Eikö koiranpennun väriä saa valita?
Tulevaisuudessa on tarkoitus hankkia koira perheeseen. Rodulla on useita eri värejä, joista 3 on meidän mieleen, muut ei. Nyt kuitenkin selvisi, että kasvattajat suhtautuvat ylimielisesti väritoiveisiin, että pennun hankkijan pitäisi olla tyytyväinen siihen minkä KASVATTAJA meille päättää? Minkä ihmeen takia roduille on sitten jalostettu niin monta eri väriä ja on "sallittuja" ja epäsallittuja värejä, jos niistä ei saa olla mielipiteitä? Miksi koiranäyttelyitäkään pidetään jos ulkonäkö ei saa olla kriteeri?
Tottakai meille prioriteetti 1. on koiran terveys ja luonne, mutta kyllä se väri silti vaikuttaa. Rakastumme varmasti uuteen perheenjäseneen turkinväristä riippumatta, mutta miksi pitäisi ottaa itselle epämieluisan värinen pentu, joka kuitenkin on perheenjäsenenä seuraavat 10+ vuotta. Kyseessä on puhtaasti seurakoira.
Pentu maksaa kuitenkin sen +-2000e, joten haluaisimme kyllä valita meille mieleisen, eikä vaan tyytyä siihen minkä joku muu kokee meille sopivaksi.
Kommentit (1021)
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa, että haluatte käydä näyttelyissä, ja sitten ette vain mene. Problem solved.[/
Kyllä kasvattajat tietävät tuon ja ovat usein törmänneet tuollaisiin koiran hankkijoihin.
Ihmistuntemus on myös kehittynyt vuosien varrella. Lisäksi sana kiirii koirapiireissä.
Luulisi, että on noloa jäädä kiinni valehtelusta. Kun lukee täällä monia kommentteja havaitsee, että kasvattajien tulee entistä enemmän selvittää millaisille omistajille ja millaisiin olosuhteisiin koiranpennut olisivat mahdollisesti menossa.
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju kuvaa kyllä fanaattisia koiraharrastajia erinomaisesti.
Ollaan kaikki olevinaan oikeassa jostain asiasta ja oma mielipide on se ainoa oikea, sivusta muutamat ei-koirahullut katsoo silmät pyöreinä että mitä helvettiä onko näillä kaikki kotona😂
Ei ainakaan heillä ole, joiden mielestä koira on sisustusesine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas pitää ihmetellä jos kerta Suomesta koiranpennun (tai minkä tahansa eläimen) saanti on noin vaikeaa että kasvattajat ottaa nokkiinsa jo väritoiveistakin niin miksi ihmeessä te ette hanki koiraanne ulkomailta rodun kasvattajalta? Niin itse teen. Suomessa koiran hankinta on tehty helvetin vaikeaksi, hyvä ettei pidä lähettää talon pohjapiirrustusta ja palkkanauhaa näille päälle päsmäri kasvattajille. Itse olen ostanut useamman koiran suoraan kasvattajalta useasta eri maasta ja jokainen on ollut nappiostos. Osaa olen käynyt katsomassa ja valitsemassa pennun, osan olen varannut kuvien/videoiden/puhelinkeskusteluiden perusteella ja hakenut itse tai se tullut muilla kyydein Suomeen.
Samaa mieltä.
Vähän hassu tää ajatus, että ”ulkomaan kasvattaja” myy kenelle tahansa ja toiselle puolelle maailmaa sen kummemmin kyselemättä 🙄 Ne ulkomaan kasvattajat on ihan samalla lailla yksilöitä kuin suomalaisetkin. Itse olen useampaan otteeseen yrittänyt ostaa pentua ulkomailta, koskaan minua ei ole sinne hyväksytty mutta on pitänyt lähettää tarkat kuvaukset elämästä, perheestä, harrastus- ja koirataustasta sekä videolla suorituksia edellisten tai lainakoirien kanssa. Koirat ovat muuten useimmiten kalliimpia ”ulkomailla” kuin Suomessa, jostain syystä on yleinen harhaluulo ajatella toisin.
Vierailija kirjoitti:
Taas pitää ihmetellä jos kerta Suomesta koiranpennun (tai minkä tahansa eläimen) saanti on noin vaikeaa että kasvattajat ottaa nokkiinsa jo väritoiveistakin niin miksi ihmeessä te ette hanki koiraanne ulkomailta rodun kasvattajalta? Niin itse teen. Suomessa koiran hankinta on tehty helvetin vaikeaksi, hyvä ettei pidä lähettää talon pohjapiirrustusta ja palkkanauhaa näille päälle päsmäri kasvattajille. Itse olen ostanut useamman koiran suoraan kasvattajalta useasta eri maasta ja jokainen on ollut nappiostos. Osaa olen käynyt katsomassa ja valitsemassa pennun, osan olen varannut kuvien/videoiden/puhelinkeskusteluiden perusteella ja hakenut itse tai se tullut muilla kyydein Suomeen.
En suosittele, koska siellä on vahva taipumus esim. polvinivelluksaatioon, huonoihin lonkkiin, epilepsiaan, sydänvikoihin ym. vakaviin sairauksiin. Kaksi kertaa olen ostanut koiran Virosta ja molemmilla epilepsia, toinen tuli vielä hulluksi alle 5-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa, että haluatte käydä näyttelyissä, ja sitten ette vain mene. Problem solved.
Ja siten sabotoitte koko rodun olemassaolon ja tulevaisuuden?
Voi hyvät hyttyrät. Tämä viesti kuvastaa täysin sitä, mikä kasvattajien päässä on vinksallaan.
Kennelliiton jalostustietojärjestelmässä Koiranetissä käytettävää jalostuskoirien lukumääriin perustuvaa laskentakaavaa on hieman muokattu, jotta se huomioisi paremmin jalostuskoirien epätasaiset jälkeläismäärät ja keskinäisen sukulaisuuden. Jalostustietojärjestelmässä käytetään kaavaa Ne = 4*Nu*Nn / (2*Nu+Nn), jossa
• Nu on neljän vuoden aikana käytössä olleiden eri jalostusurosten ja
• Nn neljän vuoden aikana käytössä olleiden eri jalostusnarttujen lukumäärä.
Paras tapa säilyttää perinnöllistä vaihtelua ja estää perinnöllisten sairauksien kasaantuminen on välttää yksittäisen yksilön runsasta jalostuskäyttöä
Eräs suositus jalostuseläinten minimimäärästä on 25 lisääntyvää urosta ja 50 narttua, jotka eivät ole keskenään läheistä sukua, eli joilla ei ole yhteisiä sukulaisia kolmen tai neljän sukupolven etäisyydellä. Tämä vastaa tehollista kokoa 67. Nykytiedon mukaan tehollisen koon tulisi lyhyellä aikavälillä olla vähintään 100 ja pitkällä aikavälillä paljon tätä isompi, jopa tuhat yksilöä, jotta sukulaistumisesta johtuva sukusiitos ei rappeuttaisi sitä. Useimmilla koiraroduilla tähän pitkän aikavälin tavoitteeseen ei päästä, joten tulevaisuudessa tarvitaan ennen pitkää risteytyksiä. Jos rodun tehollinen koko on alle 50, rotu on kriittisessä tilassa, jossa geenimuotoja häviää niin nopeasti, ettei luonto pysty tasapainottamaan tilannetta.
https://www.kennelliitto.fi/kasvatus-ja-terveys/koiran-jalostus/tietoa-…
Jokainen yksilö on tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa, että haluatte käydä näyttelyissä, ja sitten ette vain mene. Problem solved.
Ja siten sabotoitte koko rodun olemassaolon ja tulevaisuuden?
Voi hyvät hyttyrät. Tämä viesti kuvastaa täysin sitä, mikä kasvattajien päässä on vinksallaan.
Ja valehtelijan pää ei ole vinksallaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää eniten se, että kasvattajat tuomitsevat pennun valitsemisen värin perusteella mutta näyttelyissä on ainakin kissoilla hyvin tarkat säädökset siitä mitkä värit ovat sallittuja milläkin rodulla. Jos ulkonäöllä ei saa olla mitään merkitystä niin miksi nämä kasvattajat sitten käyttävät lemmikkejään näyttelyissä, joissa se lemmikki arvostellaan nimenomaan ulkonäön perusteella?
Kuten tuo yksi kirjoittaja jo mainitsi niin itsellenikin tulee mieleen, että kyse on jostain jumalakompleksista ja että halutaan vain hallita kaikkea. Voihan se kasvattaja kertoa minkä luonteinen mikäkin pentu on ja tämän jälkeen ostaja tekee päätöksen mikä pentu sopii itselle parhaiten vai sopiiko mikään - todella ylimielistä ajatella, että kasvattaja voisi tehdä tuon valinnan kun ostaja ei mukamas osaa itse valita itselleen sopivinta pentua.
Kyllä varmaan jos sanot että näyttelyissä käynti on intohimo ja toivot koiraa jota voisi viedä ehkä jopa ulkomaille näyttelyyn, niin takuulla saat olla kiinnostunut ulkonäöstä viimeistä piirtoa myöten. Jos kuitenkin haetaan sitä kivaa lenkkikaveria, niin silloin voi varmaan vähän tinkiä siitä ulkonäöstäkin.
Siis jos sanoo harrastavansa näyttelyitä niin saa samaan hintaan valita pennun prikulleen omien mieltymyksiensä mukaan, mutta jos sanoo haluavansa "vain" lenkkikaverin, niin ei saa päättää edes pennun väriä tai on liian pinnallinen ja kiittämätön eikä ansaitse koko koiraa :D Vain koiraihmisten logiikka voi toimia noin.
Jalostuksen logiikka toimii noin. Se väri tarvitaan seuraavaan pennutukseen. Mikäli sinua ei pennutus kiinnosta, niin väri ei ole sinua varten. Sama koetuloksissa; käyttö/luonneominaisuudet tai näyttö, joka on osittain kytköksisssä käyttöpuolen meriitteihin. Kasvattaja tarvitsee rodusta riippuen ne käyttöpuolen tulokset jne. Mikäli sinua ei kiinnosta, niin se on voi voi. Ei ole pakko ottaa sitä väriä, eikä sitä rotuakaan, vaihda toiseen. Sielläkin toki voi tulla eteen lonkkakuvausta, selkäkuvausta tms. Tutkimukset ovat sitä varten, että päästään rotujen terveys- ja luonneongelmista eroon.
Onhan se kumma, että ostaja ei saa ostaa sellaista pentua kuin haluaa. Outo klaani noi kasvattajat.
Ei ne ole kasvattajia vaan pentutehtailijoita. Kasvattaja on se joka ostaa koiran ja pitää sitä pidempään kuin lain vaatimat 8 viikkoa.
värillä saa olla väliä kirjoitti:
Jos koira on siinä seurana keskimäärin sen 12v niin ymmärrän oikein hyvin että haluaa koiran joka miellyttää kaikilta osin silmää, ainakin itsellä näin. Jos rotu on kaikilta osin itselle sopiva ja joku tietty väri vielä kruunaa kokonaisuuden, miksi ottaisin haluamani ruskean yksilön sijasta mustan, en ymmärrä miksi tähän "kakkos vaihtoehtoon" pitäisi tyytyä kun voi saada sen itseään miellyttävän yksilönkin.
Muistan kun aikoinaan hankin rodun x ja silloin black&tan oli vielä harvinainen. Löysin pennun ja tuttava osti samaan aikaan mutta joutui "tyytymään" punaruskeaan ja harmitteli kun ei löytänyt b&t väristä. No hankki sitten hetken päästä b&t värisen kaveriksi tälle punaruskealle.
No mutta eihän kukaan kiellä ostamasta sitä koiraa, minkä haluaa. Ihan turha vaan kiukutella kasvattajalle, jos hän myy ”sinun värin” jollekin muulle. Ei tämä mikään valintamyymälä ole, minä valitsen jokaiselle ostajalle pennun, jonka hän sitten ottaa tai jättää. Kyselyjä tulee niin valtavasti jokaisesta pentueesta, ei minua haittaa jos joku jättää ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ikävää nähdä, miten moni edelleen rinnastaa elävän olennon tuotteeseen. Jos jossakin maassa ihmiskauppa on laillista, onko silti moraalisesti oikein kohdella ihmistä tuotteena ja vedota "ostotapahtumaan" oikeuttaakseen toimintansa?
Mutta joo. Kyllähän jotkut kai adoptoivat lapsiakin välittäen ulkonäöstä, joten eihän tässä ole mitään yllättävää.Oletko siis sitä mieltä, että myös esimerkiksi sekarotuiset, kahden rodun sekoitukset ovat täysin ok? Jos ainoastaan eläimen terveydellä ja luonteella on merkitystä niin tällöinhän mikä tahansa terve ja hyväluonteinen naaras voi tehdä pentuja minkä tahansa terveen ja hyväluonteisen uroksen kanssa.
Vaan ei. Ainakin kissojen suhteen on hyvin tarkasti määritelty mitkä väriyhdistelmät ovat sallittuja ihan silmien ja hännänpään väriä myöten eikä rotuja saa sekoittaa ulkonäöllisistä syistä, vaikka terveyden kannalta olisi parempi pitää geenipooli mahdollisimman laajana. Samalla nämä kasvattajat kuitenkin tuomitsevat sen jos ostaja haluaa tietyn värisen eläimen. Voisiko joku selittää mikä logiikka tässä on?
Aika harva kasvattaja on ihan itse keksinyt näyttely- tai jalostussääntöjä. Nykyään moni kasvattaja on kyllä kehittämässä niitä. Rotukoirat ovat tuhansia vuosia vanha ilmiö ja sitä on sallittua kritioida. Yksittäisen kasvattajan vastuulle sitä on turha sysätä. Ap nyt kuitenkin on valitsemassa tietyn rodun tietynväristä koiraa. Siksi tässä yritetään avata rotukoirien jalostusmaailmaa.
Nuo näyttely- ja jalostussäännöt eivät ole Suomen lakiin kirjattuja vaan jonkin tietyn liiton ylläpitämiä ja tähän liittoon kuuluminen on täysin vapaaehtoista. Suomen laki ei kiellä roturisteytyksiä ja jokainen voi kasvattaa lemmikiksi aivan millaisia risteytyksiä ja väriyhdistelmiä haluaa, mutta tietenkään sekarotuisista pennuista ei saa yhtä paljon rahaa kuin rotupennuista.
Tässä nimenomaan avattiin ROTUKOIRIEN jalostusmaailmaa.
En kyllä ottaisi pentua keneltäkään, joka ei anna itse valita sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää eniten se, että kasvattajat tuomitsevat pennun valitsemisen värin perusteella mutta näyttelyissä on ainakin kissoilla hyvin tarkat säädökset siitä mitkä värit ovat sallittuja milläkin rodulla. Jos ulkonäöllä ei saa olla mitään merkitystä niin miksi nämä kasvattajat sitten käyttävät lemmikkejään näyttelyissä, joissa se lemmikki arvostellaan nimenomaan ulkonäön perusteella?
Kuten tuo yksi kirjoittaja jo mainitsi niin itsellenikin tulee mieleen, että kyse on jostain jumalakompleksista ja että halutaan vain hallita kaikkea. Voihan se kasvattaja kertoa minkä luonteinen mikäkin pentu on ja tämän jälkeen ostaja tekee päätöksen mikä pentu sopii itselle parhaiten vai sopiiko mikään - todella ylimielistä ajatella, että kasvattaja voisi tehdä tuon valinnan kun ostaja ei mukamas osaa itse valita itselleen sopivinta pentua.
Kyllä varmaan jos sanot että näyttelyissä käynti on intohimo ja toivot koiraa jota voisi viedä ehkä jopa ulkomaille näyttelyyn, niin takuulla saat olla kiinnostunut ulkonäöstä viimeistä piirtoa myöten. Jos kuitenkin haetaan sitä kivaa lenkkikaveria, niin silloin voi varmaan vähän tinkiä siitä ulkonäöstäkin.
Siis jos sanoo harrastavansa näyttelyitä niin saa samaan hintaan valita pennun prikulleen omien mieltymyksiensä mukaan, mutta jos sanoo haluavansa "vain" lenkkikaverin, niin ei saa päättää edes pennun väriä tai on liian pinnallinen ja kiittämätön eikä ansaitse koko koiraa :D Vain koiraihmisten logiikka voi toimia noin.
Jalostuksen logiikka toimii noin. Se väri tarvitaan seuraavaan pennutukseen. Mikäli sinua ei pennutus kiinnosta, niin väri ei ole sinua varten. Sama koetuloksissa; käyttö/luonneominaisuudet tai näyttö, joka on osittain kytköksisssä käyttöpuolen meriitteihin. Kasvattaja tarvitsee rodusta riippuen ne käyttöpuolen tulokset jne. Mikäli sinua ei kiinnosta, niin se on voi voi. Ei ole pakko ottaa sitä väriä, eikä sitä rotuakaan, vaihda toiseen. Sielläkin toki voi tulla eteen lonkkakuvausta, selkäkuvausta tms. Tutkimukset ovat sitä varten, että päästään rotujen terveys- ja luonneongelmista eroon.
Onhan se kumma, että ostaja ei saa ostaa sellaista pentua kuin haluaa. Outo klaani noi kasvattajat.
Yhtä pentua kohtaan voi olla 10-30 ottajaa. Hyvä kasvattaja valitsee rusinat pullasta saadakseen karvapallot parhaaseen mahdolliseen kotiin. Vaakakupissa painaa jokin muu kuin raha.
Käyttökoirapuolella tämä ilmenee vain metsästävien kotien valintana. Jos raha puhuu tässä kaupassa liikaa, niin ei kannata valita sellaista kasvattajaa. Rahankiilto silmissä kasvattajat jalostavat sellaisiakin koiria, joita ei saisi ikinä jalostaa eteenpäin. Esim. Bokseripuolella on jalostettu sellaista yksilöä, joka hyökkii perheenjäsentensä kimppuun, mutta kun se on niin kaunis yksilö.
Aikaisemmin rotukoiran on saattanut saada nimellisellä muutaman markan hinnalla, kun kasvattaja tietää kodin olevan pennun kannalta todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kaikki olevinaan oikeassa jostain asiasta ja oma mielipide on se ainoa oikea, sivusta muutamat ei-koirahullut katsoo silmät pyöreinä että mitä helvettiä onko näillä kaikki kotona😂
Toi on kyllä niin väsynyt argumentti. Ei ap, eikä kukaan muukaan ole puhunut tässä ketjussa että haluaa koiran sisustukseen sopivaksi ja siksi tietyn värin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.
Vähän hassu tää ajatus, että ”ulkomaan kasvattaja” myy kenelle tahansa ja toiselle puolelle maailmaa sen kummemmin kyselemättä 🙄 Ne ulkomaan kasvattajat on ihan samalla lailla yksilöitä kuin suomalaisetkin. Itse olen useampaan otteeseen yrittänyt ostaa pentua ulkomailta, koskaan minua ei ole sinne hyväksytty mutta on pitänyt lähettää tarkat kuvaukset elämästä, perheestä, harrastus- ja koirataustasta sekä videolla suorituksia edellisten tai lainakoirien kanssa. Koirat ovat muuten useimmiten kalliimpia ”ulkomailla” kuin Suomessa, jostain syystä on yleinen harhaluulo ajatella toisin.
No ei minun tuntemat kasvattajat ainakaan myy kelle tahansa. Niinkuin kirjoitin, osaa pennuista olen käynyt katsomassa paikan päällä, osaa en. Kaikin puolin kuitenkin tutustuttú kasvattajan kanssa, joko kasvotusten tai puhelimen/netin välityksellä. Ulkomailta koiran ostaminen on vaan helpompaa siinä määrin että valinnanvaraa on hurjasti enemmän kun vertaa siihen että ostaisi koiran Suomen rajojen sisäpuolelta. Itselle kun ei mitään merkitystä mistä maasta se koira on jos mieluinen yksilö löytyy eikä myöskään hinnalla ole merkitystä. Maasta riippuen rotu mitä meillä on, on osassa maissa halvempia kuin Suomessa, osassa saman hintaisia, osassa taas kalliimpia. Mutta tuontikuluineen niistä halvimmistakin maista menee samoihin kun ostaisi Suomesta. Koiran hankintahinta ja tuontikulut ei merkiste itselle mitään koska ei niitä koiria joka vuosi osteta, yksi ja sama paljonko hankintaan menee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä pentua kohtaan voi olla 10-30 ottajaa. Hyvä kasvattaja valitsee rusinat pullasta saadakseen karvapallot parhaaseen mahdolliseen kotiin. Vaakakupissa painaa jokin muu kuin raha.
Käyttökoirapuolella tämä ilmenee vain metsästävien kotien valintana. Jos raha puhuu tässä kaupassa liikaa, niin ei kannata valita sellaista kasvattajaa. Rahankiilto silmissä kasvattajat jalostavat sellaisiakin koiria, joita ei saisi ikinä jalostaa eteenpäin. Esim. Bokseripuolella on jalostettu sellaista yksilöä, joka hyökkii perheenjäsentensä kimppuun, mutta kun se on niin kaunis yksilö.
Aikaisemmin rotukoiran on saattanut saada nimellisellä muutaman markan hinnalla, kun kasvattaja tietää kodin olevan pennun kannalta todella hyvä.
Yhä edelleen on kasvattajia, jotka antavat seuraavan pennun ilmaiseksi tai pikkuhinnalla, jos koulutat/kisaat hänen kasvattinsa valioksi (muu kuin muotovalio).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole kasvattajia vaan pentutehtailijoita. Kasvattaja on se joka ostaa koiran ja pitää sitä pidempään kuin lain vaatimat 8 viikkoa.
Laki vaatii 7 viikkoa. Yli 8 viikon luovutusikä voi aiheuttaa ongelmia leimautumisen kanssa. Aika optimaalinen on 8 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on niin paljon ostajia etten edes vastaa värikyselijöiden sähköposteihin. Todella rasittavaa porukkaa. Toiset ehtii saada Sen väärän värisen koiran käyttövalioksi siinä ajassa kun aloittelevat harrastajat etsii söpöä sinisilmää. Onnea odottamiseen ap. T:kasvattaja
Ohhoh, oikein käyttövalioksi. Herranenaika. No sitten, kyllä tässä nyt prioriteetit vaihtui kun tämän kuuli.
Kyllähän kasvattajaa aina kiinnostaa saada koiralle tuloksia, näytöstä tai käytöstä, riippuen mitä kasvattaja hakee kasvatuksellaan. Eikä sitä lupaavinta käyttöpentua anneta sunnuntailenkkeilijöille, vaikka väri olisi kuinka ostajan mieleen. Eikä sitä lupaavinta näyttöpentua anneta ostajalle joka ilmoittaa ettei näyttelyt kiinnosta. Tulokset on ne, mitkö kertoo kasvattajalle miten oma jalostustyö on tuottanut hedelmää.
Loppujen lopuksi ei siis kiinnosta niinkään se, että pentu pääsee huolehtivaan ja hyvään kotiin, kunhan ostaja vie näyttelyyn että saa tuloksia. Hieno homma👍
Kuulostaa siltä että ketjun kasvattajille tärkeintä on että kasvattaja saa jotain kuviteltua mainetta ja kunniaa, koirat vain tämän harrastuksen välineenä. Koiranäyttelyt on kyllä niin absurdia hommaa ettei tosikaan. Samoja piirteitä tuntui tulevan esiin hevosharrastuspiireistä sen Tokion raipallahakkaajan myötä.
Kasvattajapiireissä esiintyy myös todella raakaa kilpailua ja toisten kasvattajien sabotoimista - halutaan varmistaa että itse menestyy parhaiten näyttelyissä eikä esimerkiksi anneta omaa urosta lainaan toisille kasvattajille, jotta toinen kasvattaja ei saisi tehtyä yhtä hyviä pentuja. Näyttelymenestys menee myös eläimen terveyden yli - esimerkiksi jos oikeanlaista urosta ei heti löydy niin naarasta pidetään mieluummin pillereillä kuin astutettaisiin vääränlaisen (esim. väärä turkin tai silmien väri) uroksen kanssa, vaikka e-pillerit nostavat merkittävästi riskiä kohtusyövälle ja -tulehduksille eikä kukaan eläimen terveydestä välittävä eläinlääkäri suosittele niitä.
Tämä aihe on oikeastaan sellainen että tämä pitäisi nostaa kunnolla pöydälle ja käydä näkyvää julkista keskustelua asiasta, mutta en tiedä miten se olisi mahdollista, kun kukaan kasvattaja ei halua omalla nimellään puhua näistä ongelmista koska pilaisi tällöin oman kasvattajauransa ja saisi aivan h*lvetisti p*skaa niskaansa muilta kasvattajilta.
Onhan tässä hiljalleen alkanut tapahtumaan parannusta kun lyttykonorotujen terveysongelmat on nostettu pinnalle. Ehkä se avaa tulpan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ikävää nähdä, miten moni edelleen rinnastaa elävän olennon tuotteeseen. Jos jossakin maassa ihmiskauppa on laillista, onko silti moraalisesti oikein kohdella ihmistä tuotteena ja vedota "ostotapahtumaan" oikeuttaakseen toimintansa?
Mutta joo. Kyllähän jotkut kai adoptoivat lapsiakin välittäen ulkonäöstä, joten eihän tässä ole mitään yllättävää.Oletko siis sitä mieltä, että myös esimerkiksi sekarotuiset, kahden rodun sekoitukset ovat täysin ok? Jos ainoastaan eläimen terveydellä ja luonteella on merkitystä niin tällöinhän mikä tahansa terve ja hyväluonteinen naaras voi tehdä pentuja minkä tahansa terveen ja hyväluonteisen uroksen kanssa.
Vaan ei. Ainakin kissojen suhteen on hyvin tarkasti määritelty mitkä väriyhdistelmät ovat sallittuja ihan silmien ja hännänpään väriä myöten eikä rotuja saa sekoittaa ulkonäöllisistä syistä, vaikka terveyden kannalta olisi parempi pitää geenipooli mahdollisimman laajana. Samalla nämä kasvattajat kuitenkin tuomitsevat sen jos ostaja haluaa tietyn värisen eläimen. Voisiko joku selittää mikä logiikka tässä on?
Aika harva kasvattaja on ihan itse keksinyt näyttely- tai jalostussääntöjä. Nykyään moni kasvattaja on kyllä kehittämässä niitä. Rotukoirat ovat tuhansia vuosia vanha ilmiö ja sitä on sallittua kritioida. Yksittäisen kasvattajan vastuulle sitä on turha sysätä. Ap nyt kuitenkin on valitsemassa tietyn rodun tietynväristä koiraa. Siksi tässä yritetään avata rotukoirien jalostusmaailmaa.
Nuo näyttely- ja jalostussäännöt eivät ole Suomen lakiin kirjattuja vaan jonkin tietyn liiton ylläpitämiä ja tähän liittoon kuuluminen on täysin vapaaehtoista. Suomen laki ei kiellä roturisteytyksiä ja jokainen voi kasvattaa lemmikiksi aivan millaisia risteytyksiä ja väriyhdistelmiä haluaa, mutta tietenkään sekarotuisista pennuista ei saa yhtä paljon rahaa kuin rotupennuista.
Kennelliitto tosin tekee kunnianhimoista työtä pilatakseen näiden roturisteyttäjien ja suunnitelmallisesti sekarotuisia kasvattavien maineen. Ja antaa omassa toimivallassaan sanktioita mm. julkaisemalla liittoon kuulumattomien kasvattajien nimiä lehdessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä niin väsynyt argumentti. Ei ap, eikä kukaan muukaan ole puhunut tässä ketjussa että haluaa koiran sisustukseen sopivaksi ja siksi tietyn värin.
On puhunut, lue ko viesti. Kasvattajille ikävä kyllä näitä soittoja tulee.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ottaisi pentua keneltäkään, joka ei anna itse valita sitä.
Minä taas juurikin otan sellaiselta kasvattajalta, joka osaa valita minulle sen sopivan pennun.
En saanut haluamaani pentua ensimmäiseksi koiraksi, mutta kyllä se kasvattaja oli lopulta oikeassa, että minulle sopii paremmin helppo narttu kuin uros. Jälkikäteen mietin, että onneksi en saanut urosta, kun koirakokemusta ei vielä ollut.