Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan tekopyhä suhtautuminen lapsettomuuden perusteluihin

Vierailija
11.09.2014 |

Sekä lapsettomat että kolmen lapsen vanhemmat voivat antaa samanlaisia syitä sille, etteivät he hanki (enempää) lapsia. He voivat sanoa esimerkiksi: "En jaksa yövalvomisia tai vauva-arkea. Olen mukavuudenhaluinen ja tykkään siitä, miten helppoa ja mukavaa elämämme on tällaisenaan."

Minkä takia muiden äitien mielestä tämä on kypsä ja vastuullinen perustelu, jos lapsia on ennestään jo kolme, mutta kypsymätön ja naiivi perustelu, jos lapsia ei ole yhtään? Ensin mainitulle vastataan: "Ihan oikein! Keskittykää nauttimaan elämästänne" ja jälkimmäiselle: "Haloo, pässi. Se vauva-aika kestää vain vähän aikaa". Kuitenkin kyse on ihan samasta asiasta eli siitä, millaista elämää kukin haluaa elää.

Esiintyykö täällaista kaksoisstandardia palstan ulkopuolellakin?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:08"]

Nimenomaan velat perustelevat aatettaan sillä, että lasten kanssa eläminen on helvettiä. Miksi ei mene ymmärrykseen se, että et voi tietää asioista mitään, jos et ole itse kokenut?

[/quote]

Miksi olet siis sitä mieltä, ettei kukaan voi luotettavasti arvioida etukäteen, että ei jaksaisi yövalvomisia tai vauva-arkea? Mikä tekee tuon arvioimisesta mahdotonta kaikille lapsettomille?

Minua kiinnostaisi oikeasti ymmärtää logiikka, jonka mukaan esimerkiksi fibromyalgikko, vakavasti masentunut tai vaikka vain hyvin mukavuudenhaluinen ihminen ei voi tuntea itseään, arvojaan ja resurssejaan edes tuon vertaa. -ap

[/quote]

Enhän mä edes ole sitä mieltä, että ihminen ei voi tietää voimavarojaa. Sen sijaan olen yrittänyt usean viestin ajan selittää teille, että on naiivia luulla tietävänsä millaista jokin asia on, jos siitä ei ole kokemusta.

Vierailija
82/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:12"]

Jos on terve normaali ihminen, niin ei voi luotettavasti arvioida. Eri asia on se, että ei HALUA kokea niitä, tai PELKÄÄ niitä ihan helvetisti, mutta normaali terve aikuinen kyllä kestää rankatkin yövalvomiset.

[/quote]

Kai ymmärrät, että "En jaksaisi vauva-arkea" ei tarkoita sen enempää lapsettomien kuin vanhempienkaan puheissa "En selviytyisi hengissä vauva-arjesta" tai edes "En pystyisi suoriutumaan kaikista vauva-ajan velvoitteista"? Jaksamisella on normaalissa kielenkäytössä paljon laajempi käyttöala kuin vain fyysinen suorituskyky.

Kun kolmen lapsen äiti tai lapseton nainen sanoo, ettei hän jaksaisi vauva-arkea, hän todennäköisesti tarkoittaa, että vauva-arki vaatisi häneltä enemmän kuin hän on halukas antamaan. Kyse ei ole siis mistään absoluuttisesta "kestämisestä" vaan siitä, mitä yksilö pitää vaivannäön arvoisena. Useimmat meistä pystyisivät selviytymään kävelystä Helsingistä Tampereelle, mutta harva meistä jaksaisi sen tehdä.

Oletko edelleen sitä mieltä, ettei kukaan lapseton voi luotettavasti arvioida, että yöheräilyt ja vauva-arki vaatisivat häneltä enemmän kuin hän on halukas antamaan? -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän minä en ole törmännyt tällaisiin kaksoisstrandardeihin täällä tai muualla? Ainiin, en lue provoja tai jätän ne omaan arvoonsa. Se on tietty jokaisen oma asia jos esim. kyseenalaistaa toisten valinnan hankkia lapsia vetoamalla "vauva-ajan rankkuuteen", ja ottaa sitten sen "se on väliaikaista" vastauksen hyökkäyksenä omaa vapaaehtoista lapsettomuutta kohtaan.

Vierailija
84/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kukaan ei voi sanoa moottoripyöräilyä vaaralliseksi, jos ei ole koskaan itse ajanut moottoripyörällä.

Vierailija
85/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:24"]

Enhän mä edes ole sitä mieltä, että ihminen ei voi tietää voimavarojaa.

[/quote]

Hyvä, että tähän saatiin selvyys.

Kun sekä lapseton että lapsia hankkinut voivat molemmat tietää omat voimavaransa, pääsemmikin alkuperäiseen kysymykseeni: miksi tämä tieto omista voimavaroista on joidenkin mielestä oikein hyvä syy olla hankkimatta neljättä lasta mutta todella huono syy olla hankkimatta yhtään lasta? Tämä on minusta selvä  kaksoisstandardi. -ap

Vierailija
86/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen sivu kiitos...

Vierailija
87/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:37"]

[/quote]

Kun sekä lapseton että lapsia hankkinut voivat molemmat tietää omat voimavaransa, pääsemmikin alkuperäiseen kysymykseeni: miksi tämä tieto omista voimavaroista on joidenkin mielestä oikein hyvä syy olla hankkimatta neljättä lasta mutta todella huono syy olla hankkimatta yhtään lasta? Tämä on minusta selvä  kaksoisstandardi. -ap

[/quote]

Onko sun sisälukutaito ruosteessa vai mikä mättää?

Kolmen lapsen äiti tietää millaista on elämä lasten kanssa, joten voi sanoa, ettei jaksaisi enempää. Lapseton ei tiedä millaista se on, joten ei voi sanoa, ettei jaksaisi yhtäkään. Voi luulla tietävänsä ja siksi jättää tekemättä, mutta se absoluuttinen tietämys puuttuu, se on fakta.

Vierailija
88/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen, jos jonkun mielestä jankkaan tätä asiaa, mutta kysymykseni on hyvin yksinkertainen, enkä halua tähän sotkettavan mitään yhdentekeviä väittelyitä siitä, kuinka paljon lapseton ihminen voi kenenkin vanhemmuuden kokemuksesta tavoittaa. Oleellista on se, että sekä lapseton että kolmen lapsen vanhempi voivat osata arvioida, että he eivät jaksaisi yöheräämistä tai vauva-arkea; kuitenkin näihin arvioihin suhtaudutaa palstalla  hyvin eri tavoin. -ap

Vierailija
89/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:01"]

Juuri tuohon lauseeseen se naiivius kiteytyy "Kyllä minä tiedän vaikka en ole kokenut enkä halua kokea".

[/quote]

Kuvittele jokin ammatti, joka olisi sinulle mahdollisimman vastenmielinen: prostituoitu, turkistarhaaja, sukeltaja, hoitaja... mikä sinusta nyt olisikaan sellainen työ, josta et saisi mitään irti ja joka tuntuisi sinusta hyvin ikävältä. Keksitkö? No, kuvittele nyt, että saisit tehdä sitä palkatta seuraavat parikymmentä vuotta nykyisen työsi päälle ilman irtisanoutumismahdollisuutta. Mistä tiedät, ettet kuitenkin pitäisi siitä? Tulisiko minun pitää sinua naiivina, koska väität tuntevasi itsesi ja sen, mistä pidät ja mihin haluat elämäsi käyttää? 

[/quote]

Nämä ovat aina vaan yhtä vitun typeriä nämä velojen sössötykset, että en tiedä miksi jaksaa edes vaivautua vastaamaan.

Mutta joo. Ammatinvalinta on hieman eri asia kuin ihmisen perusviettien ja biologisten perustehtävien toteuttaminen. Jos ryhdyt prostituoiduksi, sun koko keho ei ala kaikin keinoin varmistamaan, että susta tulisi paras mahdollinen prostituoitu, toisin kuin silloin, jos päätät ryhtyä äidiksi.

Jos olet normaali terve ihminen, silloin se äitiys alkaa onnistua, koska jo sun hormoonitoimintasi alkaa ohjata sua siihen suuntaan. 

Kaikki eivät kuitenkaan ole terveitä, kuten olemme saaneet lehtien palstoilta lukea. On hyvä jos sen tiedostaa etukäteen, ja jättää lapset tekemättä, siinä ei ole mitään pahaa.

Ja ihan terve, normaali nainen voi myös ihan itse päättää olla lapsivihamielinen, ahdaskatseinen ja päättää että lapset pilaavat elämän ja niissä ei ole mitään hyvää. Se taas on... noh, vähintään surullista. 

Lapsia ei ole kenenkään pakko tehdä, mutta jotenkin on vaan niin ihmeellistä miten vahvaan demonisointiin pitää ryhtyä, että voi ihan vaan olla tekemättä lapsia. Ei siihen kukaan pakota, eikä sitä tarvitse kenellekään perustella sen ihmeemmin. 99% ihmisistä ei voisi vähempää kiinnostaa toisen ihmisen lapsettomuuden syyt.

Vierailija
90/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:40"]

[/quote]

[/quote]

Kolmen lapsen äiti tietää millaista on elämä lasten kanssa, joten voi sanoa, ettei jaksaisi enempää. Lapseton ei tiedä millaista se on, joten ei voi sanoa, ettei jaksaisi yhtäkään. Voi luulla tietävänsä ja siksi jättää tekemättä, mutta se absoluuttinen tietämys puuttuu, se on fakta.

[/quote]

Tässä ketjussa ei ole kysymys siitä, tietääkö lapseton ihminen pienimpiä yksityiskohtia myöden, millaista on olla vanhempi. Kysymys on siitä, voiko lapseton ihminen tuntea itsensä, omat arvonsa ja resurssinsa riittävän hyvin todetakseen, että hän ei halua nähdä yöheräilyn tai vauva-arjen vuoksi niin paljon vaivaa kuin ne vaatisivat.

Minusta on aika uskomatonta, jos todella uskot tämän olevan mahdotonta, mutta jos todella uskot niin, mielelläni kuulisin perustelut. -ap

Vierailija
91/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:01"]

Juuri tuohon lauseeseen se naiivius kiteytyy "Kyllä minä tiedän vaikka en ole kokenut enkä halua kokea".

[/quote]

Kuvittele jokin ammatti, joka olisi sinulle mahdollisimman vastenmielinen: prostituoitu, turkistarhaaja, sukeltaja, hoitaja... mikä sinusta nyt olisikaan sellainen työ, josta et saisi mitään irti ja joka tuntuisi sinusta hyvin ikävältä. Keksitkö? No, kuvittele nyt, että saisit tehdä sitä palkatta seuraavat parikymmentä vuotta nykyisen työsi päälle ilman irtisanoutumismahdollisuutta. Mistä tiedät, ettet kuitenkin pitäisi siitä? Tulisiko minun pitää sinua naiivina, koska väität tuntevasi itsesi ja sen, mistä pidät ja mihin haluat elämäsi käyttää? 

[/quote]

Nämä ovat aina vaan yhtä vitun typeriä nämä velojen sössötykset, että en tiedä miksi jaksaa edes vaivautua vastaamaan.

Mutta joo. Ammatinvalinta on hieman eri asia kuin ihmisen perusviettien ja biologisten perustehtävien toteuttaminen. Jos ryhdyt prostituoiduksi, sun koko keho ei ala kaikin keinoin varmistamaan, että susta tulisi paras mahdollinen prostituoitu, toisin kuin silloin, jos päätät ryhtyä äidiksi.

Jos olet normaali terve ihminen, silloin se äitiys alkaa onnistua, koska jo sun hormoonitoimintasi alkaa ohjata sua siihen suuntaan. 

Kaikki eivät kuitenkaan ole terveitä, kuten olemme saaneet lehtien palstoilta lukea. On hyvä jos sen tiedostaa etukäteen, ja jättää lapset tekemättä, siinä ei ole mitään pahaa.

Ja ihan terve, normaali nainen voi myös ihan itse päättää olla lapsivihamielinen, ahdaskatseinen ja päättää että lapset pilaavat elämän ja niissä ei ole mitään hyvää. Se taas on... noh, vähintään surullista. 

Lapsia ei ole kenenkään pakko tehdä, mutta jotenkin on vaan niin ihmeellistä miten vahvaan demonisointiin pitää ryhtyä, että voi ihan vaan olla tekemättä lapsia. Ei siihen kukaan pakota, eikä sitä tarvitse kenellekään perustella sen ihmeemmin. 99% ihmisistä ei voisi vähempää kiinnostaa toisen ihmisen lapsettomuuden syyt.

[/quote]

Kyllä se nimenomaan on niin, että kun asia puheeksi tulee, 99% ihmisistä haluaa tietää miksei niitä lapsia ole hankittu. Tämän asian tietää jokainen vela, aina joutuu lapsettomuuttaan selittelemään, ihan aina. Mutta ehkäpä sinä et voi asiaa ymmärtää, kun et itse ole vela.

Vierailija
92/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitä väliä sillä on, tietääkö? Eikö oma arvio ole ihan sama asia, arvioin etten jaksaisi joten en lähde kokeilemaan. Voi olla että jaksaisikin jos olisi pakko, mutta jos mitään sisäistä pakkoa ei koe lapsenhankintaan niin miksi pitäisi? Ei sitä lapsen hankkimista empinyttä kukaan auta jos paljastuu, että se alkuperäinen arvio oli tosiaan oikea. Kummallista, että niin isoa sitoumusta kuin lapsi edes tyrkytetään jos lapsettoman oma arvio on ettei jaksaisi. Minusta se riittää perusteluksi aivan hyvin.

Vierailija
93/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 25-vuotiaana täysin, 100% varma,etten halua ikinä lapsia. En halunnut riippakiviä enkä kotielämää, halusin olla vapaa, matkustella,levätä silloin kun halusin. Olin varma, etten tulisi jaksamaan äitiyttä. Muutama vuosi myöhemmin olin ulkomailla matkustelemassa kaksi kuukautta. Matkustelu ja itsenäinen elämä oli alkanut maistua eriltä kuin ennen, olin saanut siitä tarpeekseni. Aloin miettiä omaa osaani maailmassa, ja mitä halusin. Vuoden mietin näitä asioita päivittän. Halusin perheen, aloin olla varma siitä. Nykyisin minulla on kaksi ihanaa lasta, en vaihtaisi päivääkään vaikka välillä elämä tuntuu raskaalta ja tunnen olevanihuono äiti joinakin hetkinä! En päivääkään. Tunnen eläväni, jokainen päivä tuo tullessaan uusia asioita. Rakastan lapsiani valtavasti!

Vierailija
94/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle, sinkulle kolmekymppiselle, ystävät tyrkyttävät keinohedelmöitystä, koska minusta kuulemma tulisi hyvä äiti ja blaa blaa. Miestä kun harmi vaan ei ole löytynyt.

No entäpä jos tiedän, ettei minusta yksinkertaisesti OLE kasvattamaan lasta yksi. Pitäisikö siitä kokeilusta oikeasti maksaa se 10 000€ ja lapsen mielenterveys, jotta noi äiti-ihmis-ystävät olisivat tyytyväisiä?! :D

Vierailija
95/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se kolmen lapsen äitikään voi täysin varmasti tietää, selviytyisikö sittenkin neljännestä lapsesta. Kyse on omiin arvoihin ja resursseihin perustuva arvio siitä, paljonko vaivaa hän on valmis näkemään ja minkälaista elämää hän haluaa elää. Aika moni selviytyisi varmasti fyysisesti hoitajan työstä, mutta kohtuullinen osa meistä tietää, ettei jaksaisi sitä elannokseen tehdä. Jaksamisessa on kyse enemästä kuin selviytymisestä. -ap

Vierailija
96/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:54"]

Olin 25-vuotiaana täysin, 100% varma,etten halua ikinä lapsia. En halunnut riippakiviä enkä kotielämää, halusin olla vapaa, matkustella,levätä silloin kun halusin. Olin varma, etten tulisi jaksamaan äitiyttä. Muutama vuosi myöhemmin olin ulkomailla matkustelemassa kaksi kuukautta. Matkustelu ja itsenäinen elämä oli alkanut maistua eriltä kuin ennen, olin saanut siitä tarpeekseni. Aloin miettiä omaa osaani maailmassa, ja mitä halusin. Vuoden mietin näitä asioita päivittän. Halusin perheen, aloin olla varma siitä. Nykyisin minulla on kaksi ihanaa lasta, en vaihtaisi päivääkään vaikka välillä elämä tuntuu raskaalta ja tunnen olevanihuono äiti joinakin hetkinä! En päivääkään. Tunnen eläväni, jokainen päivä tuo tullessaan uusia asioita. Rakastan lapsiani valtavasti!

[/quote]

Kiitos, että jaoit kokemuksesi tähän "olihan ne kaikki muut sittenkin oikeassa" -tyyppisesti otsikoituun ketjuun.

Vierailija
97/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:08"]

Nimenomaan velat perustelevat aatettaan sillä, että lasten kanssa eläminen on helvettiä. Miksi ei mene ymmärrykseen se, että et voi tietää asioista mitään, jos et ole itse kokenut?

[/quote]

Miksi olet siis sitä mieltä, ettei kukaan voi luotettavasti arvioida etukäteen, että ei jaksaisi yövalvomisia tai vauva-arkea? Mikä tekee tuon arvioimisesta mahdotonta kaikille lapsettomille?

Minua kiinnostaisi oikeasti ymmärtää logiikka, jonka mukaan esimerkiksi fibromyalgikko, vakavasti masentunut tai vaikka vain hyvin mukavuudenhaluinen ihminen ei voi tuntea itseään, arvojaan ja resurssejaan edes tuon vertaa. -ap

[/quote]

Enhän mä edes ole sitä mieltä, että ihminen ei voi tietää voimavarojaa. Sen sijaan olen yrittänyt usean viestin ajan selittää teille, että on naiivia luulla tietävänsä millaista jokin asia on, jos siitä ei ole kokemusta.
[/quote]

Kerrotko vielä, mitä tekemistä tuolla tietämisellä on aiheen kanssa?

Vierailija
98/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:19"] [quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:08"] Nimenomaan velat perustelevat aatettaan sillä, että lasten kanssa eläminen on helvettiä. Miksi ei mene ymmärrykseen se, että et voi tietää asioista mitään, jos et ole itse kokenut? [/quote] Miksi olet siis sitä mieltä, ettei kukaan voi luotettavasti arvioida etukäteen, että ei jaksaisi yövalvomisia tai vauva-arkea? Mikä tekee tuon arvioimisesta mahdotonta kaikille lapsettomille? Minua kiinnostaisi oikeasti ymmärtää logiikka, jonka mukaan esimerkiksi fibromyalgikko, vakavasti masentunut tai vaikka vain hyvin mukavuudenhaluinen ihminen ei voi tuntea itseään, arvojaan ja resurssejaan edes tuon vertaa. -ap [/quote] Enhän mä edes ole sitä mieltä, että ihminen ei voi tietää voimavarojaa. Sen sijaan olen yrittänyt usean viestin ajan selittää teille, että on naiivia luulla tietävänsä millaista jokin asia on, jos siitä ei ole kokemusta. [/quote] Kerrotko vielä, mitä tekemistä tuolla tietämisellä on aiheen kanssa?

[/quote]

Velat usein perustelevat lapsettomuuttaan sillä, että lapsi perhe-elämä on helvettiä. Mutta mistä ihmeestä vela tietää, että sellainen elämä on helvettiä kun ei sitä kokemusta ole? Olen tämän jo monta kertaa selittänyt.

Te ette halua ymmärtää pointtiani, joten mun on sitä turha yrittää enää miljoonannen kerran yrittää selittää.

Vierailija
99/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:12"]

Velat usein perustelevat lapsettomuuttaan sillä, että lapsi perhe-elämä on helvettiä. Mutta mistä ihmeestä vela tietää, että sellainen elämä on helvettiä kun ei sitä kokemusta ole? Olen tämän jo monta kertaa selittänyt..

[/quote]

Tämä ei liity ketjun aiheeseen millään tavalla. Eiväät täällä muut helveteistä horise kuin sinä. Avaa vaikka uusi ketju tuolle, jos se on mielestäsi kiinnostava aihe. Johan se tuli todettua, että lapsetonkin pystyy arvioimaan, ettei jaksaisi vauva-arkea, mutta jostakin syystä siihen ei saisi kuitenkaan vedota.

Vierailija
100/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]Kolmen lapsen äitikään ei tiedä millaista olisi neljän lapsen kanssa. Voi kuvitella tietävänsä, mutta ei ihan oikeasti tiedä kun ei ole neljän kanssa elänyt. Ei hänellä ole absoluuttista tietämystä neljän lapsen äitinä olemisesta, vain luulo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi