Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksette osta suomalaisia tuotteita? Onko se niin vaikeaa suosia suomalaista?

Vierailija
20.08.2021 |

Missä ostajien tuki? Varsinkin näinä aikoina se olisi ehdottoman tärkeää. Jättäkää kerrankin ne esim H&M kledjut kauppoihin ja suosikaa suomalaisia materiaaleja vaatteissa.

Kommentit (1309)

Vierailija
121/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka suomalaisen firman tuotteita valmistetaankin ulkomailla, niin siltikin se suomalainen firma työllistää paljon myös suomalaisia. Ei esim. vaate- ja liinavaatteita valmisteta ihan mistä kankaasta tahansa vaan kyllä ne asiat Suomessa mietitään ja suunnitellaan. Firmalla, missä olen töissä, on tuotantoa niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Mitään ei tehdä ilman, että Suomessa olevat työntekijät eivät sanoisi ”viimeisen sanan” aivan kaikkeen. Suomessa ne langat pidetään käsissä, ei ulkomailla. Meilläkin on kymmeniä ihmisiä Suomessa töissä, ketkä pitävät lankoja käsissään. Käyvät myös välillä tehtaalla jne. Firma työllistää myös monia ihmisiä, ketkä eivät ole suoraan ulkomaille yhteydessä. Kyllä minä mieluummin siltikin suomalaiselta firmalta ostan kuin ulkomaalaiselta, kun tiedän sen tuovan työpaikkoja myös monelle suomalaiselle.

Vierailija
122/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten täällä näin moni kuvittelee, että suomalainen = marimekko, vallila ja arabia??

Suomessa on ensinnäkin lukuisia vaatevalmistajia, pieniä yrityksiä. Jos vilkaisette vaikka maammekaupan valikoimaa, minusta kaikki siellä oleva ei ole tanttavaatetta (vaikka myönnän, suurin osa on), vaan joukossa on ihan siistejä, normaaleita vaatteita.

Kyseiseltä sivustolta löytyy myös astioita, esim. Kustavin Savipajan valmistamana.

Näiden lisäksi esimerkiksi ostaessanne vessapaperia, voitte valita nokialaisen tai mänttä-vilppulalaisen vaihtoehdon. Suodatinpusseista ja leivinpapereista raumalaisen, ämpäreistä ja eväs-/pakasterasioista lohjalaisen.

Ei tarvitse kovin kummoista salapoliisityötä tehdä löytääkseen ihan oikeasti kotimaassa tehtyä. Pienillä firmoilla ei vain ole varaa samanlaiseen markkinakoneistoon kuin marimekolla ja finlaysonilla on.

Tätä olin tulossa kirjoittamaan. Samoin sipsit ja lasten muoviulkolelut saa kotimaisena eikä ole hinnassa juuri eroa. Kaupassa ollessanne tuotteet on helppo tunnistaa esim avainlippu-merkistä. Googlaamalla löytyy myös lisää tietoa ja yrityksiä jotka ovat suomalaisia. Niin ja kengistä ainakin sievi, kuoma ja jalas ovat kotimaisia.

Arki on niin kiireistä, että en tosiaankaan enää ala googlaa onko mun ämpäri suomalainen vai ruotsalainen. Eikös noi kuomatkin ole todettu, että ovat jalalle huonot? Miksi ihmeessä ostaisin huonoa jos saan laadukkaampaakin? Ei minua kiinnosta pienen yrittäjän tienestit. Jos ei pärjää alalla niin lappu luukulle. Ei se yrittäjäkään tue minun työtäni, miksi tukisin hänen työtään vain siksi, että sattuu olemaan suomalainen? Voin ostaa suomalaista, jos tuote on oikeasti hyvä. Harvoin näin on.

Kahdet kengät palautin Kuomiokoskelle, sen jälkeen lopetin niiden ostamisen.

Villalankoja olen etsinyt ja löytänyt, jopa suomenlampaan tai kainuunharmaksen villasta kehrättyä. Tulee taatusti kotimaiset villasukat, kun itse kudon.

Siltikin mammat ostaa mieluumin lapsille käytetyt kuomat kuin kunnon kengät. Kun ne vaan on niin hyvät, paitsi jalalle.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ehkä ole varaa ostaa satojen eurojen mekkoja, 200 euron villapuseroa, 300 euron marimekkoa jne. Silloin ostetaan halvalla.

Hienoa, jos sinä voit tukea suomalaisia yrityksiä. Minäkin yritän, mutta ostan myös halvalla netistä. Harmittaa myös se, että monen "suomalaisen" firman tuote tehdään ulkomailla.

Vierailija
124/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostaisin. Ylihintaista, alalaatuista sontaa ....

En tiedä yhtään suomalaista tuotetta, jossa olisi hinta-laatusuhde kohdillaan.

Tässä on kyllä perää. Siksihän Suomea 90-luvun lama kouraisikin kovasti, kun oltiin totuttu siihen, että Neuvostoliittoon kelpaa vähän huonompikin tavara. Sitten kun Neukkula romahti, vienti tyssäsi kuin seinään, koska ei se paskalaatu kelvannut länsimaihin halvalla hinnallakaan.

Valitettavasti laatu ei ole tainnut hirveästi kohentua noista ajoista.

Jos Suomi olisi ollut järkevä, olisi kannattanut panostaa tuotteiden laatuun jo Neuvostoliiton aikana, niin hyvä laatutaso, että se olisi kelvannut länsimaihinkin. Näin olisimme saaneet enemmän vientituloja jo silloin, ja Neuvostoliiton romahdus ei olisi ollut niin suuri takaisku.

Osa 90-luvun lamasta on siis ihan yritysten syytä, menivät siitä missä aita on matalin, eivätkä panostaneet tuotteiden laatuun tai tuotekehitykseen. Samoilla vanhoilla paskakoneilla varmaan vaan suoltaneet jonkinlaisia tuotteita Neuvostoliittoon, uinahtaneet niille laakereilleen lepäilemään.

Tätä taustaa vasten on sitten irvokasta, että joku Martin Saarikangas kovisteli meitä 90-luvun nuoria pullamössösukupolveksi... taisivat itse olla niitä pahimpia...

Vierailija
125/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ostan. Ruoan suhteen olen hyvin tarkka. Vaihdoin riisin ohraan ja suosin lähiruokaa ja pientuottajia. Kaikkia vaatteita en pysty ostamaan suomalaisilta valmistajilta (rintaliivit, jotkut takit, farkut) mutta ostan paljon Ommellisen, PaaPiin, Hilla glothingin ja Melli ecodesignin, hygieniatuotteita ostan Vuohelmalta. Oikeastaan olen jäänyt koukkuun siihen, että vertailen mitä saan suomesta ja mitä en ja voinko olla ilman jotain ulkomaista tuotetta. Esim. Riisin käytön lopettaminen ei ollut vaikeaa.

Vierailija
126/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten vaatteitten suosiminen on mahdottoman vaikeaa. Yritäpä itse löytää suomalainen vaatekappale, jossa hinta ja laatu olisi kohdallaan. Tarkoitan oikeasti Suomessa suomalaisista materiaaleista valmistettuja. Olen itse tilannut mm. Pentikin ja Sievin tavaraa, koska olen itse päässyt käymään niiden tehtailla. Kas kummaa, tuotteet on vain suunniteltu Suomessa, valmistettu ties missä ja ties minkämaalaisesta materiaalista. Mutta onhan sekin jotain, että ne on sentään pakattu ja lähetetty Posiolta ja Sievistä eikä Bangkokista tai Kiinasta, eikä edes Saksasta. 

Ei se ole kuluttajan vika, jos meille ei ole tarjolla kunnollista kotimaista tavaraa. 

Suomalaista materiaalia? Valitettavasti täältä ei saa etenkään tekstiilimateriaaleja. Parempi että on pieni suomalainen yritys suomalaisilla suunnittelijoilla kuin veronkiertoa, epäekologisuutta ja kusipäisyyttä harrastavat suuryritykset.

Vierailija
127/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, alahan tilata minulta palveluja. Kerro mitä tarvitset ja minä hinnoittelen. Katsotaan missä vaiheessa toteat suomalaisen liian kalliiksi.

Vierailija
128/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aina suomalaista, jos vaan jotenkin järjellisellä hinnalla saa. Lapsetkin on oppineet, kun jotain vadelmarasiaa ottaessani ne kysyy, et oliko se suomalaista. Jokainen Suomeen jäänyt euro on kuitenkin parempi kuin ulkomaille valunut

Vierailija
129/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan suomalaisten brandien tavaroita kuten viimeksi Arabian mukin ja Nanson tunikan tällä viikolla. Eihän niitä Suomessa ole tehty, joten työllisyysvaikutus on olematon.

Oletko ottanut kuinka monta työntekijää kummallakin on SUOMESSA? Jokainen ostos ja euro on heillekin kotiin päin.

Vierailija
130/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ihan vasta elämäni ekan villatakin. Suomalainen, kallis jne. Odotan, että se kestää eläkkeelle asti. Päätin, että nyt saa riittää ne akryylineuleet ja kokeilen, onko tällainen aito tuote parempi.

Vierailija
131/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin vain kotimaista ruokaa, mutta hyvin vähän on tarjontaa. Sellaisia Gluteenittomia tuotteita toivoisin valmistettavan, jossa ei ole yhtään ainutta epäterveellistä lisäainetta, suolaa lukuun ottamatta. Ainuttakaan leivonnaista en ole löytänyt, joita voisi syödä. En välittäisi edes mausta tai ulkonäöstä, kunhan saisin jotain terveellistä syötävää.

Jos minulla olisi joka päivä hautajaiset, voisin ostaa suomalaisia vaatteita. Musta väri on minulle mahdottomuus.

Kevyet kumisaappaat kelpaisi vaalean harmaana, ei mustana.

Haluaisin suomalaisen Nokian puhelimen, joka ei olisi vakoilulaite ja jolla voisi puhua puheluja. Applellä se ei onnistu.

Vierailija
132/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset vaatteet ovat tosi usein järkyttävän näköisiä. Pitää sen vaatteen näyttääkin hyvältä ja tää ei oikein toteudu suomalaisissa vaatteissa. Ja tällaiselle 31-vuotiaalle naiselle ei tunnu oikein löytyvän mitään nuorekasta vaatetta suomalaisista vaatteista.

Ruoissa totta kai yritän suosia mahdollisimman paljon suomalaisia tuotteita.

Vierailija
133/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jos minulla olisi joka päivä hautajaiset, voisin ostaa suomalaisia vaatteita. Musta väri on minulle mahdottomuus. "

Oletko katsellut suomalaisten vaatteiden netti-kauppoja? Tarjolla on paljon muutakin kuin mustaa. Ehdalla taitaa saada valita verkkokaupasta näkymään erikseen vain mustat vaatteet, niille jotka käyttävät vain mustaa.

Vierailija
134/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin Suomessa valmistetun sohvan, sain kallista p*kaa. Ostin Suomessa suunnitellun, Virossa tehdyn, sain laadukkaan huonekalun. Suomessa tehdyssä kun oli päätetty säästää materiaaleissa ilmeisesti jotta saadaan työn hinta kompensoitua.

Ostin suomalaisen Interfacen sohvan, kestää ja kestää...

Vierailija
135/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan mitä haluan/tarvitsen. En mieti sen valmistusmaata enkä pode huonoa omatuntoa vaikka se olisi kuinka epäeettisesti & ympäristöä säästämättä tuotettua.

Vierailija
136/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta suomalaista, koska laatu on usein ruokottoman huono hintaan nähden. Kiinalaista en osta, vaikka olisi laadukasta. Kiina-boikotti on todella vaikea toteuttaa, mutta puhelimien suhteen piti tehdä myönnytys. Ostin kuitenkin korealaisen brändin puhelimen joka on toki osittain kiinassa valmistettu. Mutta muuta elektroniikkaa meillä ei ole, ei esim. televisiota. Ei läppäreitä, ei laitteita tai muitakaan vehkeitä. Sähkövatkain on maid in DDR ja mikrokin 90-luvulta. :) Yllättävän hyviä tuotteita. 

En näe, miksi pitäisi ostaa nimenomaan suomalaista. Sen sijaan suosin eurooppalaisia tuotteita jos laatu on riittävän hyvä. Jos ei löydy muuta kuin sekundaa, en osta ollenkaan, en edes vaikka kuinka suomalaista olisi.

Sama pätee ruokaan. Vain maukasta ja laadukasta suomalaista ruokaa ostan, ja sekin mieluiten etelä-suomesta. Jos laatu on huono, ostan surutta esim. espanjalaisia tomaatteja. Euroopan ulkopuolinen ruoka jää kauppaan. Emme syö esim. banaaneja.

Vierailija
137/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan ensisijaisesti suomalaisia ruokatarvikkeita, kaikki eläinperäinen suomalaista, pesuaineet suomalaisia. Kaikkea mitä saa järkevään hintaan. Olen yrittänyt etsiä Suomessa tehtyä puuvillakangasta että tekisin itse vaatteita, mutta ei tahdo löytyä... Villalankaa sentään saisi. Astiastot olen haaveillut ostavani Pentikiltä, koska Suomessa tehtyjä, mutta muotokieli ei puhuttele. Arabialla olisi kivoja, mutta thaikkuposliinia en osta, kun ei ole pakko. Jännä juttu muuten että hintataso on Pentikillä ja Arabialla sama...

Katson kaikista tuotteista valmistusmaan, kiinalaisia tuotteita vältän viimeiseen asti, mikä on kylläkin elektroniikan osalta mahdotonta.

Eihän Pentik valmista Suomessa juuri mitään.

Posliinisista astioistaan valmistaa yhä merkittävän osan.

Niinkö? Kankaista ei varmaan mitään.

Tam-Silk valmistaa itse kankaansa Nokian neulomon kanssa. Pentikistä ei hajuakaan.

Vierailija
138/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset vaatteet ovat tosi usein järkyttävän näköisiä. Pitää sen vaatteen näyttääkin hyvältä ja tää ei oikein toteudu suomalaisissa vaatteissa. Ja tällaiselle 31-vuotiaalle naiselle ei tunnu oikein löytyvän mitään nuorekasta vaatetta suomalaisista vaatteista.

Oletko Weecosista katsonut?

Vierailija
139/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kaikkien kummajaisvaatteiden ystävä, mutta sinä kuulostat naiselta, joka voisi tykätä Voglian vaatteista. Selaa nyt ainakin PUF ja Weecos -kaupat läpi!

Vierailija
140/1309 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua kiinnosta pienen yrittäjän tienestit. Jos ei pärjää alalla niin lappu luukulle. Ei se yrittäjäkään tue minun työtäni, miksi tukisin hänen työtään vain siksi, että sattuu olemaan suomalainen? Voin ostaa suomalaista, jos tuote on oikeasti hyvä. Harvoin näin on.

Sen verran tohon ylläolevan, että siksi kannattaa ostaa suomalaista aina kun on mahdollista, koska se lisää työllisyyttä Suomessa ja kun työllisyys kasvaa, niin on vähemmän työttömiä joille tarvitsee maksaa työttömyyskorvauksia ja kun useammalla on töitä niin veroja kertyy enemmän ja myös kulutus lisääntyy ja sekin kerryttää veroja ja koko ajan positiivinen kierre lisääntyy ja koko maa voi paremmin. Eli tämän työllistävän ostamisen kertaus vaikutus on iso.

Näistä on enemmän tietoa Suomalaisen työn liiton sivuilla.

Jos jokainen suomalainen ostaisi joka kk 10€ enemmän suomalaisia tuotteita, se työllistää 10 000.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä