Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko maksaa omakotitalon rakentaminen?

Vierailija
14.09.2014 |

Hei kaikki viisaammat. Olemme mieheni kanssa ostamassa asuntoa, ja minusta olisi järkevintä muuttaa suoraan omakotitaloon. 

Olen tutkiskellut kaikenmaailman avaimet käteen yms. Talopaketteja, mutta hinnat jäävät aina epäselväksi, sillä kaikissa mainitaan näitä kustannuksia, mitkä ei kauppaan kuulu. 

Osaisiko teistä joku kertoa, minkä hintaiseksi on tullut okt esimerkiksi kolmella huoneella? Vuokratonttia olemme ajatelleet, joten tontin hintaa ei tarvitse laskea mukaan.

Kiitos jo etukäteen vastaajille.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:56"]asfaltti persuksineen jne..

[/quote]

[/quote]

Hehe tulipas typo :)

mutta pointti on että miljoonan saa menemään jos on laittaa! Meillä taloon menee varmaan n 400t ilman tonttia... monen monta kompromissia on jouduttu tekemään.

Vierailija
22/91 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin meni 400 000 ilman tonttia mutta neliöitäkin on 300. Meni enemmän kuin laskettiin, ja kyllä se harmittaa. Iso velka ei ole mitenkään omiaan lisäämään turvallisuudentunnetta. 

Ap:n suunnitelma tehdä pieni talo kuulostaa hyvältä. Meillä ainakin talo on turhan suuri, vaikka perhekin on suuri ja tarvitsemme tilaa. Vähemmälläkin olisi voinut pärjätä ja saada siis talon halvemmalla. Isossa talossa on myös isommat ylläpitokulut ja paljon siivottavaa ja sisustettavaa. Talon kannattaa olla myös matala, koska silloin se on helpompi maalata itse ja tehdä esim. katon putsauksia. On inhottavaa maalata 12 metrin korkeudessa tai kiivetä kaksikerroksisen talon harjalle rännejä putsailemaan.

Vuokratonttia en itse hommaisi, koska en itse koskaan ostaisi vuokratonttia, haluaisin oman. Pelkäisin siis, ettei vuokratontilla olevaa taloa saisi ehkä myytyä yhtä helposti, jos joutuisin velkani kanssa pulaan. Tietysti jos sijainti on hyvä, se voi olla ihan turvallinen ratkaisu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talopaketin lisäksi tulee tontin hinta, pohjatyöt ja mahdollisesti pihatien teko (mikä on todella kallista), sitten on vielä työvoima ja sisustusmateriaalit. Arvioita, että jos ei kalleinmta tarvi aina hankkia niin, jos talopaketti on 100 000, niin loppusummaksi tulisi noin 160- 180 000€.

Kannattaa tehdä hinta-arvioita ja selviyttää mitä talopakettiin kuuluu, ja sitten huudattaa työmiesten hinta ja materiaalikulut.

Vierailija
24/91 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä porukka heittää noita hintojaan melko alakanttiin. Huomioikaa, että hinnat on muuttuneet vuosi vuodelta kovemmiksi. Esim. me aloitimme rakentamaan kolme vuotta sitten ja jo siitä hinnat ovat muuttuneet paljon.

Ensinnäkin, tarvitsette vastaavan mestarin, pääsuunnittelijan ja kvv-vastaavan. Paikkakunnasta eli kyseisten heppujen työtilanteesta riippuen hinnat. Esim. meillä vastaava mestari toimi myös pääsuunnittelijana ja veloitti urakasta 2500 euroa verottomana. Muiden hinnat oli 3500-5000 eur. Oli halvin, mitä löydettiin. Huom! Näissä asioissa yleensä halvinta ei kannata ottaa, ellei joku tuttu pysty suosittelemaan. KVV-vastaava tuli rakennusurakoitsijan tilaamana ja maksamana, joten siitä hinnasta en osaa sanoa.

Vesi-, viemäri- ja sähköliittymät maksaa useita tuhansia, nämäkin paikasta riippuen. Meillä sähköliittymä maksoi 3500 eur. Emme kuulu kunnan vesiverkkoon, joten niistä hinnoista en osaa sanoa muuta kuin että maksaa varmasti toisen saman verran. Tarkat hinnat saatte sähkö- ja vesiyhtiöltänne. Tämän lisäksi mahdollinen kaukolämpöliittymä, jos kaukolämpöön meinaatte liittyä.

Kysyttiin urakoitsijaltamme autotallin perustuksille hintaa, jos olisi samaan syssyyn tehnyt ne, kun talonkin perustukset tekivät. Autotallin perustuksille hintaa olisi tullut 13 000 euroa. Siis perustalli, ei mikään halli. Talon perustukset kuuluivat meillä pakettiin, joten niiden hintaa en osaa eritellä. Jäi talliprojekti odottamaan rahakkaampia aikoja...

Pihaa ollaan tässä tänä kesänä tehty. Aluksi nyt pelkkä nurmikko, ensi kesänä sitten istutukset ym. Mullat 500 neliön nurmikkoalueeseen maksoivat 1700 euroa. Seulomatonta peltomultaa verottomana. Kekkilän hinta olisi varmasti ollut nelinkertainen... Kaivuri teki vajaa pari päivää pihassa hommia, hintalappuna vähän reilu tonni. Ihan itse sitten mankeloitiin ja istutettiin nurtsi. Siemenet maksoivat jokusen kympin :) Jos pihaan meinaa kiveyksiä tms. laittaa, niin hintalappu nousee ihan toisiin sfääreihin.

Luvat ym. paperit maksaa myös useita satoja/lappu. Ilmanvaihto-, sähkö-, vesi- ja viemärisuunnitelmat... Kaikkia näitä "piilokuluja" riittää, joita ei monikaan huomioi laskuissaan. Sähkäri ja putkari, muutama tonni niihinkin. Kyllä niitä kuluja tulee, sille ei vaan voi mitään. Oleellista on siis tietää, mitä mikäkin paketti tarkalleen sisältää ja mistä sitten pitää vielä itse maksaa. Myös paketin myyjältä voi pyytää listaa pakettiin kuulumattomista asioista, joita rakentajan on itse huolehdittava. Eri toimittajilla kun kaikilla on eri sisällöt paketeissaan.

Kaikkinensa rahaa meillä mennyt noin 300 000 eur, huoneistoala 135 m2 ja keskisuuren kaupungin laidalla olaan. Itse tehty mm. kaikki talon sisäosat, sähköt, ilmastoinnit ja piiput eli omaa työtä on ollut paljon. Ei olla valittu halvimpia, muttei myöskään kalleimpia materiaaleja.

Vierailija
25/91 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan vuokratontille sitä rakenna. Sen verran siirrät vaikka hommaa eteenpäin ja säästät että saat oman tontin.

Vierailija
26/91 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo sanottu, tontti sanelee aika paljon. Pitääkö raivata, räjäyttää, paaluttaa, kaivaa ja vaihtaa massoja (tai siis pitää, mutta paljonko), jne ennen kuin pohjat saa tehtyä. Tontin sijainti sanelee myös sen, paljonko vesi ja viemäri ja kuitu (tai pahimmassa tapauksessa kupari) maksaa.

Tontin laskelmat ensin auki ja sen jälkeen katsotaan mitä kaikkea paketista puuttuu ja mitä halutaan ja voidaan tehdä itse. Sähköt nyt tarvitsee aina urakoitsijan ja jos ei putkihommista ole rutiinia pienemmässä mittakaavassa niin enpä lähtisi niitäkään ensimmäistä kertaa tekemään kokonaiseen taloon.

Sitten lisätään 20-40% kaikkeen mikä unohdettiin ja katsotaan paljonko jäi rahaa pihan ja ulkorakennusten tekemiseen ja sen jälkeen voidaan alkaa miettiä sitä sisustamista.

Vierailija
27/91 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rakennettiin v. 2011 tilaelementti (Älsbytalon -tyyppinen, mutta huomattavasti laadukkaampi) ja siihen tuli avaimet käteen toimituksen päälle hintaa kaiken kaikkiaan n. 50.000 euroa + tontti. Se on musta hyvä "lähtösumma", joka voi olosuhteista ja tuurista riippuen heittää sitten parillakymmenellä tuhannella ylös- tai alaspäin. Talo 106 m2 ja pk-seudulla.

Vierailija
28/91 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:06"]

Meillä on rinne talo, neliöitä n.300. tuli maksamaan n.200 000. kaikki mitä voitiin tehdä itse niin tehtiin. mies on rakennus alalla joten tietoa ja taitoa riittää, säästettiin siinä iso penni. isot koneet on omasta takaa joten kaivuut ja piha saatiin tehtyä itse. sähköt teki tuttu, putki mies on tuttu ja osittain tehtiin itse, ilmastoinnin teki sukulainen yms yms. uusittiin samalla kaikki irtaimisto, mutta kohtuullisuus muistaen. keittiöt ja kaikki mahdollinen kannattaa kilpailuttaa. kaikki vieraalla tehtynä olisi kustannuksia tullut varmasti yli 400 000. aika pitkälti kaikki riippuu siitä mihin on itse kykenevä ja jaksaako/ehtiikö tehdä itse paljon.

[/quote]

Ja tästä tiedosta on ap:lle, joka ei ole rakennusalalla, se hyöty, että...? Aivan, ei yhtään mitään hyötyä. Vähän sama kuin joku kysyisi täällä, että paljonko maksaa vaikka perunkirjoituksen hoitaminen, niin minä vastaisin, että no eipä maksanut muuta kun virkatodistukset, kun mä olen itse juristi.

Vierailija
29/91 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:06"]

Meillä on rinne talo, neliöitä n.300. tuli maksamaan n.200 000. kaikki mitä voitiin tehdä itse niin tehtiin. mies on rakennus alalla joten tietoa ja taitoa riittää, säästettiin siinä iso penni. isot koneet on omasta takaa joten kaivuut ja piha saatiin tehtyä itse. sähköt teki tuttu, putki mies on tuttu ja osittain tehtiin itse, ilmastoinnin teki sukulainen yms yms. uusittiin samalla kaikki irtaimisto, mutta kohtuullisuus muistaen. keittiöt ja kaikki mahdollinen kannattaa kilpailuttaa. kaikki vieraalla tehtynä olisi kustannuksia tullut varmasti yli 400 000. aika pitkälti kaikki riippuu siitä mihin on itse kykenevä ja jaksaako/ehtiikö tehdä itse paljon.

[/quote]

Ja tästä tiedosta on ap:lle, joka ei ole rakennusalalla, se hyöty, että...? Aivan, ei yhtään mitään hyötyä. Vähän sama kuin joku kysyisi täällä, että paljonko maksaa vaikka perunkirjoituksen hoitaminen, niin minä vastaisin, että no eipä maksanut muuta kun virkatodistukset, kun mä olen itse juristi.

[/quote]

Juuri näin. Informaatioarvo 0. Sitäpaitsi sellainen joka teettää 300 m2 talon (ellei ole 200m2 "askartelu" tms hukkatilaa) maksaa tuon talon rakennuttamisesta todellisuudessa 500-600k€...

Vierailija
30/91 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:20"]

Minustakin isoin kompastuskivi on lauseesi "mies ei nyt tossa sano juuta eikä jaata". Jos ette molemmat ole täysillä mukana näin isossa projektissa, tulee se epäonnistumaan vaikka olisi puoli-ilmainen. En halua lannistaa, mutta moni avioliitto on kaatunut rakennusprojektiin.

[/quote]

Minustakin olette vielä aika nuoria. Neuvoisin että käyttäisitte vielä pari vuotta asian harkitsemiseen. Kerätkää vaikka kansioon tietoa rakentamisesta ja tutkailkaa rauhassa omia tarpeitanne. Miksi omakotitalo? Oletteko kotona viihtyvää tyyppiä oikeasti? Haluatteko hoidettavaksenne ja vastuullenne pihan ja talon? Rakentajan vastuu on myös myydessä raskas. Vai onko mukavampaa että joku muu huolehtii kiinteistönhoidosta ja maksatte vastiketta siitä? Miettikää sitäkin vaihtoehtoa että asuisitte kerrostalossa hyvällä sijainnilla ja ostaisitte kesämökin, missä voi toteuttaa punainen tupa ja perunamaa-unelmaa silloin kun haluaa. Raksaprojekti on ison stressin projekti ja siihen ryhtyvän pitää todella sitä haluta ja olla varma, koska matkan varrella monta kertaa voi tulla koetelluksi oliko tässä mitään järkeä. Ei ole mikään ihme, että avioliittoja särkyy matkan varrella. Rakennusaika koettelee monia ennennäkemättömällä tavalla ja tuo huonoimmat puolet ihmisestä esiin, jos stressi kasvaa liian suureksi. Ei toki kaikilla, ja osa ihmisistä nauttii rakennusajasta, liittyyhän siihen yhdessä suunnittelua ja tekemistä, on hienoa nähdä oman kodin valmistuvan - jos kaikki menee hyvin. 

Vierailija
31/91 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 23:54"]

KBudjetti meillä on pieni, eli vaatimattomatkin sisusteet käy, sillä niitähän voi ajan mittaa lisäillä ja muokkailla. Ja ihan meille riittää semmoinen perus okt, ei tarvita mitään linnaa, tämän tiedostan jo ihan budjetinkin takia. :)

Ap

[/quote]

Tämä kantsii miettiä uudelleen. Halvat ja rumat matskut tulevat kalliimmaksi, koska ei ne itsestään lattioihin ja seiniin asennu. Työ maksaa. Jos ette osaa itse, joudut asennuttamaan sen materiaalin kahteen kertaan kun haluatkin halpislaminaatin tilalle jotain tammilankkua. Siinä ei ole mitään järkeä. Korjaaminen on aina vaikeampaa ja tuskallisempaa kuin uuden tekeminen. Sinänsä valmistaloissa on vakiona aina halvimmat materiaalit, joten kun valitsee perustason, se on sitä halpaa. Eli talotoimittaja kerää voittoa. 

Vierailija
32/91 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:42"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:31"]

Meillä muuttovalmiin talopaketin hinta kertautui noin kolmella. Mukana siis tontti, talo pienin muutoksin täysin valmiina, maaperätutkimus, maanrakennus, liittymät, perustukset, vastaava mestari, luvat, lvi- ym. suunnitelmat, arkkitehti - siis kaikki. Vuokratontti tulee tietenkin vähän halvemmaksi, tosin eikös sen vuokraoikeuden lunastaminenkin saata maksaa ainakin pk-seudulla jo aika paljon?

Sanoisin, että kannattaa varsinkin maanrakennukseen budjetoida todella reilusti. Sen kustannukset tulevat monelle täytenä yllätyksenä, mutta toisaalta taitavasta maanrakentajasta kannattaa maksaa. Hutiloiden tehdystä voi taloonne seurata kosteusvaurioita, perustusongelmia ym. Varatkaa tämän jälkeen vielä budjettiin ylimääräistä. Rakentaessa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, ja todelliset kulut selviävät yleensä vasta sitä mukaa kuin projekti etenee. En halua masentaa, mutta näin se vain menee. :)

[/quote]

Tonttia ei kannata laskea mukaan koska hinnat vaihtelee. Tuskin tuo "muuttovalmis talopaketti" kolminkertaisti hintaansa matkan varrella - jos niin teitä on kusetettu pahasti!!

[/quote]

Tontin kanssa PK-seudulla meilläkin paketin hinta kolminkertaistui. Jos tontti maksaa 200-250 keur, se kyllä paksuntaa budjettia mukavasti. Kuopion hinnoista en tiedä.

Vierailija
33/91 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä asia on sijainti. Ihan sama muuten mitä teette, mutta älkää ostako tonttia syrjästä, missä ollaan auton ja koulukyytien varassa. Ostakaa hyväpohjainen ja hyvään ilmansuuntaan aukeava tontti, eikä mistään savisesta notkelmasta. Ei myöskään kalliojyrkänteeltä. Usein kaupungin tontit ovat huonoja, märkiä ja savisia, ja niitä pitää paaluttaa tai vaihtaa kaikki maamassat. Tästä laadukkaasta tontista kannattaa maksaa. Ei auta vaikka rakentaisi minkälaisen linnan jos tontti on huono. Siitä ei sitten pääse eroon, jos omaisuus on pantava lihoiksi. Vaikka itselle rakentaisi ja ajattelisi että tässä asutaan kunnes kuolema korjaa, kannattaa silti varautua elämänmuutoksiin ja tehdä sellainen, joka kelpaa jollekin toisellekin tarvittaessa. 

Vierailija
34/91 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:40"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:42"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:31"]

Meillä muuttovalmiin talopaketin hinta kertautui noin kolmella. Mukana siis tontti, talo pienin muutoksin täysin valmiina, maaperätutkimus, maanrakennus, liittymät, perustukset, vastaava mestari, luvat, lvi- ym. suunnitelmat, arkkitehti - siis kaikki. Vuokratontti tulee tietenkin vähän halvemmaksi, tosin eikös sen vuokraoikeuden lunastaminenkin saata maksaa ainakin pk-seudulla jo aika paljon?

Sanoisin, että kannattaa varsinkin maanrakennukseen budjetoida todella reilusti. Sen kustannukset tulevat monelle täytenä yllätyksenä, mutta toisaalta taitavasta maanrakentajasta kannattaa maksaa. Hutiloiden tehdystä voi taloonne seurata kosteusvaurioita, perustusongelmia ym. Varatkaa tämän jälkeen vielä budjettiin ylimääräistä. Rakentaessa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, ja todelliset kulut selviävät yleensä vasta sitä mukaa kuin projekti etenee. En halua masentaa, mutta näin se vain menee. :)

[/quote]

Tonttia ei kannata laskea mukaan koska hinnat vaihtelee. Tuskin tuo "muuttovalmis talopaketti" kolminkertaisti hintaansa matkan varrella - jos niin teitä on kusetettu pahasti!!

[/quote]

Tontin kanssa PK-seudulla meilläkin paketin hinta kolminkertaistui. Jos tontti maksaa 200-250 keur, se kyllä paksuntaa budjettia mukavasti. Kuopion hinnoista en tiedä.

[/quote]

Miten voi olla mahdollista - eikö avaimet käteen taloissa ole kiinteä hinta? Yleensä lisämaksua tulee maatöistä, anturasta ja pihatöistä n 50k€, kaiken muun pitäisi sisältyä. Vai eikö nyt ole paketti vs paketti oikein selvillä?? Edellinen puhui muuttovalmiista (=avaimet käteen)

Jos sen sijaan ostaa talopaketin (sateelta suojaan/vesikattovalmiina tai sisustusta vaille valmiina) se tietenkin on vain osa kokonaishintaa. Meillä 1. talon sateelta suojaan paketti maksoi 1/4 lopullisesta hinnasta mutta teimme siihen vuoden töitä itse. Plus tietty tontti päälle.

Vierailija
35/91 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:51"]

Tärkeä asia on sijainti. Ihan sama muuten mitä teette, mutta älkää ostako tonttia syrjästä, missä ollaan auton ja koulukyytien varassa. Ostakaa hyväpohjainen ja hyvään ilmansuuntaan aukeava tontti, eikä mistään savisesta notkelmasta. Ei myöskään kalliojyrkänteeltä. Usein kaupungin tontit ovat huonoja, märkiä ja savisia, ja niitä pitää paaluttaa tai vaihtaa kaikki maamassat. Tästä laadukkaasta tontista kannattaa maksaa. Ei auta vaikka rakentaisi minkälaisen linnan jos tontti on huono. Siitä ei sitten pääse eroon, jos omaisuus on pantava lihoiksi. Vaikka itselle rakentaisi ja ajattelisi että tässä asutaan kunnes kuolema korjaa, kannattaa silti varautua elämänmuutoksiin ja tehdä sellainen, joka kelpaa jollekin toisellekin tarvittaessa. 

[/quote]

Huomioitavaa myös se että 200k€ tontille ei kannata rakentaa 200k€ taloa - sen arvo ei todellakaan ole 400k€ myytäessä! Tontin hinta saisi olla korkeintaan 25-30% kokonaiskustannuksista jotta jälleenmyyntiarvo olisi kohdallaan.

Vierailija
36/91 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttovalmiiseen useat haluavat silti tehdä muutoksia ja poikkeavia sisustusratkaisuja. Maatöihin ja pihatöihin voi mennä vaikka kuinka paljon rahaa, jos tontti on vaikea. Joillakin on talon lisäksi kahden auton lämmin talli, joka vastaa melkein pientä taloa. LÄmmitysmuodoissa on eroa, maalämpö ja viilennys maksaa enemmän kuin sähkö. Ja usein se tontti on vaikea ja kalliisti perustettava, jos tontteja lohkotaan isommista, alueilla joilla parhaat tontit on jo käytetty. Todellisia muuttovalmiita taloja joihin sisältyy ihan kaikki, ei edes ole markkinoilla paljon. Ja kaikki eivät laske todellakaan jokaista rakennukseen liittyvää laskua mukaan kun ilmoittavat noita toteutuneita budjetteja. 

Vierailija
37/91 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:10"]

Vuokratonttia en itse hommaisi, koska en itse koskaan ostaisi vuokratonttia, haluaisin oman. Pelkäisin siis, ettei vuokratontilla olevaa taloa saisi ehkä myytyä yhtä helposti, jos joutuisin velkani kanssa pulaan. Tietysti jos sijainti on hyvä, se voi olla ihan turvallinen ratkaisu. 

[/quote]

Aika monessa kunnassa vuokratontti on mahdollista lunastaa myöhemmin omaksi. Me teimme niin ja saimme oman tonttimme n. kolme kertaa halvemmalla kuin naapuri, jonka tontti oli alun perinkin ostotontti. Naapurin tontilla sattui vieläpä sijaitsemaan pieni vetinen kuoppa, johon upposi yllättävän paljon täyttömaata.

Vierailija
38/91 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huiman alakanttiin heitettyjä summia. En tiedä miten paljon pienissä kunnissa oikaistaan niin verojen kuin määräystenkin suhteen, mutta pks:llä tehdään pääsääntöisesti kortilla ja valvotusti RakMK:n mukaan.

Pelkkiä suunnittelukustannuksia kertyi seuraavasti: Perustus&rakenne (900€), Pääsuunnittelu&vastaava työnjohto 5900€, LVI-suunnitelmat 1350€, sähkösuunnitelmat 800€, pohjatutkimus 750€ yhteensä 9700€. Sähkösuunnitelma on ainoa, joka ei ole pakollinen.

Rakennuslupa ja paikan merkintä maksoivat yhteensä 3600€, liittymät yhteensä 9950€. Tässä vaiheessa kasassa lähinnä paperia ja sopimuksia ja 25 tonnia helposti sileenä.

Kaikki pohjatyöt "talopekettivalmiiksi" alkaen montunkaivusta, täytöistä, salaojista, radonputkista sokkeliin, eristeisiin ja lattialaattaan = 40 156€, aika kaukana "10 000€:sta". Ja tämä oli lisäksi hyvin helppo ja edullinen pohja - kalliopohja+murske/sepelitäyttö. PKS-kustannuksia ihmeteltäessä kannattaa muistaa, että esim. Helsingin tontilta kaivettava maa joudutaan ajamaan Porvooseen asti - vastaanottopaikkoja ei vaan ole lähempänä.

Keskikokoisen talon LVIS (eli "putket", ilmanvaihto ja sähköt) aika lähellä perustasoa olevina maksoivat hieman päälle 40 000€. Muut kustannukset eivät ole yleistyskelpoisia, mutta kokeneempien sanoin: "harva rakentaa 2000€/neliö" (ja oletettavasti puhuttiin kokonaisneliöistä).

Vierailija
39/91 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:23"]

Huiman alakanttiin heitettyjä summia. En tiedä miten paljon pienissä kunnissa oikaistaan niin verojen kuin määräystenkin suhteen, mutta pks:llä tehdään pääsääntöisesti kortilla ja valvotusti RakMK:n mukaan.

Pelkkiä suunnittelukustannuksia kertyi seuraavasti: Perustus&rakenne (900€), Pääsuunnittelu&vastaava työnjohto 5900€, LVI-suunnitelmat 1350€, sähkösuunnitelmat 800€, pohjatutkimus 750€ yhteensä 9700€. Sähkösuunnitelma on ainoa, joka ei ole pakollinen.

Rakennuslupa ja paikan merkintä maksoivat yhteensä 3600€, liittymät yhteensä 9950€. Tässä vaiheessa kasassa lähinnä paperia ja sopimuksia ja 25 tonnia helposti sileenä.

Kaikki pohjatyöt "talopekettivalmiiksi" alkaen montunkaivusta, täytöistä, salaojista, radonputkista sokkeliin, eristeisiin ja lattialaattaan = 40 156€, aika kaukana "10 000€:sta". Ja tämä oli lisäksi hyvin helppo ja edullinen pohja - kalliopohja+murske/sepelitäyttö. PKS-kustannuksia ihmeteltäessä kannattaa muistaa, että esim. Helsingin tontilta kaivettava maa joudutaan ajamaan Porvooseen asti - vastaanottopaikkoja ei vaan ole lähempänä.

Keskikokoisen talon LVIS (eli "putket", ilmanvaihto ja sähköt) aika lähellä perustasoa olevina maksoivat hieman päälle 40 000€. Muut kustannukset eivät ole yleistyskelpoisia, mutta kokeneempien sanoin: "harva rakentaa 2000€/neliö" (ja oletettavasti puhuttiin kokonaisneliöistä).

[/quote]

Näinpä, meillä meni 30000 € suunnitelmiin, lupiin ja liittymiin 8 vuotta sitten. LVIS samoissa kuin teillä vaikka ammiksen pojat teki sähkötyöt edullisesti harjoitustyönä. Eli 70k€ kiinnitettynä eikä talosta vielä tietoakaan!

Vierailija
40/91 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:22"]

Hei kaikki viisaammat. Olemme mieheni kanssa ostamassa asuntoa, ja minusta olisi järkevintä muuttaa suoraan omakotitaloon. 

Olen tutkiskellut kaikenmaailman avaimet käteen yms. Talopaketteja, mutta hinnat jäävät aina epäselväksi, sillä kaikissa mainitaan näitä kustannuksia, mitkä ei kauppaan kuulu. 

Osaisiko teistä joku kertoa, minkä hintaiseksi on tullut okt esimerkiksi kolmella huoneella? Vuokratonttia olemme ajatelleet, joten tontin hintaa ei tarvitse laskea mukaan.

Kiitos jo etukäteen vastaajille.

[/quote]

Olipas ympäripyöree kysymys. Omakotialon hinta tietysti riippuu siitä, minkälaisen talon haluaa ja kuinka paljon on itse valmis tekemään rakennushommia. Eli karkeesti kaikkea 50000 ja 5000000 väliltä. Tuo halvin versio tosin tarkoittaa sitä, että kaikki puutavara tulee omasta metsästä ja mielellään omasta takaa on soramonttukin ja kaivuri sekä kuorma-auto ja lähes kaikki tehdään itse ja siis siltikin kyseessä on pienehkö torppa. Ylärajaahan ei ole, eli voithan tölliisi halutessasi upottaa vaikka sata milliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi