Eikö koiranpennun väriä saa valita?
Tulevaisuudessa on tarkoitus hankkia koira perheeseen. Rodulla on useita eri värejä, joista 3 on meidän mieleen, muut ei. Nyt kuitenkin selvisi, että kasvattajat suhtautuvat ylimielisesti väritoiveisiin, että pennun hankkijan pitäisi olla tyytyväinen siihen minkä KASVATTAJA meille päättää? Minkä ihmeen takia roduille on sitten jalostettu niin monta eri väriä ja on "sallittuja" ja epäsallittuja värejä, jos niistä ei saa olla mielipiteitä? Miksi koiranäyttelyitäkään pidetään jos ulkonäkö ei saa olla kriteeri?
Tottakai meille prioriteetti 1. on koiran terveys ja luonne, mutta kyllä se väri silti vaikuttaa. Rakastumme varmasti uuteen perheenjäseneen turkinväristä riippumatta, mutta miksi pitäisi ottaa itselle epämieluisan värinen pentu, joka kuitenkin on perheenjäsenenä seuraavat 10+ vuotta. Kyseessä on puhtaasti seurakoira.
Pentu maksaa kuitenkin sen +-2000e, joten haluaisimme kyllä valita meille mieleisen, eikä vaan tyytyä siihen minkä joku muu kokee meille sopivaksi.
Kommentit (1021)
Muistakaa, että jokaisesta rodusta löytyy terveitä ja sairaita yksilöitä, sillä jalostustyön ylläpitäminen ei ole enää niin ennakoivaa, kuin se joskus oli - kaikki halutaan myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla.
Meillä hakusessa tietyn värinen uros. Uros sen takia koska perheessä jo entuudestaan uroskoira, ja rodun tuntien narttua ei voi ottaa. Ja väri koska haluamme tietyn värisen koiran.
Koiran hankkiminen on ostotapahtuma ja ostajalla on oikeus valita sellainen yksilö minkä haluaa.
Ei sitä voi verrata lapsen synnyttämiseen kuten joku löyhäpää esitti.
Kasvattajalla on myös oikeus olla myymättä teille sitä koiraa.
Kasvattajalla on oikeus tehdä mitä haluaa. Toistaiseksi kaikki ovat olleet halukkaita yhteistyöhön.
Uskotko oikeasti että kasvattaja pudottaa meidät pois vain koska haluamme tietystä yhdistelmästä tietyn värisen pennun?
Kasvattajaa lähtökohtaisesti kiinnostaa enemmän minkälaisiin oloihin koira otetaan.
Mulla oli pentueessa yksi erittäin haluttu red merle pentu. Se lähti sellaiseen perheeseen sijoitukseen, jonka tiesin ennestään yhteistyökykyiseksi ja -haluiseksi. Oli siitä muutkin kiinnostuneita, mutta en myynyt.
Eli juu, kyllä olisin pudottanut teidät, jos olisitte olleet siitä kiinnostuneita eikä muun värinen olisi kelvannut.
Erittäin halutulle minä ainakin laittaisin ekstrahinnan. Vähemmän halutut sitten normaalilla. Näin se menee kun luutakin niukkuutta myydään.
Minä ainakin ilmoitin kasvattajalle että etsin tietyn väristä pentua. Valitettavasti syntyi vaan saman värisiä mikä meillä jo oli mutta koska kasvattaja on hyvä, hylkäsimme väritoiveen ja varasimme pentueesta sen värisen pennun, mitä emme olleet aluksi valmiita ottamaan. Kasvattaja suhtautui jo ennen astutusta tähän väritoiveeseen hyvin, ei ihmetellyt ollenkaan miksi haluamme tietyn värisen.
Kannattaa sivuuttaa tuollaiset kasvattajat, koska heille se pentu näkyy vain rahatukkona rahaa - saatte sitä mitä annan.
Tuleva omistaja saa valita pentunsa täysin vapaasti.
Juu ei saa, se on ihan pakko ostaa sellainen koira, minkä joku muu määrää.
Onhan se tietysti hyvä, että koira sopii väriltään sisustukseen.
Vastuunsa tunteva koirankasvattaja haluaa tutustua kunnolla koiraa haluavaan ihmiseen tai perheeseen ennen kuin päättää, minkä pennun näille myy vai eikö myy ollenkaan. Vastuuttomilta koiratehtailijoilta voi kenties vaatia tietyn väristä pentua, joita myydään auton peräkontista ja joilla ei ole rokotuksia eikä papereita. Koiran luonteesta tai terveydestä ei ole mitään takuita.
koiran voi värjätä mieleisekseen vaikka 1kk välein. Kuka sitä nyt samaa turkkia jaksaa katsella vuodesta toiseen !
Totta kai saa. Aivan älytön kysymys.
Me toivottiin vaaleaa urosta koska erottaa punkit, ja aurinko imee vielä enemmän kiinni, ja toki ihan ulkonäköjuttukin.
Painotettiin kuitenkin, että minkä värinen koira hyvänsä saa meiltä rakastavan loppuiän kodin.
Vierailija kirjoitti:
Vastuunsa tunteva koirankasvattaja haluaa tutustua kunnolla koiraa haluavaan ihmiseen tai perheeseen ennen kuin päättää, minkä pennun näille myy vai eikö myy ollenkaan. Vastuuttomilta koiratehtailijoilta voi kenties vaatia tietyn väristä pentua, joita myydään auton peräkontista ja joilla ei ole rokotuksia eikä papereita. Koiran luonteesta tai terveydestä ei ole mitään takuita.
Miettiikö vastuunsa tunteva koirankasvattaja ollenkaan värejä omassa työssään? Merle-geenit esimerkiksi kantavat sen verran haitallisia ominaisuuksia, että niiden olisi pitänyt jo hävitä, jos kasvattajalta odotetaan samanlaista puhdasmielisyyttä kuin ostajalta.
Vierailija kirjoitti:
oliko se nyt musta ja kultainen noutaja, toinen elää 10% pidempään/terveempänä?
Ja ruskea villakoira on valkoiseen verrattuna kuin eri laji!
Kultaisia noutajia on v-riltään kultaisesta vlkoiseen, ei mustia.
Sekoitat värin varmaan labradoriin, joita on mustia, ruskeita ja keltaisia.
Ja värillä tuskin on tekemistä iän kanssa.
Tottakai saa. Jos haluaa punaisen labradorinnoutajan, ei ole mikään pakko ottaa mustaa, voi vain rauhassa odottaa ja sitten maksaa reilusti tästä haluamastaan harvinaisesta väristä!
Miksi haluatte koiran? Sopivan värinen? Ei visuaalisen ihmisen tarvitse olla, anteeksi nyt vain, no jotain matalamielista kuitenkin.
Ymmärsinkö nyt oikein, että mahdollisesti ostettavan koiran tuottama visuaalinen nautinto on suurempi kuin se, minkälainen koira muuten on?
Voi hyvää päivää, on teillä ongelmat.
En tiedä mistä rodusta ap puhuu. Kun me etsittiin Havannakoiran pentuja, monella kasvattajalla oli jäljellä ne vähän jämäpennut. Aina tuntui olevan ehtona sijoitus tai että käyttää näyttelyissä. Yhden koiran kanssa olen tätä näyttelyrumbaa käynyt SmMva:ksi asti ja se riitti mulle. Eli jos ei ollut kiinnostunut näyttelyistä, ei keneltäkään saanut valita itse pentua, vaa sanottiin, että tässä on tämä musta ja valkoinen pentu jäljellä, valitse niistä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä rodusta ap puhuu. Kun me etsittiin Havannakoiran pentuja, monella kasvattajalla oli jäljellä ne vähän jämäpennut. Aina tuntui olevan ehtona sijoitus tai että käyttää näyttelyissä. Yhden koiran kanssa olen tätä näyttelyrumbaa käynyt SmMva:ksi asti ja se riitti mulle. Eli jos ei ollut kiinnostunut näyttelyistä, ei keneltäkään saanut valita itse pentua, vaa sanottiin, että tässä on tämä musta ja valkoinen pentu jäljellä, valitse niistä.
Ai että, tuo on just törkeyden huippu, kun pitäisi vielä tuhlata aikaa ja bensaa johonkin näyttelyihin, joissa vain mainostetaan kasvattajaa ilman palkkaa! 😀 katsokaa mulla on tällanen Amandas fantasy dragon shiny sparkle glitter piski nimeltä Päivi. Sillä on AA lonkat, suorat hampaat ja laskeutuneet kivekset. Koiran pitäisi olla ilmainen jos tuollaiseen pelleilyyn pitää sitoutua.
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne. Itse olen perheestä, jossa vanhemmat kasvattavat koiria, ja olen osallistunut useasti pentueiden hoitoon sekä myyntiprosessiin. Asetuin kasvattajan näkökulmaan, ja sanoisin, että jos ostajaehdokas sanoo ensimmäisenä haluavansa vain tietyn värisen koiran, tulee mieleen se, ettei koiran luonne kiinnosta asiakasta ollenkaan, ja että koira halutaan vain ja ainoastaan värin vuoksi. Tämä ei välttämättä ole teidän ajatuksenne, mutta monilla kasvattajilla on kokemusta huonoista pennunostajista, ja heistä tulee sitä varautuneempia, mitä enemmän pentuja he myyvät. Voi olla, että joku koiraansa huonosti hoitava on sanonut kasvattajalle saman lauseen aiemmin.
Sen lisäksi, jos te haluatte vain seurakoiran, mutta toinen ostaja haluaa käydä näyttelyissä tavoitteellisesti, sekä teettää ostamallaan pennulla omia pentuja joidenkin vuosien päästä, niin luonnollisestihan se "oikean värinen" pentu menee sille toiselle. Kasvattaja haluaa varmistaa, että "oikean värinen" koira jatkaa heidän kasvattaamansa sukulinjaa, ja myy siis kyseisen pennun tavoitteelliselle ostajalle, ei sille, joka haluaa "vain seurakoiran." Se, minkä värisiä pentuja syntyy, on käytännössä lottoamista, eikä kasvattaja voi luvata, että juuri haluamaanne väriä edustava pentu soveltuu teille.
Aika monet kasvattajat kieltävät sen, että pennulla saa tehdä pentuja myöhemmin. Toki se on jotain, mihin kasvattajalla ei ole sananvaltaa sen jälkeen, kun tavara on vaihtanut omistajaa. Hehän eivät halua kilpailua ja pitää monopolin vain itsellään. :)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä koirista mut me otettiin kissa pitkälti värin perusteella. Minä en pidä punaisista kissoista joten ne oli alusta asti pois laskuista
Minä taas rakastan näitä. Karviainen rules.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne. Itse olen perheestä, jossa vanhemmat kasvattavat koiria, ja olen osallistunut useasti pentueiden hoitoon sekä myyntiprosessiin. Asetuin kasvattajan näkökulmaan, ja sanoisin, että jos ostajaehdokas sanoo ensimmäisenä haluavansa vain tietyn värisen koiran, tulee mieleen se, ettei koiran luonne kiinnosta asiakasta ollenkaan, ja että koira halutaan vain ja ainoastaan värin vuoksi. Tämä ei välttämättä ole teidän ajatuksenne, mutta monilla kasvattajilla on kokemusta huonoista pennunostajista, ja heistä tulee sitä varautuneempia, mitä enemmän pentuja he myyvät. Voi olla, että joku koiraansa huonosti hoitava on sanonut kasvattajalle saman lauseen aiemmin.
Sen lisäksi, jos te haluatte vain seurakoiran, mutta toinen ostaja haluaa käydä näyttelyissä tavoitteellisesti, sekä teettää ostamallaan pennulla omia pentuja joidenkin vuosien päästä, niin luonnollisestihan se "oikean värinen" pentu menee sille toiselle. Kasvattaja haluaa varmistaa, että "oikean värinen" koira jatkaa heidän kasvattaamansa sukulinjaa, ja myy siis kyseisen pennun tavoitteelliselle ostajalle, ei sille, joka haluaa "vain seurakoiran." Se, minkä värisiä pentuja syntyy, on käytännössä lottoamista, eikä kasvattaja voi luvata, että juuri haluamaanne väriä edustava pentu soveltuu teille.
Aika monet kasvattajat kieltävät sen, että pennulla saa tehdä pentuja myöhemmin. Toki se on jotain, mihin kasvattajalla ei ole sananvaltaa sen jälkeen, kun tavara on vaihtanut omistajaa. Hehän eivät halua kilpailua ja pitää monopolin vain itsellään. :)
Aika monta rotukoiraa olen omistanut, mutta en ole ikinä tavannut tällaista kasvattajaa. Päinvastoin he ovat kannustaneet pentujen tekemiseen ja antaneet neuvoja, jos olen niitä halunnut.
Korjaan itseäni: lemmikkipalstat.net
Paljon rotukohtaisia keskusteluja yms yms