Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko maksaa omakotitalon rakentaminen?

Vierailija
14.09.2014 |

Hei kaikki viisaammat. Olemme mieheni kanssa ostamassa asuntoa, ja minusta olisi järkevintä muuttaa suoraan omakotitaloon. 

Olen tutkiskellut kaikenmaailman avaimet käteen yms. Talopaketteja, mutta hinnat jäävät aina epäselväksi, sillä kaikissa mainitaan näitä kustannuksia, mitkä ei kauppaan kuulu. 

Osaisiko teistä joku kertoa, minkä hintaiseksi on tullut okt esimerkiksi kolmella huoneella? Vuokratonttia olemme ajatelleet, joten tontin hintaa ei tarvitse laskea mukaan.

Kiitos jo etukäteen vastaajille.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun arvioit talon hinnaksi 2000 euroa/m2 (ilman tonttia, sähkö-, vesi- ja viemäriliitäntöjä ja pihatöitä), niin olet hyvin lähellä lopullista hintaa. Tämä nimenomaan siinä tapauksessa, että rakennutat talon tai ostat ns. avaimet käteen-paketin.

Hinnan arvioiminen alakanttiin on yksinkertaisesti hölmöä.

Vierailija
62/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:49"]Ihan helvetisti. Meidän budjetti oli vähän päälle 300 000 ja on mennyt yli 400 000 kunhan piha on ihan valmis. Kuluja. Niitä vaan tulee. Oletusbudjetti tulee ylittymään tarkallakin laskijalla. Eli älä rakenna ellei ole maksukykyä budjetin ylitykseen. Reiluun sellaiseen.
[/quote]
No teidän budjetti oli päin mäntyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa tasan 5 euroa riippumatta taustamuuttujista.

Vierailija
64/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:49"]Ihan helvetisti. Meidän budjetti oli vähän päälle 300 000 ja on mennyt yli 400 000 kunhan piha on ihan valmis. Kuluja. Niitä vaan tulee. Oletusbudjetti tulee ylittymään tarkallakin laskijalla. Eli älä rakenna ellei ole maksukykyä budjetin ylitykseen. Reiluun sellaiseen. [/quote] No teidän budjetti oli päin mäntyä.

[/quote]

Pihaan saa toki upotettua kymmeniä tuhansia joko kerralla tai sitten vaikka tonnin vuodessa jolloin sitä ei enää laske rakennuskuluiihin.

Mutta kannattaa toki ottaa huomioon se että jos suunnittelee taloa 1 vuoden ja rakentaa 1 vuoden tuona aikana hinnat on nousseet jo 20% - ottakaa tämä huomioon budjetoinnissa!!

Vierailija
65/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso oman kaupunkisi sivuilta tonteista ja tonttijohtojen hinnoista ja viranomaiskuluista. Ainakin turun kaupungin sivuilla on todella kattavat tiedot näistä asioista ja sitten vaan puhelin käteen ja soittelemaan jos jää jokin askarruttamaan. Kirjoita vihkoon ylös kaikki maksut jotka ovat realistisia eikä toisten arvioita. Maatöiden hinta arvioo voisit miettiä kun olette käyneet katsomassa tonttia, onko puita, peltoa vai kallioo...? Lisäksi jos kuopin kanupungilla on karttapalvelua josta voisit katsoa ilmakuvaa, sekä maastokarttoja. Älä anna ihmisten masentaa vaan ota selvää kaikista asioista, googleta. Kysy sukulaisiltasi mitä sähkötöiden materiaalit maksavat ja haluavatko he jotain palkkaa itse? Kirjaa kaikki ylös, pankissa haluavat että sinulla on luvut siitä mitä töitä teette itse.

Vierailija
66/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin mä haluaisin kommentoida tuota vuokratonttia. Joskus se on ihan järkevä vaihtoehto. Jos vastaava tontti maksaa 100000 euroa, niin jo sen lainakulut on helposti 2000-3000 euroa vuodessa. Lisäksi tuota tonttia maksetaan sitten loppuikä jos siihen sattuu saamaan lainaa. Näin ollen järkevän hintainen vuokratontti voi olla hyvä ajatus.

Mä lähtisin laskelmissa siitä, että mikäli kyseessä on normaali tontti, niin avaimet käteen paketin päälle kannattaa varata vähintään 50000 muihin menoihin. Pohjat ja liittymät ovat kalliimmat, mutta kaikkeen muuhun menee aina yllättäen tonni sinne ja toinen tänne. Tuolla rahalla voitte saada asuttavan talon. Mutta sitten jos haluatte jotain ylimääräisiä muutoksia taloon, autotallin ja hyvät istutukset pihaan, niin muutama kymppitonni pitäisi vielä löytyä. Jos paketin hinta on vaikka 150 000 euroa, niin pankista olisi hyvä saada lupaus 250 000 euroon (pienenee jos teillä on jo säästöjä). Tämä erityisesti siinä tapauksessa, että ette tiedä vielä tarkkaan esim. pohjatöiden määrää tms.

Vierailija
67/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:52"]

Jaah ja vaikka olisikin vastaava mestari, on tontilla silti käytävä mieluiten joka päivä ja vahdittava mitä siellä tapahtuu. Työn laadusta on kaikkein kiinnostunein rakennuttaja, ei se vastaava mestari. On vähän opiskeltava itsekin kuinka joku juttu kuuluu tehdä. Tärkeissä työvaiheissa on hyvä olla päältä katsomassa ja kun tehdään sisäpintoja esim laatoituksia, kannattaa mennä katsomaan usein kuinka työ etenee. Tontilla on tehtävä paljon vaikka teettäisikin kokonaan, esim. siivoamista riittää melkein joka päivä ja tavaran kanniskelua. Ei voi vain seisoskella tontinreunalla ja ihailla kuinka tupa ylenee. Poislukien ehkä Älvsbytalo joka tulee kahdessa palassa tontille. No täytyy siinäkin vähän tehdä itse jotain.

[/quote]

Kannattaa kyllä ehdottomasti palkata ihan ulkopuolinen valvoja valvomaan työvaiheiden toteutusta, jos ei itse ole rakennusalan ammattilainen.

Vierailija
68/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 23:54"]

Kiitos taas kaikille, saa nähdä jääkö haaveeksi nämä okt-asiat :D 

Meidän tilanne ei alkusepostuksistani huolimatta ole täysin toivoton, sillä mieheni suvusta löytyy talonrakentaja, putkimies/-putki-insinööri sekä mieheni on sähköasentajan (hän voisi esimerkiksi suunnitella kotimme sähkötyöt sekä toteuttaa ne) Eli jotain asioita osaisimme tehdä itse, kuten esimerkiksi terassin rakennus, autotallia jne. Lisäksi varmaan tonttihommiin löytyisi jonkun verran sukulaisvoimaa, tietysti heille pitäisi maksaa, eikai ketään kehtaa ilmaistyöhön pyytää.

Ap

[/quote]

Nyt tulee todellinen pro-tip: Älä käytä tuttavia tai sukulaisia rakennusprojektissa! Aikataulut pissii mennen tullen, kukaan ei kanna lopullista vastuuta ja pahimmassa tapauksessa välit rikkoutuu pitkäksi aikaa. Rakentamisessa menee AINA jotain pieleen ja silloin sä et halua olla selvittelemässä asiaa hyvää hyvyyttään sua auttaneen sukulaismiehen kanssa. Eli tilaatkaa se talopaketti ja käyttäkää sukulaisia vaikka terassin rakentamisessa, mutta itse projekti kannattaa jättää ulkopuolisten tehtäväksi. Jos miehesi on sähkäri, niin hän voi osallistua suunnitteluun ja varmistaa, että saatte sellaista kuin tarvitsette, mutta hän ei voi osallistua valmistalon tekemiseen.

Vierailija
69/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 00:01"]

Halvempi se on rakentaa, kuin ostaa jo valmiiksi rakennettu suurinpiirtein vastaavan kuntoinen ja palttiarallaa viittätoista vuotta nuorempi. Mörskät on tietysti erikseen. Tontin hinta merkitsee paljon. Itse rakentamalla pääsette vaikuttamaan materiaaleihin, ne voi valita edullisemminkin. Juuri tänä aikana on tietysti kaikki tavara ja palvelut hinnoissaan, mutta ei sillä ole taas väliä rakentaako itse, vai ostaa jo rakennetun, kyllä siitä rakennetustakin talosta sitten pyritään käärimään ihan vastaavalla tavalla kovempi hinta...

[/quote]

No ei meillä ainakaan käynyt noin. Samaan aikaan miehen veljen perheen kanssa lähdettiin okt-kaupoille, he rakensivat pk-seudun kehyskuntaan postimerkinkokoiselle tontille postimerkinkokisen talon (talopaketista), me rempattiin Espoossa (Länsiväylän varressa) 1200m2 tontilla oleva 15v vanha talo lattiasta kattoon ja piharemppa päälle. Saatiin 100m2 enemmän asuintilaa ja 400m2 enemmän pihaa ja hintalappu oli täysin sama.

[/quote]

...ja 15-vuotta vanhojen määräysten mukainen torppa, sen aikaisilla eristysvaatimuksilla ja tekniikalla toteutettuna:)

Vierailija
70/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakentamisessa kannattaa aina varautua ylimääräisiin menoihin. Jos kaiken laskee sentilleen, niin sillon on liemessä. Eli jos teidän budjetti on vaikka 200te, niin varatkaa 30te ylimääräistä liikkumavaraa.

Vierailija
71/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas kaikille, mukava, että ihmisillä on vielä auttamisen tahtoa!

Tosiaan näitä lueskellessa alkaa miettimään viimeisen päälle tosissaan miten kallista lystiä tuo rakentaminen on. Tosin pitkällä tähtäimellä se maksaa itsensä takaisin, kun ei tarvitse joka paikkaa remppailla mieleisekseen. Ja täällä kun alkaa uudiskohteiden rivarikolmiot tulla saman hintaiseksi kun tuo okt (karkea arvio, mutta hyvin paikkaansa pitävä). Eipäkai auta muu kuin alkaa pänttäämään. 

Ap

Vierailija
72/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

34:nen jatkaa: mikähän niissä vanhoissa määräyksissä mahtaa olla vikana, jos talo saa terveen paperit (ja 10 vuoden asumisella voin sanoa että terve tämä talo on) ja energiatodistuksessakin on se toiseksi paras arvosana? Parasta ei tällä lämmitysmuodolla saa millään.

Vierailija
73/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rinne talo, neliöitä n.300.
tuli maksamaan n.200 000.

kaikki mitä voitiin tehdä itse niin tehtiin.
mies on rakennus alalla joten tietoa ja taitoa riittää, säästettiin siinä iso penni.
isot koneet on omasta takaa joten kaivuut ja piha saatiin tehtyä itse.
sähköt teki tuttu, putki mies on tuttu ja osittain tehtiin itse, ilmastoinnin teki sukulainen yms yms.
uusittiin samalla kaikki irtaimisto, mutta kohtuullisuus muistaen.
keittiöt ja kaikki mahdollinen kannattaa kilpailuttaa.

kaikki vieraalla tehtynä olisi kustannuksia tullut varmasti yli 400 000.

aika pitkälti kaikki riippuu siitä mihin on itse kykenevä ja jaksaako/ehtiikö tehdä itse paljon.

Vierailija
74/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:19"]

No ei meillä ainakaan käynyt noin. Samaan aikaan miehen veljen perheen kanssa lähdettiin okt-kaupoille, he rakensivat pk-seudun kehyskuntaan postimerkinkokoiselle tontille postimerkinkokisen talon (talopaketista), me rempattiin Espoossa (Länsiväylän varressa) 1200m2 tontilla oleva 15v vanha talo lattiasta kattoon ja piharemppa päälle. Saatiin 100m2 enemmän asuintilaa ja 400m2 enemmän pihaa ja hintalappu oli täysin sama.

[/quote]

Miten nämä on vertailukelpoisia keskenään? =) Miksi 15 v talo pitää rempata lattiasta kattoon? Miksi talo oli tontteineen halpa, eli mitä alueelle on suunnitteilla jatkossa, pakkolanaa ja kerrostaloja? Ilman muuta tontin hinta määrää paljon siitä kokonaishintalapusta, pk-seudun pienemmissä kunnissakin niistä revitään ihan naurettavia summia. Kuopio on vähän eri asia.

Vierailija
75/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkaisin vielä edelliseen, Espoollahan on jo perinteitä länkkärin varressa sijaitsevien omakotitalojen pakkolunastuksesta ja purkamisesta "järkevämmän" rakentamisen tieltä :)

Vierailija
76/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:52"]

Jaah ja vaikka olisikin vastaava mestari, on tontilla silti käytävä mieluiten joka päivä ja vahdittava mitä siellä tapahtuu. Työn laadusta on kaikkein kiinnostunein rakennuttaja, ei se vastaava mestari. On vähän opiskeltava itsekin kuinka joku juttu kuuluu tehdä. Tärkeissä työvaiheissa on hyvä olla päältä katsomassa ja kun tehdään sisäpintoja esim laatoituksia, kannattaa mennä katsomaan usein kuinka työ etenee. Tontilla on tehtävä paljon vaikka teettäisikin kokonaan, esim. siivoamista riittää melkein joka päivä ja tavaran kanniskelua. Ei voi vain seisoskella tontinreunalla ja ihailla kuinka tupa ylenee. Poislukien ehkä Älvsbytalo joka tulee kahdessa palassa tontille. No täytyy siinäkin vähän tehdä itse jotain.

[/quote]

Tämä kommentti kannattaa melkein naulata itselleen makuuhuoneeseen. ITSE PITÄÄ VALVOA! Toivottavasti suvusta löytyy joku, joka ymmärttä miten ne jutut kuuluu tehdä.  Omakotitaloasuminen voi kuulostaa ylevältä, mutta kartalla pitää olla jokaisessa rakennusvaiheessa. Meillä minä ja mun isä oltiin pääasiassa valvomassa (isällä rakennuskomennusta). Tutut hoiti asian niin, että mies otti vuorotteluvapaata ja hoiti apumiehen hommia (kävi rautakaupassa, teki pikkuhommia rakennuksella ja siivosi työjäljet). OMA vastaava mestari ei myöskään ole missään nimessä huono asia. 

Isoin mutta on kuitenkin miehesi. Kummankin pitää vetää yhtä köyttä ja vaikuttaa, että miehesi ei ole niin innokas okt-rakentaja/rakennuttaja. Toivottavasti et sysää timpurin vasaraa vain miehellesi ja keskity sisustamaan tulevaa kotia. Tämä vain spekulointia, mutta varmistan samalla että ymmärrät työtä olevan paljon ja että kummankin panos on tärkeää.

Vierailija
77/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin isoin kompastuskivi on lauseesi "mies ei nyt tossa sano juuta eikä jaata". Jos ette molemmat ole täysillä mukana näin isossa projektissa, tulee se epäonnistumaan vaikka olisi puoli-ilmainen. En halua lannistaa, mutta moni avioliitto on kaatunut rakennusprojektiin.

Vierailija
78/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisin kova tekemään itsekin talourakan eteen jotain, minulle vai ei ole luotu sellaisia lahjakkuuksia joilla jotakin konkreettista nousisi tontilta ylös :D Toki siivoushommat onnistuu, sekä voisin leipoa ja tehdä purtavaa rakentajille. Ja kaipa minä osaisin jotain kevyttä höntyilyä opastettuna tehdä.

Tosiaan nämä talohaaveet ovat ihan yhteisiä, mutta mies on ollut aiemmin sillä kannalla, että rivariin ensiksi. Meillä ei ole vielä lapsia, ja olemme kohtuu nuoria, 22/26. Koska lapset ovat tulevaisuudessa ajankohtaisia, ei minusta ole järkevää muuttaa parin vuoden välein. Toivoisin lapsilleni kuitenkin isompaa takapihaa, missä mahtuisi leikkimään.

Itse kuitenkin jäin miettimään juurikin tätä okt -vaihtoehtoa, sillä tässä kaupungissa asuntomarkkinat on mitä on, eli kohtuuhintainen ja remonttia kaipaava rivari 80-90 -luvultakin maksaa sellaiset 140t, siis vähintään. Asuinalueesta riippuen hinnat nousevat radikaalistikin. Näissä vanhemmissa kiinteistöissä alkaaa olla jos jonkin näköistä remppaa tuloillaan ja uudiskohteissa kolmiolla on pinta-alaa 50m2. Jaksampa siis avautua av:lla.. 

Ap

Vierailija
79/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kiire jo 22v päästä okt asumaan? Onko teillä työpaikka varma 20v? ASutteko siis vuokralla tällä hetkellä? Tiedättekö mitä tuollainen ylläpito maksaa vuodessa?

Vierailija
80/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muuttovalmiin talopaketin hinta kertautui noin kolmella. Mukana siis tontti, talo pienin muutoksin täysin valmiina, maaperätutkimus, maanrakennus, liittymät, perustukset, vastaava mestari, luvat, lvi- ym. suunnitelmat, arkkitehti - siis kaikki. Vuokratontti tulee tietenkin vähän halvemmaksi, tosin eikös sen vuokraoikeuden lunastaminenkin saata maksaa ainakin pk-seudulla jo aika paljon?

Sanoisin, että kannattaa varsinkin maanrakennukseen budjetoida todella reilusti. Sen kustannukset tulevat monelle täytenä yllätyksenä, mutta toisaalta taitavasta maanrakentajasta kannattaa maksaa. Hutiloiden tehdystä voi taloonne seurata kosteusvaurioita, perustusongelmia ym. Varatkaa tämän jälkeen vielä budjettiin ylimääräistä. Rakentaessa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, ja todelliset kulut selviävät yleensä vasta sitä mukaa kuin projekti etenee. En halua masentaa, mutta näin se vain menee. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi