Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksette osta suomalaisia tuotteita? Onko se niin vaikeaa suosia suomalaista?

Vierailija
20.08.2021 |

Missä ostajien tuki? Varsinkin näinä aikoina se olisi ehdottoman tärkeää. Jättäkää kerrankin ne esim H&M kledjut kauppoihin ja suosikaa suomalaisia materiaaleja vaatteissa.

Kommentit (1309)

Vierailija
101/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten täällä näin moni kuvittelee, että suomalainen = marimekko, vallila ja arabia??

Suomessa on ensinnäkin lukuisia vaatevalmistajia, pieniä yrityksiä. Jos vilkaisette vaikka maammekaupan valikoimaa, minusta kaikki siellä oleva ei ole tanttavaatetta (vaikka myönnän, suurin osa on), vaan joukossa on ihan siistejä, normaaleita vaatteita.

Kyseiseltä sivustolta löytyy myös astioita, esim. Kustavin Savipajan valmistamana.

Näiden lisäksi esimerkiksi ostaessanne vessapaperia, voitte valita nokialaisen tai mänttä-vilppulalaisen vaihtoehdon. Suodatinpusseista ja leivinpapereista raumalaisen, ämpäreistä ja eväs-/pakasterasioista lohjalaisen.

Ei tarvitse kovin kummoista salapoliisityötä tehdä löytääkseen ihan oikeasti kotimaassa tehtyä. Pienillä firmoilla ei vain ole varaa samanlaiseen markkinakoneistoon kuin marimekolla ja finlaysonilla on.

Tätä olin tulossa kirjoittamaan. Samoin sipsit ja lasten muoviulkolelut saa kotimaisena eikä ole hinnassa juuri eroa. Kaupassa ollessanne tuotteet on helppo tunnistaa esim avainlippu-merkistä. Googlaamalla löytyy myös lisää tietoa ja yrityksiä jotka ovat suomalaisia. Niin ja kengistä ainakin sievi, kuoma ja jalas ovat kotimaisia.

Arki on niin kiireistä, että en tosiaankaan enää ala googlaa onko mun ämpäri suomalainen vai ruotsalainen. Eikös noi kuomatkin ole todettu, että ovat jalalle huonot? Miksi ihmeessä ostaisin huonoa jos saan laadukkaampaakin? Ei minua kiinnosta pienen yrittäjän tienestit. Jos ei pärjää alalla niin lappu luukulle. Ei se yrittäjäkään tue minun työtäni, miksi tukisin hänen työtään vain siksi, että sattuu olemaan suomalainen? Voin ostaa suomalaista, jos tuote on oikeasti hyvä. Harvoin näin on.

Kahdet kengät palautin Kuomiokoskelle, sen jälkeen lopetin niiden ostamisen.

Villalankoja olen etsinyt ja löytänyt, jopa suomenlampaan tai kainuunharmaksen villasta kehrättyä. Tulee taatusti kotimaiset villasukat, kun itse kudon.

Vierailija
102/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaunis ajatus kerrassaan, mutta käypi vähän liian painavaksi tavallisen duunarin kukkarolle.

Toivottavasti palkkasi maksaa ruotsalaiset tai venäläiset.

Saksalainen maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi pitäisi muuten suosia suomalaista, kuin ekologisuuden vuoksi, eikä se lähituote aina ole ekologisinkaan. Kuljetus on hyvin pieni osa päästöjä. Enkä koe olevani mitenkään niin isänmaallinen. Mulle on ihan sama, kelle ne rahat menee, koska muuallakin on arvokkaita ihmisiä kuin SUomessa.

Vierailija
104/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 105 vielä: ja eettisyyskin ongelmallista, koska tietenkin Suomessa paremmat olot, mutta toisaalta teollisuuden vieminen täysin Suomeen johtaisi taas ihmisten köyhyyteen toisissa maissa. Toisaalta myös olisko sitten teollisuuden vieminen Suomeen ilmaston kannalta parempi, jos länsimaissa keskitytään enämmän vähäpäästöisemppään teollisuuteen, mutta toisaalta ihmsillä ei ole varaa siihen, että tuotteet tuotettaisiin täällä. 

Vierailija
105/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten täällä näin moni kuvittelee, että suomalainen = marimekko, vallila ja arabia??

Suomessa on ensinnäkin lukuisia vaatevalmistajia, pieniä yrityksiä. Jos vilkaisette vaikka maammekaupan valikoimaa, minusta kaikki siellä oleva ei ole tanttavaatetta (vaikka myönnän, suurin osa on), vaan joukossa on ihan siistejä, normaaleita vaatteita.

Kyseiseltä sivustolta löytyy myös astioita, esim. Kustavin Savipajan valmistamana.

Näiden lisäksi esimerkiksi ostaessanne vessapaperia, voitte valita nokialaisen tai mänttä-vilppulalaisen vaihtoehdon. Suodatinpusseista ja leivinpapereista raumalaisen, ämpäreistä ja eväs-/pakasterasioista lohjalaisen.

Ei tarvitse kovin kummoista salapoliisityötä tehdä löytääkseen ihan oikeasti kotimaassa tehtyä. Pienillä firmoilla ei vain ole varaa samanlaiseen markkinakoneistoon kuin marimekolla ja finlaysonilla on.

Tätä olin tulossa kirjoittamaan. Samoin sipsit ja lasten muoviulkolelut saa kotimaisena eikä ole hinnassa juuri eroa. Kaupassa ollessanne tuotteet on helppo tunnistaa esim avainlippu-merkistä. Googlaamalla löytyy myös lisää tietoa ja yrityksiä jotka ovat suomalaisia. Niin ja kengistä ainakin sievi, kuoma ja jalas ovat kotimaisia.

Arki on niin kiireistä, että en tosiaankaan enää ala googlaa onko mun ämpäri suomalainen vai ruotsalainen. Eikös noi kuomatkin ole todettu, että ovat jalalle huonot? Miksi ihmeessä ostaisin huonoa jos saan laadukkaampaakin? Ei minua kiinnosta pienen yrittäjän tienestit. Jos ei pärjää alalla niin lappu luukulle. Ei se yrittäjäkään tue minun työtäni, miksi tukisin hänen työtään vain siksi, että sattuu olemaan suomalainen? Voin ostaa suomalaista, jos tuote on oikeasti hyvä. Harvoin näin on.

Reps... siis kirjoitat vauvapalsalle novellin siitä miten et osta suomalaista (klassiset laiskan selitykset) ja aloitat sanoin: arki on niin kiireistä, ettet ehdi käyttämään googlea...

Vierailija
106/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan ensisijaisesti suomalaisia ruokatarvikkeita, kaikki eläinperäinen suomalaista, pesuaineet suomalaisia. Kaikkea mitä saa järkevään hintaan. Olen yrittänyt etsiä Suomessa tehtyä puuvillakangasta että tekisin itse vaatteita, mutta ei tahdo löytyä... Villalankaa sentään saisi. Astiastot olen haaveillut ostavani Pentikiltä, koska Suomessa tehtyjä, mutta muotokieli ei puhuttele. Arabialla olisi kivoja, mutta thaikkuposliinia en osta, kun ei ole pakko. Jännä juttu muuten että hintataso on Pentikillä ja Arabialla sama...

Katson kaikista tuotteista valmistusmaan, kiinalaisia tuotteita vältän viimeiseen asti, mikä on kylläkin elektroniikan osalta mahdotonta.

Vierailija
107/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin ostamaan mahdollisimman paljon suomalaista tai edes EU alueella valmistettua, mutta kaikissa tavaroissa ei ole sellaista tarjolla.

Esim. elektroniikassa vaihtoehtoja on todella vähän. Käytännössä kaikki valmistetaan Aasiassa.

Mutta niiltä osin, missä valinnanvaraa on, niin valikoin kyllä sen lähempänä tuotetun. Esim. vaatteiden osalta en ole vuosiin ostanut Aasian halpamaissa tuotettuja vaatteita uusina. Ostan vaatteet joko kirppikseltä tai sitten ostan kalliimpia suomalaisia brändejä joiden tuotanto on EU-alueella. Tällöin voi olla varmempi, että tuotteen on valmistanut aikuinen ihminen, ok työoloissa ja ympäristöasiatkin on tehtaalla huomioitu paremmin. 

Vierailija
108/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Stockalla voisi olla "ainoastaan suomalaisia tuotteita"-kerros. Ihan kaikki suomalaista tuotantoa saksista hilloihin ja kenkiin. Sieltä olisi helppo napata mukaan kaikki. 

Tällä hetkellä suomalaisia tuotteita on vaikea löytää kaiken muun seasta jos ei pysähdy lukemaan jokaikistä tuoteselostetta.

109/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä marketissa jotenkin automaationa valitsen suomalaiset kurkut, tomaatit sun muut vastaavat. En minä mieti asiaa joka hetki siellä marketissa. Teen vain niin ja mietin ihan muita asioita.

Vierailija
110/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset Lumenet tehdään Suomessa, mutta tekijät on virolaisia ja filippiiniläisiä. Ei edes palkat jää Suomeen.

Vierailija
111/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista kuin ostaa halvinta. Siltikin joutuu miettimään miten käyttää vähäiset rahat että saa kaiken tarvitsemansa.

Palkkani ei ole kovinkaan iso joten luulenpa että joku muu niissä maksaa kuin työ.

Vierailija
112/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reps... siis kirjoitat vauvapalsalle novellin siitä miten et osta suomalaista (klassiset laiskan selitykset) ja aloitat sanoin: arki on niin kiireistä, ettet ehdi käyttämään googlea...

Meinaat siis, että kun töiden jälkeen on kotona 17.30 ja ruokkii lapset ja tekee muut kotihommat, jaksaa vielä googlata ämpärin alkuperää? Kyllä mä siinä vaiheessa teen itselle mieluisia asioita. Kuten sanoin, pikkuyrittäjän tienestit eivät minua liikuta. Minulle on ihan sama onko mun ämpärit suomalaisia vai ruotsalaisia. Kannattaa myös lukea lainaamasi viestin alku. Kirjoitit ”arki on niin kiireistä, ettet ehdi käyttämään googlea”. Väärin. Kirjoitin ”arki on niin kiireistä, että en tosiaankaan enää ala googlaa..”Ehdin toki, mutta koska vuorokaudessa on rajallinen määrä tunteja, en googlaa vähäpätöistä asiaa vaan itselle mielenkiintoista asiaa, jos siis jotain googlaan.

Vierailija
113/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs paikkakuntalainen tekee ihania vaatteita, ovat hyvälaatuisia ja kotimaisia ja hyvin pitkälti ihan paikkakuntalaisia. Hintakin sitten valitettavasti sen mukainen. Esim. huppari maksaa 150e. 1400 euron nettotuloilla josta kaiken pakollisen jälkeen käteen jäävä osuus on 380e (joka menee suomalaiseen ruokaan kokonaisuudessaan, en syö ulkomaista jos mahdollista), niin en valitettavasti voi heidän tuotteitaan ostaa edes alennuksesta, koska silloinkin se huppari maksaa satasen. Heidän sivuilla on hyvin selitetty, miksi hinta on se mikä on, eikä se kate niin paljoa itse yrittäjälle lopulta ole. Suomalaisuus yksinkertaisesti vaan maksaa ja tämmösellä pienituloisella ei ainakaan ole varaa suomalaiseen.

Vierailija
114/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja aiheuttaa niin paljon kustannuksia Suomalaiseen työhön ja tuotteisiin, ettei niihin ole varaa Suomiduunarilla ainakaan. Verotuksen takia siitä palkastakin jää liian vähän käteen, jolla on sitten maksettava verotuksen ja ahneuden takia liian kalliit elinkustannukset, asuminen vie leijonanosan tuloista heti kärkeen.

Verottaja tietysti ei tätä tunnusta, vaan vuoronperään työnantajat ja verottaja syyttelevät toisiaan, ja mikään ei etene ainakaan parempaan suuntaan. Tämä ei varmasti tästä tule muuttumaan miksikään ennenkuin koko Suomi romahtaa täysin...

Vierailija
115/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimainen tuote on loppupeleissä halvin vaikka hinta ostettaessa olisikin ulkomaista korkeampi.

Vierailija
116/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja 105 vielä: ja eettisyyskin ongelmallista, koska tietenkin Suomessa paremmat olot, mutta toisaalta teollisuuden vieminen täysin Suomeen johtaisi taas ihmisten köyhyyteen toisissa maissa. Toisaalta myös olisko sitten teollisuuden vieminen Suomeen ilmaston kannalta parempi, jos länsimaissa keskitytään enämmän vähäpäästöisemppään teollisuuteen, mutta toisaalta ihmsillä ei ole varaa siihen, että tuotteet tuotettaisiin täällä. 

Monen teollisuusalan tuominen takaisin Suomeen olisi taloudellisesti erittäin vaikeaa tai mahdotonta. Suomessa olisi hyvin hankalaa valmistaa hintatasolta kilpailukykyisiä vaatteita kuten t-paitoja, jos vertailukohdaksi otetaan vaikkapa Bangladeshin tai Vietnamin palkkataso. Siinä mielessä täyden omavaraisuuden tavoittelu ei ole kansantaloudellisesti mielekästä.

Vierailija
117/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostaisin. Ylihintaista, alalaatuista sontaa ....

En tiedä yhtään suomalaista tuotetta, jossa olisi hinta-laatusuhde kohdillaan.

Vierailija
118/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan ensisijaisesti suomalaisia ruokatarvikkeita, kaikki eläinperäinen suomalaista, pesuaineet suomalaisia. Kaikkea mitä saa järkevään hintaan. Olen yrittänyt etsiä Suomessa tehtyä puuvillakangasta että tekisin itse vaatteita, mutta ei tahdo löytyä... Villalankaa sentään saisi. Astiastot olen haaveillut ostavani Pentikiltä, koska Suomessa tehtyjä, mutta muotokieli ei puhuttele. Arabialla olisi kivoja, mutta thaikkuposliinia en osta, kun ei ole pakko. Jännä juttu muuten että hintataso on Pentikillä ja Arabialla sama...

Katson kaikista tuotteista valmistusmaan, kiinalaisia tuotteita vältän viimeiseen asti, mikä on kylläkin elektroniikan osalta mahdotonta.

Eihän Pentik valmista Suomessa juuri mitään.

Vierailija
119/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Posliinisista astioistaan valmistaa yhä merkittävän osan.

Vierailija
120/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Posliinisista astioistaan valmistaa yhä merkittävän osan.

Niinkö? Kankaista ei varmaan mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä