Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksette osta suomalaisia tuotteita? Onko se niin vaikeaa suosia suomalaista?

Vierailija
20.08.2021 |

Missä ostajien tuki? Varsinkin näinä aikoina se olisi ehdottoman tärkeää. Jättäkää kerrankin ne esim H&M kledjut kauppoihin ja suosikaa suomalaisia materiaaleja vaatteissa.

Kommentit (1309)

Vierailija
821/1309 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Mieheni kanssa suunniteltiin kihlasormusten teettämistä tutulla korusepällä. Ajatuksena oli simppelit hopeasormukset. Kävimme paikan päällä suunnittelemassa sormuksia, hinta-arvio oli 120e per sormus ja toimitusaika 2 viikkoa. Ei tullut kauppoja, Wishistä sai samannäköiset alle kympillä ja viikossa olivat kotiovella! 😆😆😆😆

Typeryyden multihuipennus tämä kommentti.

Pieni päässälaskuarvio kertoo käsityönä teetetyn uniikin sormuksen hinnaksi tuon olevan hyvin kohtuullinen.

Mutta suomalainen on köyhä, hyvin harva käsityöläinen täällä elää, koska ei ole asiakkailla maksukykyä.

Vierailija
822/1309 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi? Ostan sitä, mistä saan parhaan laatu-hintasuhteen ja mistä pidän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1309 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

kirjoitti:

Mieheni kanssa suunniteltiin kihlasormusten teettämistä tutulla korusepällä. Ajatuksena oli simppelit hopeasormukset. Kävimme paikan päällä suunnittelemassa sormuksia, hinta-arvio oli 120e per sormus ja toimitusaika 2 viikkoa. Ei tullut kauppoja, Wishistä sai samannäköiset alle kympillä ja viikossa olivat kotiovella! 😆😆😆😆

Pieni päässälaskuarvio kertoo käsityönä teetetyn uniikin sormuksen hinnaksi tuon olevan hyvin kohtuullinen.

Mutta suomalainen on köyhä, hyvin harva käsityöläinen täällä elää, koska ei ole asiakkailla maksukykyä.

Mitä lisäarvoa sormukseen tulee sillä ,että sen on joku käsin väkertänyt? Ei mitään. Rinkula kuin rinkula.

Vierailija
824/1309 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan laatua ja paras ei läheskään aina ole suomalainen. 

Vierailija
825/1309 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

kirjoitti:

Mitä lisäarvoa sormukseen tulee sillä ,että sen on joku käsin väkertänyt? Ei mitään. Rinkula kuin rinkula.

Sinulle ei ehkä olekaan.

Jollekin on.

Se on jollekin lisäarvo, että tuote on ainutlaatuinen.

Vierailija
826/1309 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän olisi "kohtuullinen voitto"?

Jos seuraa suomalaisten yritysten tuloksia lehdistä, niin äärimmäisen harva kulutushyödykkeiden valmistaja rikastuu voitoillaan.

Suurin syy suomalaisen tuotteen kalleuteen suhteessa palkkatasoon on verotus ja veronluonteiset maksut. Kun työnantajan on kerrottava sinunkin bruttopalkkasi kahdella, jotta pystyy maksamaan sen, ja päälle sitten muut tuotantokulut, niin ei ole ihme että suomalainen tuote maksaa enemmän kuin vaikkapa saksalainen vastaava, jossa palkan sivukulut ovat puolta pienemmät.

Hyvinvointivaltion hinta näkyy siinä, että ostovoimasi on matala. 

Äänestetään vaan vasemmistoa niin saadaan lisää tätä samaa: veroja korotetaan, palkankorotukset ovat pieniä ja ne on syöty vuoden kuluessa pois. 

Enemmän töitä Suomeen, veroja alemmas, tukia alemmas ostovoiman nostamiseksi. Suomi on pieni maa, jolla on pienet kotimarkkinat. Siksi on saatava kotimarkkinakysyntää kasvamaan ja erityisesti vienti vetämään paremmin ja ainoa keino on verojen alentaminen. Ei ulkomaillakaan kiinnosta maksaa suomalaisesta yhtään enempää kuin kotimaisesta vastaavasta tuotteesta.

Eiköhän Suomessa ole aika samat verot sun muut maksut kuin Saksassa. Muistelen, että jossain tutkimuksessa sanottiin Suomen työnantajakulujen olevan EU:n keskitasoa. Tästä on toki vuosia, joten en tiedä mikä tilanne on nyt.

Jos ajatellaan vaikka vaateteollisuutta, niin miten se oli kannattavaa vielä 1990-luvun alkuun saakka? Joka kaupassa oli suomalaisia vaatteita kohtuullisella hinnalla ja laadulla. En usko että työnantajien verotus yhtäkkiä nousi, päinvastoin. Ennenhän oli myös varallisuusvero, joka lopetettiin.

Kyllä syyt suomalaisten tuotteiden romahdukseen on muualla.

Ensiksi on tietysti suomalaisten yrittäjien vinkuna siitä, että meillä on pienet markkinat kun väkeä on niin vähän. Aivan, mikään muu maahan ei myy tuotteitaan ulkomaille globaaleilla markkinoilla eikä verkkokauppojakaan ole keksitty. Jep jep.

En edes usko, että työnantajakulut jossain Kiinassa ovat paljon Suomea pienemmät, siellähän on päinvastoin useampia veromuotoja kuin meillä ja lisäksi jotain maakuntakohtaisia "hyväntekeväisyysmaksuja" sekä Puolueelle meneviä maksuja.

Lisäksi on vaikea selittää (mahdollisilla) pienemmillä veroilla ja maksuilla sitä miksi muka Kiinassa on halvempi tuottaa puuvillainen t-paita kuin Suomessa.

Ai, niin, Kiinassa onkin puuvilla halvempaa kuin muualla maailmanmarkkinoilla, koska sitä tuotetaan pakottamalla uiguurit puuvillapellolle hommiin, eikä Kiina ei vesivarojen tuhlaamisesta (etenkään uiguurien alueella). Kiinassa myös vaatetehtaan työntekijät tekevät pitkää päivää ja asuvat asuntoloissa tehtaalla.

Vaikea on kuvitella että t-paitojen laivaaminen Kiinasta Suomeen olisi halvempaa sekään kuin kuljetus suomalaisesta tehtaasta Suomen sisällä oleviin liikkeisiin.

Todellisuudessa siis Kiinassa voidaan t-paita tuottaa halvemmalla kuin Suomessa vain siksi, että siellä ihmisoikeuksien vastainen toiminta sekä epäeettinen ja epäekologinen toiminta on mahdollista (koska valtio joko järjestää sen tai sallii sen).

Jos Kiina joutuisi toimimaan samoilla ehdoilla kuin Suomen yrittäjät, niin kilpailueduksi maailmanmarkkinoilla heille jäisi lähinnä vain työvoiman lukumäärä.

Luulen siis että esim. tässä vaatevalmistuskeississä Suomen tuotannon ongelmat eivät ole työnantajakulut vaan se, etteivät he kykene kilpailemaan hinnoissa (massatuotteissa) Kiinan kanssa edellä selitetyistä syistä. Siitä todistaa jo sekin, että ne suomalaiset yritykset, jotka vaatteita valmistavat edelleen suureksi osaksi valmistuttavat ne vaatteet siellä Kiinassa. Löpinällä Suomen korkeista työnantajakuluista hämärretään se tosiasia, että ko. yritys on siirtänyt toimintansa Kiinaan, koska voi sillä tavoin hyötyä maan epäeettisestä toiminnasta.

Lisäksi vaatebusineksessä yleensäkin on monia erittäin kyseenalaisia tapoja toimia, jotka heijastelevat sitä, että liiketoiminnassa kaikki ei ole rationaalista. Viittaan esim. siihen kuinka moni vaatemerkki polttaa valtavat määrät edellisen kauden vaatteita vain imagosyistä. Jos tuotteiden valmistus on niin kallista, ei ole järkeä polttaa niitä kalliisti tuotettuja vaatteita kasakaupalla, eihän?

Suomen vaateteollusuus pyöri 90-luvulle saakka Neuvostoliiton bilateraalikaupan takia.Sinne saatiin vietyä vaatteita niin paljon kuin pystyttiin tuottamaan eikä niitä juuri muoti ja laatu kiinnostanut. Tämä loppui NLn romahtamisen.

Vierailija
827/1309 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kurkkua ja tomaattia ei voi ostaa työolojen ja palkan takia. Pakko ostaa hollantilaista jossa homma hoidetaan ammattimaisemmin.

Keiden kuvittelet Hollannissa poimivan kurkut ja tomaatit? LOL.

Vierailija
828/1309 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä maataloustuista huolimatta ovat kalliimpia kuin ulkomaiset. Eli hukkaan menivät tukiaiset, kun ei  kotimaisesta tullut kilpailukelpoista. 

Keskustelu ruuan omavaraisuudesta on turhaa, jos ei ole energia-omavaraisuutta.  Talojen lämmittämiseen tarvitaan maakaasua, öljyä, kivihiiltä tai sähköä muuten ihmiset paleltuu kuoliaiksi.

1930 luvulla 70% suomalaisita asui maaseudulla ja talot lämpeni puita polttamalla. 

Vierailija
829/1309 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukien laskemisella ei paranneta kenenkään oloja. Ne ovat jo nyt ennätysmäisen alhaalla, ja niistä on saatu toistuvasti huomautuksia EU:lta. 

Niin koska Eun tilastointi ei kykene hahmottamaan sitä kokonaisuutta, mitä kaikkia tukia yhteiskunnan elätit pystyvät täällä saamaan.

Vierailija
830/1309 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aina kun hinta on edullinen. Mutta ei se mene niinkuin kerran maidontuottaja toivoi valion maidosta, että maksakaa 10 senttiä enemmän niin se pelastaa tuhansia työpaikkoja. Meidän perheessä juodaan 20 litraa viikossa maitoa, joten se 10 senttiä tekee paljon vuodessa, jos joka tuotteesta aletaan maksaa sen takia että kotimaista ja työpaikat niin loppuu rahat.

Vierailija
831/1309 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten vaatteitten suosiminen on mahdottoman vaikeaa. Yritäpä itse löytää suomalainen vaatekappale, jossa hinta ja laatu olisi kohdallaan. Tarkoitan oikeasti Suomessa suomalaisista materiaaleista valmistettuja. Olen itse tilannut mm. Pentikin ja Sievin tavaraa, koska olen itse päässyt käymään niiden tehtailla. Kas kummaa, tuotteet on vain suunniteltu Suomessa, valmistettu ties missä ja ties minkämaalaisesta materiaalista. Mutta onhan sekin jotain, että ne on sentään pakattu ja lähetetty Posiolta ja Sievistä eikä Bangkokista tai Kiinasta, eikä edes Saksasta. 

Ei se ole kuluttajan vika, jos meille ei ole tarjolla kunnollista kotimaista tavaraa. 

Esimerkiksi kotimainen kenkä kestää 3-4 kertaa kauemmin kuin ulkomainen. Tämän olen todennut useita kertoja. Vaikka suomalainen kenkä on ostahetkellä puolet kalliimpi kuin ulkomainen, niin se tulee lopulta halvemmaksi.

Vierailija
832/1309 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kurkkua ja tomaattia ei voi ostaa työolojen ja palkan takia. Pakko ostaa hollantilaista jossa homma hoidetaan ammattimaisemmin.

Keiden kuvittelet Hollannissa poimivan kurkut ja tomaatit? LOL.

Oon ollut töissä sielä. Palkat paremmat ja työolotkin. Suomalaisia tarhureitakin hommissa.

Vierailija
833/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten vaatteitten suosiminen on mahdottoman vaikeaa. Yritäpä itse löytää suomalainen vaatekappale, jossa hinta ja laatu olisi kohdallaan. Tarkoitan oikeasti Suomessa suomalaisista materiaaleista valmistettuja. Olen itse tilannut mm. Pentikin ja Sievin tavaraa, koska olen itse päässyt käymään niiden tehtailla. Kas kummaa, tuotteet on vain suunniteltu Suomessa, valmistettu ties missä ja ties minkämaalaisesta materiaalista. Mutta onhan sekin jotain, että ne on sentään pakattu ja lähetetty Posiolta ja Sievistä eikä Bangkokista tai Kiinasta, eikä edes Saksasta. 

Ei se ole kuluttajan vika, jos meille ei ole tarjolla kunnollista kotimaista tavaraa. 

Esimerkiksi kotimainen kenkä kestää 3-4 kertaa kauemmin kuin ulkomainen. Tämän olen todennut useita kertoja. Vaikka suomalainen kenkä on ostahetkellä puolet kalliimpi kuin ulkomainen, niin se tulee lopulta halvemmaksi.

Suomi ei tee mulle kenkiä. Ei ajattele minua (alle 2000 e/kuussa) jolla tyttömäinen/naisellinen/siro maku.

Suomikengät on joko

-vain käytännöllisiä ja tyylittömiä

ja/tai

-oudon mallisia

ja/tai

-hienoja mutta kalliita

:D

Vierailija
834/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa eurooppalaista, kunhan raha pysyy Euroopan sisällä

Vierailija
835/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei suomessa tuoteta enää mitään. vihreät ovat tuhonneet kaiken tuotannon, koska siitä tulee hiilidioksidia. ostetaan vaan kiinalaista

Vierailija
836/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan enää marimekkoa tai finlaysonia.

Pahan näköisiä on marimekon kuosit aina olleet. Marimekot kai tehdään ulkomailla alusta loppuun. Huijaavatko.

Vierailija
837/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole myyjän vastuulla mitä ottaa hyllyyn. Miksi et kysy myyjältä asiaa vaan vouhkaa jossain somepalstalla naama näkkärillä? HOH!

Vierailija
838/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosi suomalaista, koska yhtä arvokkaita ihmisiä on muuallakin. Ei mua haittaa tukea jotain muuta sitten. Ihmisoikeuskysymykset tietty erikseen.

Vierailija
839/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thor kirjoitti:

Ryhdyn heti ostamaan suomalaisia tuotteita, kun hinnat alkavat olla kohdillaan

Kuolema ehtii ensin.  Byrokraattilisää ei voi laistaa.

Vierailija
840/1309 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha puhuu,lompakko määrä asian.Yksin asuvalla, jolla ei puolison rahoja, ei perintö rahoja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi