Amlodipin verenpainelääke kokemuksia?
Kommentit (50)
Mä oon 54 vuotta. Ensimmäisen kerran sain verenpaine lääkityksen 4. lapseni syntymän jälkeen. Silloin riitti parin kuukauden käyttö ja pystyin jättämään lääkkeen pois.
Hyvä lääke. Ei mitään sivuoireita ole ollut. 10mg päivittäin otan. On mulla muitakin verenpainelääkkeitä.
Infarktin jäljiltä määrätty amlodipin aiheutti jalkojen turpoamista niin että jalan koko iltaa kohti kasvoi melkein numerolla. Sukat oli pakko vaihtaa sellaisiin, joiden resori ei purista.
Toisen jalan jalkapohjaan tuli päkiän ja kantapään väliin jalkaholvin kohdalle usein kudosnesteen täyttämiä vesikelloja ("pustulointia"), joka aiheutti ikävää kutinaa kunnes vesikellot sai illalla puhkottua. Sitten oli käytettävä laastaria ja sienilääkettä (pevisone) pari päivää estämässä infektiota alueelle.
Nyt kun olen amlodipiiniä käyttänyt jo kaksi vuotta ovat nuo haittavaikutukset melkein hävinneet. Jalkojen turvotus väheni merkittävästi jo ekan vuoden kuluessa.
Plussana yksi sivuvaikutus tuolla lääkkeellä on se, että minua koko aikuisiän talvella vaivanneet jalkaterien ja käsien palelut loppuivat siihen paikkaan. Lääkkeeln vaikutuksesta verisuonet laajenevat jolloin ääreisverenkierto paranee.
Itse siirsin lääkärin ohjeistamana 2x5mg annoksesta puolikkaan pillerin eli 2,5mg iltaan joka hieman auttoi haittavaikutuksiin.
M60
Vierailija kirjoitti:
Minkalaisilla rr - arvoilla ootte tämän lääkityksen aloittaneet? Itse aloitin tämän tänään ja paineet olleet 145-165/90-95 luokkaa. Käsittääkseni ei niin pahat paineet, mutta toivon pääseväni jatkuvasta pään jomotuksesta eroon. Toivottavasti ei tuu mitään sivuoireita. Aina näyttää kuis käy.
Just samoilla paineilla! Päänsärky katosi viikossa. Ei mitään sivuvaikutuksia ja syönyt oon 4 vuotta.
Nilkkaturvotus ja ikenien liikakasvu.
Vierailija kirjoitti:
Minkalaisilla rr - arvoilla ootte tämän lääkityksen aloittaneet? Itse aloitin tämän tänään ja paineet olleet 145-165/90-95 luokkaa. Käsittääkseni ei niin pahat paineet, mutta toivon pääseväni jatkuvasta pään jomotuksesta eroon. Toivottavasti ei tuu mitään sivuoireita. Aina näyttää kuis käy.
Mulla 140/85, mutta leposyke hakkaa 110, mihin sain tämän lääkkeen. En ole uskaltanut vielä aloittaa kun luin sivuvaikutuksista.
Kannatta keskustella lääkärin kanssa. Varsinkin hoidon alussa kokeillaan eritavoin vaikuttavia lääkkeitä eri annostuksialla, ennenkuin saadaan paineet toivotulle tasolle. Jos tulee lääkkeistä sivuoireita, voi pyytää, että etsitään vaihtoehtoista lääkitystä. Ja muista jättää kaikki ns. musta karamellit pois; laku ja salmiakki kaikissa muodoissaan (myös lakutee, lakujauhe jne.). Yllättävän moni verenpainepotilas syö lakua/salmiakkia, vaikka jo yksi pieni lakupatukka voi näkyä paineissa jopa pari viikkoa.
Sön neuropatiakipuihin Duloxetinia. Tämä jo sinällään aiheuttaa univaikeuksia, mutta olen pärjännyt silti. Nyt Amloratiota kuukauden syöneenä unet hävisivät tyystin. Tuli myös niskakivut, pään vihlaisut, Huimaus, närästys, säärikivut, suonenveto, epätodellinen olo ym. muuta ikävää. 5 päivää olen ollut nyt ilman amloratiota ja olo hiljalleen parantunut. 2 yötä olen jo nukkunut oikein hyvin. Olen ollut aina herkkä lääkkeiden sivuvaikutuksille, ja siksi osasin heti arvata että tuo nukkumattomuus joka oli vakavin kokemistani sivuvaikutuksista!
Kyllä. Säännöllinen liikunnan harrastaminen on elämäntapani. Joskus hirvittänyt lähteä jumpalle kun verenpaine jo valmiiksi koholla. Lääkäri kyllä vannotti,ettei liikunta nosta verenpainetta vaikka syke nouseekin.