Amlodipin verenpainelääke kokemuksia?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin yhden dokumentin jossa kerrottiin että kun syö paljon mustikoita ne auttavat verenpaineeseen. Taidettiin siinä mainita että voivat jopa korvata verenpainelääkkeen. Itse kokeilisin jos olisin esim lopettanut lääkkeet sivuvaikutusten vuoksi tms.
Kyllähän terveellisellä ruokavaliolla on jonkun verran vaikutusta verenpaineeseen. Aina se ei kuitenkaan riitä, jolloin on pakko turvautua lääkkeisiin.
Sukurasitus se on yksi pirulainen. Itsellekin lääkkeet alle 40-vuotiaana normaalipainoisena, joka ei juo (no okei, varmaan kännit kaksi kertaa vuodessa tuolloin) eikä polta. Vanhemmilla oli paineet, samoin muutamalla isovanhemmalla ainakin.
Mulla myös sukurasite. Sain verenpainelääkkeet 21-vuotiaana.
Itselläkin oli varmaan paineet kehittyneet vuosien aikana tappiinsa jo ennen tuota. Menin sitten päivystykseen pyörrytys- ja sykekohtauksen takia, jossa asia selvisi.
Olikos tämä se, mitä määrätään aina ensimmäisenä. Sivuoireita itsellä kuiva yskä ja miehellä impotenssi.
Turposi nilkat ilman hellettäkin. Vaihdettiin toiseen valmisteeseen ja ei mitään sivuvaikutuksia enää.
Amlodipin ja cardace ollut vajaan vuoden käytössä. Ei sivuvaikutuksia mutta verenpaine voisi olla matalampikin. Alussa oli säätämistä.
Jotenkin kumma olo koko ajan. Mulla aloitettiin losartanin kanssa amlodipin 5mg. Kauhea ylävatsaturvotus ja närästys. Ei oikeen tiedä huomaatko vai mikä on. Outo kokonaisuudessaan. Oon vasta 4päivää ottanu, kuinka nopeesti muilla sivuoireet on loppuneet tai lääke vaihdettu? Osui lomaan tää lääke, ei ois pystynyt töissä olemaan
Ei mitään sivuvaikutuksia, lisättiin Cardacen rinnalle ja paineet sen jälkeen kunnossa. Ollut käytössä jo useamman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Helteillä turpoaa jalat.
Ei tarvitse olla helle, kun nilkat turpoaa. Itsellä ja monella tutulla tuli tuo haitta. Lääke vaihdettiin toiseen ja turvotus hävisi pian.
Baska lääke ! Jos vähänkin taipumusta jalkakramppeihin , niin tämä ei ainakaan vähennä niitä !! Saat lisää niitä !
Vierailija kirjoitti:
Mitään sivuoireita ei ole itselleni tullut. Olen käyttänyt lääkettä nyt yli vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin käytön aiheutti huimausta
Vierailija kirjoitti:
Katsoin yhden dokumentin jossa kerrottiin että kun syö paljon mustikoita ne auttavat verenpaineeseen. Taidettiin siinä mainita että voivat jopa korvata verenpainelääkkeen. Itse kokeilisin jos olisin esim lopettanut lääkkeet sivuvaikutusten vuoksi tms.
Säännöllinen liikunta & terveellinen ruokavalio auttaisi suurinta osaa. Itse teen paljon töitä päivittäin, ettei vaan tarvitse pillereitä. Yhtä kun alat syömään tarvitset toista sivuvaikutuksiin ja siitä se terveys sitten lähtee luisuun.
Minkalaisilla rr - arvoilla ootte tämän lääkityksen aloittaneet? Itse aloitin tämän tänään ja paineet olleet 145-165/90-95 luokkaa. Käsittääkseni ei niin pahat paineet, mutta toivon pääseväni jatkuvasta pään jomotuksesta eroon. Toivottavasti ei tuu mitään sivuoireita. Aina näyttää kuis käy.
Siinä verenpaineen syyt, poista ne mitkä mahdollisia.
Tupakointi.
Ylipaino.
Alkoholin ja suolan runsas käyttö
Liikunnan vähäinen määrä
Stressi.
Unihäiriö tai uniapnea.
Hormonilääkitys, kuten ehkäisypillerit tai vaihdevuosien hormonihoito.
Amlodipinistä ei tullut muita sivuoireita, mutta jalat turposivat niin että kengät eivät meinanneet mahtua jalkaan. Se vaihdettiin sitten Losartaniin ja Zanidipiin ja ne ovat toimineet ilman ongelmia.
Parikymmentä vuotta syönyt, ei mitään ongelmia.
Tosin kestän yleensäkin lääkkeitä hyvin.
Vaihdevuosihoitoa en jätä. Verenpaineeni oli koholla ennen tämän hoidon aloitusta. Ehkä hitusen noussut sen jälkeen. Hyöty vaan on niin iso, että mielummin otan pienen määrän verenpainelääkettä.
Ajoittainen stressi, no se vaan on osa elämää :/
Millaiset vasteet teillä on ollut tähän lääkkeeseen? Kuinka pian aloituksesta alkoi paineet laskemaan?
Mulla myös sukurasite. Sain verenpainelääkkeet 21-vuotiaana.