Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö koiranpennun väriä saa valita?

Vierailija
20.08.2021 |

Tulevaisuudessa on tarkoitus hankkia koira perheeseen. Rodulla on useita eri värejä, joista 3 on meidän mieleen, muut ei. Nyt kuitenkin selvisi, että kasvattajat suhtautuvat ylimielisesti väritoiveisiin, että pennun hankkijan pitäisi olla tyytyväinen siihen minkä KASVATTAJA meille päättää? Minkä ihmeen takia roduille on sitten jalostettu niin monta eri väriä ja on "sallittuja" ja epäsallittuja värejä, jos niistä ei saa olla mielipiteitä? Miksi koiranäyttelyitäkään pidetään jos ulkonäkö ei saa olla kriteeri?

Tottakai meille prioriteetti 1. on koiran terveys ja luonne, mutta kyllä se väri silti vaikuttaa. Rakastumme varmasti uuteen perheenjäseneen turkinväristä riippumatta, mutta miksi pitäisi ottaa itselle epämieluisan värinen pentu, joka kuitenkin on perheenjäsenenä seuraavat 10+ vuotta. Kyseessä on puhtaasti seurakoira.

Pentu maksaa kuitenkin sen +-2000e, joten haluaisimme kyllä valita meille mieleisen, eikä vaan tyytyä siihen minkä joku muu kokee meille sopivaksi.

Kommentit (1021)

Vierailija
301/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas pitää ihmetellä jos kerta Suomesta koiranpennun (tai minkä tahansa eläimen) saanti on noin vaikeaa että kasvattajat ottaa nokkiinsa jo väritoiveistakin niin miksi ihmeessä te ette hanki koiraanne ulkomailta rodun kasvattajalta? Niin itse teen. Suomessa koiran hankinta on tehty helvetin vaikeaksi, hyvä ettei pidä lähettää talon pohjapiirrustusta ja palkkanauhaa näille päälle päsmäri kasvattajille. Itse olen ostanut useamman koiran suoraan kasvattajalta useasta eri maasta ja jokainen on ollut nappiostos. Osaa olen käynyt katsomassa ja valitsemassa pennun, osan olen varannut kuvien/videoiden/puhelinkeskusteluiden perusteella ja hakenut itse tai se tullut muilla kyydein Suomeen.

En suosittele, koska siellä on vahva taipumus esim. polvinivelluksaatioon, huonoihin lonkkiin, epilepsiaan, sydänvikoihin ym. vakaviin sairauksiin. Kaksi kertaa olen ostanut koiran Virosta ja molemmilla epilepsia, toinen tuli vielä hulluksi alle 5-vuotiaana.

Siis yleistät että ulkomaalaisilla koirilla on suurempi todennäköisyys mainitsemiisi sairauksiin? Kaikki ulkomailta ostetut koiramme ovat terveystutkittu ja yhdelläkään ei ole ollut 1 huonompia polvia tai huonoja lonkkia tai muitakaan vikoja sen enempää kuin Suomesta ostetuilla. Kai ymmärrät että Suomalaisten kasvatus perustuu hyvin pitkälle ulkomaan tuonteihin ja ihan samalla tavalla heidän linjoissaan voi noita mainitsemiasi sairauksia olla. Virosta tiedän itsekin yhden tehtailijan, oikein Suomalainen joka muuttanut sinne kasvattamaan koiria kun Suomessa maine mennyt. Ei kukaan järkevä taas sellaisesta paikasta koiraansa osta. Tai ainakin toivottavasti käy katsomassa paikanpäällä sitä touhua ennen pennun varaamista. Mutta Virosta taas itse löysin aikoinaan pitkäikäisen täysin terveen koiran, pieni kasvattaja, pitää vähän koiria kotona.

Vierailija
302/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on niin paljon ostajia etten edes vastaa värikyselijöiden sähköposteihin. Todella rasittavaa porukkaa. Toiset ehtii saada Sen väärän värisen koiran käyttövalioksi siinä ajassa kun aloittelevat harrastajat etsii söpöä sinisilmää. Onnea odottamiseen ap. T:kasvattaja

Ohhoh, oikein käyttövalioksi. Herranenaika. No sitten, kyllä tässä nyt prioriteetit vaihtui kun tämän kuuli.

Kyllähän kasvattajaa aina kiinnostaa saada koiralle tuloksia, näytöstä tai käytöstä, riippuen mitä kasvattaja hakee kasvatuksellaan. Eikä sitä lupaavinta käyttöpentua anneta sunnuntailenkkeilijöille, vaikka väri olisi kuinka ostajan mieleen. Eikä sitä lupaavinta näyttöpentua anneta ostajalle joka ilmoittaa ettei näyttelyt kiinnosta. Tulokset on ne, mitkö kertoo kasvattajalle miten oma jalostustyö on tuottanut hedelmää.

Loppujen lopuksi ei siis kiinnosta niinkään se, että pentu pääsee huolehtivaan ja hyvään kotiin, kunhan ostaja vie näyttelyyn että saa tuloksia. Hieno homma👍

Kuulostaa siltä että ketjun kasvattajille tärkeintä on että kasvattaja saa jotain kuviteltua mainetta ja kunniaa, koirat vain tämän harrastuksen välineenä. Koiranäyttelyt on kyllä niin absurdia hommaa ettei tosikaan. Samoja piirteitä tuntui tulevan esiin hevosharrastuspiireistä sen Tokion raipallahakkaajan myötä.

Kasvattajapiireissä esiintyy myös todella raakaa kilpailua ja toisten kasvattajien sabotoimista - halutaan varmistaa että itse menestyy parhaiten näyttelyissä eikä esimerkiksi anneta omaa urosta lainaan toisille kasvattajille, jotta toinen kasvattaja ei saisi tehtyä yhtä hyviä pentuja. Näyttelymenestys menee myös eläimen terveyden yli - esimerkiksi jos oikeanlaista urosta ei heti löydy niin naarasta pidetään mieluummin pillereillä kuin astutettaisiin vääränlaisen (esim. väärä turkin tai silmien väri) uroksen kanssa, vaikka e-pillerit nostavat merkittävästi riskiä kohtusyövälle ja -tulehduksille eikä kukaan eläimen terveydestä välittävä eläinlääkäri suosittele niitä.

Tämä aihe on oikeastaan sellainen että tämä pitäisi nostaa kunnolla pöydälle ja käydä näkyvää julkista keskustelua asiasta, mutta en tiedä miten se olisi mahdollista, kun kukaan kasvattaja ei halua omalla nimellään puhua näistä ongelmista koska pilaisi tällöin oman kasvattajauransa ja saisi aivan h*lvetisti p*skaa niskaansa muilta kasvattajilta.

Onhan tässä hiljalleen alkanut tapahtumaan parannusta kun lyttykonorotujen terveysongelmat on nostettu pinnalle. Ehkä se avaa tulpan.

Siis mitä ihmeen e-pillereitä? Jos ei ole riittävän hyvää urosta, niin sitten ei narttua astuteta. Ei siihen mitään pillereitä tarvita. Kaikesta sitä nyt ongelmia saadaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne näyttelyissä sallitut menevät sellaisiin perheisiin, joissa halutaan voittaa kisoja ja tulla valioiksi (myös käyttöpuolella tarvitaan näyttelytulos). Koti tai muulla harrastuskoiralla etenkään jos ei jalostukseen, ei ole väliä. Silloin on kyse vain sisustuksesta ja sisustukseen ei vastuullinen kasvattaja koiraa myy. Eräs X- rodun kasvattaja kertoi, että häneltä oli oikeasti oltu ostamassa ko. rotua, koska se sopisi väriltään sisustukseen. Eli ei myydä.

Mitä eroa näillä käytännössä koiran elämää ajatellen on? Haluaako omistaja tietyn näköisen koiran huvikseen vai näyttelyarvon takia? 

Ei yhtään mitään. Kyseessä vaan kasvattajien itsekäs tarve pönkittää omaa kenneliään, sekä näyttelyssä käyttävien koiraharrastajien toive menestyä. Omaan korvaani ihan yhtä valideja syitä kuin harrastajan halu tiettyyn väriin.  Ennemminhän näyttelyharrastaja lemppaa näyttelyissä menestymättömän koiran, kuin seurakoiraksi koiran haluava. 

Kaikkia koiranomistajia varmaankin kiinnostaa oman koiransa sukusiitosprosentti ja toisaalta kasvattajaa suunnittelemansa yhdistelmän prosentuaalinen lukuarvo. Laskukaavoja on usempia, alla esitetyn on laatinut S. Wright ja se on esitetty perinteikkäässä ja arvostetussa L. Vuolasvirran teoksessa: "Koiranjalostuksen opas".

Fx=Σ[(0,5) n + n´ + 1 * (1 + FA)]

Vierailija
304/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusimme tietyn värisen koiran ja otimme yhteyttä kasvattajiin joiden tulevista pentueista todennäköisimmin tulee haluamaamme väriä. Se on ihan ok haluta tietyn värinen koira!!

Vierailija
305/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ikävää nähdä, miten moni edelleen rinnastaa elävän olennon tuotteeseen. Jos jossakin maassa ihmiskauppa on laillista, onko silti moraalisesti oikein kohdella ihmistä tuotteena ja vedota "ostotapahtumaan" oikeuttaakseen toimintansa?

Mutta joo. Kyllähän jotkut kai adoptoivat lapsiakin välittäen ulkonäöstä, joten eihän tässä ole mitään yllättävää.

Oletko siis sitä mieltä, että myös esimerkiksi sekarotuiset, kahden rodun sekoitukset ovat täysin ok? Jos ainoastaan eläimen terveydellä ja luonteella on merkitystä niin tällöinhän mikä tahansa terve ja hyväluonteinen naaras voi tehdä pentuja minkä tahansa terveen ja hyväluonteisen uroksen kanssa.

Vaan ei. Ainakin kissojen suhteen on hyvin tarkasti määritelty mitkä väriyhdistelmät ovat sallittuja ihan silmien ja hännänpään väriä myöten eikä rotuja saa sekoittaa ulkonäöllisistä syistä, vaikka terveyden kannalta olisi parempi pitää geenipooli mahdollisimman laajana. Samalla nämä kasvattajat kuitenkin tuomitsevat sen jos ostaja haluaa tietyn värisen eläimen. Voisiko joku selittää mikä logiikka tässä on? 

Aika harva kasvattaja on ihan itse keksinyt näyttely- tai jalostussääntöjä. Nykyään moni kasvattaja on kyllä kehittämässä niitä. Rotukoirat ovat tuhansia vuosia vanha ilmiö ja sitä on sallittua kritioida. Yksittäisen kasvattajan vastuulle sitä on turha sysätä. Ap nyt kuitenkin on valitsemassa tietyn rodun tietynväristä koiraa. Siksi tässä yritetään avata rotukoirien jalostusmaailmaa.

Nuo näyttely- ja jalostussäännöt eivät ole Suomen lakiin kirjattuja vaan jonkin tietyn liiton ylläpitämiä ja tähän liittoon kuuluminen on täysin vapaaehtoista. Suomen laki ei kiellä roturisteytyksiä ja jokainen voi kasvattaa lemmikiksi aivan millaisia risteytyksiä ja väriyhdistelmiä haluaa, mutta tietenkään sekarotuisista pennuista ei saa yhtä paljon rahaa kuin rotupennuista.

Tässä nimenomaan avattiin ROTUKOIRIEN jalostusmaailmaa.

Niin, ja ymmärrän jos joku haluaa kasvattaa nimenomaan rotukoiria tai -kissoja ja tällöin se täytyy tehdä liiton alaisuudessa jos niistä haluaa näyttelykelpoisia, mutta kasvattajat tuomitsevat yleisesti roturisteytykset (ja väärät väriyhdistelmät) eli ovat sitä mieltä, että kukaan ei saisi risteyttää eri rotuja koska heidän tarkasti jalostetut rotunsa menevät pilalle. Miksi näin, jos ainoastaan terveydellä ja hyväluonteisuudella on väliä ja kaksi erirotuista eläintä voivat saada terveitä ja hyväluonteisia pentuja?

Vierailija
306/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ottaisi pentua keneltäkään, joka ei anna itse valita sitä.

Minä taas juurikin otan sellaiselta kasvattajalta, joka osaa valita minulle sen sopivan pennun. 

En saanut haluamaani pentua ensimmäiseksi koiraksi, mutta kyllä se kasvattaja oli lopulta oikeassa, että minulle sopii paremmin helppo narttu kuin uros. Jälkikäteen mietin, että onneksi en saanut urosta, kun koirakokemusta ei vielä ollut. 

Tämä onkin erittäin hauska juttu. Asia ei ole lainkaan niin yksinkertainen. Minun 2 ensimmäistä koiraani olivat uroksia ja pärjäsin niiden kanssa hyvin. Kolmanneksi koiraksi sain nartun ja olin helisemässä sen kanssa :D Uroksiin verrattuna erittäin dominoiva ja kovapäinen. 

Vierailija
307/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on todella pelottava. Huh, mitä psykoja koiraharrastus pitääkään sisällään. Jos joskus hankin koiran, se on satavarmasti sekarotuinen, mahdollisimman rento ja kasvatus- ja edustusstressistä vapaa luontokappale. Sellainen itsenään täydellinen ihmisen kaveri.

Vierailija
308/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetyttää eniten se, että kasvattajat tuomitsevat pennun valitsemisen värin perusteella mutta näyttelyissä on ainakin kissoilla hyvin tarkat säädökset siitä mitkä värit ovat sallittuja milläkin rodulla. Jos ulkonäöllä ei saa olla mitään merkitystä niin miksi nämä kasvattajat sitten käyttävät lemmikkejään näyttelyissä, joissa se lemmikki arvostellaan nimenomaan ulkonäön perusteella? 

Kuten tuo yksi kirjoittaja jo mainitsi niin itsellenikin tulee mieleen, että kyse on jostain jumalakompleksista ja että halutaan vain hallita kaikkea. Voihan se kasvattaja kertoa minkä luonteinen mikäkin pentu on ja tämän jälkeen ostaja tekee päätöksen mikä pentu sopii itselle parhaiten vai sopiiko mikään - todella ylimielistä ajatella, että kasvattaja voisi tehdä tuon valinnan kun ostaja ei mukamas osaa itse valita itselleen sopivinta pentua.

Kyllä varmaan jos sanot että näyttelyissä käynti on intohimo ja toivot koiraa jota voisi viedä ehkä jopa ulkomaille näyttelyyn, niin takuulla saat olla kiinnostunut ulkonäöstä viimeistä piirtoa myöten. Jos kuitenkin haetaan sitä kivaa lenkkikaveria, niin silloin voi varmaan vähän tinkiä siitä ulkonäöstäkin.

Siis jos sanoo harrastavansa näyttelyitä niin saa  samaan hintaan valita pennun prikulleen omien mieltymyksiensä mukaan, mutta jos sanoo haluavansa "vain" lenkkikaverin, niin ei saa päättää edes pennun väriä tai on liian pinnallinen ja kiittämätön eikä ansaitse koko koiraa :D Vain koiraihmisten logiikka voi toimia noin.

Jalostuksen logiikka toimii noin. Se väri tarvitaan seuraavaan pennutukseen. Mikäli sinua ei pennutus kiinnosta, niin väri ei ole sinua varten. Sama koetuloksissa; käyttö/luonneominaisuudet tai näyttö, joka on osittain kytköksisssä käyttöpuolen meriitteihin. Kasvattaja tarvitsee rodusta riippuen ne käyttöpuolen tulokset jne. Mikäli sinua ei kiinnosta, niin se on voi voi. Ei ole pakko ottaa sitä väriä, eikä sitä rotuakaan, vaihda toiseen. Sielläkin toki voi tulla eteen lonkkakuvausta, selkäkuvausta tms. Tutkimukset ovat sitä varten, että päästään rotujen terveys- ja luonneongelmista eroon.

Onhan se kumma, että ostaja ei saa ostaa sellaista pentua kuin haluaa. Outo klaani noi kasvattajat.

Yhtä pentua kohtaan voi olla 10-30 ottajaa. Hyvä kasvattaja valitsee rusinat pullasta saadakseen karvapallot parhaaseen mahdolliseen kotiin. Vaakakupissa painaa jokin muu kuin raha.

Käyttökoirapuolella tämä ilmenee vain metsästävien kotien valintana. Jos raha puhuu tässä kaupassa liikaa, niin ei kannata valita sellaista kasvattajaa. Rahankiilto silmissä kasvattajat jalostavat sellaisiakin koiria, joita ei saisi ikinä jalostaa eteenpäin. Esim. Bokseripuolella on jalostettu sellaista yksilöä, joka hyökkii perheenjäsentensä kimppuun, mutta kun se on niin kaunis yksilö.

Aikaisemmin rotukoiran on saattanut saada nimellisellä muutaman markan hinnalla, kun kasvattaja tietää kodin olevan pennun kannalta todella hyvä.

Yhä edelleen on kasvattajia, jotka antavat seuraavan pennun ilmaiseksi tai pikkuhinnalla, jos koulutat/kisaat hänen kasvattinsa valioksi (muu kuin muotovalio).

Kiva kuulla! Oman rodun kohdalla suurimmalla osalla kasvattajista on hirttänyt kaasu kiinni. Koronan luoneen kysynnän vuoksi jalostetaan sellaisia koiria, jotka eivät pysy kenelläkään käsissä. Näitä sitten ihmetellään sähköpannan kanssa tai laitetaan kaikessa hiljaisuudessa kuoppaan. Koiran omistaminen pitäisi olla mukava kokemus ja vastuullinen kasvattaja pyrkii sen varmistamaan.

Vierailija
309/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ikävää nähdä, miten moni edelleen rinnastaa elävän olennon tuotteeseen. Jos jossakin maassa ihmiskauppa on laillista, onko silti moraalisesti oikein kohdella ihmistä tuotteena ja vedota "ostotapahtumaan" oikeuttaakseen toimintansa?

Mutta joo. Kyllähän jotkut kai adoptoivat lapsiakin välittäen ulkonäöstä, joten eihän tässä ole mitään yllättävää.

Oletko siis sitä mieltä, että myös esimerkiksi sekarotuiset, kahden rodun sekoitukset ovat täysin ok? Jos ainoastaan eläimen terveydellä ja luonteella on merkitystä niin tällöinhän mikä tahansa terve ja hyväluonteinen naaras voi tehdä pentuja minkä tahansa terveen ja hyväluonteisen uroksen kanssa.

Vaan ei. Ainakin kissojen suhteen on hyvin tarkasti määritelty mitkä väriyhdistelmät ovat sallittuja ihan silmien ja hännänpään väriä myöten eikä rotuja saa sekoittaa ulkonäöllisistä syistä, vaikka terveyden kannalta olisi parempi pitää geenipooli mahdollisimman laajana. Samalla nämä kasvattajat kuitenkin tuomitsevat sen jos ostaja haluaa tietyn värisen eläimen. Voisiko joku selittää mikä logiikka tässä on? 

Aika harva kasvattaja on ihan itse keksinyt näyttely- tai jalostussääntöjä. Nykyään moni kasvattaja on kyllä kehittämässä niitä. Rotukoirat ovat tuhansia vuosia vanha ilmiö ja sitä on sallittua kritioida. Yksittäisen kasvattajan vastuulle sitä on turha sysätä. Ap nyt kuitenkin on valitsemassa tietyn rodun tietynväristä koiraa. Siksi tässä yritetään avata rotukoirien jalostusmaailmaa.

Nuo näyttely- ja jalostussäännöt eivät ole Suomen lakiin kirjattuja vaan jonkin tietyn liiton ylläpitämiä ja tähän liittoon kuuluminen on täysin vapaaehtoista. Suomen laki ei kiellä roturisteytyksiä ja jokainen voi kasvattaa lemmikiksi aivan millaisia risteytyksiä ja väriyhdistelmiä haluaa, mutta tietenkään sekarotuisista pennuista ei saa yhtä paljon rahaa kuin rotupennuista.

Niin, ja ymmärrän jos joku haluaa kasvattaa nimenomaan rotukoiria tai -kissoja ja tällöin se täytyy tehdä liiton alaisuudessa jos niistä haluaa näyttelykelpoisia, mutta kasvattajat tuomitsevat yleisesti roturisteytykset (ja väärät väriyhdistelmät) eli ovat sitä mieltä, että kukaan ei saisi risteyttää eri rotuja koska heidän tarkasti jalostetut rotunsa menevät pilalle. Miksi näin, jos ainoastaan terveydellä ja hyväluonteisuudella on väliä ja kaksi erirotuista eläintä voivat saada terveitä ja hyväluonteisia pentuja?

Siis miten niin kasvattajat tuomitsevat yleisesti roturisteytykset? En minä ainakaan tunne yhtään tällaista kasvattajaa. Minua ei sinänsä kenenkään sekarotuisten kasvattaminen kiinnosta, koska se ei vaikuta minun kasvatustyöhöni mitenkään. Viralliset risteytysprojektit ovat kiinnostavia ja sellaisessa olen saanut olla mukanakin.

Vierailija
310/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kuin kukaan ehtii valittamaan, miten luonne ratkaisee ja jos haluaa silmää miellyttävän koiran niin pitää ostaa lelukoira yms. niin  alleviivaan vielä. Luonne ja terveys on tottakai etusijalla, mutta vahvasti visuaalisina ihmisinä meille on myös ulkonäöllä väliä. Olemme valmiita mielummin odottamaan pitkäänkin sopivan väristä tervettä pentua, kuin ottamaan "väärän" värisen terveen tai oikean värisen sairaan koiran. 

-ap

Höpö  höpö. Olet yksinkertaisesti turhamainen ihminen, joka ei ansaitse koiraa.

No ei niitä erinäköisiä ja värisiä koirarotuja olisi kehitetty tuhansia, jos ulkonäkö ei saisi olla kriteeri ja koiran "ansaitsevat" vain ne jotka ottavat sian säkissä kunhan pulssi löytyy.  Ulkomaillakinhan pennut valitaan monesti puhtaasti ulkonäön perusteella, niin miksi suomessa rotukoirat pitäisi ottaa kiitollisina vastaan ulkonäöstä riippumatta. Koira ei kuitenkaan ole mikään kasvattajan lahjoitus tulevalle omistajalle, vaan siitä pennusta maksetaan tuhansia euroja. 

Ei näy menevän perille. Tapetaan vääränväriset, niinkö? Sä oot näitä ihmisiä.

Vierailija
311/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas juurikin otan sellaiselta kasvattajalta, joka osaa valita minulle sen sopivan pennun. 

En saanut haluamaani pentua ensimmäiseksi koiraksi, mutta kyllä se kasvattaja oli lopulta oikeassa, että minulle sopii paremmin helppo narttu kuin uros. Jälkikäteen mietin, että onneksi en saanut urosta, kun koirakokemusta ei vielä ollut. 

Tämä onkin erittäin hauska juttu. Asia ei ole lainkaan niin yksinkertainen. Minun 2 ensimmäistä koiraani olivat uroksia ja pärjäsin niiden kanssa hyvin. Kolmanneksi koiraksi sain nartun ja olin helisemässä sen kanssa :D Uroksiin verrattuna erittäin dominoiva ja kovapäinen. 

Pentutestillä näitä voi yrittää vähän ennustella.

Vierailija
312/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, etsi kasvattaja, jolla tämän värisiä syntyy. Tutki Kennelliiton rekisteröinnit ja pidä yhteyttä pariin kolmeen sellaiseen kasvattajaan. On varmasti lukuisia kasvattajia, jotka ottavat sopivan ostajan jonotuslistalle ja ilmoittavat, kun sopiva syntyy. Siihen voi mennä pennutustahdistakin riippuen vuosi pari, mutta aloita heti, koska teillä on aikaa odottaa.

Ei se sen kummempaa ole. Jätä nämä maajussille morsian -tyyppiset pudotuspelit muille.

Vierailija
313/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko lapsenkin jättää synnärille, jos se on ruma? Tai palauttaa, jos ei ole tyytyväinen? Idiootit. Toivottavasti jäätte ilman koiraa. Kuulostatte pinnallisilta tyhjäpäiltä.

Sinä kuulostat todella mukavalta ihmiseltä ☺️

Vierailija
314/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se varmaan rippuu millaisia ne on ollut jo pentuna ja sen mukaan annetaan. 

Jos joku narttu tuntuu olevan jo dominoiva pentuna, niin ehkä sitä ei anneta sitten ensimmäiseksi koiraksi. 

Vierailija
315/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo väärät väriyhdistelmät voivat aiheuttaa esim. kuuroutta. Kaksi sairauksia periyttävää ERIrotuista koiraa tuottavat sairaita jälkeläisiä. Asia ei siis ole niin yksinkertainen kuin miltä annat sen vaikuttaa. Lisäksi nykyään tehdään rotuun takaisinristeytyksiä, jotta sisäsiittoisuus vähenisi. Näitä toki tehdään harvoin ja vasta myöhemmät sukupolvet lasketaan puhtaiksi. Rotukoirien jalostukseen on alettu tehdä muutoksia liian sisäsiittoisuuden vuoksi ja se on hyvä asia. Ymmärrän joidenkin kasvattajien näemyksen siitä pettymyksestä, että joku teettää heidän vaivalla kasvattamillaan jälkeläisillä sekarotuisia.

Asiana erikseen ymmärrän rotukoirien kritisoinnin sisäsiittoisuuden ja sairauksien vuoksi. Asiaa ei kuitenkaan pitkäkestoisesti paranna se, että tutkimattomilla koirilla teetetään pilvin pimein uusia rotuja. Näinhän nykyään etenkin ulkomailta tuodaan vaikka mitä 2 rodun yhdistelmää, joista on tullut uusia muotirotuja entisten tilalle. Sama suo, mutta ollaan siinä pisteessä, josta nykyisten rotukoirien jalostus lähti.. Ja se lähti lapasesta. Mikäli sekarotuisten terveyttä ja luonnetta mitattaisiin ja todennettaisiin ja kasvattajat järjestäytyisivät osoittamaan kunnollisuuttaan, niin eihän sekarotuisten kasvattamiselle sillä lailla mitään estettä ole. Siitä vaan laskemaan omien tuotosten sisäsiitosprosentteja. Ne kun periytyvät ihan samalla tavalla myös sekarotuisissa.

Vierailija
316/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko lapsenkin jättää synnärille, jos se on ruma? Tai palauttaa, jos ei ole tyytyväinen? Idiootit. Toivottavasti jäätte ilman koiraa. Kuulostatte pinnallisilta tyhjäpäiltä.

Vertaako joku tyhjäpää oikeasti lasta ja koiraa keskenään? Koira ostetaan ja se on laissakin rinnastettu tavaraan. Toki silloin asiakkaalla on oikeus valita haluamanlaisensa tuote ja ulkonäkö on usein yksi tärkeä kriteeri.

Vierailija
317/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin kasvattajat tuomitsevat yleisesti roturisteytykset? En minä ainakaan tunne yhtään tällaista kasvattajaa. Minua ei sinänsä kenenkään sekarotuisten kasvattaminen kiinnosta, koska se ei vaikuta minun kasvatustyöhöni mitenkään. Viralliset risteytysprojektit ovat kiinnostavia ja sellaisessa olen saanut olla mukanakin.

Sinua ei siis haittaa, jos joku tekee sinun kasvattamallasi koiralla sekarotuisia pentuja? Monia muita kasvattajia haittaa ja ainakin kissakasvattajat tuomitsevat erittäin jyrkästi roturisteytykset ja jos saavat tietoonsa että joku on tehnyt sekarotuisia pentuja niin tämän maine pyritään pilaamaan täysin eikä tällä henkilöllä ole sen jälkeen enää mitään asiaa kissapiireihin. 

Vierailija
318/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä kuulostat todella mukavalta ihmiseltä ☺️

Paljon älykkäämmältä ja mukavammalta hän kuulostaa kuin nämä värifetissin omaavat.

-eri

Vierailija
319/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaako joku tyhjäpää oikeasti lasta ja koiraa keskenään? Koira ostetaan ja se on laissakin rinnastettu tavaraan. Toki silloin asiakkaalla on oikeus valita haluamanlaisensa tuote ja ulkonäkö on usein yksi tärkeä kriteeri.

Vertaako joku tyhjäpää oikeasti elotonta materiaalia (tavara) ja elollista ainetta (koira) keskenään :D

Tuo laki on jäänne historiasta ja tulee muuttumaan.

-eri

Vierailija
320/1021 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua ei siis haittaa, jos joku tekee sinun kasvattamallasi koiralla sekarotuisia pentuja? Monia muita kasvattajia haittaa ja ainakin kissakasvattajat tuomitsevat erittäin jyrkästi roturisteytykset ja jos saavat tietoonsa että joku on tehnyt sekarotuisia pentuja niin tämän maine pyritään pilaamaan täysin eikä tällä henkilöllä ole sen jälkeen enää mitään asiaa kissapiireihin. 

Ei ole minun asiani, mitä omistajat koirillaan tekevät. Toki jos kasvatillani aloitettaisiin joku pentutehtailumeininki niin olisin pahoillani ja suruissani koiran puolesta mutta joku satunnainen pentue ei minua haittaisi kunhan eläinten terveydestä ja hyvinvoinnista huolehditaan. Jos kasvattini omistaja haluaa teettää pennut niin tarjoan tukea ja neuvoja esim uroksen valintaan jos hän niin toivoo.