Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rokotekriittiset korostavat kuinka tärkeää on tutkia asioita itse, mutta...

Vierailija
20.08.2021 |

... samaan aikaan jakavat keksittyjä tarinoita jonkun sisustussuunnittelijan facesivulta ja Tampereen Yoga harrastajan itkuvideoita, millään lailla tutkimatta onko asia edes koskaan tapahtunut oikeasti vai pelkässä mielikuvitusmaailmassa? Miten rokotekriittiset, onko tämän korostamanne itse tutkimisen ja asioihin perehtymisen ja materiaalin jota omissa kanavissanne muille jaatte, suhteen minkäänlaista risitiriitaa?

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matrix_Purge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska niputat nyt kaiķki rokotekriittiset yhteen nippuun, vaikka skaala on laaja. Menee ns.lapsi pesuveden mukana. Yksi vähättelyn keino muuten. Naurunalaiseksi tekeminen.

Jossain ketjussahan oli linkattu se tuore tutkimus "vaxination hesitency"-aiheesta, ja USA:ssa suurin osa oli korkeasti koulutettuja. Harmi kun en ottanut talteen. Täälläkin kuin usein rokotekriittisiä pilkataan elämäm koululaisiksi...

Rokotekriittiset ovat tutkitusti vähemmän älykkäitä. Tämä nousi eteen kun suljettiin pois koulutus yms. tekijät.

After adjustment for age, sex, and ethnicity, study members with a lower baseline cognition score were markedly more likely to be vaccine hesitant (odds ratio per standard deviation lower score in cognition; 95% confidence interval: 1.76; 1.62, 1.90).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8133799/

Erinomaista kuulla että ei kuulu älykkäiden ryhmään kun on vanhempana huolissaan lasten rokotuksista... lähdenkin tästä masentumaan yksinkertaisuuttani... sen verran voisin vielä kommentoida ennen masennusta että etenkin lasten rokotuksiin liittyen vain vanhempien pitäisi ylipäänsä kommentoida rokotteisiin liittyviä asioita asioita...

Mielestäni vain sellaisten kuuluisi kommentoida julkisesti, jotka tietävät asioista esim. pitkän koulutuksensa puolesta ja siksi että työnkuvansa puolesta ovat selvillä tuoreimmista tutkimustuloksista yms.

Rokotteet ja muutenkin koko koronatilanne ovat loppujen lopuksi niin monimutkaisia asioita että eivät ole helposti käsitettäviä kenellekään. Älykkyyteen liittyy se että kykenee arvioimaan mistä lähteistä saatu tieto on todennäköisimmin luotettavaa.

Vierailija
102/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matrix_Purge kirjoitti:

Keskustelun aloitukseen hieman pidempi vastalausunto. Eri keskusteluissa näkyy pyörivän epäilys mm. siitä että alle 12 vuotiaille alettaisiin antaa koronarokotteita jollain aikataululla... kuulostaa että tämä on sulaa hulluutta (samoin on sulaa hulluutta rokottaa ilman kunnon tutkimuksia 12-15v lapsiakaan) koska koronarokotetta ei todellakaan ole testattu kattavasti missään vaiheessa; otetaan esimerkki mitä voi tapahtua;

Otan otteen tästä julkaisusta, poliorokote tässä esimerkkinä:

"Elävää virusta lapsiin

Varoituksista huolimatta 120 000 lasta sai Cutterin rokotetta, jossa oli tapetun polioviruksen sijasta elävää virusta. Lapsista 40 000 sai polion.

Tämä niin kutsuttu Cutter Incident, Cutterin tapaus, johtui suurelta osin siitä, että poliittinen paine ja myös suuren yleisön paine saada rokote nopeasti aikaiseksi oli kova. Mutkia oiottiin.

– Tämä oli yksi pahimpia biologisia katastrofeja USA:n historiassa: ihmisen aikaansaama polioepidemia, kirjoitti Paul A. Offit vuonna 2005 ilmestyneessä kirjassaan The Cutter Incident: How America’s First Polio Vaccine Led to the Growing Vaccine Crisis."

Lähde

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/19ff4e7f-f905-4deb-8ad0-396c42188bde

ja tämä on siis vain mielipide ei faktaa ei tilastoa ettei sensuuri iske... koronarokotetta kun ei saa lainkaan kritisoida...

Koronarokote ei ole poliorokote…outoa argumentoida sillä. Sitäpaitsi kaikki lapset rokotettiin poliorokotteella 1985 ja se oli erittäin turvallinen rokote.

Sehän se jutun pointti olikin, jos et heti tajunnut. Poliorokote kun tuotiin liian nopsaan markkinoille 1950 luvulla ja kävi huonosti.... kyllähän se jo 1985 oli turvallinen ja tutkittu....

Sitähän tässä yritetään sanoa, että maltti on joskus valttia. Odotetaan ja katsotaan mitä lapsille tapahtuu, kun heidät rokotettu kahdesti tai kolmesti....

Itse en siis omilleni sitä väkisin laitata, ennen kuin tiedän miten muiden lasten käy... jokainen valitsee itse, ja riskiryhmiin kuuluvat varmasti hyötyvät, mutta terveet... jaa-a

Typerä ressukka pelkuri. Toivottavasti korona tarttuu lapsiisi ja aiheuttaa heille elinvaurioita, niin oppisittepahan.

Oletpa hauska, tavataan alakerrassa. Missä asut? Olisi kiva nähdä miltä näytät? Vastaako mielikuvani todellisuutta. Lol

Keskity sä nyt vaan niiden lapsesi kylmien otsakääreiden vaihtoon. Se on sulle tarpeellinen taito, joka voi tulla yllättävän tärkeäksi teillä

Samoin sinulle ja teille.

Tuskin tulee, mehän olemme rokottautuneet. Todennäköisyys meillä saada koronan vakava muoto on valmiiksikin jo erittäin pieni, mutta rokotteen avulla se käytännössä loppuu kokonaan.

…plus, että haluan suojella lapsiani tietenkin long covidin kaikilta mahdollisuuksiltakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotteen hyödyt ovat moninkertaisia niiden haittojen suhteen.

Ehkä, ehkä ei. Riippuu mihin tässä asiassa uskoo. Taidan olla ateisti.

Osoitapa rokotteen moninkertaiset haitat verrattuna itse koronaan.

Osoita itse se, että ilman rokotetta sairastun 100% vakavaan tautiin ja saan pitkiä jälkitauteja...

Vierailija
104/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matrix_Purge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska niputat nyt kaiķki rokotekriittiset yhteen nippuun, vaikka skaala on laaja. Menee ns.lapsi pesuveden mukana. Yksi vähättelyn keino muuten. Naurunalaiseksi tekeminen.

Jossain ketjussahan oli linkattu se tuore tutkimus "vaxination hesitency"-aiheesta, ja USA:ssa suurin osa oli korkeasti koulutettuja. Harmi kun en ottanut talteen. Täälläkin kuin usein rokotekriittisiä pilkataan elämäm koululaisiksi...

Rokotekriittiset ovat tutkitusti vähemmän älykkäitä. Tämä nousi eteen kun suljettiin pois koulutus yms. tekijät.

After adjustment for age, sex, and ethnicity, study members with a lower baseline cognition score were markedly more likely to be vaccine hesitant (odds ratio per standard deviation lower score in cognition; 95% confidence interval: 1.76; 1.62, 1.90).

Erinomaista kuulla että ei kuulu älykkäiden ryhmään kun on vanhempana huolissaan lasten rokotuksista... lähdenkin tästä masentumaan yksinkertaisuuttani... sen verran voisin vielä kommentoida ennen masennusta että etenkin lasten rokotuksiin liittyen vain vanhempien pitäisi ylipäänsä kommentoida rokotteisiin liittyviä asioita asioita...

Osoitatko koronan moninkertaiset haitat lapsille ja tutkimustulokset esim. 10 vuoden ajalta koskien rokotetta ja koronaa... ai niin eihän sellaisia ole,,, ;) Osoitatko jotain tutkimustuloksia...?

Vierailija
105/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä vouhkausta? Te otitte rokotteen. Siinä se. Olkaa tyytyväisiä päätöksenne. Miksi ihmeessä pitää koko ajan hyökkiä toisin päättäneitä kohtaan? Ottaisin taatusti rokotteen jos sen tutkimustulokset olisivat jo päätöksessään ja olisi varmaa että se auttaa suojaamaan myös muita ihmisiä mahdolliselta tartunnalta. Nyt kuitenkin haluan rauhassa katsoa tilannetta. Toistaseksi vielä en edes tunne yhtäkään ainoata koronaan sairastunutta. Mielipiteeni voisi muuttua jos väkeä lakoaisi ympäriltäni mutta toistaseksi niin ei ole käynyt. Sen perusteella uskonkin että minulla on hyvin aikaa vielä odotella eikä tarvi hätäillä ottamaan rokotetta jonka tutkimukset ovat kuitenkin kesken. Sen kummemmasta salaliitosta ei ole kyse. Tuntuu aivan hullulta että harkitsevuudesta nykyään syytetään ties mistä foliohattuisuudesta. Ootteko menettäneet itse järkenne?

En ole menettänyt järkeäni.

Ja kun tuli puheeksi: tunnen yhden koronaan menehtyneen ja lukuisia sairastuneita joista osalla long covid. Itse en usko että tämä tauti olisi minulle kuolemaksi, tilastollinen todennäköisyys ei tue sitä, mutta pitkittyneen muodon voin hyvinkin saada ja sitä en missään nimessä halua. _Todella_ ikävä tauti, jaksaminen ja suorituskyky ihan arkisissa askareissa hiipuu kovin heikoksi.

Missä kohtaa rokotteen on luvattu suojaavan long covidilta? Olenko missannut jonkun tutkimuksen tästä?

Mitä ihmeen tiedotusvälineitä olet seurannut. Onhan tuo todettu monessa eri yhteydessä suomalaisissakin tiedotusvälineissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hyvia-uutisia-brittiraportin-mukaan…

www.nbcnews.com/news/amp/ncna1273970

Vierailija
106/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matrix_Purge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni vain sellaisten kuuluisi kommentoida julkisesti, jotka tietävät asioista esim. pitkän koulutuksensa puolesta ja siksi että työnkuvansa puolesta ovat selvillä tuoreimmista tutkimustuloksista yms.

Rokotteet ja muutenkin koko koronatilanne ovat loppujen lopuksi niin monimutkaisia asioita että eivät ole helposti käsitettäviä kenellekään. Älykkyyteen liittyy se että kykenee arvioimaan mistä lähteistä saatu tieto on todennäköisimmin luotettavaa.

Nimenomaan. Mun pohjakoulutukseni on farmaseutti ja ei todellakaan jaksa näitä tutkimuksia linkkaavia maallikkoja, joiden lähteinä eivät ole alalla työskentelevät kovan tason osaajat. Tai jos ovatkin, niin linkkaavat englanninkielisiä tutkimuksia osaamatta itse tiivistää niiden viestiä maallikoille ymmärrettävään muotoon. En tajua, mitä arvoa kukaan älykäs ihminen kuvittelee sellaisella linkkailulla olevan? Jos et itse kykene osoittamaan, että olet ymmärtänyt linkin sisällön ja referomaan sitä suomeksi tiivistetysti kommentissasi, niin mikä kommentissasi osoittaa, että olet oikeasti linkilläsi löytänyt jotain tärkeää ja että tajuat itse, mistä puhut? Koska jos et osaa tiivistää linkkiä suomeksi omin sanoin, et selkeästikään tajua omia ”väittämiäsikään”.

Vierailija
107/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matrix_Purge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matrix_Purge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osoitatko koronan moninkertaiset haitat lapsille ja tutkimustulokset esim. 10 vuoden ajalta koskien rokotetta ja koronaa... ai niin eihän sellaisia ole,,, ;) Osoitatko jotain tutkimustuloksia...?

Mitä hittoa? Jos korona on ollut keskuudessamme pari vuotta, miten voidaan löytää 10 vuoden tarkastelujakson käsittävä tutkimus?

Vierailija
108/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ”rokotekriittisyys” on vain yksi osa laajempaa ja kohderyhmälle tehokkaasti markkinoitua mielipidekokonaisuutta. Kuten muidenkin lahkojen kohdalla eivät järkiperäisesti perustelut tai tutkittu ja vertaisarvioitu tieto ole osa sen liturgiaa vaikka sellaiseen näennäisesti usein viitataankin.

Vierailija
109/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi piikittäisin itseeni myrkkyjä ihan sen takia että VOIN saada koronan. Tässä on kohta voivotettu kaksi vuotta, influenssaakin voivotettu jo 15 vuotta kun ekan kerran kuulin rokotteesta enkä ole siihenkään vielä kuollut. Ei se teille kuulu millään tavalla kuolenko minä johonkin vai en.

Vierailija
110/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotteen hyödyt ovat moninkertaisia niiden haittojen suhteen.

Ehkä, ehkä ei. Riippuu mihin tässä asiassa uskoo. Taidan olla ateisti.

Osoita itse se, että ilman rokotetta sairastun 100% vakavaan tautiin ja saan pitkiä jälkitauteja...

Pointti ei ole tuo, vaan kyetä avaamaan yhteiskunta, ja päästä maskeista eroon. Jos sinä et ota rokotetta, olet syyllinen siihen, että maskien pito jatkuu ja sulkutoimia tehdään. Maskeja on pidettävä, vaikka ei haluaisi mm. kaupoissa ja apteekeissa. Siis työntekijöiden. Sulla ei ole mitään syytä olla ottamatta rokotetta, ellet pysty osoittamaan rokotteen moninkertaiset haitat verrattuna itse koronaan.

Vierailija
111/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi piikittäisin itseeni myrkkyjä ihan sen takia että VOIN saada koronan. Tässä on kohta voivotettu kaksi vuotta, influenssaakin voivotettu jo 15 vuotta kun ekan kerran kuulin rokotteesta enkä ole siihenkään vielä kuollut. Ei se teille kuulu millään tavalla kuolenko minä johonkin vai en.

Pointti ei ole tuo, vaan kyetä avaamaan yhteiskunta, ja päästä maskeista eroon. Jos sinä et ota rokotetta, olet syyllinen siihen, että maskien pito jatkuu ja sulkutoimia tehdään. Maskeja on pidettävä, vaikka ei haluaisi mm. kaupoissa ja apteekeissa. Siis työntekijöiden. Sulla ei ole mitään syytä olla ottamatta rokotetta, ellet pysty osoittamaan rokotteen moninkertaiset haitat verrattuna itse koronaan.

Vierailija
112/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteistä noille kriittisille on kriittisyyden puute tiedon suhteen. ”Make Up Your Facts”.

”Make Up YourOwn Facts!”

Rokote”kriittinen”: ”Here are My Facts!

Rokotemyönteinen: ”Thank god it’s not The Facts.

:D

Päivän paras - kellään ei ole faktoja todellisuudessa :) Koskee molempia "osapuolia"... ei ole mitään useiden vuosien kokemusta rokotuksista eikä koronasta... eikä laajoja vuosikausien testauksia... siksi lasten rokotuksia tulee tarkastella erityisesti kriittisesti... mutta tämä on taas mielipide, siksi laitoin esimerkit. polio + tuberkuloosi, ei korona ole ensimmäinen tauti mitä on tarkasteltu historiassa ja rokotteissa on riskinsä... :)

Vierailija
113/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matrix_Purge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matrix_Purge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit ottaa rokotteen, jos sulla ei ole kykyä osoittaa rokotteen moninkertaisia haittoja verrattuna itse koronaan.

Koska pointti ei ole tuo, vaan kyetä avaamaan yhteiskunta, ja päästä maskeista eroon. Jos sinä et ota rokotetta, olet syyllinen siihen, että maskien pito jatkuu ja sulkutoimia tehdään. Maskeja on pidettävä, vaikka ei haluaisi mm. kaupoissa ja apteekeissa. Siis työntekijöiden.

Vierailija
114/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matrix_Purge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteistä noille kriittisille on kriittisyyden puute tiedon suhteen. ”Make Up Your Facts”.

”Make Up YourOwn Facts!”

Rokote”kriittinen”: ”Here are My Facts!

Rokotemyönteinen: ”Thank god it’s not The Facts.

:D

Päivän paras - kellään ei ole faktoja todellisuudessa :) Koskee molempia "osapuolia"... ei ole mitään useiden vuosien kokemusta rokotuksista eikä koronasta... eikä laajoja vuosikausien testauksia... siksi lasten rokotuksia tulee tarkastella erityisesti kriittisesti... mutta tämä on taas mielipide, siksi laitoin esimerkit. polio + tuberkuloosi, ei korona ole ensimmäinen tauti mitä on tarkasteltu historiassa ja rokotteissa on riskinsä... :)

Joo, mutta rokotteen puolesta puhuvat faktat voittavat sen haitoista löytyvät faktat kun otetaan mukaan koronasta löytyvät faktat.

Vierailija
115/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en levitä propagandaa suuntaan tai toiseen, mutta suhtaudun silti kriittisesti sekä tähän viralliseen tietoon koronasta ja rokotuksesta, että kaikkeen rokotekriittiseen. Ymmärrän, että myös tieteellisten tutkimusten tulokset ja johtopäätökset voivat olla tutkimuksen rahoittajasta kiinni. Ymmärrän myös ettei maailmaa hallitse avaruusoliot.

Eniten rokotteessa epäilyksiä herättää minussa kaksi asiaa ja ne ovat massarokotukset keskellä pandemiaa ja massarokotukset vuotavalla rokotteella. On itsestään selvää, että tässä on otettu järjetön riski. En kuitenkaan usko, että tässä ollaan tekemässä mitään joukkomurhaa, vaan uskon (toivon), että tämä riski on otettu vain rahan takia.

Vierailija
116/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englanti poisti rajoitteet ja maskit ja korona väheni sen jälkeen tästähän media jo kirjoitti... saman voi tehdä täälläkin ko. esimerkin perusteella... ja monelle maski on terveydelle haitallinen suorastaan tästähän työterveydessä kirjoitettiin jo 2020... joten pois vaan..

Vierailija
117/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matrix_Purge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Mun pohjakoulutukseni on farmaseutti ja ei todellakaan jaksa näitä tutkimuksia linkkaavia maallikkoja, joiden lähteinä eivät ole alalla työskentelevät kovan tason osaajat. Tai jos ovatkin, niin linkkaavat englanninkielisiä tutkimuksia osaamatta itse tiivistää niiden viestiä maallikoille ymmärrettävään muotoon. En tajua, mitä arvoa kukaan älykäs ihminen kuvittelee sellaisella linkkailulla olevan? Jos et itse kykene osoittamaan, että olet ymmärtänyt linkin sisällön ja referomaan sitä suomeksi tiivistetysti kommentissasi, niin mikä kommentissasi osoittaa, että olet oikeasti linkilläsi löytänyt jotain tärkeää ja että tajuat itse, mistä puhut? Koska jos et osaa tiivistää linkkiä suomeksi omin sanoin, et selkeästikään tajua omia ”väittämiäsikään”.

Minä joka linkitin tuon tutkimuksen olen itse koulutukseltani tutkija (tosin eri alan), tämä tutkimus oli ainakin minulle englanniksi varsin helposti luettavissa (ja tutkimustulosten osalta on varmasti suurimmalle osalle ihmisistä). Referoin myös kahdella lauseella suomeksi keskeisimmät tutkimustulokset.

Vierailija
118/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matrix_Purge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ”kansalaistutkijoiden” suosima linkkien jakaminen aiheesta kuin aiheesta on tyypillistä rokotekriittisille ja poimittu suoraan tässä ja monessa muussa kampanjassa käytetystä ohjeistuksesta. Linkkien ja niiden takaa paljastuvien sisältöjen toivotaan viestivän linkkaajan perehtyneisyyttä ja asiantuntemusta ja siten vahvistavan viestin uskottavuutta. Se toimii erityisesti kognitiivisia haasteita koskevan yleisön keskuudessa, joille ko. kampanja on alunperinkin kohdistettu.

Vierailija
119/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan hakea pääministeriksi ja ensimmäiseksi kaikki koronarajoitteet pois Englannin malliin :)

Vierailija
120/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä vouhkausta? Te otitte rokotteen. Siinä se. Olkaa tyytyväisiä päätöksenne. Miksi ihmeessä pitää koko ajan hyökkiä toisin päättäneitä kohtaan? Ottaisin taatusti rokotteen jos sen tutkimustulokset olisivat jo päätöksessään ja olisi varmaa että se auttaa suojaamaan myös muita ihmisiä mahdolliselta tartunnalta. Nyt kuitenkin haluan rauhassa katsoa tilannetta. Toistaseksi vielä en edes tunne yhtäkään ainoata koronaan sairastunutta. Mielipiteeni voisi muuttua jos väkeä lakoaisi ympäriltäni mutta toistaseksi niin ei ole käynyt. Sen perusteella uskonkin että minulla on hyvin aikaa vielä odotella eikä tarvi hätäillä ottamaan rokotetta jonka tutkimukset ovat kuitenkin kesken. Sen kummemmasta salaliitosta ei ole kyse. Tuntuu aivan hullulta että harkitsevuudesta nykyään syytetään ties mistä foliohattuisuudesta. Ootteko menettäneet itse järkenne?

En ole menettänyt järkeäni.

Ja kun tuli puheeksi: tunnen yhden koronaan menehtyneen ja lukuisia sairastuneita joista osalla long covid. Itse en usko että tämä tauti olisi minulle kuolemaksi, tilastollinen todennäköisyys ei tue sitä, mutta pitkittyneen muodon voin hyvinkin saada ja sitä en missään nimessä halua. _Todella_ ikävä tauti, jaksaminen ja suorituskyky ihan arkisissa askareissa hiipuu kovin heikoksi.

Missä kohtaa rokotteen on luvattu suojaavan long covidilta? Olenko missannut jonkun tutkimuksen tästä?

Voi ei, miten tyhmä kysymys. Tai ei ehkä tyhmä kysymys, mutta osoitat kysymykselläsi, että et ole pätevä argumentoimaan rokotteita vastaan, koska sinun pitää tätäkin kysyä.

Siis long covidhan on tilanne, jossa yleensä vakavan koronasairauden jälkeen elimistöön jää vaurioita koronasta. No, rokote tietenkin suojaa long covidilta, koska se suojaa koronan vakavalta tautimuodolta, daa.

Long covid ei siis ole erillinen, itsenäinen korona, vaan nimitys pahan sairauden jälkeisille vaurioille. Ja en tiedä, onko taudin aina tarvinnut olla niin paha, että pitkittyneitä oireita ja siis syntyneitä vaurioita siitä on tullut.

Lehdessä luki, että oireettomanakin koronan sairastanut voi kärsiä pitkäaikaisista oireista. Että ei ole vain rajusti sairastuneiden juttu tämä "pitkä korona"

Taisi olla Asko Järvinen kun tälläsen sutkutuksen päästi suustaan.

Mun järkeen kun ei vaan mitenkään käy sellainen, että oireettomista oireista kukaan voisi sen kummemmin kärsiä.

Mutta siis oireettomatkin voivat asiantuntijoiden mukaan kärsiä pitkittyneistä oireista. Auttaako rokote näihinkin vaivoihin, niin sitä en tiedä.