Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö koiranpennun väriä saa valita?

Vierailija
20.08.2021 |

Tulevaisuudessa on tarkoitus hankkia koira perheeseen. Rodulla on useita eri värejä, joista 3 on meidän mieleen, muut ei. Nyt kuitenkin selvisi, että kasvattajat suhtautuvat ylimielisesti väritoiveisiin, että pennun hankkijan pitäisi olla tyytyväinen siihen minkä KASVATTAJA meille päättää? Minkä ihmeen takia roduille on sitten jalostettu niin monta eri väriä ja on "sallittuja" ja epäsallittuja värejä, jos niistä ei saa olla mielipiteitä? Miksi koiranäyttelyitäkään pidetään jos ulkonäkö ei saa olla kriteeri?

Tottakai meille prioriteetti 1. on koiran terveys ja luonne, mutta kyllä se väri silti vaikuttaa. Rakastumme varmasti uuteen perheenjäseneen turkinväristä riippumatta, mutta miksi pitäisi ottaa itselle epämieluisan värinen pentu, joka kuitenkin on perheenjäsenenä seuraavat 10+ vuotta. Kyseessä on puhtaasti seurakoira.

Pentu maksaa kuitenkin sen +-2000e, joten haluaisimme kyllä valita meille mieleisen, eikä vaan tyytyä siihen minkä joku muu kokee meille sopivaksi.

Kommentit (1021)

Vierailija
841/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä jokin uusi ilmiö, vai onko jossain rodussa tietty väri ylivoimaisen suosittu muoti-ilmiö tms?

Viimeksi kun olin nimittäin hankkimassa koiraa, tarkemmin dobermannia, oli ihan itsestäänselvää, että pentua varatessa sai valita haluaisiko mieluummin mustan vain ruskean pennun. Muitakin toiveita sai esittää, toki tunnetulla harrastajalla oli enemmän varaa valita eri pentueista, mutta aivan taatusti jokaiselle potentiaaliselle ostajalle löytyi pentue, josta saattoi valita pennun, joka vaikutti luonteeltaan halutun kaltaiselta. Ei todellakaan ollut pakko tyytyä siihen, mitä kasvattaja sattui kenellekin myöntämään. Mutta varmaan sekin vaikuttaa, että pentueita kai on monissa roduissa paljon vähemmän kuin ennen (sinänsä hyvä asia), joten on kasvattajan markkinat.

Luulen, että isoin kohtaamisongelma on suosittujen rotujen harvinaisissa väreissä ja ensikoiran hankkijoissa, jotka eivät ymmärrä pyytävänsä harvinaisuutta.

On nähty telkkarissa se vaaleansininen sydän- ja ponikuvioin ja halutaan samanlainen. Ei tajuta, ettei niitä synny läheskään joka pentueeseen, jossa se olisi edes mahdollista.

Monia harvinaisia värimuunnoksia ei voi pennuttaa keskenään, koska perinnöllisten sairauksien riski kasvaisi liian suureksi. Tietyt geenit ovat syystä resessiivisiä.

Sitten kasvattajalle tulee 150 kyselyä sinisestä ponikuviosta, ja samaan aikaan syntyy ruskeita, tutkitusti terveitä ja hyväluonteisia koiria, joille niillekin on ottajia jonoksi asti.

Yleisempien värien suhteen ei ole tällaista ongelmaa.

Tietysti ostaja voi hieman myös tarkastella kasvattajaa, ja on syytäkin. Pentutehtailijalta tai raivopäältä ei tule ottaa minkään väristä pentua.

Vierailija
842/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa koira vaikka ranskan eläin kaupoista, EU alueella tarvittavat paperit hoituvat helposti, koirat hyvin hoidettuja, hinta 50% suomen hinnoista, saa valita koiran ihan rauhassa.

Miksi tukea kieroutunutta suomalaista kasvattaja kulttuuria, itse olen tuonut kaksi koiraa, ensin haukuttiin kun hain sieltä, mutta sitten yllättäen suomalaiset kasvattajat ovat pyytäneet astutukseen. En ole antanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa koira vaikka ranskan eläin kaupoista, EU alueella tarvittavat paperit hoituvat helposti, koirat hyvin hoidettuja, hinta 50% suomen hinnoista, saa valita koiran ihan rauhassa.

Miksi tukea kieroutunutta suomalaista kasvattaja kulttuuria, itse olen tuonut kaksi koiraa, ensin haukuttiin kun hain sieltä, mutta sitten yllättäen suomalaiset kasvattajat ovat pyytäneet astutukseen. En ole antanut.

Suosittelen samaa, saa valita sen pennun, joka itseä miellyttää.

Vierailija
844/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä hankitte?

Vierailija
845/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valitsin kyllä lapsenkin värin perusteella. Ulkomailla tämä on mahdollista. 

Vierailija
846/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että kissojen kasvattajilla on ainakin niin, että haluavat itse pitää hienoimman väriset yksilöt, tai myyvät jollekin tutulle joka ravaa näyttelyissä. Muiden on tyydyttävä siihen, että väri on mikä vaan. Miten tuo kissojen kiduttaminen näyttelyissä värin takia on hienompi ja jalompi asia kuin että joku hankkii rakkaan lemmikin sen värisenä mikä näyttää itsestä kivoimmalta? Minä en myöskään ottaisi omaan kissalaumaani uudeksi jäseneksi "väärän väristä" tällä hetkellä, koska kaikki sisustus on mietitty kissojen ehdoilla. Homma ei vaan toimi, jos on vaalea sisustus ja musta karvaa irrottava eläin tai tumma sisustus ja valkoinen karvaa irrottava eläin. Omat kissani ovat siltä väliltä ja niin ovat myös matot, verhot, sohvat jne ettei kaikki paikat näytä törkyisiltä kissankarvojen vuoksi.

Vierailija
847/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä rodusta ap puhuu. Kun me etsittiin Havannakoiran pentuja, monella kasvattajalla oli jäljellä ne vähän jämäpennut. Aina tuntui olevan ehtona sijoitus tai että käyttää näyttelyissä. Yhden koiran kanssa olen tätä näyttelyrumbaa käynyt SmMva:ksi asti ja se riitti mulle. Eli jos ei ollut kiinnostunut näyttelyistä, ei keneltäkään saanut valita itse pentua, vaa sanottiin, että tässä on tämä musta ja valkoinen pentu jäljellä, valitse niistä.

Ai että, tuo on just törkeyden huippu, kun pitäisi vielä tuhlata aikaa ja bensaa johonkin näyttelyihin, joissa vain mainostetaan kasvattajaa ilman palkkaa! 😀 katsokaa mulla on tällanen Amandas fantasy dragon shiny sparkle glitter piski nimeltä Päivi. Sillä on AA lonkat, suorat hampaat ja laskeutuneet kivekset. Koiran pitäisi olla ilmainen jos tuollaiseen pelleilyyn pitää sitoutua.

Jos kasvattajalla on hyviä pentuja, niin miksi hän haluaisi myydä ne johonkin muuhun kuin harrastavaan kotiin? Ei kasvattaminen ole mitään hyväntekeväisyyttä, hyvät kasvattajat kasvattaa lähinnä itselleen.

No ei olekaan, kun pennut maksavat järjettömän paljon ostajalle. Jos maksan tuhansia, haluan myös valita itselleni mieleisen yksilön sekä ulkonäön että luonteen suhteen.

Vierailija
848/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että kissojen kasvattajilla on ainakin niin, että haluavat itse pitää hienoimman väriset yksilöt, tai myyvät jollekin tutulle joka ravaa näyttelyissä. Muiden on tyydyttävä siihen, että väri on mikä vaan. Miten tuo kissojen kiduttaminen näyttelyissä värin takia on hienompi ja jalompi asia kuin että joku hankkii rakkaan lemmikin sen värisenä mikä näyttää itsestä kivoimmalta? Minä en myöskään ottaisi omaan kissalaumaani uudeksi jäseneksi "väärän väristä" tällä hetkellä, koska kaikki sisustus on mietitty kissojen ehdoilla. Homma ei vaan toimi, jos on vaalea sisustus ja musta karvaa irrottava eläin tai tumma sisustus ja valkoinen karvaa irrottava eläin. Omat kissani ovat siltä väliltä ja niin ovat myös matot, verhot, sohvat jne ettei kaikki paikat näytä törkyisiltä kissankarvojen vuoksi.

Tuo on kyllä totta, että kokemuksesta väriä tulee mietittyä käytännönkin kannalta. Ei se ole sen kummempaa, kuin miettiä turkinhoidon kannalta, haluaako pitkä- vai lyhytkarvaisen ja pohtia turkinhoidon vaatimuksia arjessa.

Vierailija
849/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä hankitte?

Pariisista, siellä on paljon hyviä eläinkauppoja.

Vierailija
850/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakki maksaa monta tonnia, totta helvetissä sen väri pitää saada valita.

Entä jos sen koiran luonne ei sovi teille yhtään? Olette hakemassa vaikka kaikkien kaveria, helppoa seurakoiraa, mutta se teidän väritoivepentu on pentueen ainut, joka alistaa kaikkia ja pomottelee jopa emoa? Haette vaikka aktiivista, leikkisää, hyvin kontaktia ihmiseen ottavaa harrastuskaveria, mutta teidän väritoivepentu on pentueen ainut joka tykkää nukkua yksin nurkassa ja tarkkailla sivusta?

Pitää olla tyhmä jos ei ymmärrä tätä seikkaa. Jos väri ja luonne natsaa ja kasvattaja haluaa antaa pennun niin kiva, jos ei niin voi voi.

Vierailija
851/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä hankitte?

Pariisista, siellä on paljon hyviä eläinkauppoja.

Eikö kaupoilla ole nimiä?

Vierailija
852/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu luulen että monella kasvattajalla voikin valita pennun ihan omien mieltymysten mukaan, jos kysyntää ei kauheasti ole, ja kyseessä on seurakoira. Jos on kysyntää, kasvattaja voi tehdä päätökset tarkemmalla kriteereillä, jolloin pennun ostajan kriteerit ei ehkä niin paljoa paina.

Yleensä myös kasvattajalle omat kasvatit on rakkaita ja niihin on panostettu paljon, jolloin toiveena on, että niille löytyisi hyvät kodit. Oikeasti ei ole niin ostajan kuin myyjänkään etu, että pentu tulee perheeseen, johon se ei sovi. Pahimmassa tapauksessa väärä koira tekee omistajan elämästä h elvettiä. Vastuullinen kasvattaja huomioi tämän. Esimerkiksi jos vaikka pentueen aktiivisin pentu on harmaa ja joku perhe haluaa vain harmaan koiran, mutta ei ole yhtään kiinnostunut harrastamaan koiran kanssa, kasvattaja luultavammin antaa pennun kotiin, jossa värillä ei ole väliä mutta jossa halutaan harrastaa.

Ainahan sitä saa silti esittää toiveita ja vaatimuksia. Myyjän ei ole pakko myydä. Koira ei ole esine, kuitenkaan.

Eikö nämä aktiivisuuskysymykset mietitä jo rotua valitessa? Oma rotuvalintani on chihuhua, tuntuisi kyllä todella oudolta, jos saman pentueen sisällä olisi aktiivisuudeltaan ihan ääripäitä. Ja kyllä sopeudun sekä villin että rauhallisen koiran omistajaksi yhtä hyvin. Osaan rakastaa lemmikkiäni ja huomioida sen luonteenpiirteet ja muuttaa OMAA käytöstäni koiran tarpeiden mukaan.

No vähänpä sitten tiedät. Pentueissa on yleensä vähintään yksi joka eroaa silmiinpistävästi muista. Rodusta riippuen se ominaisuus voi olla aktiivisuus, pidättyväisyys, dominointi jne

Vierailija
853/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin sain valita ihan itse koiran värin..nimen ja sukupuolen.

olin ensimmäinen joka meni katsomaan pentuja ja sen takia kukaan ei ollut vielä valinnut mitään.

Sieltä sitten tuli yksi pentu heti syliin ja se oli siinä.

On se komea oman rotunsa vahva uros omistajaansa tullut-kiihtyy 0-100 sekunnissa:-).

Jos osaat valita oikean kasvattajan niin koiran hankinta ei ole kovin hankala prosessi..

Vierailija
854/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen pennun sitten itsekin värjätä jos väri ei satu miellyttämään. Olen itse suunnitellut seepran kuvioita tai sitten sateenkaaren värejä priden kunniaksi.

Vierailija
855/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä haluan ostaa punaisen Skoda Octavian, niin minä ostan punaisen Skoda Octavian. Jos myyjä rupee inisemään, että pitäisi olla tyytyväinen harmaaseen, niin pitäkööt harmaan. Jos minä haluan ostaa mustanruskean lapinkoiran, niin minä ostan sen ja jos joku kasvattaja rupee jotain inisemään, niin haistakot genitaalit ja pitäkööt ruskeat.

Jos taas olet mennyt maksamaan ennakkoon pennusta, niin olet idiootti.

Vierailija
856/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä haluan ostaa punaisen Skoda Octavian, niin minä ostan punaisen Skoda Octavian. Jos myyjä rupee inisemään, että pitäisi olla tyytyväinen harmaaseen, niin pitäkööt harmaan. Jos minä haluan ostaa mustanruskean lapinkoiran, niin minä ostan sen ja jos joku kasvattaja rupee jotain inisemään, niin haistakot genitaalit ja pitäkööt ruskeat.

Jos taas olet mennyt maksamaan ennakkoon pennusta, niin olet idiootti.

Jos liikkeessä on punainen Octavia dieselkoneella ja harmaa Octavia bensakoneella, ja haluaisit nimenomaan bensa-auton, niin vaaditko silti saada punaisen?

Vierailija
857/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta joltakin muulta kasvattajalta jolla ei ole omituisia periaatteita vaikeuttamassa kaikkien elämää.

Vierailija
858/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne näyttelyissä sallitut menevät sellaisiin perheisiin, joissa halutaan voittaa kisoja ja tulla valioiksi (myös käyttöpuolella tarvitaan näyttelytulos). Koti tai muulla harrastuskoiralla etenkään jos ei jalostukseen, ei ole väliä. Silloin on kyse vain sisustuksesta ja sisustukseen ei vastuullinen kasvattaja koiraa myy. Eräs X- rodun kasvattaja kertoi, että häneltä oli oikeasti oltu ostamassa ko. rotua, koska se sopisi väriltään sisustukseen. Eli ei myydä.[/quote

Todella epätasa-arvoista ihmisten lajittelua tuo ajattelusi: perhekoiraa ei saa valita värin perusteella, mutta palkintoja jahtaavat ja "jalostajat" saavat haluamansa värisen.

Vierailija
859/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä rodusta ap puhuu. Kun me etsittiin Havannakoiran pentuja, monella kasvattajalla oli jäljellä ne vähän jämäpennut. Aina tuntui olevan ehtona sijoitus tai että käyttää näyttelyissä. Yhden koiran kanssa olen tätä näyttelyrumbaa käynyt SmMva:ksi asti ja se riitti mulle. Eli jos ei ollut kiinnostunut näyttelyistä, ei keneltäkään saanut valita itse pentua, vaa sanottiin, että tässä on tämä musta ja valkoinen pentu jäljellä, valitse niistä.

Ai että, tuo on just törkeyden huippu, kun pitäisi vielä tuhlata aikaa ja bensaa johonkin näyttelyihin, joissa vain mainostetaan kasvattajaa ilman palkkaa! 😀 katsokaa mulla on tällanen Amandas fantasy dragon shiny sparkle glitter piski nimeltä Päivi. Sillä on AA lonkat, suorat hampaat ja laskeutuneet kivekset. Koiran pitäisi olla ilmainen jos tuollaiseen pelleilyyn pitää sitoutua.

Jos kasvattajalla on hyviä pentuja, niin miksi hän haluaisi myydä ne johonkin muuhun kuin harrastavaan kotiin? Ei kasvattaminen ole mitään hyväntekeväisyyttä, hyvät kasvattajat kasvattaa lähinnä itselleen.

Eli ne koirat ovat olemassa vain sitä varten, että niillä voidaan harrastaa? Miksi näyttely on ainoa hyväksytty harrastus?

Vierailija
860/1021 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on oikeasti tullut yllätyksenä tämä, kuinka yleistä ilmeisesti on tuo tapa, että kasvattaja valitsee mitä pentua tarjoaa mihinkin kotiin. Aina kun perheeni on koirakaupoilla ollut ihan itse on vapaana olevista saanut valita, mikä itselle on eniten tehnyt vaikutuksen ja jäänyt mieleen. Pitäisi aika törkeänä, että kasvattaja tyrmäisi tämän ja mielivaltaisesti vain päättäisi mikä minulle hänestä on sopivin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä