Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksette osta suomalaisia tuotteita? Onko se niin vaikeaa suosia suomalaista?

Vierailija
20.08.2021 |

Missä ostajien tuki? Varsinkin näinä aikoina se olisi ehdottoman tärkeää. Jättäkää kerrankin ne esim H&M kledjut kauppoihin ja suosikaa suomalaisia materiaaleja vaatteissa.

Kommentit (1309)

Vierailija
81/1309 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten täällä näin moni kuvittelee, että suomalainen = marimekko, vallila ja arabia??

Suomessa on ensinnäkin lukuisia vaatevalmistajia, pieniä yrityksiä. Jos vilkaisette vaikka maammekaupan valikoimaa, minusta kaikki siellä oleva ei ole tanttavaatetta (vaikka myönnän, suurin osa on), vaan joukossa on ihan siistejä, normaaleita vaatteita.

Kyseiseltä sivustolta löytyy myös astioita, esim. Kustavin Savipajan valmistamana.

Näiden lisäksi esimerkiksi ostaessanne vessapaperia, voitte valita nokialaisen tai mänttä-vilppulalaisen vaihtoehdon. Suodatinpusseista ja leivinpapereista raumalaisen, ämpäreistä ja eväs-/pakasterasioista lohjalaisen.

Ei tarvitse kovin kummoista salapoliisityötä tehdä löytääkseen ihan oikeasti kotimaassa tehtyä. Pienillä firmoilla ei vain ole varaa samanlaiseen markkinakoneistoon kuin marimekolla ja finlaysonilla on.

Tätä olin tulossa kirjoittamaan. Samoin sipsit ja lasten muoviulkolelut saa kotimaisena eikä ole hinnassa juuri eroa. Kaupassa ollessanne tuotteet on helppo tunnistaa esim avainlippu-merkistä. Googlaamalla löytyy myös lisää tietoa ja yrityksiä jotka ovat suomalaisia. Niin ja kengistä ainakin sievi, kuoma ja jalas ovat kotimaisia.

Vierailija
82/1309 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis suomalaisia materiaaleja pitäisi suosia? Mitä, Suomessa tuotettua pellavaa ja villaa? Mitä muita vaatteisiin käytettyjä materiaaleja Suomessa tuotetaan?

Spinnova tekee yhteistyömalliston North Faceen kanssa. Spinnova tekee puuhakkeesta ja vanhoista puuvilla-, pellava ja viskoosilumpuista uutta luonnonkuitua, josta tehdään uutta kangasta ilmastoystävällisesti tuotettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1309 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä suomalaisia (= Suomessa valmistettuja) tuotteita saa?

Maammekauppa.fi

Vierailija
84/1309 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä vaivaa ? kirjoitti:

Minkä takia missään ei myydä suomalaisen kutomia villasukkia pitääkö nekin tehdä joku muumaalainen 20€ pari .

Kyllä kotimaisia villasukkia myydään. Hinta niillä ei ole 20 € pari. Kotimaiset villasukat maksaa halvimmillaankin 30 € pari. Usein jopa 50 € pari jos on käsintehdyt ja laadukkaat. Siinä on tuotteella vähintään puolet lisähintaa kotimaisuudesta. Arvaa vaan kumpaan vaihtoehtoon kuluttajat kallistuu?

Käy nyt katsomassa Helsingin villasukkatehtaan kotisivu!

Vierailija
85/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä vaivaa ? kirjoitti:

Minkä takia missään ei myydä suomalaisen kutomia villasukkia pitääkö nekin tehdä joku muumaalainen 20€ pari .

Kyllä kotimaisia villasukkia myydään. Hinta niillä ei ole 20 € pari. Kotimaiset villasukat maksaa halvimmillaankin 30 € pari. Usein jopa 50 € pari jos on käsintehdyt ja laadukkaat. Siinä on tuotteella vähintään puolet lisähintaa kotimaisuudesta. Arvaa vaan kumpaan vaihtoehtoon kuluttajat kallistuu?

Käy nyt katsomassa Helsingin villasukkatehtaan kotisivu!

Kotimaiset villasukat 23,90 € ja päälle toimituskulut 3,90 €. Teollisesti valmistetuista villasukista. Hintalappu on 27,80 € jos haluan tuolta villasukat itselleni.

Vierailija
86/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalainen tuote on paskaa kun puhutaan esimerkiksi tavaroista tai vaatteista. Ainoastaan kotimaisia marjoja ja lihaa ostan aina.

Vierailija
87/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten täällä näin moni kuvittelee, että suomalainen = marimekko, vallila ja arabia??

Suomessa on ensinnäkin lukuisia vaatevalmistajia, pieniä yrityksiä. Jos vilkaisette vaikka maammekaupan valikoimaa, minusta kaikki siellä oleva ei ole tanttavaatetta (vaikka myönnän, suurin osa on), vaan joukossa on ihan siistejä, normaaleita vaatteita.

Kyseiseltä sivustolta löytyy myös astioita, esim. Kustavin Savipajan valmistamana.

Näiden lisäksi esimerkiksi ostaessanne vessapaperia, voitte valita nokialaisen tai mänttä-vilppulalaisen vaihtoehdon. Suodatinpusseista ja leivinpapereista raumalaisen, ämpäreistä ja eväs-/pakasterasioista lohjalaisen.

Ei tarvitse kovin kummoista salapoliisityötä tehdä löytääkseen ihan oikeasti kotimaassa tehtyä. Pienillä firmoilla ei vain ole varaa samanlaiseen markkinakoneistoon kuin marimekolla ja finlaysonilla on.

Tätä olin tulossa kirjoittamaan. Samoin sipsit ja lasten muoviulkolelut saa kotimaisena eikä ole hinnassa juuri eroa. Kaupassa ollessanne tuotteet on helppo tunnistaa esim avainlippu-merkistä. Googlaamalla löytyy myös lisää tietoa ja yrityksiä jotka ovat suomalaisia. Niin ja kengistä ainakin sievi, kuoma ja jalas ovat kotimaisia.

Arki on niin kiireistä, että en tosiaankaan enää ala googlaa onko mun ämpäri suomalainen vai ruotsalainen. Eikös noi kuomatkin ole todettu, että ovat jalalle huonot? Miksi ihmeessä ostaisin huonoa jos saan laadukkaampaakin? Ei minua kiinnosta pienen yrittäjän tienestit. Jos ei pärjää alalla niin lappu luukulle. Ei se yrittäjäkään tue minun työtäni, miksi tukisin hänen työtään vain siksi, että sattuu olemaan suomalainen? Voin ostaa suomalaista, jos tuote on oikeasti hyvä. Harvoin näin on.

88/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille pitäisi ruokakaupassa olla oma hylly tai alue. Ei kiireessä ja väsyneenä ole aikaa joka pakettia tutkia. Varsinkin Prismoissa on niin heikko valaistus ettei mitään näkisikään.

Vierailija
89/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosi suomalaisia tuotteita, koska se olisi rasistista.

Vaikka suomituote olisi parempi ja edullisempi, otan muumalaisen, ettei minua vain syytettäisi syrjimisestä.

Vierailija
90/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia tuoreita hedelmiä ei ole saatavilla ympäri vuoden.

Vierailija
91/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no, mikä on täysin 'suomalaista'? Tiesitkö että edes suomenlipun kuva tuotteessa ei ole mikään tae siitä että on suomalaista? Mutta jos se parantaa sun fiilistä, niin jatka samaan malliin...itse ostan sitä mitä kukkaro kestää ja täysin puhtaalla omallatunnolla.

Vierailija
92/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan enää marimekkoa tai finlaysonia.

Tuotteemme valmistetaan pääasiassa Euroopassa (27%) ja Turkissa (66%).

-Finlayson

Marimekon tuotteista 60 prosenttia valmistetaan Euroopan Unionissa ja loput EU:n ulkopuolella.

Eivät nuokaan enää täysin kotimaisia ole, voitot kyllä menevät ”kotimaisuuden” piikkiin.

Vierailija
93/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vaihtanut Iittalan astiat yksi kerrallaan Villeroy&Bochiin. Iittalassa ei hinta ja laatu täsmää. Lautaset naarmuuntuu hetkessä ja lasit poksahtelee rikki noin vaan. Iittalan tuotteetkin ovat made in ei Suomi.

Villeroyta valmistetaan Saksassa ja on oikeasti laatua.

Laatuun en ota kantaa, itsellä kestänyt kuitenkin aina hyvin. Käyttäjässäkin voi olla vikaa jos ei kestä😁 mutta Iittalan lasitavara tehdään Suomessa, Iittalassa. Kuuluu nykyään Hämeenlinnan kaupunkiin. Mun mies on siellä töissä joten on ihan varman käden tietoa.

Iittalan tuotteita valmistetaan Suomessa, Thaimaassa, Romaniassa, Vietnamissa ja Baltian maissa.

Vierailija
94/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ihmeemmin valikoi suomalaisia tuotteita.

Jos hinta ja laatu ovat kohdallaan, niin mikä ettei suomalaista ostaisi.

Ikävä kyllä, suomalaisuus ja laatu eivät kovin usein kohtaa ja siihen vielä hintakriteeri.

Esim. suomalaisia marjoja ostan, vaikka törkyhintaista tahtoo olla, en luota ulkomaiseen marjaan.

Ja onko tosiaan suomalainen tuote, jos pullapakkauksessa lukee: letitetty Suomessa, valmistusmaa Latvia.

Vierailija
95/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinta hinta hinta

Elintarvikkeissa kotimainen tuote ei välttämättä maksa enempää kuin ulkomainen/ylikansallisen suuryrityksen tuote. Esim. Keiju-tuotteet ovat oikeastaan lähiruokaa, raaka-aineet kasvatetaan ja jalostus tehdään Suomessa.

Kokeilimme kotimaisia Oikia perunalastuja: pussissa lukee tilan nimi, jossa perunat on kasvatettu! Olivat hyviä ja pussi maksoi vain 0,99.

Pieniä juttuja, mutta jos 100 000 kuluttajaa tekee samat valinnat, sillä on jo merkitystä!

Vierailija
96/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahti silli, puolasta tehdään tämäkin tuote.

Suosi sitten kotimaista kun niitä ei tahdo enää olla.

Vierailija
97/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo varaa ostaa merimoottoria eikä hissiä.

Vierailija
98/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hartwallin Jaffa 1,5% appelsiinimehua, Fanta 5,5%.

Italialaisessa Fantassa on 12% kun Italian laki sanoo että alle 12% mehua ei ole limonadi.

Jaffassa on kymmenesosa siitä.

Kaunis ajatus kyllä, erittäin kasari.

Vierailija
99/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hartwallin Jaffa 1,5% appelsiinimehua, Fanta 5,5%.

Italialaisessa Fantassa on 12% kun Italian laki sanoo että alle 12% mehua ei ole limonadi.

Jaffassa on kymmenesosa siitä.

Kaunis ajatus kyllä, erittäin kasari.

Appelsiini ei kasva Suomessa muutenkaan. Kuka alkaisi tehdä suomalaista marjalimsaa? Voisin ostaa.

Vierailija
100/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten vaatteitten suosiminen on mahdottoman vaikeaa. Yritäpä itse löytää suomalainen vaatekappale, jossa hinta ja laatu olisi kohdallaan. Tarkoitan oikeasti Suomessa suomalaisista materiaaleista valmistettuja. Olen itse tilannut mm. Pentikin ja Sievin tavaraa, koska olen itse päässyt käymään niiden tehtailla. Kas kummaa, tuotteet on vain suunniteltu Suomessa, valmistettu ties missä ja ties minkämaalaisesta materiaalista. Mutta onhan sekin jotain, että ne on sentään pakattu ja lähetetty Posiolta ja Sievistä eikä Bangkokista tai Kiinasta, eikä edes Saksasta. 

Ei se ole kuluttajan vika, jos meille ei ole tarjolla kunnollista kotimaista tavaraa. 

Oletko katsonut Maammekaupan valikoimat?

Kiitos vinkistä, vaikka minun tarpeisiin aika turhaa tavaraa. Yllätys oli se, että noinkin monta Iittalan astiaa valmistetaan Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän