Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saatan sohaista muurahaispesään mutta

Vierailija
09.09.2014 |

mä en oikeasti ymmärrä miten joku pitää lähihoitajan opintoja haastavina. Siis ihan aikuisten oikeasti, en ymmärrä millä tavalla ovat haastavia, älyllistä haastetta niistä ei ainakaan saa. En sano tätä pahalla, arvostan lähihoitajan koulutusta ja työtä, mutta haasteellisena en sitä näe.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:38"]

Lähihoitajan lääkelaskut ovat jotain muuta kuin yliopistotason tai edes lukion pitkän matematiikan laskut. Niissä tarvitaan päättelyä ja luetun ymmärtämistä matemaattisten taitojen lisäksi. Aika monelle ne laskut tuntuvat olevan yllättävän vaikeita.

[/quote] lääkelaskut eivät ole matematiikkaa, no eipä siinä mitään ei edes lukion pitkä matiikka ole sitä. Harvapa tuota tietää.

[/quote]

Niin, se on matematiikan opiskelijoiden sisäpiirivitsi, että kun peruskurssit on luettu ja aletaan syventämään tietoja, sanotaan, että "unohtakaa kaikki mitä teille on opetettu, nyt alkaa matematiikan opiskelu". Heille se onkin rittäin iso muutos, mutta matematiikka itsessään ei jaa itseään "alkeisiin" ja "korkeampaan oikeaan matematiikkaan".

Mutta en jaksa uskoa, että lääkelaskut ovat hoitajan työn vaikea juttu, paitsi jollekin matematiikkakammoiselle. Ihmisen kohtaaminen on asia, mitä ei voi opettaa matematiikan tunneilla tai vaatimalla asia- ja kirjoitusvirheetöntä lopputyötä. Eikö se olisi typerää raakata hoitoalalta porukkaa, joka pystyy kohtaamaan potilaat, siksi, etteivät he osaa tehdä väitöskirjatasoista lopputyötä, ja vastaavasti päästää läpi lukutoukkia, joille laskut ja kirjoittaminen sujuu, mutta paniikki iskee kun pitäisi vaihtaa vanhukselle vaipat?

Vierailija
42/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

h

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:54"]Väitöskirja ei ole mitään tutkimuksen harjoittelemista, vaan se on kyllä ihan oikeaa tutkimusta todellisesta aiheesta (jostain sellaisesta siis, josta tutkimusta ei ole vielä tehty). Ja tiedoksi että ennen sitä väikkäriäkin täytyy olla tehtynä erilaisia tieteellisiä tutkimuksia ja artikkeleja, jotka on pitänyt saada julkaistuksi jossain.[/quote]

Tohtorintutkinto on tutkijan perustutkinto, jonka tarkoitus on opettaa tieteellinen työskentelytapa ja akateemisen maailman menettelytavat - ja tapa oppia se on harjoitella tekemään tutkimusta tutkimusryhmissä. Väitöskirjaan vaaditaan tieteellistä panosta, nykyään yleensä julkaisuja kansainvälisissä vertaisarvioiduissa tieteellisissä julkaisuissa. Mutta sitä alempien tutkintojen lopputöihin ei vaadita tieteen tekemistä, vaan ne voivat olla kirjallisuuskatsauksia, jonkin alan käytännön ongelman ratkaisevia (usein yrityksessä) jne.

Vierailija
44/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:37"]

Tänne palstalle ilmestyy vähän väliä ketjuja, joissa joku pyytää apua lähihoitajatutkintonsa lopputyöhön koska ei ymmärrä sen ohjeita. Silloin mulle tulee kyllä tunne että mitä ne ylipäätänsä siellä opiskelee tai millaista porukkaa on oppilaina ...

[/quote]

Minä autoin kaveria lähäriopinnoissa. Olen itse koulutukseltani FM, hyvin arvosanoin. Muutenkin ihan fiksu tyyppi. En silti osannut tai oikeastaan tajunnut näyttösuunnitelmia, ne olivat aivan hepreaa ja yhdessä räävittiin ne säkällä kasaan. Yliopiston esseet, harjoitteluraportit, pienoistutkielmat jne. olivat helppoja niihin nähden. Itse kurssit eivät olleet kovin pahoja, mutta varmasti hankalia esim. aikuisopiskelijoille, joilla edellisistä opinnoista jo aikaa.

Vierailija
45/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:36"] [quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:29"] [quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:37"]Tänne palstalle ilmestyy vähän väliä ketjuja, joissa joku pyytää apua lähihoitajatutkintonsa lopputyöhön koska ei ymmärrä sen ohjeita. Silloin mulle tulee kyllä tunne että mitä ne ylipäätänsä siellä opiskelee tai millaista porukkaa on oppilaina ... [/quote] No lopputyö on loppujen lopuksi todella akateeminen ja tieteellinen taidonnäyte [/quote]   reps* taidetaan vielä väitöskirjavaiheessakin harjoitella tieteentekoa, että miten sitä nyt siellä?!? [/quote] Ööö...mitä reps? Ja tuosta lopusta en ottanut mitään selvää. [/quote] niin että salli mun nauraa! Ei mikään lähäri-lopputyö voi olla mikään tieteellinen taidonnäyte. Mitenkä voisi olla, kun väitöskirjan teossakin harjoitellaan tieteen tekoa (eli se mistä lopputuloksena on tieteellinen taidonnäyte)? Rautalangasta vääntäen; väitöskirjan teossa ja tieteellisissä jatko-opinnoissa varmasti liikutaan ihan eri tasolla kuin lähäri opinnoissa ja jos kerta siinäkään ei ole suuremmasta tieteellisestä taidonnäytteestä kyse (siis väitöskirja ei ole yhtä kuin tieteellinen taidonnäyte) niin miten lähäriopintojen lopputyössä voi olla?     [/quote] Ohis, mutta ei tuosta sun höpinästä ota täällä mitään selvää. Väitöskirja ei ole mitään tutkimuksen harjoittelemista, vaan se on kyllä ihan oikeaa tutkimusta todellisesta aiheesta (jostain sellaisesta siis, josta tutkimusta ei ole vielä tehty). Ja tiedoksi että ennen sitä väikkäriäkin täytyy olla tehtynä erilaisia tieteellisiä tutkimuksia ja artikkeleja, jotka on pitänyt saada julkaistuksi jossain.

[/quote]

Joo, enköhän tiedä kun itse olen tekemässä. Mutta tässä siis jos et usko: "Silti on tärkeä muistaa, että myös väitöskirja on opinnäyte. Väitöskirjan tekeminen on harjoittelua, tieteen tekemisen opettelemista. Myös väitöskirjaa tehdään yhteistyössä ohjaajan kanssa. Väitöskirjan tekijän tuottaman tekstin ei oleteta olevan lähtökohtaisesti valmista tiedettä, mutta prosessin myötä siitä pitäisi tulla sellaista."

Suora lainaus täältä: http://www.gradutakuu.fi/2009/09/28/gradun-ja-vaitoskirjan-erot/

Ja alun perin kyse oli tästä lauseesta joka aiheutti puistatuksia " todella akateeminen ja tieteellinen taidonnäyte". Ei kyllä tasan ole!

Vierailija
46/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:50"]

Lähihoitajan työn haasteet eivät ole luonteeltaan älyllisiä vaan sosiaalisia ja psyykkisiä. Minä en pystyisi siihen, en edes opiskeluihin, vaikka olen suorittanut tohtorintutkinnon "kovaa älyä" vaativalla alalla. Tulisin hulluksi, jos minulta vaadittaisiin sitä mitä lähihoitajilta.

[/quote]

Siis vaaditaanko niitä sosiaalisia ja psyykkisiä taitoja jo opiskelussa? Duunina varmasti juuri tuollaista, mutta harvoin koulussa vielä oikeasti tuollaisten asioiden kanssa painitaan.

Vierailija
47/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:37"]

Tänne palstalle ilmestyy vähän väliä ketjuja, joissa joku pyytää apua lähihoitajatutkintonsa lopputyöhön koska ei ymmärrä sen ohjeita. Silloin mulle tulee kyllä tunne että mitä ne ylipäätänsä siellä opiskelee tai millaista porukkaa on oppilaina ...

[/quote]

Minä autoin kaveria lähäriopinnoissa. Olen itse koulutukseltani FM, hyvin arvosanoin. Muutenkin ihan fiksu tyyppi. En silti osannut tai oikeastaan tajunnut näyttösuunnitelmia, ne olivat aivan hepreaa ja yhdessä räävittiin ne säkällä kasaan. Yliopiston esseet, harjoitteluraportit, pienoistutkielmat jne. olivat helppoja niihin nähden. Itse kurssit eivät olleet kovin pahoja, mutta varmasti hankalia esim. aikuisopiskelijoille, joilla edellisistä opinnoista jo aikaa.

[/quote]

Joo onneksi sentäs joku ymmärtää ja ennen kaikkea tietää.

t. Minä joka hyökkäsin akateemisen ja tieteellisen taidonnäytteen kimppuun.

Vierailija
48/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:54"]Väitöskirja ei ole mitään tutkimuksen harjoittelemista, vaan se on kyllä ihan oikeaa tutkimusta todellisesta aiheesta (jostain sellaisesta siis, josta tutkimusta ei ole vielä tehty). Ja tiedoksi että ennen sitä väikkäriäkin täytyy olla tehtynä erilaisia tieteellisiä tutkimuksia ja artikkeleja, jotka on pitänyt saada julkaistuksi jossain.[/quote]

Tohtorintutkinto on tutkijan perustutkinto, jonka tarkoitus on opettaa tieteellinen työskentelytapa ja akateemisen maailman menettelytavat - ja tapa oppia se on harjoitella tekemään tutkimusta tutkimusryhmissä. Väitöskirjaan vaaditaan tieteellistä panosta, nykyään yleensä julkaisuja kansainvälisissä vertaisarvioiduissa tieteellisissä julkaisuissa. Mutta sitä alempien tutkintojen lopputöihin ei vaadita tieteen tekemistä, vaan ne voivat olla kirjallisuuskatsauksia, jonkin alan käytännön ongelman ratkaisevia (usein yrityksessä) jne.

[/quote]

(tähän piti siis kirjoittaa)

P.s En ole akateemikko, sillä vaan ettei heidän maine mene.

Vierailija
49/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan lähihoitajien työtä enkä koskaan pystyisi siihen itse. Mutta ne opinnot on kyllä melkoista huttua muuten. Kaveri opiskeli lähihoitajaksi ja siinä oli kyllä kummit ja mummit työllistettyinä kun opinnot oli niin rankkoja että lapsia ei pystynyt hoitamaan. Fb-juttujen perusteella koko luokalla oli yhtä rankkaa.

Vierailija
50/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtini oli nimenomaan koulutuksen haasteissa, ei työn.

ap

Vierailija
51/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
52/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen aikuispuolella lähihoitajaksi. Aiemmin olen suorittanut lukion ja AMK tutkinnon. Itselleni kurssit ovat olleet melko helppoja, toki osa vaatinut paljon pänttäämistäkin esim. anatomia ja lääkeoppi. Näyttötutkintosuunnitelman teko oli kuitenkin kaikkea muuta kuin helppoa. Jos suorittaa tutkinnon nuorisopuolella pääsee varmasti paljon helpommalla. Ja kuuluuhan tutkintoon paljon harjoitteluitakin, jotka pitää läpäistä eli pääsee sen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen puolenkin kokemaan jo opiskellessa.

Vierailija
53/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 14:02"]

[/quote]

Sorry mutta tohtorintutkinto on jatkotutkinto :D Perustutkintoja ovat maisterin ja vaikka diplomi-insinöörin tutkinto. 

Vierailija
54/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 15:24"]

(tähän piti siis kirjoittaa)

P.s En ole akateemikko, sillä vaan ettei heidän maine mene.

[/quote]

Et sitten kuitenkaan tiedä, että akateeminen ja akateemikko ovat eri asioita?

Vierailija
55/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:49"]Sorry mutta tohtorintutkinto on jatkotutkinto :D Perustutkintoja ovat maisterin ja vaikka diplomi-insinöörin tutkinto. [/quote]

Byrokraattinen jaottelu on kuten sanoit, mutta käytännössä jos et ole tohtori, niin akateeminen ura on melko lailla mahdoton. Eli se on käytännössä perusvaatimus tutkijan uralle.

Vierailija
56/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:49"]Sorry mutta tohtorintutkinto on jatkotutkinto :D Perustutkintoja ovat maisterin ja vaikka diplomi-insinöörin tutkinto. [/quote]

Byrokraattinen jaottelu on kuten sanoit, mutta käytännössä jos et ole tohtori, niin akateeminen ura on melko lailla mahdoton. Eli se on käytännössä perusvaatimus tutkijan uralle.

[/quote]

Missä vaiheessä täällä on jostain akateemisesta urasta tai akateemikoista puhuttu? 

Vierailija
57/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:03"]

[/quote]

Höpöhöpö! Katso ihan minkä tahansa yliopiston laitoksen henkilönkuntaa, tohtorit on siellä ihan ylivoimaisessa vähemmistössä, heidän lisäkseen on sitten esim. niitä ikuisia tohtoriopiskelijoita tai ihan vain perustutkinnon suorittaineita tutkijoita. Esim. research fellow on ihan yleinen nimike kaikissa maailman yliopistoissa, eikä kyseessä todellakaan ole mikään tohtorinarvo. 

Vierailija
58/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta toteanpahan vain, että ei maisterinkaan tutkinto niin kamalasti älyllisesti haasta. Jos siis sattuu olemaan sellaisella alalla, jolle oma pää luontuu hyvin. Enemmänkin vaaditaan lähinnä perslihaksia. Tosin, jos minun olisi pitänyt opiskella vaikkapa kemiaa tai matikkaa, olisi maisterintutkinto jäänyt haaveeksi, mutta kielistä tein sen älyn suhteen melko leikiten. Töitä oli paljon, koska teimme useamman ison tutkielman ja kaikki tentit siihen päälle, mutta en minä mitään asiaa nyt niin mahdottoman vaikeana nähnyt.

Vierailija
59/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei olisi hoitamaan esim. vanhuksia. Kauhistaa pellkkä ajatuskin.  Ja kauhistaisi ajatus joutua johonkin hoitolaitokseen.

Vierailija
60/65 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kai sen haasteellisempaa kun monet muutkaan alat jos kykenee itsenäiseen opiskeluun. Kiitettäviä sai suhteellisen helposti koulusta. Valmistuin 2010. Työssä lähinnä haasteena monisairaat ihmiset ja näiden oireiden oikeaoppinen tulkitseminen sekä työn vaativat hyvät sosialiset taidot sekä psykologia. Hyviä hermojakin välillä vaatii kun pitää asiallisesti kohdata vaikka minkälaisia raivoavia omaisia ja sekavia potilaita muun kiireen lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi