Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia työvoimapulasta

18.08.2021 |

Luin eilen Ylen sivuilta artikkelin työvoimapulasta:

https://yle.fi/uutiset/3-12061590

Artikkelin mukaan työvoimapulaa on erityisesti sote-alan lisäksi ravintola-, matkailu - ja kaupan alalla.

Millaisia kokemuksia teillä on, että oletteko viimeisen puolen vuoden aikana huomanneet töitä hakiessa, että avoimia työpaikkoja on enemmän kuin aiemmin ja on helppo työllistyä tai oletteko huomanneet, että teidän nykyiseen työpaikkaan on vaikeuksia rekrytoida uutta henkilökuntaa?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pula on. Meille haetaan kirjanpitäjää, entisellä olisi mahdollisuus jäädä eläkkeelle nyt tai jopa eilen - niin ja lomat pitäisi pitää sitä ennen.

Hakua on jatkettu jo pariin otteeseen. Hakijoita on, mutta ei vaan kaikki osu kohdilleen.

eli pyyttävät kunnollista palkkaa, mitä et maksa, Samoin, tuo kirjanpito ei niin vaikeaa rakettitiedettä ole, etteikö joku hyvällä matikkapäällä varustettu ylioppilas voisi sitä tehdä, kun perehdytätte työhän, eikö? 

Vierailija
62/71 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sossu, meillä on ollut jo vuosia valtava työvoimapula. Avoimiin virkoihin ei välttämättä ole ainuttakaan hakijaa ja jatkuvasti mennään liian pienellä työntekijämäärällä. Kyse on kuitenkin kunnan viroista, joissa palkkataso on 3500 - 4000. 

no eipä voi hakea kun niin tiukat vaatimukset. Alan tutkinto tai opintoja. Mulla ois opintoja läheltä liippaavasta alasta, mut en kelpaa. Siitä sitten saatte. Tekemällä tehty ongelma

Miksi et päivitä tutkintoasi, niin pääsisit töihin? Ei sossun muuntokoulutus yhteiskuntatieteiden maisterista vie kuin pari vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pula on. Meille haetaan kirjanpitäjää, entisellä olisi mahdollisuus jäädä eläkkeelle nyt tai jopa eilen - niin ja lomat pitäisi pitää sitä ennen.

Hakua on jatkettu jo pariin otteeseen. Hakijoita on, mutta ei vaan kaikki osu kohdilleen.

eli pyyttävät kunnollista palkkaa, mitä et maksa, Samoin, tuo kirjanpito ei niin vaikeaa rakettitiedettä ole, etteikö joku hyvällä matikkapäällä varustettu ylioppilas voisi sitä tehdä, kun perehdytätte työhän, eikö? 

Sanon "me" vaikka itse olen määräaikaisena eilakaislana täällä. En todellakaan tiedä, kuka olisi päättävän tahon mielestä pätevä ja sopivan hintainen tuohon hommaan - ja tällä aikataululla!

Minä en tätä touhua jää katsomaan, miten uusi ihminen yrittää saada hommasta kiinni lennosta ja tekee hommat rutiineista vaativiin sopimusneuvotteluihin. Talouspäällikkö on päässyt ihan liian helpolla, kun kirjanpitäjä on oma-aloitteisesti puuttunut kaikkiin epäkohtiin ja tehnyt laskelmat niiden tueksi.

Ihan vaan reipasta tyttöä ei haeta, mutta aika varma on, ettei hyvä kirjanpitäjä ole markkinoilla niin, että sen saa uuteen duuniin 4 viikon varoitusajalla.

Vierailija
64/71 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan aktiivisesti siivousalan työpaikkoja, vaikka onkin vakityö alla. 

Täällä avataan jatkuvasti hakuun sellaiset paikat, joissa pitää mm. ajaa kuutena päivänä viikossa maalaiskylään siivoamaan 2-3 tunnin vuoroihin. Tai sitten töitä on viisi kertaa viikossa vajaan tunnin vuoro kerrallaan. Ihan klassikkoja on myös työpaikat, joissa seitsemänä päivänä viikossa on aamulla aikaisin joku kolmen tunnin vuoro. 

Osa-aikaistakin kannattaa minusta tehdä, ei ainakaan soitella mihinkään työkkärin aktivointiin, mutta ei noita kaikkia ilmoituksia voi ihan vakavasti ottaa. 

Vierailija
65/71 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan aktiivisesti siivousalan työpaikkoja, vaikka onkin vakityö alla. 

Täällä avataan jatkuvasti hakuun sellaiset paikat, joissa pitää mm. ajaa kuutena päivänä viikossa maalaiskylään siivoamaan 2-3 tunnin vuoroihin. Tai sitten töitä on viisi kertaa viikossa vajaan tunnin vuoro kerrallaan. Ihan klassikkoja on myös työpaikat, joissa seitsemänä päivänä viikossa on aamulla aikaisin joku kolmen tunnin vuoro. 

Osa-aikaistakin kannattaa minusta tehdä, ei ainakaan soitella mihinkään työkkärin aktivointiin, mutta ei noita kaikkia ilmoituksia voi ihan vakavasti ottaa. 

Töissä käyminen suhteessa siitä saatavasn palkkaa nähden tulee aika kalliiksi, jos 5 kertaa viikossa pitää ajaa pitkä matka 2h siivoustyön takia

Vierailija
66/71 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli useita paikkoja haussa ja hakijoita tosi vähän. IT- ala. Lopputuloksena ei edes tarpeeksi pätevää löytynyt. Eikä vaatimukset mitään ihmeellisiä, kokemusta tietystä järjestelemästä, mikä ei mitenkään harvinainen (ja mainittiin haussa).

Ilmeisesti riittävän harvinainen jotta vapaita työnhakijoita ei löytynyt. Kokeilkaapa ottaa ihan vaan lupaava kaveri ilman juuri sen kyseisen järjestelmän osaamista, hän kyllä opettelee sen melko nopeasti.

Vierailija
67/71 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Kaikki” ei voi osuakaan kohdalleen. Se, ettette ole valmiita joustamaan vaatimuksistanne, ei tarkoita minkäänlaisen työvoimapulan olemassaoloa.

Vierailija
68/71 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon HR kaupan alalla, meillä on tällä hetkellä auki täysiaikaisia tehtäviä 12 kpl, hakijoita: 0. Ja joo, peruspalkka on TESin mukaan, päälle työllä ihan omissa käsissä olevat palkkiot onkin sit jotain ihan muuta... just tuossa yksi työntekijä teki heinäkuussa reilun 6000€ tilin. Eikä ole kyse luukuttamisesta, asiakas ihan omin jaloin kävelee sinne meidän kauppaan ostoksille. Että ei näytä olevan työhaluisia työntekijöitä.

LAitas HR tänne linkki ilmoitukseen teidän vapaista paikoista. Ai ei ollut? No ei tietenkään koska valehtelet. Samoin kuin että joku laillisin keinoin tekisi kassalla 6000e/kk kaupassa, valhetta sekin.

Ihmebantu kaupaksi ootte muutenkin, täysiä työtunteja kun ei saa vaikka itkisi. Niin ja montako nelikymppistä tai viiskymppistä teillä on töissä? Ei taida olla ensimmäistäkään.

Joo, en laita firmaa ihan sen takia, että kyllä ne meidän tehtävät löytyy jos työhaluja sulla löytyy, ovat auki ihan kaikkialla TE-toimistoja myöten. En puhunut kaupan kassasta, ollaan erikoiskauppaa, jossa itse koulutamme nämä työt ja tosiaan ihan siitä myyntitiskiltä sen keskimäärin 2000-2500€/kk on ihan tehtävissä. Toi aiempi esimerkki on yksittäistapaus, jossa on mukana yhden messutapahtuman myyntejä myös. Ja ihan mielenkiinnosta, miten iso palkka VOISI olla lainvastaista? Ennen kaikkea haluttaisiin niitä 40v (varsinkin naisia) taloon, mutta tyhjästä on todella paha nyhjäistä kun hakijoita ei ole. Kaikki naiset ketkä meille on myyntihommiin tulleet, ovat vuodessa puolessatoista edenneet esimieshommiin. Ja tosiaan ovat 37,5h/vko homima kaikki, toki ilta- ja vkonlopputöitä, on samoin juhlapyhinä eli ihan silloin kun kaupat saa auki olla. Mä oon itse 50v, tullut taloon 3v sitten, eli ikä ei tosiaan ole meillä este rekrytotumiselle. Mutta helpompaahan se on itkeä "työttömyyttä, ku oon niin vanha", kun oikeasti etsiä ehkä vähän oman alan ulkopuolelta sopivia hommia...

Vierailija
69/71 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sossu, meillä on ollut jo vuosia valtava työvoimapula. Avoimiin virkoihin ei välttämättä ole ainuttakaan hakijaa ja jatkuvasti mennään liian pienellä työntekijämäärällä. Kyse on kuitenkin kunnan viroista, joissa palkkataso on 3500 - 4000. 

no eipä voi hakea kun niin tiukat vaatimukset. Alan tutkinto tai opintoja. Mulla ois opintoja läheltä liippaavasta alasta, mut en kelpaa. Siitä sitten saatte. Tekemällä tehty ongelma

Miksi et päivitä tutkintoasi, niin pääsisit töihin? Ei sossun muuntokoulutus yhteiskuntatieteiden maisterista vie kuin pari vuotta. 

Ei ole nykyään läpihuutojuttu päästä sisään koulutukseen kun on paljon hakijoita.

Huvittaa kyllä tuon edellisen kommentti "kohtuuttomista" vaatimuksista, että ihan alan tutkinto vaaditaan viranomaisvaltaa käyttävän virkatyöhön, ei mikä tahansa läheltä liippaava käykään. Ajatella.

Vierailija
70/71 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitäjistä on pulaa, ollut jo yli kymmenen vuotta. Ei vastavalmistuneista, vaan ammattilaisista.

Samahan se on monellakin alalla. Mutta kokeneeksi ammattilaiseksi ei tule, jos ei vastavalmistuneena saa töitä ja kehitettyä sitä ammattilaisuuttaan, eli niitä kokeneita ammattilaisia ei ole eikä tule olemaan tulevaisuudessakaan.

Vierailija
71/71 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 52-vuotias ja haen varmaan kymmentä paikkaa viikottain. Palveluala kyseessä ha muuttovalmiuttakin löytyy, korona vei edellisen työn joka oli vakiduuni. Ei tärppää joten työnantajien turha horista työvoimapulasta.

Varmaan ymmärrät, miksi ei tärppää.

Se on tuo ikä.  Vaikea ikä työllistyä muille aloille.  Vain sote työllistää ikäisiäsi, jos sekään.

Tuo on kinkkinen ikä saada uutta työpaikkaa, jos entinen menee alta.

Tuossa iässä terve ihminen kykenee täydelliseen työpanokseen vielä, mutta 50 ja yli 50 vuotiaita ei huolita töihin.

Etkä ole ainoa suomalainen, joka tästä asiasta joutuu kärsimään.

Fakta on että 50-vuotias ja sitä vanhemmilla on jo isoja rajoitteita työnteossa. Aina höpistään vanhojen työntekijöiden valtavasta potentiaalista mutta se pelkkää hälinää. Tuon ikäiset ovat hitaita, työteho olematon, sairastelevat paljon ja heidän koulutuksensa on vanhanaikainen ja oppimiskyky aika nollilla. En ikinä työllistä noin vanhoja. Onneks voi kerran vuodessa pitää yt-menettelyn jossa heittää vanhat ja kaislat pihalle. Muodon vuoksi joutuu joskus irtisanomaan jonkun nuorenkin ettei kukaan pääse syyttämään ikärasismista mutta sille nyt ei voi mitään.

Itse taas työllistän (pieneen) yritykseeni ainoastaan lapsentekoiän ohittaneita. Minulla ei ole varaa jatkuviin poissaoloihin lasten takia, enkä halua miettiä, milloin työntekijä taas on äitiyslomalla. Minulla on vain hyviä kokemuksia yli viiskymppisistä. Ovat terveystietoisia (lenkkeilevät, katsovat mitä syövät, vaikka en koekaan, että se minulle sinällään kuuluu, mutta pysyvätpähän virkeämpinä). Ei juuri sairauspoissaoloja ja korkea työmoraali.

Koskeeko tämä myös nuoria miehiä vsi onko syrjimisen kohteens vain eri ikäisiä naisia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan