Paljonko maksaa omakotitalon rakentaminen?
Hei kaikki viisaammat. Olemme mieheni kanssa ostamassa asuntoa, ja minusta olisi järkevintä muuttaa suoraan omakotitaloon.
Olen tutkiskellut kaikenmaailman avaimet käteen yms. Talopaketteja, mutta hinnat jäävät aina epäselväksi, sillä kaikissa mainitaan näitä kustannuksia, mitkä ei kauppaan kuulu.
Osaisiko teistä joku kertoa, minkä hintaiseksi on tullut okt esimerkiksi kolmella huoneella? Vuokratonttia olemme ajatelleet, joten tontin hintaa ei tarvitse laskea mukaan.
Kiitos jo etukäteen vastaajille.
Kommentit (91)
Tässä menee taas kerran iloisesti sekaisin talopaketit "säältä suojaan" ja sitten "avaimet käteen" -talot. Säältä suojaan -paketit pitää kertoa riippuen toimitussisällöstä 2,5-4. Käytännössä amatöörin pitää varata vähintään paketti * 3,5 ja enemmänkin. Sitten taas avaimet käteen -paketin päälle ei tietenkään mene kolminkertaista rahaa. Sitähän ap tuossa kysyi, että muuttovalmis pikku-Kastelli olisi 120 000, niin riittääkö 145 000. Vastaus on, että ei riitä, mutta ei tuota 120 000 tarvi tietenkään kolmella kertoa. Voit laskea, että 120 000 on ihan perusjuttu. Sitä on pakko hiukan lisävarustella. Vaikka edes 10 000 eurolla. Sitten se on 130 000. Siihen päälle liittymät, maansiirrot jne. Vaikka teillä olisi ihan mahdottoman helppo tontti, niin laske nyt ainakin 30 000 Euroa. Sitten tarvitte kyllä jonkun varaston/autosuojan. Vähintään 20 000 lisää, vaikka tekisitte ihan harakanpesän. Siinä vaiheessa on mennyt jo 180 000. Ja piha on tekemättä kokonaan. Jos teette kaiken itse ja tyydytte halpiskasveihin, niin 5000 Euroa on minimi ja siihen hintaan ei vielä kivetyksiä tai asfaltointeja tule vaan teillä on autoalueet jollain soralla.
Tää ei nyt varmaan vastannut sun kysymykseen yhtään, koska me rakennettiin itse, sähköjä ja potkitöitä lukuunottamatta ihan maatöistä lähtien kaikki. No apukäsiä oli rungon pystytysvaiheessa kyllä neljä kappaletta ja toki se maksoi. Mutta kahteen kerrokseen, asuinpinta-ala 158m2 meille tuli ilman tonttia hinnaksi 180t. Meillä on perinteisen näköinen puutalo, tehtiin hengittävillä materiaaleilla (ei muovia vaan ilmansulkuna paperia tms) ja se toki vähän kalliimmaksi tuli. Työtuntejahan tuli, mies otti virkavapaata vuoden ja se aika mentiin säästöillä. Ei välttämättä halvemmaksi tule itse tehdä, kun ammattilaisettekee nopeemmin, riippuu tietysti siitä omasta palkasta... Lisäksi ikkunat teetettiin puusepällä ja ovat samoin, siihen meni rahaa enemmän kun k-rautaversioihin. Varmaan aika halvallaki pääsisi, jos materiaalit on edullisia ja pystyy itse tekemäön paljon. Ja tosiaan talo valmistui 2012.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:09"]Tää ei nyt varmaan vastannut sun kysymykseen yhtään, koska me rakennettiin itse, sähköjä ja potkitöitä lukuunottamatta ihan maatöistä lähtien kaikki. No apukäsiä oli rungon pystytysvaiheessa kyllä neljä kappaletta ja toki se maksoi. Mutta kahteen kerrokseen, asuinpinta-ala 158m2 meille tuli ilman tonttia hinnaksi 180t. Meillä on perinteisen näköinen puutalo, tehtiin hengittävillä materiaaleilla (ei muovia vaan ilmansulkuna paperia tms) ja se toki vähän kalliimmaksi tuli. Työtuntejahan tuli, mies otti virkavapaata vuoden ja se aika mentiin säästöillä. Ei välttämättä halvemmaksi tule itse tehdä, kun ammattilaisettekee nopeemmin, riippuu tietysti siitä omasta palkasta... Lisäksi ikkunat teetettiin puusepällä ja ovat samoin, siihen meni rahaa enemmän kun k-rautaversioihin. Varmaan aika halvallaki pääsisi, jos materiaalit on edullisia ja pystyy itse tekemäön paljon. Ja tosiaan talo valmistui 2012.
[/quote]Niin ja tähän lisäys vielä, konesaumattu peltikatto tuli, siihen meni rahaa ja ulkopuolista työvoimaa. Valesaumakattoa mietittiin, mutta päädyttiin perinteiseen ihan esteettisistä syistä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 23:54"]
Olisiko teillä sitten ehdottaa jotain parempaa talopakettia kuin Kastelli? Minusta nämä nettisivut ovat tosi harhaanjohtavia, kun mainostetaan muuttovalmists, mutta sitten kaikenmaailman kuluja tulee tonneittain lisää. Eikö siellä voisi olla joku talonrakennusta idiooteille :D
Budjetti meillä on pieni, eli vaatimattomatkin sisusteet käy, sillä niitähän voi ajan mittaa lisäillä ja muokkailla. Ja ihan meille riittää semmoinen perus okt, ei tarvita mitään linnaa, tämän tiedostan jo ihan budjetinkin takia. :)
Ap
[/quote]
Muutama vuosi takaperin Valkkeakosken asuntomessuilla ainoat talot jotka olisin huolinut siltä istumalta asunnokseni oli kaikki Helmitaloja. Olivat myös ainoita joista löytyi ykkösellä alkava myyntihinta. Juuri sellaisia simppeleitä perusomakotitaloja, joista turhat kikkailut jätetty pois.
Heidän mallinsa on avaimet käteen omakotitaloja, joiden hintaan kuuluu perustukset ja myös halutessa maansiirtotyöt.
Esimerkiksi tämä Onnehelmi 107 on huomattavasti isompi kuin Kastellin samanhintainen avaimet käteen talo: http://www.helmitalo.net/index.php/talomallisto/onnenhelmi-107
Tuosta mallista tykkäsin messuilla eniten. Simppeli ja käytännöllinen pienen perheen asunto. Nykyäänhän heiltä saa myös puoltoistakerroksisia ratkaisuja älvsbyyn tapaan. Maansiirtotöineen töllillä hintaa 150k. Siihen sitten vielä muut kulut päälle.
Onhan noillakin hinnat nousseet aikalailla viime vuosina. Olivat vielä viis vuotta takaperin huomattavasti edullisempia. Tosin silloin eivät tehneet taloja Pirknmaata kauemmas. Nykykäytännöstä en tiedä.
Kyllä noissa rakennushommissa kaikkinensa on hyvin paljon muuttujaa: oma osuus rakennushommista (siis esim. vapaa-ajalla), materiaalit, perusta, lvi, vaippa-+rakenneratkaisut muutoksineen, kilpailutus ja tarjousten tekemisen/teettämisen aktiivisuus, pihavarasto, autotalli, pihanlaitot jne. jne. yksityiskohtineen.
Eli kolmehuoneinen, siisti talo vähintään kohtuumatskuilla n. 160000 - 250000 tonnia ja mahdollinen tontti päälle. Eikä tuokaan ole yläraja jos oikein urpona rakennuttaa!
Meillä n.100 neliöinen Kastelli maksoi 350 000 ja tästä tontin osuus oli 100 000 euroa. Eli talo jossa ei ollut halvimmat materiaalit, pohjatyöt, liittymät, luvat ja 1 auton talli maksoi n. 250 000 euroa. Sisätyöt tehtiin itse.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 13:32"]
Kyllä noissa rakennushommissa kaikkinensa on hyvin paljon muuttujaa: oma osuus rakennushommista (siis esim. vapaa-ajalla), materiaalit, perusta, lvi, vaippa-+rakenneratkaisut muutoksineen, kilpailutus ja tarjousten tekemisen/teettämisen aktiivisuus, pihavarasto, autotalli, pihanlaitot jne. jne. yksityiskohtineen.
Eli kolmehuoneinen, siisti talo vähintään kohtuumatskuilla n. 160000 - 250000 tonnia ja mahdollinen tontti päälle. Eikä tuokaan ole yläraja jos oikein urpona rakennuttaa!
[/quote]
Niinpä. Eipä tuohon tosiaan liene mitään yksiselitteisen tyhjentävää vastausta, on vain haarukka jonka todelliseen toteutumaan voi itse kykyjensä mukaan vaikuttaa!
Kalliimmaksi tuo vuokratontti tulee pidemmän päälle. Kannattaa ennemmin ottaa se tontti mukaan kustannuksiin..
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 13:36"]
Meillä n.100 neliöinen Kastelli maksoi 350 000 ja tästä tontin osuus oli 100 000 euroa. Eli talo jossa ei ollut halvimmat materiaalit, pohjatyöt, liittymät, luvat ja 1 auton talli maksoi n. 250 000 euroa. Sisätyöt tehtiin itse.
[/quote]
Kappaletavarana ihan identtinen ja yhtä laadukas olisi huomattavasti edullisempi..!
Ottakaa huomioon se omakotitalon mukana tuoma velvollisuus hoitaa taloa.
Eli siis teet aivan kaikki hommat itse tai siis teetät ne jollain.
Et siis voi soittaa huoltomiehelle et tulee poikkeen jos asunto tuntuu kylmältä vaan selvität itse missä vika.
Sama homma aina jos jotain tulee. Tämä siis sinulle tiedoksi jos olet kaikessa ihan käsi..
Neillä talo on maksanut tällä hetkellä noin 500 000 josta tontin osuus 130 000.
Aika paljon tehtiin itse mutta suurin osa on sellaista jota ei voi eikä saa tehdä itse.
Sukulaisia en ottaisi taloa rakentamaan. Ottakaa huomioon myös rakennusaika jonka aikana joudutte maksamaa vuokraa.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 13:11"]
Olisiko teillä sitten ehdottaa jotain parempaa talopakettia kuin Kastelli? Minusta nämä nettisivut ovat tosi harhaanjohtavia, kun mainostetaan muuttovalmists, mutta sitten kaikenmaailman kuluja tulee tonneittain lisää. Eikö siellä voisi olla joku talonrakennusta idiooteille :D
Budjetti meillä on pieni, eli vaatimattomatkin sisusteet käy, sillä niitähän voi ajan mittaa lisäillä ja muokkailla. Ja ihan meille riittää semmoinen perus okt, ei tarvita mitään linnaa, tämän tiedostan jo ihan budjetinkin takia. :)
Ap
[/quote]
Muutama vuosi takaperin Valkkeakosken asuntomessuilla ainoat talot jotka olisin huolinut siltä istumalta asunnokseni oli kaikki Helmitaloja. Olivat myös ainoita joista löytyi ykkösellä alkava myyntihinta. Juuri sellaisia simppeleitä perusomakotitaloja, joista turhat kikkailut jätetty pois.
Heidän mallinsa on avaimet käteen omakotitaloja, joiden hintaan kuuluu perustukset ja myös halutessa maansiirtotyöt.
Esimerkiksi tämä Onnehelmi 107 on huomattavasti isompi kuin Kastellin samanhintainen avaimet käteen talo: http://www.helmitalo.net/index.php/talomallisto/onnenhelmi-107
Tuosta mallista tykkäsin messuilla eniten. Simppeli ja käytännöllinen pienen perheen asunto. Nykyäänhän heiltä saa myös puoltoistakerroksisia ratkaisuja älvsbyyn tapaan. Maansiirtotöineen töllillä hintaa 150k. Siihen sitten vielä muut kulut päälle.
Onhan noillakin hinnat nousseet aikalailla viime vuosina. Olivat vielä viis vuotta takaperin huomattavasti edullisempia. Tosin silloin eivät tehneet taloja Pirknmaata kauemmas. Nykykäytännöstä en tiedä.
[/quote]
Valitse, teetä itse piirustukset, hommaa ansioitunut timpuriporukka verkostoineen (lue: muine tarvittavine ammattimiehineen) ja valtuuta heidät hommaamaan kamat kpltavarataloon, ole/olkaa lisäksi itse kohtuullisen aktiivisia, näin saatte valmistaloa edullisemman ratkaisun ihan takuuvarmasti!
kun mä olen itse juristi.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:06"]
Meillä on rinne talo, neliöitä n.300. tuli maksamaan n.200 000. kaikki mitä voitiin tehdä itse niin tehtiin. mies on rakennus alalla joten tietoa ja taitoa riittää, säästettiin siinä iso penni. isot koneet on omasta takaa joten kaivuut ja piha saatiin tehtyä itse. sähköt teki tuttu, putki mies on tuttu ja osittain tehtiin itse, ilmastoinnin teki sukulainen yms yms. uusittiin samalla kaikki irtaimisto, mutta kohtuullisuus muistaen. keittiöt ja kaikki mahdollinen kannattaa kilpailuttaa. kaikki vieraalla tehtynä olisi kustannuksia tullut varmasti yli 400 000. aika pitkälti kaikki riippuu siitä mihin on itse kykenevä ja jaksaako/ehtiikö tehdä itse paljon.
[/quote]
Ja tästä tiedosta on ap:lle, joka ei ole rakennusalalla, se hyöty, että...? Aivan, ei yhtään mitään hyötyä. Vähän sama kuin joku kysyisi täällä, että paljonko maksaa vaikka perunkirjoituksen hoitaminen, niin minä vastaisin, että no eipä maksanut muuta kun virkatodistukset, kun mä olen itse juristi.
[/quote]
Ihanko totta, että oikein juristi muka?
Kuitenkaan et hallitse yhdyssanasääntöjä, etkä osaa aloittaa ensimmäistäkään lausetta isolla kirjaimella.
Enpä niille sinun juristin kyvyillesikään kovin paljon arvoa antaisi.
Itse olen pelkkä insinööri, mutta silti hallitsen mainitsemani asiat toisin kuin sinä.
Tiedän kyllä, että tämä ehdotukseni saa usealta tänne kirjoittelevalta täystyrmäyksen heti kättelyssä, mutta kerronpa silti.
Me rakensimme Älvsbytalon, niin juuri sen paljon syyttä suotta parjatun Älvarin, erään länsisuomalaisen vanhan kaupugin liepeille omalle 1700 neliön metsäiselle tontille viime talvena. Lisäksi tontillemme tuli kahden auton katos jonka yhteydessä 13 neliön lämmin varasto (ei Älvsby) ja niittylato tyyppinen puulato. Pihatyöt ovat siinä vaiheessa, että multa on levitetty mutta nurmikkoa ei ole kylvetty, laattakivetykset sekä laattakivi oleskelualue on laitettu,omenapuut, marjapensaat ja muutama koristepensas on istutettu ja ensi kesäksi jää vielä pensasaitojen laittoa, ruusujen sekä loppujen perennojen istutusta, kirsikkapuun istutus, hiukan kunttapihan tekemistä ja piha-alueen lopullinen sorastus.
Talo ja autokatos on jo maalattu, eikä hiukan yli 100 neliöisen Älvsbytalon todellakaan tarvitse hävetä varusteluaan tai laatuaan eikä ulkonäköään muihin edullisiin valmistaloihin verrattuna.
Laminaattia ja laattaa on meilläkin, samoin kuin tyylikkäät tapetit, asialliset kodinkoneet, valaistu ja laudoitettu käyttöullakko jonne kulku talon sisäpuolelta, varaava Kerman Saven takkauuuni, kiva pohjaratkaisu ja ennen muuta todella edulliset ylläpitokulut. Ensimmäisen vuoden energiankulutus meidän tapauksessamme tulee jäämään alle 10 000 kWh:n.
Kokonaisbudjettimme ei tule ylittämään paljoa yli 200 tuhatta ja mikä positiivista Älvsbyn talomyyjän antama ennakkoarvio projektimme hinnasta on pitänyt hyvin kutinsa, eikä yllätyksiä ole tullut.
Lisäksi Älvsbyn talot rakennetaan tehtaalla valmiiksi kuivissa sisätiloissa, eivätkä rakennusmateriaalit taatusti ole saaneet kosteutta rakennusvaiheessa, kuten Kastellilla ja monella muullakin valmistajalla voi käydä.
Kuten sanoin moni takuulla tyrmää tämän kirjoitukseni pelkästään sillä perusteella, että Älvsbytalo on ruotsalainen firma (vaikka Suomessa myytävät Älvsbytalot rakennetaankin Kauhajoella) ja eiväthän ne svenssonit ainakaan taloja osaa rakentaa. Me kuitenkin olemme olleet tyytyväisiä ja sitäpaitsi Älvsbytalo on jo yli 50 vuotta vanha firma. Kyllä he siis jotain ovat osanneet tehdä oikein, sillä ei pelkkää sutta ja sekundaa tekevä valmistaja olisi pysynyt pystyssä noin kauaa.
Harkitse siis ennakkoluulottomasti tätäkin vaihtoehtoa.
Sitäpaitsi Älvsbytalon valitessasi pääset muuttamaan jo parin kuukauden kuluttua siitä, kun talopaketti tulee tontillesi.
Kiitos taas kaikille, saa nähdä jääkö haaveeksi nämä okt-asiat :D
Meidän tilanne ei alkusepostuksistani huolimatta ole täysin toivoton, sillä mieheni suvusta löytyy talonrakentaja, putkimies/-putki-insinööri sekä mieheni on sähköasentajan (hän voisi esimerkiksi suunnitella kotimme sähkötyöt sekä toteuttaa ne) Eli jotain asioita osaisimme tehdä itse, kuten esimerkiksi terassin rakennus, autotallia jne. Lisäksi varmaan tonttihommiin löytyisi jonkun verran sukulaisvoimaa, tietysti heille pitäisi maksaa, eikai ketään kehtaa ilmaistyöhön pyytää.
Onko täällä ketään Kuopiosta, joka osaisi auttaa kaupungin vuokratonttien kanssa? Itse olen niin höntti näissä asioissa, etten kehtaa lähteä mihinkään talopakettikaupoille ihan hetkeen, minuahan saa höynäytettyä kuin sikaa. Ja tosiaan ymmärrän kyllä, että vuokratontti ei ole sieltä parhaasta päästä, mutta tässä kaupungissa maksaa tontit maltaita - kaupungista saat kyllä ok tontin kalliiseen hintaan, mutta kauempaa esim. 10-20km keskustasta, on tontit "edullisempia", mutta ne onkin sitten ihan metsää.
Ap
Halvempi se on rakentaa, kuin ostaa jo valmiiksi rakennettu suurinpiirtein vastaavan kuntoinen ja palttiarallaa viittätoista vuotta nuorempi. Mörskät on tietysti erikseen. Tontin hinta merkitsee paljon. Itse rakentamalla pääsette vaikuttamaan materiaaleihin, ne voi valita edullisemminkin. Juuri tänä aikana on tietysti kaikki tavara ja palvelut hinnoissaan, mutta ei sillä ole taas väliä rakentaako itse, vai ostaa jo rakennetun, kyllä siitä rakennetustakin talosta sitten pyritään käärimään ihan vastaavalla tavalla kovempi hinta...
Ap
[/quote]
Ei kannata ottaa vuokratonttia! Minusta se on sama kuin jos asuisi vuokralla. Vaikuttaa talon arvoon jos myytte ja jos asutte pitkään itse niin joudutte aina maksamaan tonttia, samallamaksaisitte tontin lainaa ja olisi oikeasti oma talo.
Todella alakanttiin mielestäni nämä kerjun alkupään hinta-arviot. Meillä meni perustuksiin 65000. Lupiin ja liittymiin varmaan saman verran.
Ja ikävä sanoa, mutta avaimet käteen-taloissa rakentajat menevät koko ajansiektä mistä aita on matalin, eli tekevät vaan nopeasti ja halvalla,
Olisiko sinulla joku sukulainen tai ystävä, joka tietäisi rakentamusesta ja osaisi neuvoa tai jopa osallistua projektiin?
Vuokratonttia ei noin vain saa, hakijoita on pk seudulla satoja ja tontteja arvotaan muutama kerrallaan.
2 taloa rakentaneena ja 3:tta suunnittelevana tiedän että tänäpäivänä pk seudulla itse kaikkiin työvaiheisiin osallistuva selvinnee n 2000€/m2 ja kaiken toisilla teettävä maksaa 2500€/m2 ja ylikin. Hinnat nousee n 10% vuosivauhtia joten tuokin voi olla jo vanhentunutta tietoa... Ja aina löytyy niitä jotka rakentavat Helsinkiin talon 1000€/m2 mutta ensikertalaisen ei kannata näitä urotekoja uskoa. Lisäksi vielä kivi- ja puutalossa on satojen eurojen ero neliöhinnoissa.
Kertoimet on hankalia kun pakettien valmiusaste vaihtelee - meillä 1. taloon teetettiin runkopaketti ja se oli lopulta 1/4 kokonaishinnasta. Jokin toinen paketti voi sisältää keittiökalusteet yms ja ollakin 1/3. Avaimet käteen paketeissa voi olla maatyöt ja perustukset mukana - tai sitten ei. Ainakin kannattaa varautua vähintään 50k€ lisäkustannuksiin
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 00:01"]
Halvempi se on rakentaa, kuin ostaa jo valmiiksi rakennettu suurinpiirtein vastaavan kuntoinen ja palttiarallaa viittätoista vuotta nuorempi. Mörskät on tietysti erikseen. Tontin hinta merkitsee paljon. Itse rakentamalla pääsette vaikuttamaan materiaaleihin, ne voi valita edullisemminkin. Juuri tänä aikana on tietysti kaikki tavara ja palvelut hinnoissaan, mutta ei sillä ole taas väliä rakentaako itse, vai ostaa jo rakennetun, kyllä siitä rakennetustakin talosta sitten pyritään käärimään ihan vastaavalla tavalla kovempi hinta...
[/quote]
No ei meillä ainakaan käynyt noin. Samaan aikaan miehen veljen perheen kanssa lähdettiin okt-kaupoille, he rakensivat pk-seudun kehyskuntaan postimerkinkokoiselle tontille postimerkinkokisen talon (talopaketista), me rempattiin Espoossa (Länsiväylän varressa) 1200m2 tontilla oleva 15v vanha talo lattiasta kattoon ja piharemppa päälle. Saatiin 100m2 enemmän asuintilaa ja 400m2 enemmän pihaa ja hintalappu oli täysin sama.
Appiukko rakensi itse n. 160 m2 yksikerroksisen omakotitalon 2 vuotta sitten (5 h+k+sauna+ kph+khh+wc) . Teki itse kaiken minkä itse voi/ saa tehdä. Eli lähinnä sähkö/putkityöt jäi ammattilaisille. N. 130 t maksoi. Oisko ollu kastellin talo.