Saatan sohaista muurahaispesään mutta
mä en oikeasti ymmärrä miten joku pitää lähihoitajan opintoja haastavina. Siis ihan aikuisten oikeasti, en ymmärrä millä tavalla ovat haastavia, älyllistä haastetta niistä ei ainakaan saa. En sano tätä pahalla, arvostan lähihoitajan koulutusta ja työtä, mutta haasteellisena en sitä näe.
Kommentit (65)
No kyllä pahojen haavojen hoito esim. on mielestäni aika haasteellista ja koko ajan sitä oppii uutta. Sosiaalisesti haasteellista työtä ja arvostan jokaista hyvää lähihoitajaa, arvokasta työtä.
Mun käsittääkseni se haasteellisuus tulee siitä fyysisestä ja psyykkisestä puolesta, ei ehkä niinkään ns. älyllisestä. Esim. vanhusten hoito voi olla fyysisesti hyvin haasteellista, kun pitää nostella ja pestä. Psyykkisesti rankkaa on esim. nähdä se todellisuus, mitä vanhainkodissa on. Oma lukunsa on sitten mielenterveyspotilaat ja päihteiden käyttäjät, jotka saattavat olla arvaamattomia ja vaarallisia.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:32"]
mä en oikeasti ymmärrä miten joku pitää lähihoitajan opintoja haastavina. Siis ihan aikuisten oikeasti, en ymmärrä millä tavalla ovat haastavia, älyllistä haastetta niistä ei ainakaan saa. En sano tätä pahalla, arvostan lähihoitajan koulutusta ja työtä, mutta haasteellisena en sitä näe.
[/quote] Jos älykkyysosamäärä on matalampi niin saattaa pitää.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:50"]
Lähihoitajan työn haasteet eivät ole luonteeltaan älyllisiä vaan sosiaalisia ja psyykkisiä. Minä en pystyisi siihen, en edes opiskeluihin, vaikka olen suorittanut tohtorintutkinnon "kovaa älyä" vaativalla alalla. Tulisin hulluksi, jos minulta vaadittaisiin sitä mitä lähihoitajilta.
[/quote]
Näin. Tohtori puhuu asiaa. Mikä on vaativaa kellekin, se vaihtelee. Itsekään en älykkäänä ja korkeakoulutettuna pystyisi siihen, mihin lähihoitaja pystyy. Arvostan niitä jotka siinä ammatissa ovat hyviä.
Mulle ainakin ulkio oli lastenleikkiä verrattuna omaan lähärikoulutukseeni. Kyllä siinä vaan haastetta tuli koko ajan ainakin hermoille, jos ei muuta. Loppujen lopuksi huomasin, että tää on mun juttuni ja pinna kasvoi kyllä muussakin elämässä. Hyvä elämänkoulu sekä koulutus, että työkin:)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:37"]Tänne palstalle ilmestyy vähän väliä ketjuja, joissa joku pyytää apua lähihoitajatutkintonsa lopputyöhön koska ei ymmärrä sen ohjeita. Silloin mulle tulee kyllä tunne että mitä ne ylipäätänsä siellä opiskelee tai millaista porukkaa on oppilaina ...
[/quote]
No lopputyö on loppujen lopuksi todella akateeminen ja tieteellinen taidonnäyte, jollaista ei olla välttämättä harjoiteltu opintojen aikana yhtään. Ja miksi olis, koska itse työkään ei ole mitään paperinpyöritelyä ja raporttien väsäämistä vaan erittäin käytännönläheistä hoitotyötä. Enemmän mua naurattaa ne yliopistossa opiskelleet ihmiset jotka itkee gradun vaikeutta eivätkä meinaa saada sitä millään kasaan. Siis koko yliopisto-opiskelu on kuitenkin ollut enemmän ja vähemmän "minigradujen" eli esseidwn ja tutkielmien tekoa, joten miten monen vuodenkaan jälkeen ei yhtä tieteellistä tuotosta saa aikaiseksi?
Mä olen useamman kaverin lopputyön lukenut ja miettinyt, miten hemmetissä ne ovat hyväksytyksi mennä läpi. Ihan ekaksi tuli mieleen ne lukemattomat kirjoitusvirheet, huh! Sitten maalikon silmään pistävät asiavirheet jne.
Perusjuttuja ei edes vaadita.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:37"]Tänne palstalle ilmestyy vähän väliä ketjuja, joissa joku pyytää apua lähihoitajatutkintonsa lopputyöhön koska ei ymmärrä sen ohjeita. Silloin mulle tulee kyllä tunne että mitä ne ylipäätänsä siellä opiskelee tai millaista porukkaa on oppilaina ... [/quote] No lopputyö on loppujen lopuksi todella akateeminen ja tieteellinen taidonnäyte
[/quote]
reps* taidetaan vielä väitöskirjavaiheessakin harjoitella tieteentekoa, että miten sitä nyt siellä?!?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:37"]Tänne palstalle ilmestyy vähän väliä ketjuja, joissa joku pyytää apua lähihoitajatutkintonsa lopputyöhön koska ei ymmärrä sen ohjeita. Silloin mulle tulee kyllä tunne että mitä ne ylipäätänsä siellä opiskelee tai millaista porukkaa on oppilaina ... [/quote] No lopputyö on loppujen lopuksi todella akateeminen ja tieteellinen taidonnäyte
[/quote]
reps* taidetaan vielä väitöskirjavaiheessakin harjoitella tieteentekoa, että miten sitä nyt siellä?!?
[/quote]
Ööö...mitä reps? Ja tuosta lopusta en ottanut mitään selvää.
En usko että helpompaa koulutusta edes on. Työhön oppii tekemällä, koulun penkillä en oppinut yhtään uutta asiaa. Olen 20v ja valmistuin lähihoitajaksi viime keväällä. Nyt töissä päiväkodissa
Lähihoitajan lääkelaskut ovat jotain muuta kuin yliopistotason tai edes lukion pitkän matematiikan laskut. Niissä tarvitaan päättelyä ja luetun ymmärtämistä matemaattisten taitojen lisäksi. Aika monelle ne laskut tuntuvat olevan yllättävän vaikeita.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:50"]
Lähihoitajan työn haasteet eivät ole luonteeltaan älyllisiä vaan sosiaalisia ja psyykkisiä. Minä en pystyisi siihen, en edes opiskeluihin, vaikka olen suorittanut tohtorintutkinnon "kovaa älyä" vaativalla alalla. Tulisin hulluksi, jos minulta vaadittaisiin sitä mitä lähihoitajilta.
[/quote]
Näin. Tohtori puhuu asiaa. Mikä on vaativaa kellekin, se vaihtelee. Itsekään en älykkäänä ja korkeakoulutettuna pystyisi siihen, mihin lähihoitaja pystyy. Arvostan niitä jotka siinä ammatissa ovat hyviä.
[/quote]
Juuri näin! Minä arvostan suuresti lähihoitajia ja sairaanhoitajia, eikä älykkyydellä tai akateemisilla saavutuksialla ole mitään tekemistä sen kanssa. Minä itsekään en ole korkeakoulutettu, päätä olisi kyllä riittänyt mutta kiinnostusta ei, joten olen valinnut toisenlaisen polun, mutta ikinä koskaan minusta ei voisi tulla henkilöä joka hoitaa vanhoja, sairaita ja vammaisia, ei ikinä. Mulla ei olisi henkisiä rahkeita siihen, eikä fyysisiäkään nykyään.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:38"]
Lähihoitajan lääkelaskut ovat jotain muuta kuin yliopistotason tai edes lukion pitkän matematiikan laskut. Niissä tarvitaan päättelyä ja luetun ymmärtämistä matemaattisten taitojen lisäksi. Aika monelle ne laskut tuntuvat olevan yllättävän vaikeita.
[/quote] lääkelaskut eivät ole matematiikkaa, no eipä siinä mitään ei edes lukion pitkä matiikka ole sitä. Harvapa tuota tietää.
En ymmärrä miksi tälle palstalle pitää tulla arvostelemaan raskaan ruumiillisen työn tekijöiden koulutuksen akateemisuutta? Ja kuitenkin kouluihin on aika monimutkaiset pääsykokeet ja testit, ei sinnekään edes kaikki halukkaat pääse, toisaalta en tiedä onko ne kokeet ja testit päteviä valikoimaan parhaat ihmiset, koska tiedän fiksuja päteviä ihmisiä jotka eivät ole päässeet kouluun, ainakaan ensiyrittämällä.
Miksi täällä ei arvostella vaikka autonmekaanikkojen koulutuksen helppoutta? Tai vaikka hitsarien?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:29"] [quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:37"]Tänne palstalle ilmestyy vähän väliä ketjuja, joissa joku pyytää apua lähihoitajatutkintonsa lopputyöhön koska ei ymmärrä sen ohjeita. Silloin mulle tulee kyllä tunne että mitä ne ylipäätänsä siellä opiskelee tai millaista porukkaa on oppilaina ... [/quote] No lopputyö on loppujen lopuksi todella akateeminen ja tieteellinen taidonnäyte [/quote] reps* taidetaan vielä väitöskirjavaiheessakin harjoitella tieteentekoa, että miten sitä nyt siellä?!? [/quote] Ööö...mitä reps? Ja tuosta lopusta en ottanut mitään selvää.
[/quote] niin että salli mun nauraa! Ei mikään lähäri-lopputyö voi olla mikään tieteellinen taidonnäyte. Mitenkä voisi olla, kun väitöskirjan teossakin harjoitellaan tieteen tekoa (eli se mistä lopputuloksena on tieteellinen taidonnäyte)? Rautalangasta vääntäen; väitöskirjan teossa ja tieteellisissä jatko-opinnoissa varmasti liikutaan ihan eri tasolla kuin lähäri opinnoissa ja jos kerta siinäkään ei ole suuremmasta tieteellisestä taidonnäytteestä kyse (siis väitöskirja ei ole yhtä kuin tieteellinen taidonnäyte) niin miten lähäriopintojen lopputyössä voi olla?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:29"]No lopputyö on loppujen lopuksi todella akateeminen ja tieteellinen taidonnäyte, jollaista ei olla välttämättä harjoiteltu opintojen aikana yhtään.[/Quote]
Lopputyö on opinnäyte, eikä tieteellinen työ. Väitöskirja on ainoa opinnäyte, jonka tekijältä vaaditaan tieteellisiä ansioita. Graduissakin voi joskus olla tiedettä, mutta se ei ole välttämätöntä hyväksymisen tai edes hyvän arvosanan saamiseksi.
En tiedä hoitajiksi opiskelevien opinnäytteistä mitään, mutta luulen, että niiden tekijöiden ongelmat ovat pitkälle samat kuin gradun tekijöillä yliopistoissa. Eli kyvyttömyys jakaa isoa epämääräisesti määriteltyä tehtävää sopiviin osiin, asettaan rajoja työlle ja organisoida niiden tekeminen. Eivät ne ole isoja hommia, mutta jos tottumus ja asenne sellaisen työn tekemiseen puuttuu, ei siitä mitään tahdo tulla. Laiskojen asennevammaisten lisäksi yksi ongelmaisryhmä ovat perfektionistit, jotka eivät tajua, että ei opinnäytteen tarvitse olla täydellinen eikä asiasisällöltään valtavan suuri.
Olen itse tässä aiemmin luonnehdittu saamaton yliopisto-opiskelija, jolle kandityön tekeminen oli yhtä tuskaa. Kirjoittaminen sujuu muuten, mutta minulle kasaantui kauheat paineet "oikean tutkielman" tekemisestä, vaikka kandia sanotaan lähinnä harjoitustyöksi. Uskon siis tosi hyvin, että missä tahansa koulutuksessa voi tuntua vaikealta tehdä tutkintoon tähtäävä arvosteltava isompi työ. Jotkut ihmistyypit stressaa kauheasti eivätkä luota kykyihinsä tarpeeksi. Henkinen kynnys on korkea, vaikkei siihen olisikaan järkevää syytä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:29"] [quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:37"]Tänne palstalle ilmestyy vähän väliä ketjuja, joissa joku pyytää apua lähihoitajatutkintonsa lopputyöhön koska ei ymmärrä sen ohjeita. Silloin mulle tulee kyllä tunne että mitä ne ylipäätänsä siellä opiskelee tai millaista porukkaa on oppilaina ... [/quote] No lopputyö on loppujen lopuksi todella akateeminen ja tieteellinen taidonnäyte [/quote] reps* taidetaan vielä väitöskirjavaiheessakin harjoitella tieteentekoa, että miten sitä nyt siellä?!? [/quote] Ööö...mitä reps? Ja tuosta lopusta en ottanut mitään selvää.
[/quote] niin että salli mun nauraa! Ei mikään lähäri-lopputyö voi olla mikään tieteellinen taidonnäyte. Mitenkä voisi olla, kun väitöskirjan teossakin harjoitellaan tieteen tekoa (eli se mistä lopputuloksena on tieteellinen taidonnäyte)? Rautalangasta vääntäen; väitöskirjan teossa ja tieteellisissä jatko-opinnoissa varmasti liikutaan ihan eri tasolla kuin lähäri opinnoissa ja jos kerta siinäkään ei ole suuremmasta tieteellisestä taidonnäytteestä kyse (siis väitöskirja ei ole yhtä kuin tieteellinen taidonnäyte) niin miten lähäriopintojen lopputyössä voi olla?
[/quote]
Ohis, mutta ei tuosta sun höpinästä ota täällä mitään selvää. Väitöskirja ei ole mitään tutkimuksen harjoittelemista, vaan se on kyllä ihan oikeaa tutkimusta todellisesta aiheesta (jostain sellaisesta siis, josta tutkimusta ei ole vielä tehty). Ja tiedoksi että ennen sitä väikkäriäkin täytyy olla tehtynä erilaisia tieteellisiä tutkimuksia ja artikkeleja, jotka on pitänyt saada julkaistuksi jossain.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:32"]
[/quote] Opinnot eivät välttämättä ole kauhean haastavia, mutta lopputyön tekeminen voi olla oikeasti jollekin kaueha kynnys ja yhtä tuskaa. Kaikki eivät ole kirjoittamisessa lahjakkaita ja lähihoitajan lopputyö saattaa olla elämän ensimmäinen ja ehkä viimeinenkin lopputyö, joten ei ole tietoa eikä kokemusta siitä, miten tutkielma laaditaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö he soveltuisi alalle. Tutkielman kokoamisen taito ei korreloi sen kanssa, miten hyvä/huono voi olla hoitotyössä.
- Terveisin ihminen, joka työkseen avustaa eritasoisten tutkielmien laatijia ammattikoulusta aina yliopistotasolle -