Lääkäri se vasta googlettaakin
Kommenttina tähän IS:n artikkeliin "Google-diagnoosin hankkineet potilaat koettelevat lääkäreiden hermoja"
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288738037970.html?pos=ok-kmt
Jos on vähänkin harvinaisempi sairaus (siis ei perusflunssa, vatsatauti jne), niin lääkäri googlettaa. Ja googlettaa myös hoidon ja lääkityksen. Itselläni on KAKSI vakavaa sairautta todettu niin, että toisesta luin lehdestä, ja toisen googlasin. Kerroin niistä lääkärille, sain lähetteet jatkotutkimuksiin, ja diagnoosin. Epämääräisen vaivan lääkäri taas googletti ja antoi sen perusteella lääkityksen (joka meni metsään, samoin dg).
Lisäksi tk:een ei edes pääse, jos ei ole mielessä jo valmis diagnoosi. Epämääräisillä oireilla ei ole lääkäriin asiaa, aikaa ei saa. Ja vaikka saisikin, niin jos menet sinne vain valittaen särkyä tms, lekuri määrää buranaa ja käskee palaamaan parin kuukauden päästä, jos yhä vaivaa.
Vastaanottoaika on myös niin lyhyt, että potilaalla on hyvä olla jokin käsitys vaivastaan, ennen kuin kertoo asiansa lääkärille.
Minun hermojani koettelee joidenkin lääkärien ylimielisyys, ja se, etteivät he aidosti kuuntele potilasta. Onhan se tietysti harmi, että Googlen aikakaudella lääkäri ja potilas ovat enemmän tasavertaisia, ja lääkäri on vain asiantuntija, ei erehtymätön jumalolento valkoisessa takissa. Onneksi osa lääkäreistä tämän myös tiedostaa. On ihan hyvä joskus sanoa: en tiedä. Silloin olisi hyvä, että potilaallakin on jokin käsitys omasta sairaudestaan.
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 11:20"]
Harvemmin lääkärit oikeasti googlea käyttää, vaan ihan lääkäreille tarkoitettuja tietokantoja (esim terveysportti) ja artikkelihakuja. En muista koska olisin itse googlannut töissä, tuntuisi ehkä vähän puoskaroinnilta :)
t. Lääkäri
[/quote]
Liikaa ei pidä niihinkään tuijottaa. Tauti, jota epäillään ei välttämättä oirehdi samalla tavalla kuin miten se siellä tietokannassa kuvaillaan.
[/quote]
Juuri näin. Tärkein ohje lääkärille: kuuntele potilasta herkällä korvalla. Harva lääkäri siihen pystyy, tai haluaa edes yrittää.
Pitäisikö auto- ja tietokonekorjaajien ottaa sama asenne? Jos ihmiset ovat etukäteen selvittäneet ongelmaansa, niin nakellaan niskoja ylimielisenä? Käsittämätöntä touhua lääkäreiltä.
Itse myös tarkistan saadut reseptit ennen niiden noutoa. Annostukset ovat monesti olleet väärin (pieniä ja suuria pilkkuvirheitä) ja lisäksi minulle on myös määrätty lääkettä, jolle olen allerginen (pähkinä). Jos olisin kalliit lääkkeet vain hakenut (ja itse maksanut), olisin saanut syyttää rahojen tuhlauksesta vain itseäni. Tuskinpa sairaala olisi lääkkeitä korvannut. Lisäksi mahdollinen allerginen reaktio olisi voinut olla kohtalokas sekä minulle että sikiölle.
Kiitos siis Google!
Minä aina googlaan vaivat ennen lääkäriin hakeutumista. Se säästää myös lääkärin aikaa, koska jos oireet ovat harmittomia, en mene turhaan vastaanotolle.
Esimerkki: viime vuonna minulla tuli kauheita, vihlovia ylävatsakipuja. Googlasin ne ja samalla myös lääkityksen joka minulla oli (Voxra ja allergialääke). Selvisi, että joku toinen oli saanut vastaavia kipuja ja soittanut ambulanssin. Ambulanssimiehet oli sanoneet, että ylävatsakipu on tyypillinen Voxran sivuvaikutus. Sittemmin se meni ohi, kun olin syönyt lääkettä kauemmin. Mieltä rauhoitti tietää SYY kipuihin, enkä mennyt turhaan tk:een ja vielä ehkä kalliisiin tutkimuksiin.
Myös vertaistuki on netissä hienoa, kun ei viitsi kaikkea läheistenkään niskaan kaataa (eikä kaikilla niitä läheisiä edes välttämättä ole).
Lääkäreitä saattaa ärsyttää googlaava potilas, mutta monta kertaa se googlaus säästää aikaa ja RAHAA (mikä onkin nykypäivänä se tärkein). Yhtä rasittavaa google-potilasta kohti voi olla viisikymmentä, jotka vain googlaavat kotona ja hoitavat terveyttään itse. Eikö tämä ole hyvä asia, lääkäri? Emme ole suotta tunkemassa terveyskeskusta tukkimaan.
Minulla ei ole ollut mitään vakavia sairauksia, mutta aina ennen kuin harkitsen lääkäriin menoa, googletan oireet. Minulla oli esimerkiksi mononukleoosi (josta en tiennyt mitään ennen oireiden googlettamista) ja lääkäriin mennessä sanoin, että epäilen sitä. Mutta annoin lääkärin kuitenkin tehdä työnsä ja varmistaa asian. En itse olisi mitään imusolmukkeita osannut kokeilla.
Tietenkin googletan. Omaan terveyskeskukseen on vaikea saada aikoja, joten tarkkailen ja googletan ennen kuin soitan ja sitten niitten viikkojen aikana, jotka menee ennen kuin vastaanotolle pääsen. Tarkkailen oireita ja luen netistä. Jos oireet siinä odotellessa (voi mennä helposti yli kuukausi) helpottavat, perun ajan. Jos taas pahenevat merkittävästi (google kertoo milloin syytä huolestua), menen päivystykseen.
Kärsin kroonisesta sairaudesta ja myös ahdistuksesta, jota googlettaminen helpottaa. Luen vertaiskokemuksia netistä ja jos on paha päivä, vuodatan omia kipuja. Parempi netissä kuin siellä kiireisessä päivystyksessä.
Vastahan lääkärit valitti kun potilaat on uusavuttomia eikä osaa itsehoitoa. Nyt ei sitten aloituskyvykkyyskään kelpaa.
Ihan äskettäinhän vasta endokrinologi Välimäki sanoi Inhimillisessä tekijässä, että nykyään potilas on yksin vastuussa terveydestään. Tämä on osa sitä. Me otamme vastuuta ja hankimme tietoa. Yhä enemmän terveydenhoito on menossa sähköiseen asiointiin ja potilaan itsenäiseen hoitoon. Lääkäriin on köyhän vaikea päästä. Tulevaisuudessa oikean lääkärin tapaaminen fyysisesti tulee olemaan harvojen herkkua. Me muut olemme netin varassa.
En näe googletuksessa mitään väärää. Siinähän potilas juuri ottaa vastuuta omasta terveydestään. Joskus on myös niin, ettei hoitoa näissä säästöpaineissa saa, jos ei sitä osaa tai jaksa vaatia.
Jos ihminen epäilee että hänellä on syöpä, niin tietenkin hän googlettaa siitä mitä oireita sekä kaikkea muuta. Vain idiootti niin ei tee.
Valelääkärit yrittävät tehdä ihmisistä tietämättömiä etteivät paljastuisi kun potilas tietää enemmän kuin mitä he.
Ihmiset googlettaa monia muitakin asioita kuin lääkäriasioita. Esimerkiksi tietojärjestelmää ostaessa todella moni etsii netistä tietoa mahdollisuuksista etukäteen. Ja tuo ajatuksiaan niiden pohjalta esille. Ihan normaalia!
t. it-ammattilainen
Näitä tämän kaltaisia viestiketjuja on aina hauska lukea, kun täyttyvät aina ihmisten kertomuksista siitä kuinka ovat tulleet väärin kohdelluiksi lääkärien toimesta. Valitettavasti nämä ovat aina näitä vähemmän teräviä yksilöitä ja tarinat ovat sellaista luokkaa, että terveysasemalla ei saanut antibioottia tai kilpirauhaslääkettä, kun kaikki oli arvoja myöten kunnossa. Sitten mentiin yksityispuolelle, jossa olivatkin oikein auliita auttamaan. Valitettavasti järki näillä yksilöillä ei yksinkertaisesti riitä ymmärtämään miksi ovat siellä yksityispuolella niin auliita tekemään mitä vain.
Eihän siinä potilaiden googlettamisessa mitään, mutta maalikot eivät useinkaan osaa laittaa asioita oikeisiin mittasuhteisiin, eivätkä aina ymmärrä syy-seuraus-suhteita vaikeammissa asioissa. Itse puhun nyt lähinnä erikoissairaanhoidossa työskentelevän suulla. Jotkin sairaudet ja oireyhtymät ovat vaan niin monimutkaisia synnyltään ja koska ihmiset ovat yksilöitä, taudin eteneminen/hoito on yksilöllistä, plus uusi tutkittu tieto voi muuttaa hoitolinjoja joskus nopeastikkin. Lisäksi potilaat pelkäävät välillä ihan turhaan jotain todella vakavaa tautia, koska heillä on joitakin siihen tautiin kuuluvia oireita lievinä.
Pitäisi näillä palstoillakin huomioida, että tänne voi kirjoittaa kuka tahansa mitä tahansa ilman totuusperää. Esim. tehohoidossa ja leikkauksissa olleiden potilaiden muistot tapahtuneesta ei aina ihan täsmää todellisuuden kanssa johtuen monista eri tekijöistä. He voivat kuitenkin jakaa näillä palstoilla kokemuksiaan ja sitten kansa kauhistelee.
Ihmettelen kyllä kovasti myös tuota vastaanotolla googlaamista. Ihan hemmetin hidas ja epävarma keino löytää tietoa, kun terveydenhuoltohenkilökunnalle täysin avoimet tietokannat ovat paljon paremmin käsillä ja sisältävät luotettavaa, tutkittua tietoa. Ainakin omassa työpaikassani sairaalassa on sitäpaitsi ulkoisen netin käyttö estetty koneilla tietoturvasyistä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:12"]
Näitä tämän kaltaisia viestiketjuja on aina hauska lukea, kun täyttyvät aina ihmisten kertomuksista siitä kuinka ovat tulleet väärin kohdelluiksi lääkärien toimesta. Valitettavasti nämä ovat aina näitä vähemmän teräviä yksilöitä ja tarinat ovat sellaista luokkaa, että terveysasemalla ei saanut antibioottia tai kilpirauhaslääkettä, kun kaikki oli arvoja myöten kunnossa. Sitten mentiin yksityispuolelle, jossa olivatkin oikein auliita auttamaan. Valitettavasti järki näillä yksilöillä ei yksinkertaisesti riitä ymmärtämään miksi ovat siellä yksityispuolella niin auliita tekemään mitä vain.
[/quote]
Onpa asenteellinen ja alentuva kommentti. Kyllä ihmisellä on oikeus hakea vertaistukea verkossa, vaikka se voisikin käydä lääkärin ammattiylpeydelle. Ei ole pakko lukea. Eikä tässä ketjussa ole yhtään kuvatunlaista tarinaa. Mielestäni keskustelu on ollut hyvin asiallista - tähän asti...
ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:13"]
Eihän siinä potilaiden googlettamisessa mitään, mutta maalikot eivät useinkaan osaa laittaa asioita oikeisiin mittasuhteisiin, eivätkä aina ymmärrä syy-seuraus-suhteita vaikeammissa asioissa. Itse puhun nyt lähinnä erikoissairaanhoidossa työskentelevän suulla. Jotkin sairaudet ja oireyhtymät ovat vaan niin monimutkaisia synnyltään ja koska ihmiset ovat yksilöitä, taudin eteneminen/hoito on yksilöllistä, plus uusi tutkittu tieto voi muuttaa hoitolinjoja joskus nopeastikkin. Lisäksi potilaat pelkäävät välillä ihan turhaan jotain todella vakavaa tautia, koska heillä on joitakin siihen tautiin kuuluvia oireita lievinä.
Pitäisi näillä palstoillakin huomioida, että tänne voi kirjoittaa kuka tahansa mitä tahansa ilman totuusperää. Esim. tehohoidossa ja leikkauksissa olleiden potilaiden muistot tapahtuneesta ei aina ihan täsmää todellisuuden kanssa johtuen monista eri tekijöistä. He voivat kuitenkin jakaa näillä palstoilla kokemuksiaan ja sitten kansa kauhistelee.
Ihmettelen kyllä kovasti myös tuota vastaanotolla googlaamista. Ihan hemmetin hidas ja epävarma keino löytää tietoa, kun terveydenhuoltohenkilökunnalle täysin avoimet tietokannat ovat paljon paremmin käsillä ja sisältävät luotettavaa, tutkittua tietoa. Ainakin omassa työpaikassani sairaalassa on sitäpaitsi ulkoisen netin käyttö estetty koneilla tietoturvasyistä.
[/quote]
No mutta sitä vartenhan se lääkäri on, että asettaa asiat mittasuhteisiin. Ei mielestäni lääkärin pidä vetää hernettä nenään siitä, että potilas googlaa oireitaan ja sairauttaan. Esim. Terveyskirjasto, jonka joku jo mainitsikin, on hyvä sivusto.
ap
Totta kai ihmisellä on oikeus googlata ja etsiä tietoa. Ei se lääkäri siinä kymmenessä minuutissa ehdi juuri potilaalle mitään kertoa. Kenties tekee diagnoosin ja lyö reseptin käteen / koneelle, tai sitten laittaa lähetteen jatkotutkimuksiin. Kylläpä olisinkin kujalla ilman googlea.
Lisäksi korkeakoulutettu ihminen osaa kyllä laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin ja olla lähdekriittinen. Tämä tiedoksi 32:lle. Mitä enemmän potilas tietää sairaudestaan ja sen hoidosta, sen enemmän lääkärillä jää aikaa hoitotoimenpiteisiin ja muuhun tärkeään, kun ei ihan alusta asti tarvitse kaikkea selittää.
Omalääkäri puhuu minulle kuin vähä-älyiselle, mikä on aika ärsyttävää. "Ei ne potilaat mitään tajua"
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 11:28"]
Harvemmin lääkärit oikeasti googlea käyttää, vaan ihan lääkäreille tarkoitettuja tietokantoja (esim terveysportti) ja artikkelihakuja. En muista koska olisin itse googlannut töissä, tuntuisi ehkä vähän puoskaroinnilta :)
t. Lääkäri
[/quote]
Googlella löytyy myös hyviä terveyssivustoja! Minusta googlettavassa lääkärissä ei ole mitään vikaa, mutta ei sitten pitäisi myöskään mussuttaa potilaiden googlauksesta. Kyseessä kuitenkin oma terveys.
Parempi googlettava (tai muuten selaava) lääkäri, kuin sellainen, joka esittää tietävänsä, mutta ei oikeasti tiedä mitään. Niitäkin on nähty. Ehkä joku päivä päästään tilanteeseen, jossa potilas ja lääkäri voivat selata sitä nettiä yhdessä, googlella tai ei.
ap
[/quote]
Googlettamalla löytyy ilman muuta paljon asiallisia sivustoja ja paljon tietoa eri sairauksista. Nämä sivustot kuitenkaan harvemmin ovat lääkäreille hyödyllisiä, vaan niissä käsitellään asioita enemmän potilaan näkövinkkelistä. Ja lääkärin koulutuksen saaneena suhtaudun aika kriiittisesti moniin sivustoihin, sillä sairauksien hoidon pitää aina mahdollisuuksien mukaan perustua tutkittuun tietoon, sen kaikki lääkärit oppivat jo ihan koulutuksen alkuvaiheessa. Sellaistakin opetetaan, että pitää osata myöntää sekä itselleen että potilaalle, että ei voi osata tai tietää kaikkea. Eihän tätä oleteta muiltakaan ammattiryhmiltä. Toki jokainen tuntee kroppansa ja oireensa parhaiten, mutta sairauden toteamiseen ei aina riitä se, että itse googlettaa. Miksi juuri lääkärin työ on se, jota kuka tahansa voisi osata harjoittaa ilman koulutusta? Eihän ihmiset yleensä kuvittele, että he osaisivat sähkömiehen tai insinöörin hommiakaan ilman koulutusta.
t. Lääkäri
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 11:50"]
t. Lääkäri
[/quote]
Liikaa ei pidä niihinkään tuijottaa. Tauti, jota epäillään ei välttämättä oirehdi samalla tavalla kuin miten se siellä tietokannassa kuvaillaan.
[/quote]
Juuri näin. Tärkein ohje lääkärille: kuuntele potilasta herkällä korvalla. Harva lääkäri siihen pystyy, tai haluaa edes yrittää.
[/quote]
Potilaan ja lääkärin hyvä hoitosuhde on ilman muuta hoidon onnistumisen edellytys. Itse pyrin aina siihen, että sairautta hoidetaan yhteisymmärryksessä potilaan kanssa, ja potilaan näkökohdat ja mielipiteet ovat tärkeitä ja ne kirjataan teksteihin ym. Ja ihan totta, että tietokantoihin ei pidä sokeasti luottaa, mutta niiden tekstit perustuvat kuitenkin tutkittuun tietoon, ja tämän takia niitä päivitetään jatkuvasti. Ja kyllä niissä puhutaan myös niistä harvinaisemmista oireista. Ei ne kuitenkaan ihan mitään keittokirja-tekstejä ole :)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:22"]
t. Lääkäri
[/quote]
Googlella löytyy myös hyviä terveyssivustoja! Minusta googlettavassa lääkärissä ei ole mitään vikaa, mutta ei sitten pitäisi myöskään mussuttaa potilaiden googlauksesta. Kyseessä kuitenkin oma terveys.
Parempi googlettava (tai muuten selaava) lääkäri, kuin sellainen, joka esittää tietävänsä, mutta ei oikeasti tiedä mitään. Niitäkin on nähty. Ehkä joku päivä päästään tilanteeseen, jossa potilas ja lääkäri voivat selata sitä nettiä yhdessä, googlella tai ei.
ap
[/quote]
Googlettamalla löytyy ilman muuta paljon asiallisia sivustoja ja paljon tietoa eri sairauksista. Nämä sivustot kuitenkaan harvemmin ovat lääkäreille hyödyllisiä, vaan niissä käsitellään asioita enemmän potilaan näkövinkkelistä. Ja lääkärin koulutuksen saaneena suhtaudun aika kriiittisesti moniin sivustoihin, sillä sairauksien hoidon pitää aina mahdollisuuksien mukaan perustua tutkittuun tietoon, sen kaikki lääkärit oppivat jo ihan koulutuksen alkuvaiheessa. Sellaistakin opetetaan, että pitää osata myöntää sekä itselleen että potilaalle, että ei voi osata tai tietää kaikkea. Eihän tätä oleteta muiltakaan ammattiryhmiltä. Toki jokainen tuntee kroppansa ja oireensa parhaiten, mutta sairauden toteamiseen ei aina riitä se, että itse googlettaa. Miksi juuri lääkärin työ on se, jota kuka tahansa voisi osata harjoittaa ilman koulutusta? Eihän ihmiset yleensä kuvittele, että he osaisivat sähkömiehen tai insinöörin hommiakaan ilman koulutusta.
t. Lääkäri
[/quote]
Hyvä Lääkäri,
ei kai kukaan tässä ole sanonutkaan, että kuka vain osaisi olla lääkäri. Lääkikseen on vaikea päästä, ja siellä täytyy opetella paljon hankalia asioita. Työ on vaikeaa ja vastuullista. MUTTA kuten it-ammattilainen tuossa ylempänä sanoi (kommentti 30), ei ole niin, että ainoastaan terveysasioita googlattaisiin. Ihmiset googlaa ihan kaikkea, ja jakaa kaikenlaisia kokemuksia verkossa! Eikö ole parempi, että potilas etsii tietoa netistä eikä siinä kymmenessä minuutissa kysy ihan jokaista asiaa, kun seuraava jo raapii ovea odotushuoneessa? Puhumattakaan, että kaataisi kaiken pahan olon sinun niskaasi. Parempi vain jakaa kokemuksia vertaistukipalstoilla.
Eikä pidä ottaa asioita niin kirjaimellisesti. En tarkoittanut, että lääkäri juuri "googlaa" siinä vastaanotolla, vaan hän selaa koneella. Niin tekee potilaskin kotonaan. Hän ei vaan pääse niille teidän sivustoille, mutta kuitenkin monelle hyvälle. Hän siis ottaa vastuuta omasta terveydestään. Koska niinhän se monesti on, että vastaanottoajan jälkeen olet siinä yksin reseptin kanssa ja se siitä seuraavaksi puoleksi vuodeksi.
Mitä tuohon tulee, että pitää myöntää ettei tiedä, se onkin hyvä asia. Tuskin kukaan odottaakaan, että lääkäri osaa heti kaikkeen vastata. Tärkeintä on, että potilasta kuunnellaan, eikä heti kilahdeta jos hän on lukenut jotain netistä tai lehdestä. Harva meistä kuitenkaan missään tietopimennossa elää vaikka haluaisikin. Turha on lääkärin ottaa siitä itseensä.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:36"]
t. Lääkäri
[/quote]
ap
[/quote]
t. Lääkäri
[/quote]
Hyvä Lääkäri,
ei kai kukaan tässä ole sanonutkaan, että kuka vain osaisi olla lääkäri. Lääkikseen on vaikea päästä, ja siellä täytyy opetella paljon hankalia asioita. Työ on vaikeaa ja vastuullista. MUTTA kuten it-ammattilainen tuossa ylempänä sanoi (kommentti 30), ei ole niin, että ainoastaan terveysasioita googlattaisiin. Ihmiset googlaa ihan kaikkea, ja jakaa kaikenlaisia kokemuksia verkossa! Eikö ole parempi, että potilas etsii tietoa netistä eikä siinä kymmenessä minuutissa kysy ihan jokaista asiaa, kun seuraava jo raapii ovea odotushuoneessa? Puhumattakaan, että kaataisi kaiken pahan olon sinun niskaasi. Parempi vain jakaa kokemuksia vertaistukipalstoilla.
Eikä pidä ottaa asioita niin kirjaimellisesti. En tarkoittanut, että lääkäri juuri "googlaa" siinä vastaanotolla, vaan hän selaa koneella. Niin tekee potilaskin kotonaan. Hän ei vaan pääse niille teidän sivustoille, mutta kuitenkin monelle hyvälle. Hän siis ottaa vastuuta omasta terveydestään. Koska niinhän se monesti on, että vastaanottoajan jälkeen olet siinä yksin reseptin kanssa ja se siitä seuraavaksi puoleksi vuodeksi.
Mitä tuohon tulee, että pitää myöntää ettei tiedä, se onkin hyvä asia. Tuskin kukaan odottaakaan, että lääkäri osaa heti kaikkeen vastata. Tärkeintä on, että potilasta kuunnellaan, eikä heti kilahdeta jos hän on lukenut jotain netistä tai lehdestä. Harva meistä kuitenkaan missään tietopimennossa elää vaikka haluaisikin. Turha on lääkärin ottaa siitä itseensä.
ap
[/quote]
En ole missään vaiheessa sanonut, että olisin jollakin lailla googlettamista vastaan. En vain usko, että se aina riittää diagnoosin tekemiseen. Ja ei, suurin osa lääkäreistä ei kyllä vedä herneitä nenään jos joku kertoo etsineensä tietoa netistä, se on vain merkki terveestä aktiivisuudesta oman hoidon suhteen. Itsekin googletan kaikenlaisia asioita ja luen keskustelupalstoja. Mutta lääkärin vastuu ja velvollisuus on kertoa potilaalle, jos hänen lukemansa ei perustu tutkittuun tietoon. Siitä ei pidä potilaankaan vetäistä herneitä nenään.
Tottakai potilaat googlettaa ja monella on joku ajatus jo mielessä ja se on ihan ok. Mä otan aina potilaan kannan huomioon ja sitten yhdesä keskustellaan, että voisiko se olla sitä vai jotain muuta. Mä käytän mielelläni vastanotolla aikaa siihen, että selitän asiat selkeästi potilaalle. Miksi se googlejuttu ei (ehkä) ollutkaan oikea diagnoosi ja miksi mä epäilen mieluummin tätä ja tätä. Sitten käyn läpi miksi mä tutkin nyt jotain tiettyä juttua ja miksi mä suosittelisen aloittamaan jonkun lääkityksen. Usein me päästään näin paljon parempaan yhteisymmärrykseen ja potilas ymmärtää, etten mä v*ttuillakseni hylännyt hänen diagnoosiaan. Mä ainakin toivon myös, että näin potilaalle jää sellainen mielikuva, että häntä on kuunneltu.
Usein nämä väärinkäsitykset ja ärsyyntymiset tulevat ihan vaan siitä, että kommunikaatio ei ole toiminut :)
t. nuori lääkäri
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:36"]
t. Lääkäri
[/quote]
ap
[/quote]
t. Lääkäri
[/quote]
Hyvä Lääkäri,
ap
[/quote]
En ole missään vaiheessa sanonut, että olisin jollakin lailla googlettamista vastaan. En vain usko, että se aina riittää diagnoosin tekemiseen. Ja ei, suurin osa lääkäreistä ei kyllä vedä herneitä nenään jos joku kertoo etsineensä tietoa netistä, se on vain merkki terveestä aktiivisuudesta oman hoidon suhteen. Itsekin googletan kaikenlaisia asioita ja luen keskustelupalstoja. Mutta lääkärin vastuu ja velvollisuus on kertoa potilaalle, jos hänen lukemansa ei perustu tutkittuun tietoon. Siitä ei pidä potilaankaan vetäistä herneitä nenään.
[/quote]
Luitko ko. artikkelin? Ja johan tässä on sanottu, että sivustoja on muitakin kuin keskustelupalstat. Jos lääkärin asenne on sellainen kuin tuolla erikoistuvalla IS:n jutussa, niin ei hyvältä näytä. Harva potilas oman näkemyksensä perustaa Suomi24:een. Lääkäri voi hyvin todeta, että kyseessä ei ole se sairaus, ja siihen potilas tyytyy tai hakee toisen mielipiteen. Terveysasiat kiinnostavat.
Itseäni lähinnä ärsyttää monen lääkärin asenne. Puhutaan kuin pikkulapselle eikä vaivauduta kuuntelemaan mitä potilaalla on sydämellään.
Lisäksi minullakin on korkeakoulututkinto, ja olen lähdekriittinen. Niin vaikea kuin sitä onkin monen lääkärin maallikosta uskoa...
nro 35
t. Lääkäri
[/quote]