Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan tekopyhä suhtautuminen lapsettomuuden perusteluihin

Vierailija
11.09.2014 |

Sekä lapsettomat että kolmen lapsen vanhemmat voivat antaa samanlaisia syitä sille, etteivät he hanki (enempää) lapsia. He voivat sanoa esimerkiksi: "En jaksa yövalvomisia tai vauva-arkea. Olen mukavuudenhaluinen ja tykkään siitä, miten helppoa ja mukavaa elämämme on tällaisenaan."

Minkä takia muiden äitien mielestä tämä on kypsä ja vastuullinen perustelu, jos lapsia on ennestään jo kolme, mutta kypsymätön ja naiivi perustelu, jos lapsia ei ole yhtään? Ensin mainitulle vastataan: "Ihan oikein! Keskittykää nauttimaan elämästänne" ja jälkimmäiselle: "Haloo, pässi. Se vauva-aika kestää vain vähän aikaa". Kuitenkin kyse on ihan samasta asiasta eli siitä, millaista elämää kukin haluaa elää.

Esiintyykö täällaista kaksoisstandardia palstan ulkopuolellakin?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 09:58"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 09:38"]

Johtuisiko siitä, että lapseton ei voi tietää millaista on elää vauvan kanssa? Hänellä on vain oletuksia, mutta ei kokemukseen perustuvaa tietoa.

[/quote]

Meinaat, ettei lapseton tiedä vauvan kasvavan taaperoksi, leikki-ikäiseksi, koululaiseksi ja niin edelleen? Etpä paljon anna arvoa lapsettoman ymmärryskyvylle.

Arvelisin myös, että jos ihminen sisimmässään tuntee, ettei hän jaksa yövalvomisia tai vauva-arkea, hän on tässä asiassa ihan oikeassa. Miksi ihmeessä pitäisi yllyttää toista tekemään vastoin itsetuntemuksen ohjaamaa arviota omasta jaksamisesta? -ap

[/quote]

Minulle on ihan yksi ja sama kuka lisääntyy ja kuka ei, ja on hienoa, jos ihminen tunnistaa voimavaransa. On kuitenkin naiivia luulla tietävänsä millaista elämä lapsen kanssa on, jos sitä ei ole kokenut. Pätee ihan joka asiaan.

[/quote]

Joojoo. Tiedätkö kun ei edes kiinnosta kokea elämää lapsen kanssa. Tiedän jo, että se on yhtä helvettiä ja siitä syntyy kaltaisiasi jankuttavia mammoja.

Vierailija
62/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 09:38"]Johtuisiko siitä, että lapseton ei voi tietää millaista on elää vauvan kanssa? Hänellä on vain oletuksia, mutta ei kokemukseen perustuvaa tietoa. [/quote] Eli pitäisikö sinun mielestäsi kaikkien tehdä vähintään yksi lapsi, jotta voi sanoa, ettei jaksa yövalvomisia, ei halunnutkaan lapsia, minusta ei ole vanhemmaksi? Ihan vain siksi, että sitten olisi sitä kokemusta.

[/quote]

Ei missään nimessä. Pointtini on edelleenkin se, että et voi tietää millaista joku asia on, jos sinulla ei ole siitä kokemusta. Saat olla ihan vapaasti lapseton, mutta älä luule tietäväsi millaista arki lapsen kanssa on ja perustele lapsettomuuttasi lapsen kanssa elämisen hirveydellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan yksi ja sama kuka lisääntyy ja kuka ei, ja on hienoa, jos ihminen tunnistaa voimavaransa. On kuitenkin naiivia luulla tietävänsä millaista elämä lapsen kanssa on, jos sitä ei ole kokenut. Pätee ihan joka asiaan.

[/quote]

Oletko siis sitä mieltä, ettei kukaan voi luotettavasti arvioida etukäteen, että ei jaksaisi yövalvomisia tai vauva-arkea? Muutahan ei ole väitetty. -ap

Vierailija
64/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 09:59"]

Sinä "persehedelmä" -sanan viljelijä, joka tähänkin ketjuun kiirehdit kommentoimaan. Pidätkö myös itseäsi persehedelmänä? Ilmeisesti tykkäät siitä sanasta?

[/quote]

Se kuvaa niin hyvin sitä, mikä lapsi on av-mammoille.

Vierailija
65/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:01"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 09:38"]Johtuisiko siitä, että lapseton ei voi tietää millaista on elää vauvan kanssa? Hänellä on vain oletuksia, mutta ei kokemukseen perustuvaa tietoa. [/quote] Eli pitäisikö sinun mielestäsi kaikkien tehdä vähintään yksi lapsi, jotta voi sanoa, ettei jaksa yövalvomisia, ei halunnutkaan lapsia, minusta ei ole vanhemmaksi? Ihan vain siksi, että sitten olisi sitä kokemusta.

[/quote]

Ei missään nimessä. Pointtini on edelleenkin se, että et voi tietää millaista joku asia on, jos sinulla ei ole siitä kokemusta. Saat olla ihan vapaasti lapseton, mutta älä luule tietäväsi millaista arki lapsen kanssa on ja perustele lapsettomuuttasi lapsen kanssa elämisen hirveydellä.

[/quote]

Sinä et kykene itsearviointiin, mutta on älykkäitä ihmisiä jotka kykenevät.

Vierailija
66/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 09:38"]

Johtuisiko siitä, että lapseton ei voi tietää millaista on elää vauvan kanssa? Hänellä on vain oletuksia, mutta ei kokemukseen perustuvaa tietoa.

[/quote]

Meinaat, ettei lapseton tiedä vauvan kasvavan taaperoksi, leikki-ikäiseksi, koululaiseksi ja niin edelleen? Etpä paljon anna arvoa lapsettoman ymmärryskyvylle.

Arvelisin myös, että jos ihminen sisimmässään tuntee, ettei hän jaksa yövalvomisia tai vauva-arkea, hän on tässä asiassa ihan oikeassa. Miksi ihmeessä pitäisi yllyttää toista tekemään vastoin itsetuntemuksen ohjaamaa arviota omasta jaksamisesta? -ap

[/quote]

[/quote]

Joojoo. Tiedätkö kun ei edes kiinnosta kokea elämää lapsen kanssa. Tiedän jo, että se on yhtä helvettiä ja siitä syntyy kaltaisiasi jankuttavia mammoja.

[/quote]

Juuri tuohon lauseeseen se naiivius kiteytyy "Kyllä minä tiedän vaikka en ole kokenut enkä halua kokea".

Vierailija
67/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap:n kysymykseen: Aikansa kutakin. Kolmen lapsen vanhemmat ovat jo kokeneet kaiken sen ilon, riemun ja myös raskauden mikä lasten kanssa elämisessä on. Velat eivät ole, ja heidän argumentteihinsa aina liittyy vain ne negatiiviset puolet lasten kanssa olemisesta. Siksi niitä pidetään lapsellisina ja kypsymättöminä.

[/quote]

Eli sinustakaan ihminen ei voi etukäteen arvioida, ettei jaksaisi yöheräilyjä tai vauva-arkea? Haluaisitko perustella, miksi ei? -ap

Vierailija
68/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:02"]

[/quote]

Oletko siis sitä mieltä, ettei kukaan voi luotettavasti arvioida etukäteen, että ei jaksaisi yövalvomisia tai vauva-arkea? Muutahan ei ole väitetty. -ap

[/quote]

Nimenomaan velat perustelevat aatettaan sillä, että lasten kanssa eläminen on helvettiä. Miksi ei mene ymmärrykseen se, että et voi tietää asioista mitään, jos et ole itse kokenut?

Saat olla ihan rauhassa lapseton, minulla ei ole mitään sitä vastaan, mutta jos "tiedät" ilman todellista kokemusta lapsiperhe-elämän olevan kamalaa, olet naiivi.

Vierailija
69/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:04"]

[/quote]

[/quote]

Sinä et kykene itsearviointiin, mutta on älykkäitä ihmisiä jotka kykenevät.

[/quote]

Minä kykenen itsearviointiin, olen tehnyt lapsen enkä häntä pois vaihtaisi mistään hinnasta. Tuo argumenttisi sen sijaan on varsin typerä, eikä se liity mihinkään.

Vierailija
70/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ihminen sisimmässään tuntee, ettei hän jaksa yövalvomisia tai vauva-arkea, hän on tässä asiassa ihan oikeassa. Miksi ihmeessä pitäisi yllyttää toista tekemään vastoin itsetuntemuksen ohjaamaa arviota omasta jaksamisesta? -ap

juuri näin. Ja niin tullaankin takaisin siihen, että lapsen tehneet haluavat muutkin samaan liemeen. Siksi yllyttävät.

No mä en kyllä ketään mihinkään yllytä, mun puolesta jokainen saa tehdä kuten haluaa. Kunhan joku lapseton mölö ei tule mulle selittämään tietävänsä millaista lasten kanssa eläminen on, koska ei tiedä. Piste.

Mä kyllä olen huomannut, että pahimpia " yllyttäjiä" on kyllä entiset velat, joilla on ollut kaikkein jyrkimmät ajatukset lasten hankkimisesta, ja sitten kun ovat syystä tai toisesta kuitenkin päätyneet hankkimaan lapsia ja huomanneet, että eihän se nyt ollutkaan niiden maalailtujen kauhukuvien kaltaista, he rupeavat paasaamaan muillekin. Meillä ihan normaalisti lapsiin ja perhe-elämään jo lähtökohtaisesti suhtautuneilla ei ole sellaista tarvetta.

Vierailija
71/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:02"]

[/quote]

[/quote]

Jos on terve normaali ihminen, niin ei voi luotettavasti arvioida. Eri asia on se, että ei HALUA kokea niitä, tai PELKÄÄ niitä ihan helvetisti, mutta normaali terve aikuinen kyllä kestää rankatkin yövalvomiset.

Ja ei, sen takia ei tarvitse tehdä lasta. Mutta toi vaan on taas noita ihan vitun typeriä syitä.

Vierailija
72/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuohon lauseeseen se naiivius kiteytyy "Kyllä minä tiedän vaikka en ole kokenut enkä halua kokea".

[/quote]

Kuvittele jokin ammatti, joka olisi sinulle mahdollisimman vastenmielinen: prostituoitu, turkistarhaaja, sukeltaja, hoitaja... mikä sinusta nyt olisikaan sellainen työ, josta et saisi mitään irti ja joka tuntuisi sinusta hyvin ikävältä. Keksitkö? No, kuvittele nyt, että saisit tehdä sitä palkatta seuraavat parikymmentä vuotta nykyisen työsi päälle ilman irtisanoutumismahdollisuutta. Mistä tiedät, ettet kuitenkin pitäisi siitä? Tulisiko minun pitää sinua naiivina, koska väität tuntevasi itsesi ja sen, mistä pidät ja mihin haluat elämäsi käyttää? 

Vierailija
73/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:12"]

[/quote]

Kuvittele jokin ammatti, joka olisi sinulle mahdollisimman vastenmielinen: prostituoitu, turkistarhaaja, sukeltaja, hoitaja... mikä sinusta nyt olisikaan sellainen työ, josta et saisi mitään irti ja joka tuntuisi sinusta hyvin ikävältä. Keksitkö? No, kuvittele nyt, että saisit tehdä sitä palkatta seuraavat parikymmentä vuotta nykyisen työsi päälle ilman irtisanoutumismahdollisuutta. Mistä tiedät, ettet kuitenkin pitäisi siitä? Tulisiko minun pitää sinua naiivina, koska väität tuntevasi itsesi ja sen, mistä pidät ja mihin haluat elämäsi käyttää? 

[/quote]

Minusta vaikka turkistarhausta ja lasten hankkimista ei voi verrata keskenään. Kyllähän säkin sen tiedät, mutta et keksi enää napakkaa vasta-argumenttia.

Vierailija
74/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut varma, että minusta ei ole lähihoitajan ammattiin, koska kuvittelen sen olevan raskasta. Lähihoitajana toimiva kaverini on kertonut minulle niin paljon työstään, että osaan kuvitella työn raskauden. Pitäisikö minun nyt kuitenkin opiskella lähihoitajaksi ja tehdä sitä työtä pari vuotta, koska enhän minä muuten voi sanoa tietäväni ammatista mitään.

Vierailija
75/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun tuttavissa on vain järjellä varustettuja lapsettomia ja perheellisiä. Ja kyllä, olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaikkien ei todellakaan kannata tehdä lapsia, osa sen tiedostaa lapsia hankkimattakin ja hyvä näin kaikille osapuolille. Ps. olen myös huomannut miten palstalla on lapsivihaa lapsettomilta, tätä ihmettelen suuresti. Minun 3 läheisintä ystävää on lapsettomia ja ovat erittäin lapsirakkaita ja viettävät mielellään aikaa myös lasteni kanssa. Poikkeavaa?

Vierailija
76/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä esimerkiksi sellainen ero, että vauvan kanssa on raskaampaa jaksaa jos on jo valmiiksi ne muut lapset hoidettavana. Kyllä minä ainakin jaksoin paljon paremmin yhden vauvan kanssa kuin kahden alle kaksivuotiaan. Sai nukkua sen yhden vauvan tahdissa, esimerkiksi.

Mutta yhtäkaikki: en käsitä miksi ihmeessä kenenkään pitäisi perustella lapsettomuuttaan yhtään kenellekään? Mitä se muille kuuluu ja miksi kenenkään pitäisi tehdä lapsia (tai lisää lapsia) jos ei halua? En kertakaikkiaan käsitä. Absoluuttisesti ainoa henkilö, jonka kanssa noita keskusteluja on tärkeää käydä, on se jonka kanssa lapset tehdään tai ei tehdä.   

Vierailija
77/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap:n kysymykseen: Aikansa kutakin. Kolmen lapsen vanhemmat ovat jo kokeneet kaiken sen ilon, riemun ja myös raskauden mikä lasten kanssa elämisessä on. Velat eivät ole, ja heidän argumentteihinsa aina liittyy vain ne negatiiviset puolet lasten kanssa olemisesta. Siksi niitä pidetään lapsellisina ja kypsymättöminä.[/quote]

Eli ne kolmen lapsen vanhemmat on jo huomanneet, ettei se ollutkaan sen arvoista, ja siksi eivät tee lisää? He ovat jo kokeilleet ja huomasivat että lapset ei olekaan hyvä asia, joten heillä on oikeus sanoa ettei lisää tehdä. Eikö se vain vahvista velan pointtia - jos kolmenkin lapsen vanhempi on sitä mieltä että näitä ei enää lisää, niin se vanhempi varmasti jo tietää asiasta jotain ja velankaan ei kannata tehdä niitä. 

Ps: ei kolmen lapsen vanhempi tiedä millaista olisi olla neljän lapsen vanhempi. Ei vaan tiedä, kun heillä ei sitä neljättä ole. Millä ihmeen perusteella he siis voivat väittää, etteivät halua olla neljän lapsen vanhempia?!?! En ole kuullut kenestäkään neljän lapsen vanhemmasta, joka olisi toivonut että se neljäs ei olisikaan syntynyt. Ihan turhaa itsekkyyttä siis jättää se neljäs tekemättä. Aattelepa jos he on itse neljänsiä lapsia ja heidän vanhemmat olis aatellu samalla lailla, niiih!!!11

Vierailija
78/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:08"]

Nimenomaan velat perustelevat aatettaan sillä, että lasten kanssa eläminen on helvettiä. Miksi ei mene ymmärrykseen se, että et voi tietää asioista mitään, jos et ole itse kokenut?

[/quote]

Miksi olet siis sitä mieltä, ettei kukaan voi luotettavasti arvioida etukäteen, että ei jaksaisi yövalvomisia tai vauva-arkea? Mikä tekee tuon arvioimisesta mahdotonta kaikille lapsettomille?

Minua kiinnostaisi oikeasti ymmärtää logiikka, jonka mukaan esimerkiksi fibromyalgikko, vakavasti masentunut tai vaikka vain hyvin mukavuudenhaluinen ihminen ei voi tuntea itseään, arvojaan ja resurssejaan edes tuon vertaa. -ap

Vierailija
79/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkossivulle tänkjuu

Vierailija
80/107 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 lisää vielä, että minä kuvittelin aina, että siivoojan työ on ihan hirveää enkä ikinä aio sitä paskaduunia tehdä. Kuinka ollakaan, kolmisen vuotta tein siivoojan töitä elääkseni, ja en olisi enemmän väärässä voinut olla "hyi en ikinä siivoo ihan perseestä"-ajatukseni kanssa. Myönnän olleeni naiivi luullessani tietäväni asiasta, josta mulla ei ollut hajuakaan.

Aika paljon on aseenteesta kiinni se jaksaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän