Eikö koiranpennun väriä saa valita?
Tulevaisuudessa on tarkoitus hankkia koira perheeseen. Rodulla on useita eri värejä, joista 3 on meidän mieleen, muut ei. Nyt kuitenkin selvisi, että kasvattajat suhtautuvat ylimielisesti väritoiveisiin, että pennun hankkijan pitäisi olla tyytyväinen siihen minkä KASVATTAJA meille päättää? Minkä ihmeen takia roduille on sitten jalostettu niin monta eri väriä ja on "sallittuja" ja epäsallittuja värejä, jos niistä ei saa olla mielipiteitä? Miksi koiranäyttelyitäkään pidetään jos ulkonäkö ei saa olla kriteeri?
Tottakai meille prioriteetti 1. on koiran terveys ja luonne, mutta kyllä se väri silti vaikuttaa. Rakastumme varmasti uuteen perheenjäseneen turkinväristä riippumatta, mutta miksi pitäisi ottaa itselle epämieluisan värinen pentu, joka kuitenkin on perheenjäsenenä seuraavat 10+ vuotta. Kyseessä on puhtaasti seurakoira.
Pentu maksaa kuitenkin sen +-2000e, joten haluaisimme kyllä valita meille mieleisen, eikä vaan tyytyä siihen minkä joku muu kokee meille sopivaksi.
Kommentit (1021)
Sanokaa, että haluatte käydä näyttelyissä, ja sitten ette vain mene. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pinnallisilla ihmisillä pitää koirakin olla tietyn värinen.
Ja tietyn rotuinen, ihan hullua. Jos on todella eläinrakas, niin ei lajittele koiria rodun mukaan.
Ehei, vaan oman luonteensa mukaan, että pystyy tarjoamaan lemmikilleen juuri hänelle sopivan elämän.
vasemmisto hyökkää kimppuun kadulla jos vähänki vaaleempi karvanen
Taas pitää ihmetellä jos kerta Suomesta koiranpennun (tai minkä tahansa eläimen) saanti on noin vaikeaa että kasvattajat ottaa nokkiinsa jo väritoiveistakin niin miksi ihmeessä te ette hanki koiraanne ulkomailta rodun kasvattajalta? Niin itse teen. Suomessa koiran hankinta on tehty helvetin vaikeaksi, hyvä ettei pidä lähettää talon pohjapiirrustusta ja palkkanauhaa näille päälle päsmäri kasvattajille. Itse olen ostanut useamman koiran suoraan kasvattajalta useasta eri maasta ja jokainen on ollut nappiostos. Osaa olen käynyt katsomassa ja valitsemassa pennun, osan olen varannut kuvien/videoiden/puhelinkeskusteluiden perusteella ja hakenut itse tai se tullut muilla kyydein Suomeen.
Tää ketju kuvaa kyllä fanaattisia koiraharrastajia erinomaisesti.
Ollaan kaikki olevinaan oikeassa jostain asiasta ja oma mielipide on se ainoa oikea, sivusta muutamat ei-koirahullut katsoo silmät pyöreinä että mitä helvettiä onko näillä kaikki kotona😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ikävää nähdä, miten moni edelleen rinnastaa elävän olennon tuotteeseen. Jos jossakin maassa ihmiskauppa on laillista, onko silti moraalisesti oikein kohdella ihmistä tuotteena ja vedota "ostotapahtumaan" oikeuttaakseen toimintansa?
Mutta joo. Kyllähän jotkut kai adoptoivat lapsiakin välittäen ulkonäöstä, joten eihän tässä ole mitään yllättävää.Oletko siis sitä mieltä, että myös esimerkiksi sekarotuiset, kahden rodun sekoitukset ovat täysin ok? Jos ainoastaan eläimen terveydellä ja luonteella on merkitystä niin tällöinhän mikä tahansa terve ja hyväluonteinen naaras voi tehdä pentuja minkä tahansa terveen ja hyväluonteisen uroksen kanssa.
Vaan ei. Ainakin kissojen suhteen on hyvin tarkasti määritelty mitkä väriyhdistelmät ovat sallittuja ihan silmien ja hännänpään väriä myöten eikä rotuja saa sekoittaa ulkonäöllisistä syistä, vaikka terveyden kannalta olisi parempi pitää geenipooli mahdollisimman laajana. Samalla nämä kasvattajat kuitenkin tuomitsevat sen jos ostaja haluaa tietyn värisen eläimen. Voisiko joku selittää mikä logiikka tässä on?
Voin selittää. Koirien jalostuksella on niin pitkä historia, että kaikkia vaiheita emme koskaan saa tietää. Koiria on alettu jalostaa etenkin metsästyskoiriksi ja paimenkoiriksi. Jossain vaiheessa edelliset sukupolvet ovat päättäneet esim. sen mitkä värit ovat hyväksyttyjä ja mitkä eivät. Nykypäivän kasvattaja on siis sidoksissa näihin kansainvälisiin näyttelysääntöihin, terveysohjelmiin (joita yritetään parantaa), käyttökoeääntöihin ja perinnöllisyystieteen lainalaisuuksiin, joiden rajoissa ja joiden mukaan hän kasvatustyötään tekee. Esimerkiksi joihinkin väreihin yhdistyy sairauksia, tällöin pitää tietää ja laskea tarkkaan milloin, miten ja kenen kanssa sitä väriä voi yhdistää, että nuo sairaudet eivät periydy. Tähän voi esittää myös vastakysymyksen: Miksi koiranomistaja ikinä TAVOITTELISI väriä, johon yhdistyy sairauksien mahdollisuus? Onko se eettistä? Kasvattajahan ei ole tuohon väriin syypää, koska noita pentuja syntyy aina silloin tällöin joka tapauksessa. Väri ei siis tule koskaan kokonaan katoamaan. Edelleen voidaan jatkaa ja sanoa, että sehän on hellämielistä ottaa se erikoisen värinen, se on silloin kun se väri ei kelpaa näyttelyyn. Silloin ostaja saa alennuksen ja voi glorifioida itseään. Tilanne on kuitenkin se, että ne näyttelyyn kelpaavat erikoisuudet ovat ne mitä ihmiset tavoittelevat ja tilaavat. Se on ongelma myös tuon erikoisen värin terveystilanteelle.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa, että haluatte käydä näyttelyissä, ja sitten ette vain mene. Problem solved.
Ja siten sabotoitte koko rodun olemassaolon ja tulevaisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni valehtelu ei ole kyllä koskaan hyvä tapa ratkoa ongelmia. Ja näkee se kasvattajakin, että ilmoitetaanko koiraa näyttelyihin vai ei, eikä varmaan samalle henkilölle enää toiste koiraa myy jos tämä kerta suunnitelmallisesti valehtelee saadakseen haluamansa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen tän ketjun lukemista ajattelin että on positiivista jos kasvattaja ei ota pentuvarauksia ennakkoon, mutta nyt vaikuttaakin siltä, että sillä kasvattaja haluaa vain varmistaa ettei harrastelijat saa vahingossa liian hyviä koiria, vaan kaikki vähänkään kelpoiset saa annettua "jonon ohi" kavereille tai pidettyä itsellä.
Olisihan se nyt vääryys jos tavan pulliainen saisi hyväluontoisen muotovalion :') tai vaikka harvinaisen värin! Roskille roskaa ja kuolevaiset tyytyköön siihen väriin minkä laupiaat heille päättävät.
Niin... Niitä tulevia muotovalioita syntyy pentueeseen tuurilla 1-2. Ei, niitä ei myydä sohvakoristeiksi harrastamattomille, koska ne ovat niitä yksilöitä, joilla sitä kasvatustyötä jatketaan. Kotikoiraksi passaa oikein hyvin sellainen pentu, jolla ei rahkeet riitä muotovaliouteen ja jalostuskoiraksi. Mikään roska se ei silti ole, kaltaisesi ihmiset sensijaan ovat.
Vierailija kirjoitti:
Rotukoirissa on liian pieni geenipooli tuollaisiin huijauksiin.
Koiraa odottava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla.
Meillä hakusessa tietyn värinen uros. Uros sen takia koska perheessä jo entuudestaan uroskoira, ja rodun tuntien narttua ei voi ottaa. Ja väri koska haluamme tietyn värisen koiran.
Koiran hankkiminen on ostotapahtuma ja ostajalla on oikeus valita sellainen yksilö minkä haluaa.
Ei sitä voi verrata lapsen synnyttämiseen kuten joku löyhäpää esitti.
Myös meille on tilauksessa tietyn värinen tietyn rodun edustaja, mutta narttu. Kyllä ihmisen täytyy saada päättää, millaisen koiran ottaa jos ottaa. Ihme touhua näillä kasvattajilla oikeasti. Onneksi lähipiiristämme löytyy kasvattaja, joka ottaa ihmisten toiveet huomioon. Onhan se koirankin etu, että perhe kokee hänet kaikin puolin itselleen sopivaksi, ja värillä voi olla jollekin isokin merkitys.
Niin, onhan ihmisille tärkeää ja suuri merkitys silläkin, minkä värinen, vaalea tai tummatukkainen tai brunetti mies tai vaimo tms. on. Jos tässä ei ole mennyt ihan nappiin, ainakin koiran pitää olla halutun värinen. Kaikki ovat kuitenkin elollista olentoja ja luontokappaleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankin jatkossakin sekarotuisia. Koirankasvattajat ovat niin omituinen ryhmä.
Tämä ketju oli silmiäavaava. Hulluja koko sakki.
Joo en olisi uskonut, että koiran väri voi olla niin tärkeä asia. Tuo rakas koira on niin ihana ja tärkeä vaikka olisi kirkkaan keltainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman rodut olemassaolon ja tulevaisuuden on ne kasvattajat ja jalostustoimikunnat kyllä ryssineet kun on alettu suosimaan näyttelyissä tylppää kuonoa tms. Ne ”liian pitkän” kuonon omaavat on myyty näyttelyyn kelpaamattomina kotikoiriksi.
En koirista niin tiedä, mutta kissaihmisenä haluan vetää huteran "aasinsillan" tähän keskusteluun.
Monet kissaihmiset haluavat "ginger cat" eli "porkkananvärisen kissan" jos he haluavat "helpon" ihmisrakkaan, lempeän ja supersosiaalisen kaverin. Tämän värimuunnoksen aiheuttaja on sama geeni kuin punatukkaisilla ihmisillä. Punertava katti myös saa pisamia, kuten punatukkainen ihminen ja yli 80% porkkananvärisistä kateista on kolleja.
Jos haluaa hiiriä metsästävän terminaattorin, niin harmaaraidallinen "hallaturkki" on oikea valinta. kaveri on kissojen alkuperäinen villimuoto. Tämä kissa on tyypillisesti voimakastahtoinen ja kiintyy perheenjäseniin, mutta opettaa heille kyllä, kuka täällä määrää
Mystisen, vain kotiväkeen kiintyvän hiirikissan, joka säilyttää oman yksityisyytensä, saa mustasta kissasta. Musta kissa tykkää pitää hajuraon muihin ja vetäytyy yleisestä ilonpidosta, mutta jos jollain on paha olo, ja hautoo jotain ikäviä asioita, niin musta mystinen "noitakissa" on aina paikalla lohduttamassa ja huolehtimassa ja vahtimassa valppaana tätä henkilöä.
Nykyään kun on pevisat ja jto:t, jotka määrittelee millaisilla koirilla pentuja teetetään, niin en ihmettele, että kasvattajat haluavat myydä pennut koteihin jotka ovat halukkaita esim luustokuvauttamaan ja silmäpeilauttamaan koiransa parivuotiaina. Siinä joku värin kyselijä on aika heikoilla jos toisena kotiehdokkaana on ostaja, joka varmasti teettää luustokuvaukset yms ja on kiinnostunut käyttämään jalostustarkastuksessa, näyttelyissä ja/tai kisoissa. Koska ei niitä tulevia jalostuskoiria ole, jos ei ole aktiivisia ja rodun kehittämisestä kiinnostuneita koteja.
Monessa rodussa on vaikeuksia esim löytää uroksia, kun niitä on myyty kelle tahansa ja hyviäkin uroksia on kastroitu, jotta omistajalla olis helpompaa.
Mulla on vain uroksia ja niille on tehty kaikki testit mitä olla voi. Mulle hyvin mieluusti myydään mitä haluan, myös sitä väriä, kun tiedetään, että olen kiinnostunut rodun kehittämisestä ja minun uroksilla saa astuttaa. Ne ei ole piilossa, vaan aktiivisesti käydään eri kisoissa ja ollaan yhteyksissä kasvattajiin ympäri maailman.
Vierailija kirjoitti:
Taas pitää ihmetellä jos kerta Suomesta koiranpennun (tai minkä tahansa eläimen) saanti on noin vaikeaa että kasvattajat ottaa nokkiinsa jo väritoiveistakin niin miksi ihmeessä te ette hanki koiraanne ulkomailta rodun kasvattajalta? Niin itse teen. Suomessa koiran hankinta on tehty helvetin vaikeaksi, hyvä ettei pidä lähettää talon pohjapiirrustusta ja palkkanauhaa näille päälle päsmäri kasvattajille. Itse olen ostanut useamman koiran suoraan kasvattajalta useasta eri maasta ja jokainen on ollut nappiostos. Osaa olen käynyt katsomassa ja valitsemassa pennun, osan olen varannut kuvien/videoiden/puhelinkeskusteluiden perusteella ja hakenut itse tai se tullut muilla kyydein Suomeen.
Samaa mieltä.
Jos koira on siinä seurana keskimäärin sen 12v niin ymmärrän oikein hyvin että haluaa koiran joka miellyttää kaikilta osin silmää, ainakin itsellä näin. Jos rotu on kaikilta osin itselle sopiva ja joku tietty väri vielä kruunaa kokonaisuuden, miksi ottaisin haluamani ruskean yksilön sijasta mustan, en ymmärrä miksi tähän "kakkos vaihtoehtoon" pitäisi tyytyä kun voi saada sen itseään miellyttävän yksilönkin.
Muistan kun aikoinaan hankin rodun x ja silloin black&tan oli vielä harvinainen. Löysin pennun ja tuttava osti samaan aikaan mutta joutui "tyytymään" punaruskeaan ja harmitteli kun ei löytänyt b&t väristä. No hankki sitten hetken päästä b&t värisen kaveriksi tälle punaruskealle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen tän ketjun lukemista ajattelin että on positiivista jos kasvattaja ei ota pentuvarauksia ennakkoon, mutta nyt vaikuttaakin siltä, että sillä kasvattaja haluaa vain varmistaa ettei harrastelijat saa vahingossa liian hyviä koiria, vaan kaikki vähänkään kelpoiset saa annettua "jonon ohi" kavereille tai pidettyä itsellä.
Olisihan se nyt vääryys jos tavan pulliainen saisi hyväluontoisen muotovalion :') tai vaikka harvinaisen värin! Roskille roskaa ja kuolevaiset tyytyköön siihen väriin minkä laupiaat heille päättävät.
Niin... Niitä tulevia muotovalioita syntyy pentueeseen tuurilla 1-2. Ei, niitä ei myydä sohvakoristeiksi harrastamattomille, koska ne ovat niitä yksilöitä, joilla sitä kasvatustyötä jatketaan. Kotikoiraksi passaa oikein hyvin sellainen pentu, jolla ei rahkeet riitä muotovaliouteen ja jalostuskoiraksi. Mikään roska se ei silti ole, kaltaisesi ihmiset sensijaan ovat.
Voi pyhä muotovalious... Juuri tuo näyttely "titteleihin" sokeasti perustuva jalostaminen on yksi rotujen suurimmista pilaajista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvät hyttyrät. Tämä viesti kuvastaa täysin sitä, mikä kasvattajien päässä on vinksallaan.
Onhan se kumma, että ostaja ei saa ostaa sellaista pentua kuin haluaa. Outo klaani noi kasvattajat.