Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksette osta suomalaisia tuotteita? Onko se niin vaikeaa suosia suomalaista?

Vierailija
20.08.2021 |

Missä ostajien tuki? Varsinkin näinä aikoina se olisi ehdottoman tärkeää. Jättäkää kerrankin ne esim H&M kledjut kauppoihin ja suosikaa suomalaisia materiaaleja vaatteissa.

Kommentit (1309)

Vierailija
841/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin suomalaisia mansikoita ja petyin niiden makuun. Maku oli lähestulkoon hapan.

Vierailija
842/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosiminen vääristää kilpailua ja johtaa huonompaan laatuun ja korkeampaan hintaan. Suomalaiset tuottajat eivät enää välitä kilpailla vaan tuudittautuvat uskoon että heidän tuotteensa menee kaupaksi vaikka olisi kuinka roskaa koska se on suomalaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin olet viimeksi pystynyt ostamaan suomalaisen vaatteen? Siis suomalaisesta materiaalista Suomessa valmistetun?

Tässä tulee vihje: Suomessa kasvatetaan lampaita, ne tuottavat villaa ja siitä villasta voi kutoa villapaitoja. Mutta se kannattaa muistaa, että kaikki "suomalainen villalanka" ei ole ole suomalaista eikä edes täyttä villaa.

Vierailija
844/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosiminen vääristää kilpailua ja johtaa huonompaan laatuun ja korkeampaan hintaan. Suomalaiset tuottajat eivät enää välitä kilpailla vaan tuudittautuvat uskoon että heidän tuotteensa menee kaupaksi vaikka olisi kuinka roskaa koska se on suomalaista.

Tämä oli totta muutama vuosikymmen sitten. Nythän suomalaiset merkit valmistetaan ulkomailla, koska se on halvempaa, ulkomaalaisista materiaaleista. Vain desing on suomalaista, jos edes sekään.

Vierailija
845/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki kallistuu niin mietin tarkkaan mihin rahat laitan. Laatu on tärkein kriteeri. Suomalaisten tuotteiden laatu ei vaan ole joissakin tuoteryhmissä hyvää vaan irvikuva siitä mitä joskus ollut. Siksipä jää suomi-tuote kauppaan.

Vierailija
846/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä maataloustuista huolimatta ovat kalliimpia kuin ulkomaiset. Eli hukkaan menivät tukiaiset, kun ei  kotimaisesta tullut kilpailukelpoista. 

Keskustelu ruuan omavaraisuudesta on turhaa, jos ei ole energia-omavaraisuutta.  Talojen lämmittämiseen tarvitaan maakaasua, öljyä, kivihiiltä tai sähköä muuten ihmiset paleltuu kuoliaiksi.

1930 luvulla 70% suomalaisita asui maaseudulla ja talot lämpeni puita polttamalla. 

Kysyn vaan, kuinka suuri osa Suomen asunnoista lämpenee maakaasulla tai kivihiilellä, tai edes niillä tuotetulla sähköllä. Minä en tiedä yhtään sellaista, mutta enhän minä helsinkiläisistä asunnoista mitään tiedä. Oma asuntoni lämpenee puulla.

Suomessa on sodan jälkeen pystytty tuottamaan elintarvikkeita omavaraisesti, voita jopa suorastaan vuoreksi asti. Ei todellakaan ole tukien syytä, jos siihen ei pystytä enää! Kuka onkaan luopunut maan omavaraisuudesta myymällä lannoiteteollisuuden ulkomaille?

Vierailija
847/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin suomalaisia mansikoita ja petyin niiden makuun. Maku oli lähestulkoon hapan.

Olivat ne ainakin tuoreempia kuin ulkomailta tuodut. Onhan Italiassa syödyt persikat aivan toista kun Suomessa ostetut, vaikka ihan samoja hedelmiä muuten ovat.

Vierailija
848/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten vaatteitten suosiminen on mahdottoman vaikeaa. Yritäpä itse löytää suomalainen vaatekappale, jossa hinta ja laatu olisi kohdallaan. Tarkoitan oikeasti Suomessa suomalaisista materiaaleista valmistettuja. Olen itse tilannut mm. Pentikin ja Sievin tavaraa, koska olen itse päässyt käymään niiden tehtailla. Kas kummaa, tuotteet on vain suunniteltu Suomessa, valmistettu ties missä ja ties minkämaalaisesta materiaalista. Mutta onhan sekin jotain, että ne on sentään pakattu ja lähetetty Posiolta ja Sievistä eikä Bangkokista tai Kiinasta, eikä edes Saksasta. 

Ei se ole kuluttajan vika, jos meille ei ole tarjolla kunnollista kotimaista tavaraa. 

Esimerkiksi kotimainen kenkä kestää 3-4 kertaa kauemmin kuin ulkomainen. Tämän olen todennut useita kertoja. Vaikka suomalainen kenkä on ostahetkellä puolet kalliimpi kuin ulkomainen, niin se tulee lopulta halvemmaksi.

Kotimaista kenkää sentään vielä löytyy. Harmi vaan, kun niidenkin laatu alkaa olla   joillakin kiinatasoa eli luotetaan siihen, että kyllä ne jollekin kelpaavat, kun ovat suomalaisia. Erään suomalaismerkin talvikenkien ostamisen lopetin jo yli kymmenen vuotta sitten, kun en viitsinyt enää kolmatta paria palauttaa Kuomionkoskelle, kun pohja katkesi ensimmäisenä talvena.

Vierailija
849/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku määrää täällä, mitä muut saavat ostaa

Sossuvarojen jakaminen kaljaan ja tupakkaan/viinaan pitäisi estää.

Vierailija
850/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki elävästä elämästä: ostaisin hylsytöntä vessapaperia, koska minua häiritsevät tyhjät hylsyt vessassa enkä halua yhtään enempää kiintoainetta omaan jätevesisäiliöön huuhdeltavista. Mutta ei löydy enää suomalaista vaan ainoa hylsytön on valmistettu Ranskassa.

En sitten osta suomalaista, enää.

Suomalaista posliinia sentään vielä löytyy, vaikka Arabia ja Iittala valmistuttavat tuotteensa muualla.

Piti oikeen käydä pakkauksesta tarkistamassa ja kyllä, lotus smart hylsytön on valmistettu tosiaan ranskassa. Ihmetellytkin miten hyvää paperia kun ei mene sormet läpi. Nyt sekin selvisi.

Ihana ajatella ettei ole aiheutettu valmistusvaiheessa päästöjä suomeen, eikä pienennetty suomen hiilinieluja puita kaatamalla.

Lotus hylsytön on valmistettu Ranskassa ilmeisesti siksi että siellä keksivät sen pönttöön heitettävän hylsyn. Muut Suomessa myydyt Lotus-merkkiset vessapaperit valmistetaan Suomessa.

Ranskassa rekisteröidyn Lotus-merkin omisti kuitenkin jossain vaiheessa amerikkalainen suuryritys Georgia-Pacific, mutta sen toiminnot Euroopassa myytiin ruotsalaiselle Essitylle 5 vuotta sitten, myös Suomen tehdas.

Jossain vaiheessa Suomessa valmistettiin myös Lotus-merkkistä vessapaperia Venäjän markkinoille. Se projekti taisi nyt lopahtaa "sattuneista syistä".

Suomessa oli monta vuotta sitten Big Ball-merkkistä hylsytöntä vessapaperia S-kaupoissa. Oli hyvä, halpa ja riittoista, mutta ei ilmeisesti tullut riittävästi katetta, tai sitten kaupat eivät pitäneet valikoimissa.

Vierailija
851/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näin pitäisi tehdä? Ostan mitä haluan.

Ihmiset ei ilmeisesti enää tajua mistä puhutaan kun kehoitetaan suosimaan suomalaista. No tietysti verorahat tulevat suomeen ja kansalaisten käyttöön.

Tosin tuokin taitaa olla jo vanhanaikaista kun liki kaikki isommat firmat siirtyneet verokeinotteluun veroparatiiseihin tai todellakin omistus vain nimellinen kaikki työ ja raaka-aineet ulkomailta mahdollisimman halvalla. Tai koko yritys myyty ulkomaille. Laatu romahtanut sen jälkeen. Kuka enää kerää muumimukeja ym. eihän niillä omistajan vaihtumisen jälkeen ole mitään arvoa ihan rihkamaa kaikki.

Vierailija
852/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun voin, ostan suomalaista, tai ainakin niin suomalaista, kuin mahdollista. En kuitenkaan osta väkisin esimerkiksi huonolaatuista tai itselleni sopimatonta kotimaista vaatetta, mutta kartoitan kyllä aina ensin kotimaiset, tai ainakin Suomessa valmistetut vaihtoehdot. Ruoka- ja päivittäistavarahankinnat pyrin myös tekemään samalla periaatteella. Eläinperäiset tuotteet ostan mieluiten omalta kylältä, kasvispuolella riittää kotimaisuus. Ostan myös tuontitavaraa ja elintarvikkeita, jos kotimaista ei ole saatavilla.

Ymmärrän, että raha ja hankala saatavuus on monille este panostaa kotimaiseen tuotantoon. Niiden, joille se ei ole, toivoisin oikeasti ohjaavan kulutustaan kotimaahan. Sillä voi omalta osaltaan tukea Suomen omavaraisuutta, työllisyyttä, yrittäjiä ja lähituotantoa, ja minimoida sen, että osallistuu ostopäätöksillään epäeettisen tuotannon ja turhan ympäristökuormituksen rahoittamiseen.

Vierailija
853/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista vaatteista 95% on aivan kamalia. Olen 23-vuotias, enkä halua näyttää mammautuneelta lastentarhatädiltä huopakorvakoruineen ja telttavaatteineen. Anteeksi nyt niille, jotka näistä vaatteista pitävät, siinähän tykkäävät. En vain ymmärrä tätä suomalaista designia, minun vartalonmallini tarvitsee hyvinistuvia vaatteita eikä kropan piilottavia säkkejä.

Vierailija
854/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin olet viimeksi pystynyt ostamaan suomalaisen vaatteen? Siis suomalaisesta materiaalista Suomessa valmistetun?

Tässä tulee vihje: Suomessa kasvatetaan lampaita, ne tuottavat villaa ja siitä villasta voi kutoa villapaitoja. Mutta se kannattaa muistaa, että kaikki "suomalainen villalanka" ei ole ole suomalaista eikä edes täyttä villaa.

Ei Suomessa valmisteta enää vaatteita

Vierailija
855/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista vaatteista 95% on aivan kamalia. Olen 23-vuotias, enkä halua näyttää mammautuneelta lastentarhatädiltä huopakorvakoruineen ja telttavaatteineen. Anteeksi nyt niille, jotka näistä vaatteista pitävät, siinähän tykkäävät. En vain ymmärrä tätä suomalaista designia, minun vartalonmallini tarvitsee hyvinistuvia vaatteita eikä kropan piilottavia säkkejä.

Tästä syystä minäkään en juuri löydä itselleni suomalaisia vaatteita, mekkoja varsinkaan. Ostan siis ulkomailta.

Vierailija
856/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki elävästä elämästä: ostaisin hylsytöntä vessapaperia, koska minua häiritsevät tyhjät hylsyt vessassa enkä halua yhtään enempää kiintoainetta omaan jätevesisäiliöön huuhdeltavista. Mutta ei löydy enää suomalaista vaan ainoa hylsytön on valmistettu Ranskassa.

En sitten osta suomalaista, enää.

Suomalaista posliinia sentään vielä löytyy, vaikka Arabia ja Iittala valmistuttavat tuotteensa muualla.

Piti oikeen käydä pakkauksesta tarkistamassa ja kyllä, lotus smart hylsytön on valmistettu tosiaan ranskassa. Ihmetellytkin miten hyvää paperia kun ei mene sormet läpi. Nyt sekin selvisi.

Ihana ajatella ettei ole aiheutettu valmistusvaiheessa päästöjä suomeen, eikä pienennetty suomen hiilinieluja puita kaatamalla.

Lotus hylsytön on valmistettu Ranskassa ilmeisesti siksi että siellä keksivät sen pönttöön heitettävän hylsyn. Muut Suomessa myydyt Lotus-merkkiset vessapaperit valmistetaan Suomessa.

Ranskassa rekisteröidyn Lotus-merkin omisti kuitenkin jossain vaiheessa amerikkalainen suuryritys Georgia-Pacific, mutta sen toiminnot Euroopassa myytiin ruotsalaiselle Essitylle 5 vuotta sitten, myös Suomen tehdas.

Jossain vaiheessa Suomessa valmistettiin myös Lotus-merkkistä vessapaperia Venäjän markkinoille. Se projekti taisi nyt lopahtaa "sattuneista syistä".

Suomessa oli monta vuotta sitten Big Ball-merkkistä hylsytöntä vessapaperia S-kaupoissa. Oli hyvä, halpa ja riittoista, mutta ei ilmeisesti tullut riittävästi katetta, tai sitten kaupat eivät pitäneet valikoimissa.

Eikö Lambi ole suomalaisinta?

Vierailija
857/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Unohdit" Mainita että olet yksinkertainen

Vierailija
858/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten vaatteitten suosiminen on mahdottoman vaikeaa. Yritäpä itse löytää suomalainen vaatekappale, jossa hinta ja laatu olisi kohdallaan. Tarkoitan oikeasti Suomessa suomalaisista materiaaleista valmistettuja. Olen itse tilannut mm. Pentikin ja Sievin tavaraa, koska olen itse päässyt käymään niiden tehtailla. Kas kummaa, tuotteet on vain suunniteltu Suomessa, valmistettu ties missä ja ties minkämaalaisesta materiaalista. Mutta onhan sekin jotain, että ne on sentään pakattu ja lähetetty Posiolta ja Sievistä eikä Bangkokista tai Kiinasta, eikä edes Saksasta. 

Ei se ole kuluttajan vika, jos meille ei ole tarjolla kunnollista kotimaista tavaraa. 

Esimerkiksi kotimainen kenkä kestää 3-4 kertaa kauemmin kuin ulkomainen. Tämän olen todennut useita kertoja. Vaikka suomalainen kenkä on ostahetkellä puolet kalliimpi kuin ulkomainen, niin se tulee lopulta halvemmaksi.

Kertoisitko vielä mitä suomalaisia kenkiä on olemassa? Onko Sievi suomalainen? Oikeasti kiinnostaa...

Vierailija
859/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea pitää maistaa kokoa jajajann

Ylläpitäjä kuolee tänään.

Vierailija
860/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa valmistetaan kyllä vaatteita edelleen, mutta olen samaa mieltä siitä, että suuri osa niistä on malliltaan ja kuosiltaan täysin sopimattomia makuuni. Eivät kuitenkaan kaikki, onneksi. Olen ostanut viimeksi Suomessa valmistetun hihattoman painijanselkätopin, juhlamekon ja retroverkkariasun, treenileggarit ovat harkinnassa. Täysin kotimaisista materiaaleista vaatetta on hankala löytää, eihän meillä viljellä puuvillaakaan.😅