Oudoimmat syyt, joiden vuoksi ihmiset varaavat ajan lääkärille
Eräs ystäväni ystävä varasi lääkäriajan, koska oli ostanut vääränvärisen auton ja sen vuoksi paha mieli!
Kommentit (119)
Ei sinne lääkäriin niin vaan aikaa varata. Ainakaan Hämeessä. Saa tauti olla vaikka kuolemaksi, mutta lääkäriin et pääse!
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 20:40"]
Olen lääkäri ja mulle sopii hyvin, että kaikenlaisten (ja joskus hölmönkin tuntuisten) huolien vuoksi tullaan vastaanotolle. Mun työni on selvittää, onko lääketieteellistä huolenaihetta ja jos ei, rauhoitella potilasta. Ei ole minun oikeuteni/asiani kritisoida ihmisiä siitä, että he hakeutuvat lääkäriin. Ammattietiikka vaatii hoitamaan jokaista yhtä hyvin. Toinen kysymys on, miksi läheisverkostot ovat monella niin heikot, että niistä ei voida hakea turvallisuudentunnetta eri tilanteissa...
[/quote]
Olet ihana! Toivottavasti oma lääkärini ajattelee samoin.
[/quote]
Se ongelmahan muodostuu siitä, että kun ensin ajat täyttyy näillä näpynnäyttäjillä ja flunssapotilailla, niin sitten nne oikeasti sairaat tulee ylimääräisiksi, eikä heille ole tilanteen vaativaa aikaa. :( Mutta tuskin koskaan tullaan siiihen tilanteeseen, että ajat riittäis kaikille halukkaille.
Kyllä mä yleensä myös vähän valistan näissä tilanteissa, siis selitän esimerkiksi että "tällaisilla oireilla voi hyvin seurailla kotona muutaman päivän" tai mitä milloinkin, mutta en koskaan mitätöi vastaanotolle tullutta potilasta.
t. terveyskeskuslääkäri
PS. OIkeasti ne kaikkein turhimmat lääkärinajan käyttäjät on mun kokemuksella yksityisellä, työterveyden sirasvaastaanotolla. Siinä ei ole mitään seulaa, tk:ssa sentään puhelimeen vastaa hoitoalan koulutuksen saanut henkilö joka osaa vähän miettiä kiireellisyyttä ja sopivaa hoitopaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 06:52"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 20:40"]
Olen lääkäri ja mulle sopii hyvin, että kaikenlaisten (ja joskus hölmönkin tuntuisten) huolien vuoksi tullaan vastaanotolle. Mun työni on selvittää, onko lääketieteellistä huolenaihetta ja jos ei, rauhoitella potilasta. Ei ole minun oikeuteni/asiani kritisoida ihmisiä siitä, että he hakeutuvat lääkäriin. Ammattietiikka vaatii hoitamaan jokaista yhtä hyvin. Toinen kysymys on, miksi läheisverkostot ovat monella niin heikot, että niistä ei voida hakea turvallisuudentunnetta eri tilanteissa...
[/quote]
Olet ihana! Toivottavasti oma lääkärini ajattelee samoin.
[/quote]
Se ongelmahan muodostuu siitä, että kun ensin ajat täyttyy näillä näpynnäyttäjillä ja flunssapotilailla, niin sitten nne oikeasti sairaat tulee ylimääräisiksi, eikä heille ole tilanteen vaativaa aikaa. :( Mutta tuskin koskaan tullaan siiihen tilanteeseen, että ajat riittäis kaikille halukkaille.
Kyllä mä yleensä myös vähän valistan näissä tilanteissa, siis selitän esimerkiksi että "tällaisilla oireilla voi hyvin seurailla kotona muutaman päivän" tai mitä milloinkin, mutta en koskaan mitätöi vastaanotolle tullutta potilasta.
t. terveyskeskuslääkäri
PS. OIkeasti ne kaikkein turhimmat lääkärinajan käyttäjät on mun kokemuksella yksityisellä, työterveyden sirasvaastaanotolla. Siinä ei ole mitään seulaa, tk:ssa sentään puhelimeen vastaa hoitoalan koulutuksen saanut henkilö joka osaa vähän miettiä kiireellisyyttä ja sopivaa hoitopaikkaa.
[/quote] no ilmankos tuli eilen lämmintä kättä tt lääkärillä jos se olinkin leimattu turhaksi vaivaksi. Jalassa rasitusvamma, viikon olen nilkuttanut. Minulla on seisomatyö, jossa joutuu ravaamaan edestakaisin koko päivän. Iltapäivästä sattuu niin saakelisti ettei itku ole kaukana. Kuvsttiin, ei ol murtunut, terveesti turvoksissa. Käskettiin pitää parempia kenkiä kunnes paranee? Voi kun meillä saa olla vaan ne turvallisuuspäälikön määräämät paskakengät...kysyin rouvalta kauanko paraneminen mahtaa viedä jos lepo on 16-06.00 .....hää vaan hymyili sievästi ja kätteli.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 21:05"]
Ei kai nyt kukaan ole flunssan vuoksi poissa töistä, ellei sitten ole töissä jossain syöpäosastolla?
[/quote]
Minä olen vaikka en ole kuin ravintolassa kokkina. Viimeksi kun menin flunsassa töihin,meinasin saada koko ravintolan tuleen.Opinpa että enää en mene flunsassa töihin,pää ei toimi samalla lailla kuin terveenä.
Niin ja tuskin sinä haluat syödä ruokaa jonka on tehnyt sairaana oleva kokki.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 00:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 20:55"]
Olen lääkäri ja päivää aina piristää, kun joku tulee flunssan tai selkäkivun vuoksi. Voi sanoa, että niistä tai hae Buranaa apteekista. Vaikeampia ovat asiakkaat, joiden vaivoille pitäisi oikeasti osata tehdäkin jotain. Ja niitä riittää.
[/quote]
Onhan se kiva, että töissä on välillä lystiäkin. Itsekin olen hauskuuttanut terveyskeskuslääkäreitä selkäkivuillani. Erään mielestä, kun osoitin kysyvän katseeni naureskelua kohti "tää on vaan niin hilpeetä, kun ei yhtään ota vastaan" (nosti suoraa jalkaani ylös makuulta).
Voisiko ajatella, että potilasta informoisi ihan asiallisesti esimerkiksi siitä, että röntgenkuvassa ei välttämättä mahdolliset ongelmat käy ilmi? Neuvoisi, että halutessaan potilas voi hakeutua esim. ortopedin yksityisvastaanotolle ja hänen lähetteestään mahdollisesti magneettikuvaukseen? Tavallinen tallaaja kun voi olla ihan ulalla miten ongelmaansa lähtisi hoitamaan. Onko ihan mahdotonta sanoa rehellisesti, että täysin varmaa diagnoosia ei monissa tapauksissa (jos ollenkaan) voi tehdä ilman magneettikuvausta ja että itse ei voi määrärahojen puutteen vuoksi lähetettä kirjoittaa?
Pistää kyllä miettimään, missä määrin määrärahojen puute julkisella puolella vaikuttaa diagnoosiin. Avoimella keskustelulla menetettyä luottamusta voisi kenties hivenen kohentaa ja helpottaa paitsi potilaan, myös lääkärin asemaa vallalla olevassa tilanteessa.
PS. Ortopedin työpäivää eivät selkävaivani huvittaneet ensinkään, ei liioin terveyskeskuslääkäreiden tekemät diagnoosit. Ja kyllä, magneettikuvaus paljasti, että selässä oli ihan oikeasti vikaa, joka ei jumpalla/buranalla parane.
[/quote]
Magneettikuvauskaan ei selkää paranna vaan ensin pitää epäillä sellaista sairautta, joka voitaisiin hoitaa leikkaamalla ja jonka hoidon suunnittelua varten kuvaus on välttämätön. Suurin osa selkäkivuistahan on niitä hyvänlaatuisia ja epämääräisiä tapauksia, jotka ovat oman aikansa, menevät ohi, todennäköisesti joskus palaavat jne.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 07:38"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 00:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 20:55"]
Olen lääkäri ja päivää aina piristää, kun joku tulee flunssan tai selkäkivun vuoksi. Voi sanoa, että niistä tai hae Buranaa apteekista. Vaikeampia ovat asiakkaat, joiden vaivoille pitäisi oikeasti osata tehdäkin jotain. Ja niitä riittää.
[/quote]
Onhan se kiva, että töissä on välillä lystiäkin. Itsekin olen hauskuuttanut terveyskeskuslääkäreitä selkäkivuillani. Erään mielestä, kun osoitin kysyvän katseeni naureskelua kohti "tää on vaan niin hilpeetä, kun ei yhtään ota vastaan" (nosti suoraa jalkaani ylös makuulta).
Voisiko ajatella, että potilasta informoisi ihan asiallisesti esimerkiksi siitä, että röntgenkuvassa ei välttämättä mahdolliset ongelmat käy ilmi? Neuvoisi, että halutessaan potilas voi hakeutua esim. ortopedin yksityisvastaanotolle ja hänen lähetteestään mahdollisesti magneettikuvaukseen? Tavallinen tallaaja kun voi olla ihan ulalla miten ongelmaansa lähtisi hoitamaan. Onko ihan mahdotonta sanoa rehellisesti, että täysin varmaa diagnoosia ei monissa tapauksissa (jos ollenkaan) voi tehdä ilman magneettikuvausta ja että itse ei voi määrärahojen puutteen vuoksi lähetettä kirjoittaa?
Pistää kyllä miettimään, missä määrin määrärahojen puute julkisella puolella vaikuttaa diagnoosiin. Avoimella keskustelulla menetettyä luottamusta voisi kenties hivenen kohentaa ja helpottaa paitsi potilaan, myös lääkärin asemaa vallalla olevassa tilanteessa.
PS. Ortopedin työpäivää eivät selkävaivani huvittaneet ensinkään, ei liioin terveyskeskuslääkäreiden tekemät diagnoosit. Ja kyllä, magneettikuvaus paljasti, että selässä oli ihan oikeasti vikaa, joka ei jumpalla/buranalla parane.
[/quote]
Magneettikuvauskaan ei selkää paranna vaan ensin pitää epäillä sellaista sairautta, joka voitaisiin hoitaa leikkaamalla ja jonka hoidon suunnittelua varten kuvaus on välttämätön. Suurin osa selkäkivuistahan on niitä hyvänlaatuisia ja epämääräisiä tapauksia, jotka ovat oman aikansa, menevät ohi, todennäköisesti joskus palaavat jne.
[/quote]
Kaikkia kipeitä selkiä ei kannata kuva magneetilla saati röntgenillä, koska ne eivät paljasta syytä kivulle. Yksityispuolella magneetin saa käytännössä vaikka noidannuolen vuoksi, koska siellä asiakas maksaa. Julkisella puolella lääkäreiden täytyy tosiaan pohtia kustannuksia tarkasti. Jos päivässä käy 5 selkäkipuista vaatimassa kuvausta, niin sieltä pitäisi osata poimia ne tapaukset, joilla on vakava sairaus selkäkipujen taustalla. Tähän päästään tutkimuksen avulla. Magneettikuvauksissa voi usein löytyä myös täysin merkityksettömiä välilevynpullistumia. Sellaisia, jotka eivät käy välttämättä edes yhteen oireiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:03"]Olen kanssa kuullut aikamoisia juttuja. Eniten siinä harmittaa, että nämä ammattivalittajat tukkivat terveydenhuoltoa turhaan. Miksi lapsi pitää viedä joka nuhatipasta lääkäriin? Miksi sormessa oleva tikku pitää lääkärin poistaa, kun sen saa itsekin pois? Sitten oma lukunsa on nämä vanhukset, jotka ovat käyneet jo omavastuukerrat, joten viihdyttävät itseään käymällä lääkärin kanssa juttelemassa. Tullaan lääkäriin ja kerrotaan, että on ollut flunssaa... So? Lepäämällä se lähtee. Ja kun oikeasti noita mummeleita/paapperoita on, jotka käy joka viikko parikin kertaa juttelemassa lääkärille tylsistymistään.
[/quote]
Ne vanhukset ovat vain yksinäisiä, ehkä sun kannattaisi vierailla useammin mummin ja vaarin luona niin niiden ei tarvitsisi lääkäreiden kanssa käydä juttelemassa. Vanhuksetkin tarvitsevat sosiaalista elämää.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 06:15"]Kakan katkeamisjutussa potilas oli terve noin 20-vuotias nuori nainen - ehkä kohdunlaskeuma ei ole kovin todennäköinen diagnoosi hänelle. Lääkärille hän ei päässyt vaan sairaanhoitaja / lähihoitaja laittoi peräruiskeen ja sillä selvä. Kyseinen ihminen ihmetteli itsekin jälkikäteen, miksi ei mennyt itse apteekkiin ja hakenut Microlax-peräruisketta vaan varasi lääkäriajan.
Kakkajutun kertoja
[/quote]
Täällä perusterve 18-vuotias kohdunlaskeumasta kärsivä, tosin olen synnyttänyt ja imukuppisynnytys tämän sai aikaan.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 20:02"]
Vaadittiin ambulanssia paikalle kun teinipoika tuli ekaa kertaa kännissä kotiin ja sammui lattialle.
[/quote]
Mitä siinä sitten kuuluu tehdä? "Tajuttomuus, ”sammuminen”, on aina vaarallinen tila ja edellyttää samoin valvontaa." http://www.paihdelinkki.fi/pikatieto/?c=Alkoholi
[/quote]
No ei kait sitä nukahtanutta poikaa tarvii viedä pillit päällä sairaalaan? Kylkiasentoon nukkumaan ja välillä kattoo ettei ole oksentanut. Mutta kun vanhemmat vaati ambulanssia (mieluiten vielä lääkärikopteri) paikalle ja heti.
Tavallisen flunssan takia, pitäisi saada antibioottikuuri! Yhyy!
Eräs nainen tämän kesän huippuhelteillä varasi ajan lääkärille, koska hänellä oli hiki.
Vanhemmat toivat lapsen lääkäriin, kun tämä oli kaatunut ja polvessa oli naarmu. Lääkäri laittoi siihen laastarin.
Yksi varasi ajan iltapäivystykseen, "kun pitäisi saada eläkepaperit".
Tervettä, oireetonta lasta tuodaan ennen matkalle lähtöä päivystykseen, kun pitää tarkistaa ettei sillä ole korvatulehdusta.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 15:54"]
Eräs nainen tämän kesän huippuhelteillä varasi ajan lääkärille, koska hänellä oli hiki.
Vanhemmat toivat lapsen lääkäriin, kun tämä oli kaatunut ja polvessa oli naarmu. Lääkäri laittoi siihen laastarin.
Yksi varasi ajan iltapäivystykseen, "kun pitäisi saada eläkepaperit".
Tervettä, oireetonta lasta tuodaan ennen matkalle lähtöä päivystykseen, kun pitää tarkistaa ettei sillä ole korvatulehdusta.
[/quote]Eikös nämä ole kopioitu jostain? Tuon laastarijutun olen kuullut ennenkin.
Ei ole kopioitu, ihan omaa kokemusta.
Aika paljon ihmiset varaa lääkäriä perusflunssan vuoksi. Ei oo edes sitä lainmukaista kolmea päivää edes sairastaneet ja heti pitäisi saada joku saikkulappu käteen ja reseptiä antibioottiin, joka ei edes viruksiin auta.
Samoin lasta roudataan lääkärille heti kun kuume vähän nousee. Ihan ylireagointia, jos on perusterve lapsi eikä mikään sylivauva enää.
Olen kanssa kuullut aikamoisia juttuja. Eniten siinä harmittaa, että nämä ammattivalittajat tukkivat terveydenhuoltoa turhaan. Miksi lapsi pitää viedä joka nuhatipasta lääkäriin? Miksi sormessa oleva tikku pitää lääkärin poistaa, kun sen saa itsekin pois? Sitten oma lukunsa on nämä vanhukset, jotka ovat käyneet jo omavastuukerrat, joten viihdyttävät itseään käymällä lääkärin kanssa juttelemassa. Tullaan lääkäriin ja kerrotaan, että on ollut flunssaa... So? Lepäämällä se lähtee. Ja kun oikeasti noita mummeleita/paapperoita on, jotka käy joka viikko parikin kertaa juttelemassa lääkärille tylsistymistään.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:01"]
Aika paljon ihmiset varaa lääkäriä perusflunssan vuoksi. Ei oo edes sitä lainmukaista kolmea päivää edes sairastaneet ja heti pitäisi saada joku saikkulappu käteen ja reseptiä antibioottiin, joka ei edes viruksiin auta.
[/quote]
Meillä vaaditaan saikkutodistus heti ekalle sairastamispäivälle, se on sitten mentävä hakemaan saikkua perusflunssankin takia jos tahtoo palkkaa...
Tiedän erään ihmisen, joka varasi ajan lääkärille, koska hänellä ei ollut varaa kenkiin.
masennus, migreeni, työuupumus ym. höpöhöpö
Työkaveri varasi flunssan takia ajan lääkärille. Oli käynyt pari vuotta sitten Afrikassa ja oli huolestunut, ettei vaan olis Ebola. Ihan vakavissaan oli.
Kakan katkeamisjutussa potilas oli terve noin 20-vuotias nuori nainen - ehkä kohdunlaskeuma ei ole kovin todennäköinen diagnoosi hänelle. Lääkärille hän ei päässyt vaan sairaanhoitaja / lähihoitaja laittoi peräruiskeen ja sillä selvä. Kyseinen ihminen ihmetteli itsekin jälkikäteen, miksi ei mennyt itse apteekkiin ja hakenut Microlax-peräruisketta vaan varasi lääkäriajan.
Kakkajutun kertoja