Kokemuksia työvoimapulasta
Luin eilen Ylen sivuilta artikkelin työvoimapulasta:
https://yle.fi/uutiset/3-12061590
Artikkelin mukaan työvoimapulaa on erityisesti sote-alan lisäksi ravintola-, matkailu - ja kaupan alalla.
Millaisia kokemuksia teillä on, että oletteko viimeisen puolen vuoden aikana huomanneet töitä hakiessa, että avoimia työpaikkoja on enemmän kuin aiemmin ja on helppo työllistyä tai oletteko huomanneet, että teidän nykyiseen työpaikkaan on vaikeuksia rekrytoida uutta henkilökuntaa?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvistä koodareista on huutava pula. Suoraan pääsee 4000e aloituspalkkaan kiinni jos osaa hommansa.
Koodari täällä, tosin aika huono, mutta miten sen potentiaaliset työnantajat tietävät etukäteen. En pääse kylläkään koodarihommiin, en edes haastatteluun. Että joo...
Joo, yli 40-vuotias alanvaihtaja ja myös harjoittelupaikkaa on koodarin hankala saada, pula tuntuu olevan vain kokeneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvistä koodareista on huutava pula. Suoraan pääsee 4000e aloituspalkkaan kiinni jos osaa hommansa.
siinä on vaatimuksena siis maksimissaan 30 vuoden ikä, joku satunnainen litania js-kirjastoja jotka pitäisi "osata" ja vähintään yhteensä 10 vuotta kokemusta ohjelmistonkehitysprojekteista jollain "akile" metodilla kun heillä ei ruveta aloittelijoita kouluttamaan. Lisäksi heidän "akilensa" runtataan läpi minimaalisella johdolla eli osallistujien on syytä hallita mm. softan arkkitehtuurin luonti lennossa koska ei sitä kukaan muukaan luo eikä siihen ole varattu aikaa.
Firmaa johtaa joku joka teki opiskeluaikanaan muutaman tonnin tulot pieruääniapilla ja nyt siis on ohjelmistoalan veteraani oman määritelmänsä mukaan.
Varmaan meni jonkun verran ohi perusjampalta, mutta koodari sai hyvät naurut! Varsinkin tuo
"joku satunnainen litania js-kirjastoja jotka pitäisi "osata""
Hahahahahahahah! Aivan totta!
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapulaa on vain kokeneista työntekijöistä.
Myös halpapätkäduuneissa pitäisi olla valmiiksi osaava ja kokeva työntekijä. Työtunteja max. 20 viikossa ja palkkaa max. 10 e/h.
Kokemusta vaaditaan ihan yksinkertaisiinkin töihin. Olen kertonut tämän ennenkin av:lla, mutta muistan työttömyyteni ajalta, kun eräs firma haki narikkatyöntekijöitä ja "alan" kokemus oli kuulemma välttämätöntä. Hain silti, vaikken ollut koskaan narikkatyöntekijän vaativaa pestiä kokeillutkaan. Sehän oli selvää, etten tietenkään saanut 4-kymppisenä eri alan osaajana hakemukseeni edes vastausta.
Oon HR kaupan alalla, meillä on tällä hetkellä auki täysiaikaisia tehtäviä 12 kpl, hakijoita: 0. Ja joo, peruspalkka on TESin mukaan, päälle työllä ihan omissa käsissä olevat palkkiot onkin sit jotain ihan muuta... just tuossa yksi työntekijä teki heinäkuussa reilun 6000€ tilin. Eikä ole kyse luukuttamisesta, asiakas ihan omin jaloin kävelee sinne meidän kauppaan ostoksille. Että ei näytä olevan työhaluisia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa artikkelissa mainittuja aloja yhdistää muutama tekijä. Pätkätyö, heikko palkkaus, ja se että hakuun laitettua työpaikkaa/tehtävää ei ole olemassa muualla kuin siinä ilmoituksessa. Tuo viimeisenä mainittu tuntuu piinaavan erityisesti rakennusalaa.
Paikkakunnalla on alkamassa projekti. Firma tarvitsee siihen kaksi työntekijää paikkakunnalta. Näiden rekrytointi luovutetaan vuokrafirmoille x, y, z ja g. Nyt näkyykin tilastoissa että paikkakunnalla on tarvetta kahdeksalle rakennusalan työntekijälle, kun vuokrafirmat laittavat ilmoituksensa esille. Tuosta saa haisun vuokrafirma c, joka laittaa oman ilmoituksensa, hakee suoraan kahdeksaa tekijää tuohon projektiin, ja paria sairaustapausten varalle. Nyt onkin paikkakunnalla tarve jo kymmenelle rakennusalan ammattilaiselle. Rekryämisessä kuitenkin kestää, ja firma on jakanut työt jo olemassa oleville työntekijöilleen, vuokrafirmat pitävät haun kumminkin voimassa kun eihän sitä tiedä jos firma sattuukin tarvitsemaan lisäkäsiä. Ja nyt näyttääkin jo siltä että paikkakunnalla on krooninen pula ja kohtaanto-ongelma, tilanteessa kun projekti on jo käynnissä ja vuokrafirmoilla rekisterit pullistelevat työntekijöistä joille lupaillaan jokaiselle, että ihan näillä näppäimillä teitäkin siellä tarvitaan...
Kyseessä on siis kunnon pyramidihuijaus. Tästä luvusta puuttuu vielä kaikki esim. raksa-alan haamupaikat, joita on joka vuokrafirmalla pilvin pimein. Kukaan kun ei kysele onko ilmoitetut paikat pikeita työpaikkoja vai kerätäänkö niillä vain omaan rekisteriin nimiä + ilmainen mainos vuokrafirmalle.
Lopputulos on aina, että oikeita työpaikkoja ei ole. Kaikkein vaikeimmin löydettävä työpaikka on kokoaikainen, vakituinen työ palkalla, jolla tulee toimeen ilman tukia.
Ikäsyrjintä taas on aihe johon en tässä puutu kuin toteamalla että jos on vapaita paikkoja, palkatkaa myös päälle viiskymppisiä.
oliskohan vikaa myös koulutuksessa. amis on todellinen vitsi. 3v sähkö puolta käynyt ei osaa kytkeä hellaa!!!??? LVI TARVITSEE OSAAJIA. oppisopimus takaisin siinä oppii. metsä puoli jo suojeltu loppuun MISTÄ TULEVAISUUDESSA TEKIJÄT. MINISTERIT AIVAN PIHALLA. kaikki eivät voi kehitys apu joukkoihinkaan työllistyä
Vierailija kirjoitti:
Oon HR kaupan alalla, meillä on tällä hetkellä auki täysiaikaisia tehtäviä 12 kpl, hakijoita: 0. Ja joo, peruspalkka on TESin mukaan, päälle työllä ihan omissa käsissä olevat palkkiot onkin sit jotain ihan muuta... just tuossa yksi työntekijä teki heinäkuussa reilun 6000€ tilin. Eikä ole kyse luukuttamisesta, asiakas ihan omin jaloin kävelee sinne meidän kauppaan ostoksille. Että ei näytä olevan työhaluisia työntekijöitä.
LAitas HR tänne linkki ilmoitukseen teidän vapaista paikoista. Ai ei ollut? No ei tietenkään koska valehtelet. Samoin kuin että joku laillisin keinoin tekisi kassalla 6000e/kk kaupassa, valhetta sekin.
Ihmebantu kaupaksi ootte muutenkin, täysiä työtunteja kun ei saa vaikka itkisi. Niin ja montako nelikymppistä tai viiskymppistä teillä on töissä? Ei taida olla ensimmäistäkään.
Vierailija kirjoitti:
vuokrafirmoilla rekisterit pullistelevat työntekijöistä joille lupaillaan jokaiselle, että ihan näillä näppäimillä teitäkin siellä tarvitaan...
Tämä on niin totta, itsekin kun rekisteröidyin työttömänä ainakin kymmenen eri rekryfirman sivuille. Laitoin laajan haun sopivista työpaikoista, en tosiaan nirsoillut sen suhteen, mitä olin valmis tekemään. Yhtään työpaikkaa ei minulle tarjottu kahden vuoden aikana.
Rekryfirmat ne vain esittävät ulospäin, kuinka heillä on tuhansittain ihmisiä valmiinä töihin, muttei niille ihmisille ole kuitenkaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjistä on pulaa, ollut jo yli kymmenen vuotta. Ei vastavalmistuneista, vaan ammattilaisista.
Vastavalmistuneista ei koskaan tule ammattilaisia jollei kukaan palkkaa heitä mihinkään. Tämän kun työvoimapulaa itkevät firmat sisäistäisivät.
Surkuhupaisaksi asian tekee se, että siinä vaiheessa kun vastavalmistunut on ammattilainen hän ei enää kelpaa työnantajille koska a) ammattilaiselle pitää maksaa palkkaa eikä alinta TES ja b) ikää on enemmän kuin 25v.
Vierailija kirjoitti:
Laita linkki työpaikkailmoitukseen niin katsotaan.
Olisi kiva kuulla kokemuksia, että ovatko työtä hakevat henkilöt saaneet viime kuukausina enemmän haastattelukutsuja tai ylipäätään löytäneet työpaikkoja helpommin kuin aiemmin?
IT-alan "työvoimapula" ainakin tarkoittaa tasan tarkkaan sitä, että haluttaisiin seniorikoodareita juniorin palkalla. Ja harvemmin sellainen onnistuu. Junioria taas ei välttämättä kelpuuteta edes palkattomaan "harjoitteluun".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 52-vuotias ja haen varmaan kymmentä paikkaa viikottain. Palveluala kyseessä ha muuttovalmiuttakin löytyy, korona vei edellisen työn joka oli vakiduuni. Ei tärppää joten työnantajien turha horista työvoimapulasta.
Sinuna jäisin eläkkeelle.
Miten voi jäädä eläkkeellä. Kommentoijalla on 15 vuotta aikaa omaan eläkkeeseensä.
Ei kukaa 52 vuotias pääse millekään eläkkeelle Suomessa. Paitsi työkyvyttömyyseläkkeelle, jos on niin sairas, ettei kykene töihin.
Onko täällä tosiaan noin pösilöitä ihmisiä linjoilla, että luulevat 52 vuotiaan ihmisen pääsevän työeläkkeelle? Hirvittää tuo tietämättömyys ja tyhmyys aivan yhteiskunnan perusasioita.
Ei osata edes hahmottaa sitä, minkä ikäinen ihminen mihinkin kykenee.
Itseäkin samanikäisenä kiinnostaisi tuo eläkkeelle jääminen. Että miten se tapahtuu? Olen jäämässä kohta työttömäksi, eikä ole kauhean ruusuiset näkymät tässä iässä, että mielellään harkitsisin tuotakin vaihtoehtoa.
Suomessa eläkeikä on noin 65-vuotta, nuorilla lähes 70, joten ihan turha kuvitella laiskana pääsevänsä eläkkeelle. Kouluttaudu vaikka lähihoitajaksi, jos et löydä nyt juuri töitä.
Mä oon 49 v ja ollut työttömänä kohta vuoden. Mua ei huolittu lähihoitajakoulutukseen iän vuoksi. :=DDDDDD
Itse olen sote-alalla asiantuntijatehtävissä ja kyllä mulle on tullut tänä syksynä parilta kilpailevalla firmalta kyselyä että kiinnostaisiko siirtyä heille. En sitten tiedä, mistä tuo kertoo.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
IT-alan "työvoimapula" ainakin tarkoittaa tasan tarkkaan sitä, että haluttaisiin seniorikoodareita juniorin palkalla. Ja harvemmin sellainen onnistuu. Junioria taas ei välttämättä kelpuuteta edes palkattomaan "harjoitteluun".
Millä tahansa alalla on ikuinen pula alan terävimmistä osaajista. Sellainen kelpaa töihin ilomielin aina, vaikka ei olisi edes varsinaista tarvetta. Tästä on IT-alan ”työvoimapulassa” kyse. Firmat eivät halua eivätkä suostu kasvattamaan niitä huippuosaajia itse, vaan kitisevät kuinka sellaisia pitäisi taikoa jostakin valmiina korkeintaan perusinsinöörin hinnalla toki.
Meillä oli useita paikkoja haussa ja hakijoita tosi vähän. IT- ala. Lopputuloksena ei edes tarpeeksi pätevää löytynyt. Eikä vaatimukset mitään ihmeellisiä, kokemusta tietystä järjestelemästä, mikä ei mitenkään harvinainen (ja mainittiin haussa).
Vierailija kirjoitti:
Somessa kerran eräs ravintola-alan yrittäjä valitti että ei työt kelpaa kun työttömillä liian hyvät tuet. Otin sitten selvää näistä töistä jota hän tarjosi. Reilun 60kilometrin päässä isommasta kaupungista, töitä n.2-4 päivää viikossa, ei osannut sanoa tarkkaan tunteja. Piti olla valmis työskentelemään ma-su 6-24 välillä. Palkka oli nipin napin 10e. Asuntomahdollisuutta tarjotteli ja se olisi ollut joku kesämökki jossa ei vessaa eikä juoksevaa vettä. Sanoi että talvella voisi saada huoneen hänen sukulaisen omakotitalosta. Ja asunto olisi maksanut useamman satasen kuussa.
Kuka tuollaisen paikan ottaa. Kuljet jonnekin korpeen muutaman tunnin takia tai jos asut siellä niin lisätyötä ei ole pikku pitäjällä tarjolla.
Joskus yrittäjät voisivat myös miettiä yrityksiä perustettaessa että houkuttaako tuollainen perähikiän alipalkattu koiranvirka ketään. Turha se on sitten jälkikäteen itkeä.
Tämä kommentti vahvistaa käsitystä, että Suomessa työmarkkinatuki on liian suurta
Vierailija kirjoitti:
Olen sossu, meillä on ollut jo vuosia valtava työvoimapula. Avoimiin virkoihin ei välttämättä ole ainuttakaan hakijaa ja jatkuvasti mennään liian pienellä työntekijämäärällä. Kyse on kuitenkin kunnan viroista, joissa palkkataso on 3500 - 4000.
no eipä voi hakea kun niin tiukat vaatimukset. Alan tutkinto tai opintoja. Mulla ois opintoja läheltä liippaavasta alasta, mut en kelpaa. Siitä sitten saatte. Tekemällä tehty ongelma
Pula on. Meille haetaan kirjanpitäjää, entisellä olisi mahdollisuus jäädä eläkkeelle nyt tai jopa eilen - niin ja lomat pitäisi pitää sitä ennen.
Hakua on jatkettu jo pariin otteeseen. Hakijoita on, mutta ei vaan kaikki osu kohdilleen.
siinä on vaatimuksena siis maksimissaan 30 vuoden ikä, joku satunnainen litania js-kirjastoja jotka pitäisi "osata" ja vähintään yhteensä 10 vuotta kokemusta ohjelmistonkehitysprojekteista jollain "akile" metodilla kun heillä ei ruveta aloittelijoita kouluttamaan. Lisäksi heidän "akilensa" runtataan läpi minimaalisella johdolla eli osallistujien on syytä hallita mm. softan arkkitehtuurin luonti lennossa koska ei sitä kukaan muukaan luo eikä siihen ole varattu aikaa.
Firmaa johtaa joku joka teki opiskeluaikanaan muutaman tonnin tulot pieruääniapilla ja nyt siis on ohjelmistoalan veteraani oman määritelmänsä mukaan.