyllä minä väärän värisen jättäisin, eikä varmaan naisenkaan tarvitsisi enää kotia tulla.

Vierailija
190/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätättekö jonku juuri teille sopivan rodun valitsematta, jos rodussa ei ole sopivia värivaihtoehtoja? 

Kyllä, koska silloinhan se ei ole minulle sopiva rotu.

Aika järkkyä, jos väri menee koiran luonteen ja muuten sopivuuden edelle. 

Johan se koko rodun valinta useimmilla lähtee ulkoisista ominaisuuksista. Esim. koko, turkinpituus/laatu. Monelle esim on suoralta kädelta kaikki isot rodut pois, joku haluaa taas ehdottomasti pienen joku ei halua pitkäturkkista jne ja kaikille voisi luonteen ja muun sopivuuden puolesta olla sopiva joku ihan toisennäköinen rotu mitä on ajatellut. Ja ei, en tarkoita että käyttöominaisuuksia ei katsota tai eivät ole tärkeitä, voitte rauhoittua :D En vaan tajua miksi jonkun tietyn värin suosiminen on niin paha asia ja tekee ihmisestä jotenkin pinnallisen ”valitsen koirani sisustukseen sopivaksi”-tyypin. Ja samaan aikaan kuitenkin suositaan ostajia jotka haluaa viedä koiriaan näyttelyyn arvosteltavaksi ulkonäön perusteella🤔

Vierailija
191/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen lain (ja normaalin järjen) mukaan koira on takkiin verrattavaa omaisuutta. - No, otan osaa epämiellyttävän näköisen puolison johdosta! - Itse sain omiin sisäisiin ja ulkoisiin kriteereihini sopivan miehen.

Oho, meneepä tämä aihe sinulla tunteisiin :D

Ihmettelen vain, että miksi kaltaisesi ihminen, joka vertaa koiraa takkiin, haluaa edes sellaisen ottaa? Tämä jaksaa aina kummastuttaan, kun meille eläinsuojeluyhdistysten vapaaehtoisille sitten soitellaan, kun on kyllästytty siihen käyttöesineeseen verrattavaan eläimeen.

Eikä tarvi pahoitella kumppanista. Tavatessamme oli syöpähoitojen kaljuunnuttama ja kuihduttama, mutta yllättävän komea mies kaiken tuon alta löytyi.

Vierailija
192/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä kasvattajana annan valita värin, jos on muuten sopiva ostaja. Toki yleensä jää pentu saamatta jos ei suostu väristä tinkimään, kaikille kun ei muutenkaan riitä.

Vierailija
193/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätättekö jonku juuri teille sopivan rodun valitsematta, jos rodussa ei ole sopivia värivaihtoehtoja? 

Johan se koko rodun valinta useimmilla lähtee ulkoisista ominaisuuksista. Esim. koko, turkinpituus/laatu. Monelle esim on suoralta kädelta kaikki isot rodut pois, joku haluaa taas ehdottomasti pienen joku ei halua pitkäturkkista jne ja kaikille voisi luonteen ja muun sopivuuden puolesta olla sopiva joku ihan toisennäköinen rotu mitä on ajatellut. Ja ei, en tarkoita että käyttöominaisuuksia ei katsota tai eivät ole tärkeitä, voitte rauhoittua :D En vaan tajua miksi jonkun tietyn värin suosiminen on niin paha asia ja tekee ihmisestä jotenkin pinnallisen ”valitsen koirani sisustukseen sopivaksi”-tyypin. Ja samaan aikaan kuitenkin suositaan ostajia jotka haluaa viedä koiriaan näyttelyyn arvosteltavaksi ulkonäön perusteella🤔

Näyttelyissä kyllä katotaan rakennetta ja myös luonnetta. Esim. oma koirani on ihan liian nössö ja arka rotuunsa nähden enkä edes harkitse sen käyttämistä jalostukseen. Muuten kyllä on rakenteeltaan tosi komia koira väristä viis. 

Vierailija
194/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok on väritoive. Saattaa tosin vaan karsia pois monta pentuetta, joten voi joutua etsimään ja odottamaan kauemmin sopivaa pentua.

Vierailija
195/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on koirarotu, jossa on tosi pienet pentueet ja pitkät jonotuslistat. 

Ihan sama minkä värinen pentu sieltä tulee, kunhan pentu vaan tulee. 

Vierailija
196/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ihminen, jolla ei mitään oikeita ongelmia taida olla.

Vierailija
197/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole jonoja. En lupaa kenellekään mitään. Otan ylös kiinnostuneiden yhteystietoja ja teen pienen haastattelun. Haastattelussa tiedustelen koirakokemusta, rotukokemusta, väritoivetta, sukupuolitoivetta, mihin käyttöön koira mahdollisesti tulisi, onko kiinnostusta sijoituspentuun jne. Kun pentue syntyy niin alan yhdistellä näitä mahdollisia tulevia koteja syntyneisiin pentuihin. Eli tietysti saa toivoa vaikka mitä, mutta eri asia on sitten mitä sieltä syntyy. Joskus käy hyvä tuuri ja joskus joutuu tekemään kompromisseja niin ostaja kuin myyjäkin.

Jos tämä tyyli ei miellytä, ei kannata haaskata kummankaan aikaa vaan voi ottaa yhteyttä toiseen kasvattajaan jonka tyyli miellyttää. Kyllä minä saan myytyä pennut kuitenkin.

Kasvattajalle, joka ei ota edes varausta, en vastaa mitään yksityisasioistani. Enkä varsinkaan anna yhteystietojani.

Kyllä se minulle sopii. Sitten ei vaan kauppoja tule. Ei ole vielä yhtään pentua käsiin jäänyt. Kuten jo mainitsin, voi ottaa yhteyttä kasvattajaan jonka tyyli miellyttää.

Vierailija
198/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo mene käytännöllisyyteen eikä ulkonäköön. En vaan ymmärrä mitä väliä on koiran värillä.  No toisaalta onhan joillekin ihmisenkin värille väliä. 

Vierailija
199/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Vierailija
200/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole jonoja. En lupaa kenellekään mitään. Otan ylös kiinnostuneiden yhteystietoja ja teen pienen haastattelun. Haastattelussa tiedustelen koirakokemusta, rotukokemusta, väritoivetta, sukupuolitoivetta, mihin käyttöön koira mahdollisesti tulisi, onko kiinnostusta sijoituspentuun jne. Kun pentue syntyy niin alan yhdistellä näitä mahdollisia tulevia koteja syntyneisiin pentuihin. Eli tietysti saa toivoa vaikka mitä, mutta eri asia on sitten mitä sieltä syntyy. Joskus käy hyvä tuuri ja joskus joutuu tekemään kompromisseja niin ostaja kuin myyjäkin.

Jos tämä tyyli ei miellytä, ei kannata haaskata kummankaan aikaa vaan voi ottaa yhteyttä toiseen kasvattajaan jonka tyyli miellyttää. Kyllä minä saan myytyä pennut kuitenkin.

Kasvattajalle, joka ei ota edes varausta, en vastaa mitään yksityisasioistani. Enkä varsinkaan anna yhteystietojani.

Kyllä se minulle sopii. Sitten ei vaan kauppoja tule. Ei ole vielä yhtään pentua käsiin jäänyt. Kuten jo mainitsin, voi ottaa yhteyttä kasvattajaan jonka tyyli miellyttää.

Mulla on kasvattajana ihan sama linja. Ei mulla ole jonoja eikä varauslistoja, kun pennut on syntyneet alan pohtia että mikä voisi mennä kenellekin ja kerään potentiaalisia ostajia ympärilleni ja kutsun lupaavimmat pentuja katsomaan. Pyydän kertomaan minkälaista koiraa etsivät ja mihin tarkoitukseen, saa siinä väriäkin toivoa mutta muut ominaisuudet menevät yleensä edelle. Minä kun en näitä mittatilaustöinä voi kenellekään tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän