Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat "auttavat" vanhempiaan ja lapsiaan...

Vierailija
06.09.2014 |

Taas kerran yritys pestä suuria ikäluokkia puhtaaksi synneistään. HS kirjoittaa isolla, että tohtorikoulutettavan tutkimuksen mukaan suuret ikäluokat auttavat vanhempiaan ja lapsiaan paljon. Ja mitkä ne lukemat olivatkaan? Oman ilmoituksensa mukaan 66% on auttanut käytännön asioissa vanhempiaan ja 62% lapsiaan viimeisen vuoden aikana. Sitä, miten usein he auttavat, ei tietenkään kysytty. 

Eli kääntäen: suurista ikäluokista kolmasosa ei - oman ilmoituksensa mukaan! - auta vanhenmpiaan koskaan ja 40% ei auta lapsiaan ikinä. Sitä  Silti tätä tulosta kehutaan ikään kuin olisi isokin saavutus.

Normaalit ihmiset tapaavat auttaa läheisiään säännöllisesti mitä moninaisimmissa asioissa, suurten ikäluokkien toimintatapaan tämä ei näytä kuuluvan.

Kommentit (177)

Vierailija
41/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:11"]

Mistäs lähteestä kumpuaa tämä käsitys, että suuret ikäluokat ovat käyneet kiertokoulua? Minun 1907 syntynyt isäni aloitti opintiensä kiertokoulusta (ja päätyi lopulta yliopistoon), minä, 1945 syntynyt, kävin neljä luokkaa kansakoulua, kahdeksan vuotta oppikoulua (ja siihen päälle vielä kaksi korkeakoulututkintoa). En tunne ketään ikäistäni joka olisi käynyt kiertokoulun.

[/quote]

Kukapa muu kuin omat vanhempamme, ja heidän sisaruksensa meille, heidän lapsilleen tästä asiasta olisi vuosikymmenet itkenyt. Suuri ikäluokka ihan itse on se sylttytehdas tässäkin asiassa. 

[/quote]

et sitten oo paljon historiaa viittiny lukea. syytä ittees äläkä suurta ikä luokkaa! enkä muuten usko, et yksikään suurta ikäluokkaa oleva ihminen on sulle väittänyt kiertokoulua käyneensä.

Vierailija
42/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi eli etuajassa. Juuri tuollaisia minä, minä ja minä tyyppejä on maailma nykyään pullollaan, nuoria aikuisia. Jatkuvasti käydään täälläkin keskustelua siitä kuinka kukin haluaa määrätä omasta elämästään mihin ei kuulu miestä, ei vanhempia ja etenevässä määrin ei omia pieniä lapsiakaan; kun ei haluta.

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:01"]

Oma rakas äitikultani on nimenomaan törsääjä. Törsäsi niin omat, vanhempiensa, kuin lastensa opiskelurahat. Opiskelemaan päästiin aikoinaan vanhenpien kustennuksella, pieneltä paikkakunnalta suureen kaupunkiin. Maksettiin asuminen, harrastukset (vaatimattomasti vain lentolupakirja) ja matkailu ulkomaille. Koulutuspohjaksi riitti kansakoulu ja kesätyöt osuuskaupalla.

Tästä eteenpäin elinikäinen työpaikka kaupungilla, avioliito, iso omakotitalo, avioehto, ero. Siltikään ei omat rahat riitä, vaan myydään talo, vanhempien kesämökki, käytetään lasten opiskelurahasto..jonka isovanhemmat ovat perustaneet.

Jatkuvaa rahan "lainailua" vanhemmilta..ainut lapsi..hellanlettas..lapsi on 55 vuotias. Vanhemmat kuolee ja äitini muuttaa asumaan synnyinkotiinsa. Ikänsä töitä tehneet isovanhemmat jättävät testamentissa perinnöksi kaiken mitä jäljellä on, talon. Ei ole kesämökkejä, ei opiskelurahaa mitä kerättiin 20 vuotta, ei säästöjä 60 vuoden ajalta. Kiitos äitini.

Olenko katkera? Olen! Oma nuoruuteri oli pusertaa täysillä ja näyttää kaikki kykyni. Sepä oli yhdentekevää, koska äitini kamppaili kuinka saada kaikki rahat itselleen.

Törmään nyt ensimmäistä kertaa tuohon -suuret ikäluokat- juttuun, mielenkiintoinen ja ainakin omalla kohdallani täsmää täysin. Pilalle hemmoteltu ainut lapsi, joka ei kyennyt pitämään omistaan huolta, turvautumatta vanhempiinsa..eikä ilman niitäkään. Ne kyllä yrittivät onneksi pitää huolta, ehkä samalla tavalla kuin omasta lapsetaan.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:04"]

Onneksi vastaavaa tutkimusta ei tehdä 70- ja 80-luvulla syntyneistä. Tuloksena olisi, että vanhempiaan auttaa 200 %, koska jos käydään oman äidin ja anopin luona kerran vuodessa kahvilla, niin eikö se jo ole 100 + 100 %?

[/quote]

Kyllä varmaan on, isojen ikäluokkien kiertokoulumatematiikalla.

[/quote]

Jos taas hieman perehtyisit tehtyihin tutkimuksiin, niin kansakoulussa opittiin perusmatematiikka huomattavasti paremmin kuin peruskoulussa. Siksi kiertokoulumatematiikalla opittiin prosenttilaskut, joita peruskoulun päättäneet nyt noin 30v ikäiset eivät ole eläissään oppineet.

[/quote]

Joo, selväksi tuli varmaan kaikille, kuinka hyvin te hanskaatte prosenttilaskun.

Vierailija
44/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olihan silloin keskikouluja ja vapaapaikkoja oppikouluun. Monille saattoi olla helpotus päästä pois kyttäämisestä, ahtaudesta, ylimitoitetetusta kurista, sisarusten suosimisesta jne. Lisänä vielä perheen yhteisten taakkojen kanssa eläminen sisäänpäinläpiävissä kyläyhteisöissä. Keskikoulun pääsy oli sosiaalista nousua.

Olen kasvanut itse 70-80-luvuilla erittäin vanhanaikaisessa ympäristössä, ja olisin iloinnut kotoa pääsemisestä adosti."

Se oppikoulu oli yhtä kuin keskikoulu ja lukio. Ja keskikoulu oli jo maksullinen ja vapaaoppilaspaikkoja oli rajoitetusti. Omilla rahoilla ostettiin lukukausimaksun lisäksi ruoka,  kirjat ja majoitus.

Joten se oli suuri raha, mikä piti irroittaa perheen varoista, jos lapsi haluttiin oppikouluun.

Kyllä 11-12 vuotias on aika nuori asumaan yksinään, jos ei sattunut pääsemään sukulaisiin, jotka saattoivat huolehtia muutenkin. En ainakaan omaa lastani laittaisi maailmalle noin nuorena. Ja joskus kävikin niin, että koulu piti lopettaa kovan ikävän vuoksi.

En usko, että tuon ajan nuori ( lapsi ) osasi nauttia tuosta vapautena, vaan ikävä ja ahdistuneisuus olivat ne tunteet, joiden kanssa piti elää vieraalla paikkakunnalla.

Vierailija
45/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:00"]

102 kirjoittaa hyvin. Ja edelleen minua kiinnostaa se mistä tämä ikäluokkien välinen katkeruus oikein kumpuaa ja miten se auttaa meitä eteenpäin?

Herra 63

[/quote]

Esimerkiksi suuri eläkepuhallus, olisko mitään?

Minkä suuruista eläkemaksua maksoit palkastasi työurallasi vuosikymmenet, tiedätkö tai muistatko? Tiedätkö kuinka suuri osuus noista rahoista rahastoitiin tulevaisuudelle? Entä tiedätkö paljonko tämän päivän +-35-vuotias maksaa eläkemaksua? Tiedätkö mikä osuus tuosta rahasta maksetaan eläkkeinä suoraan ulos suurelle ikäluokalle, ja montako murua jää rahastoitavaksi? Tiedätkö kuinka elinaikakerroin leikkaa sinua nuorempien eläkkeitä, ja minkä ikäisenä nuoremmat tulevat mahdollisesti eläkkeelle pääsemään?

Vierailija
46/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:38"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:00"]

102 kirjoittaa hyvin. Ja edelleen minua kiinnostaa se mistä tämä ikäluokkien välinen katkeruus oikein kumpuaa ja miten se auttaa meitä eteenpäin?

Herra 63

[/quote]

Esimerkiksi suuri eläkepuhallus, olisko mitään?

Minkä suuruista eläkemaksua maksoit palkastasi työurallasi vuosikymmenet, tiedätkö tai muistatko? Tiedätkö kuinka suuri osuus noista rahoista rahastoitiin tulevaisuudelle? Entä tiedätkö paljonko tämän päivän +-35-vuotias maksaa eläkemaksua? Tiedätkö mikä osuus tuosta rahasta maksetaan eläkkeinä suoraan ulos suurelle ikäluokalle, ja montako murua jää rahastoitavaksi? Tiedätkö kuinka elinaikakerroin leikkaa sinua nuorempien eläkkeitä, ja minkä ikäisenä nuoremmat tulevat mahdollisesti eläkkeelle pääsemään?

[/quote]

Naulan kantaan! Olen 42v. ja viimeiset 15 vuotta olen katsellut ja kuunnellut kuinka eläke laukkaa koko ajan minusta pois päin, niin kuin kaikki muutkin tuollaiset edut. Kun niistä kerrotaan esim. uutisissa, aina lopuksi sanotaan. Tämä koskee vuodesta siitä ja siitä eteenpäin, yleensä siis 1950-luvun alussa syntyneistä eteenpäin.

Vierailija
47/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:28"]Missä kotihoidontuki on lähes 1000€?!! Totta kai tuet nousee kun yleinen hintatasokin nousee. Ovathan kaikki muutkin tuet nousseet vuosien saatossa. Olen asunut parilla eri paikkakunnalla ja kotiohoidontuki on ollut hieman päälle 300€, ja tämä summa lukee kelan sivuillakin.[/quote]

Tuon 340 euron kotihoidontuen päälle on mahdollista saada tulosidonnaista hoitolisää (maksimissaan n. 180 euroa) ja joissakin kunnissa kuntalisää (maksimissaan 250 euroa). Lisäksi yhden lapsen lapsilisä, niin JOS saa nuo täydet lisät, kotihoidontuki voi yhteensä olla vajaat 900 euroa. Tähän siis vaikuttaa asuinpaikka (saako kuntalisää) ja perheen tulot (saako hoitolisää).

Vierailija
48/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö te edes häpeä? todella törkeitä kirjoituksia täällä. anteeksi mutta nyt pakko sanoa rumasti, mistä helvetistä tuo viha kimpoaa? ja ettekö edes ymmärrä, jos itse mielestään kokenut vääryyttä ei voi koko ikäluokkaa syyllistää. vai olisiko mielestäsi oikein, että koko sinun ikäluokkaasi haukuttaisiin samoin tavoin.

Vierailija
49/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:17"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:28"]

Haluaisin tietää, miten suuret ikäluokat muka syövät perintönsä kuin myös jälkipolvien perinnöt? [/quote]

Omat vanhempani ovat perineet vanhemmiltaan heidä vanhempiensa perinnöksi saamansasa maat ja myyneet ne oman elintansota pitämiseksi. Perintöä he eivät aio jättää, vaan käyttävät oman omaisuutensa eläessään.

Ihan sama. En ole heille mitään velkaa, enkä pistä tikkua ristiin heidän eteensä. Eläköön omillaan loppunsa.

[/quote]

Varmaan kuitenkin harvassa tuollaisia vanhempia. Olen suuria ikäluokkia ja sisaruksia meitä on yhteensä kahdeksan. Eipä siitä pienviljelystilasta mitään perittävää tullut. Pikkuinen tyhjillään oleva kotimökki on edelleen pystyssä, eikä mene kaupaksi; joten perintönä on talosta koituvat kulut, joita maksellaan yhdessä.

Vierailija
50/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:19"]

Suuret ikäluokat porsastelivat kaiken, mikä heille annettiin ja ovat katkeria seuraavalle sukupolvelle. En kunnioita suuria ikäluokkia lainkaan, vastenmielistä, ennenkaikkea ITSEKÄSTÄ sakkia.

[/quote]

Vain niin. Kuulun vielä suuriin ikäluokkiin ja tällä viikolla olen auttanut lasteni perheitä jo neljänä iltana. Huomenna menen lisäksi "kotimieheksi", että yhdet vanhemmat pääsevät  lenkille. Ostelen lastenlapsille kaikenlaista tarpeellista; kysyn aina mitä tarvitsevat, en ostele turhuuksia.

Hoidan myös vanhan äitini asioita, joka asuu Keski-Suomessa vanhainkodissa. Yritän käydä häntä katsomassa vähintään kahtena viikonloppuna kuukaudessa.

Käyn kuitenkin vielä joka päivä vaativassa työssäkin kokopäiväisesti. Mitä minun pitäisi vielä tehdä, ettei haukuttaisi ITSEKKÄÄKSI?

[/quote] Mitallinko haluaisit?

Vierailija
51/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:46"]

ettekö te edes häpeä? todella törkeitä kirjoituksia täällä. anteeksi mutta nyt pakko sanoa rumasti, mistä helvetistä tuo viha kimpoaa? ja ettekö edes ymmärrä, jos itse mielestään kokenut vääryyttä ei voi koko ikäluokkaa syyllistää. vai olisiko mielestäsi oikein, että koko sinun ikäluokkaasi haukuttaisiin samoin tavoin.

[/quote]

Etkö tajua mistä täällä puhutaan? Juuri niistä ikäluokista jotka saivat töitä, vaikkei ollut koulutusta, lainaa sai asuntoon ja inflaatio söi sen ja eläke-edut on massiiviset nuorempiin verrattuna.  Se koskee kaikkia.

Vierailija
52/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:07"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:04"]

Onneksi vastaavaa tutkimusta ei tehdä 70- ja 80-luvulla syntyneistä. Tuloksena olisi, että vanhempiaan auttaa 200 %, koska jos käydään oman äidin ja anopin luona kerran vuodessa kahvilla, niin eikö se jo ole 100 + 100 %?

[/quote]

Kyllä varmaan on, isojen ikäluokkien kiertokoulumatematiikalla.

[/quote]

Jos taas hieman perehtyisit tehtyihin tutkimuksiin, niin kansakoulussa opittiin perusmatematiikka huomattavasti paremmin kuin peruskoulussa. Siksi kiertokoulumatematiikalla opittiin prosenttilaskut, joita peruskoulun päättäneet nyt noin 30v ikäiset eivät ole eläissään oppineet.

[/quote]

Perehdyn oikein mielelläni, sinähän luonnollisesti linkität niitä tutkimuksia tähän luettavaksi! Kiitos.

Huvittava sattuma, että mainitsit juuri nuo presenttilaskut ikäluokkasi erityisenä osaamisalueena. Oma kokemukseni sinun sukupolvesi matemaattisista taidoista nimittäin on, että taidoillanne lasketaan vähän auttavaa paremmin yhteen- ja vähennyslaskuja. Kokemukseni ovat työelämästä, missä nuo "taitonne" ovat tulleet lukemattomia kertoja vastaan, ja aina aiheuttaen melkoista hämminkiä ja sekaannuksia, mitä oikein tehdyt laskutoimitukset eivät aiheuta.

Toki niitä osaajiakin suikluista löytyy, mutta heillä on paljon muuta koulutusta kiertokoulun lisäksi.

[/quote]

Teissä suurten ikäluokkien lapsissa on se vika, että ette osaa itse tehdä mitään, ette edes käyttää googlea. Moni soittaa vanhalle äidille, kun pitää selvittää, kenen laskuopin mukaan se prosenttilasku kansakoulussa opittiinkaan.

Uusavuttomuutta on se, että kaikki täytyy linkittää. Ei ihme, että osaamisen taso laskee.

[/quote]

:) No mikset vastaakaan huutoosi? Parilla klikkauksellahan noin taitava kuin sinä olisi hetkessä linkittänyt kaikille lukijoille todisteet oman sukupolvesi akateemisesta ylivertaisuudesta muihin verrattuna, JOS mainittuja tutkimuksia olisi koskaan edes tehty. No, itsesi sinä vaan tässä uhollasi nolaat. Taas kerran.

Vierailija
53/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:09"]

Aika jännä tuo huomio, että suurista ikäluokista ei tullut yhtään pääministeriä ja vain yksi presidentti eli Niinistö.

Tokkopa. Nuorimmat suurten ikäluokkien edustajat täyttävät ensi vuonna 65 vuotta ja vanhimmat 70 vuotta. Toki vähän nuoremmista esimerkiksi vuonna 1951 syntynyt Soininvaara yrittää Helsingin apulaiskaupunginjohtajaksi ja onhan siellä varastossa vielä suurista ikäluokista Jorma Ollilakin.

[/quote]

Vielä ehtii.  Ne ikäluokat ei hevin vallankahvasta irrota.

[/quote]

[/quote]

Älkää unohtako jokapaikan kestoehdokas Paavo Väyrystä (1946), valtakunnanälykkö Erkki Tuomiojaa (1946), Kepun Seppo Kääriäistä (1948), Ilkka Kanervaa (1949),... heitä löytyy myös virkamiehistön vallan huipulta, esim. Raimo Sailas (1945) tai talouselämän puolelta , esim.  Jukka Härmälä (1946), Mikael Lilius (1949), koko Nokian vanha tähtikaarti... 

Vierailija
54/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:46"]

[/quote]

Etkö tajua mistä täällä puhutaan? Juuri niistä ikäluokista jotka saivat töitä, vaikkei ollut koulutusta, lainaa sai asuntoon ja inflaatio söi sen ja eläke-edut on massiiviset nuorempiin verrattuna.  Se koskee kaikkia.
[/quote]

veikkaanpa että olisit itse elänyt tuolloin ihan samoin, jos olisit sattunut silloin syntymään.

Vierailija
55/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:45"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:28"]Missä kotihoidontuki on lähes 1000€?!! Totta kai tuet nousee kun yleinen hintatasokin nousee. Ovathan kaikki muutkin tuet nousseet vuosien saatossa. Olen asunut parilla eri paikkakunnalla ja kotiohoidontuki on ollut hieman päälle 300€, ja tämä summa lukee kelan sivuillakin.[/quote]

Tuon 340 euron kotihoidontuen päälle on mahdollista saada tulosidonnaista hoitolisää (maksimissaan n. 180 euroa) ja joissakin kunnissa kuntalisää (maksimissaan 250 euroa). Lisäksi yhden lapsen lapsilisä, niin JOS saa nuo täydet lisät, kotihoidontuki voi yhteensä olla vajaat 900 euroa. Tähän siis vaikuttaa asuinpaikka (saako kuntalisää) ja perheen tulot (saako hoitolisää).

[/quote]

Sulla on antaa joku esimerkkikunta?

Vierailija
56/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:54"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:46"] ettekö te edes häpeä? todella törkeitä kirjoituksia täällä. anteeksi mutta nyt pakko sanoa rumasti, mistä helvetistä tuo viha kimpoaa? ja ettekö edes ymmärrä, jos itse mielestään kokenut vääryyttä ei voi koko ikäluokkaa syyllistää. vai olisiko mielestäsi oikein, että koko sinun ikäluokkaasi haukuttaisiin samoin tavoin. [/quote]   Etkö tajua mistä täällä puhutaan? Juuri niistä ikäluokista jotka saivat töitä, vaikkei ollut koulutusta, lainaa sai asuntoon ja inflaatio söi sen ja eläke-edut on massiiviset nuorempiin verrattuna.  Se koskee kaikkia. [/quote] veikkaanpa että olisit itse elänyt tuolloin ihan samoin, jos olisit sattunut silloin syntymään.

[/quote]

Mutta katkera ei sitten jälkipolvi saa olla, kun kaikki on mennyt ja vielä useasti syyllistetään lisäksi vai?

Vierailija
57/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 01:00"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:45"]

[/quote]

Sulla on antaa joku esimerkkikunta?

[/quote]

Niin kuin tämä nyt koskisi kaikkia, heh heh.

Vierailija
58/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no rahastako tässä on nyt kysymys? mikä ihme velvollisuus vanhemmilla on jättää teille lantin lanttia? munsta aika törkeä ajatuskin. itse sanonut vanhemmilleni, jotka muuten ovat juuri tätä suurta ikäluokkaa, nauttikaa nyt kun voitte, ette te täältä mitään mukaanne saa. ei tulisi mieleenkään odottaa, että kun he kuolevat mitä minä saan?

Vierailija
59/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää, miten suuret ikäluokat muka syövät perintönsä kuin myös jälkipolvien perinnöt? Omat vanhempani ovat ihan tyypillisiä suurten ikäluokkien edustajia. Molemmat ovat pientilojen lapsia, isällä on neljä sisarusta, äidillä viisi.

Molemmat kävivät keskikoulun ja sen jälkeen isä opiskeli teknillisessä koulussa rakennusmestariksi ja äiti apuhoitajaksi. Avioiduttuaan he asuivat alivuokralaisina Helsingissä kunnes ostivat yksiön, sitten kaksion ja lopulta, kun me lapset olimme 8,6 ja 2 vuotta, rakensivat he nk "hartiapankilla" talon Pohjois-Helsinkiin. Molemmat tekivät täyden työuran ja ovat nyt eläkkeellä. Isän eläke on 1900€ ja äidin 1300€ ennen veroja. Aina he ovat eläneet siivosti ja yrittäneet säästää.

Kaikille meille lapsille on annettu säästöistä pieni pesämuna, kun olemme ostaneet ensimmäisen asuntomme. Mitään perintöä vanhempamme eivät itse ole saaneet, enkä ole kuullut, että kukaan vanhempieni tuttavistakaan juuri olisi. Kaikilla kun on tyypillinen pientilallisen lapsen lähtökohta.

Kysynkin siis uudelleen, kenen perinnön suuret ikäluokkalaiset ovat syöneet ja mitä tarkoittaa, että he syövät myös lastensa perinnöt?

[/quote]

Siis suuret ikäluokat ovat syöneet kolmen sukupolven rahat: vanhempiensa, omansa ja lastensa. Ja näin se on tapahtunut:

Suomen todelliset jälleenrakentajat olivat suurten ikäluokkien vanhemmat ja muut sota-ajan päätyttyä työelämässä olleet uurastajat. Heidän ansiostaan siirryttiin pikavauhtia teollistuneeseen yhteiskuntaan, maksettiin sotakorvaukset ja luotiin hyvinvointivaltion ja työeläkejärjestelmän perusta. Tälle väelle ei ehtinyt kummoisia eläkkeitä kertyä ja toisaalta he eivät ehtineet eläkeläisinä kovin monta vuotta työllisten rasitteena olla, kun jo kuolivat pois. Perintö, jos sitä oli ehtinyt karttua, meni lapsille, koska äärimmäisen nuukana porukkana he eivät törsänneet mihinkään.

Suuret ikäluokat tarvitsivat suuren määränsä takia paljon kaikkea, kouluista opiskelu- ja työpaikkoihin, asuntoihin jne. Julkinen sektori satoinetuhansine työpaikkoineen syntyi heidän työssäoloaikanaan. Vallitsi lähes täystyöllisyys ja työpaikat olivat pysyviä. Inflaatio laukkasi ja säännöllset devalvaatiot inflaation ohessa hoitelivat asuntolainat. Omaa eläkettä kertyi hyvää tahtia ja siinä auttoi vanha laskentasääntö, jonka mukaan eläke laskettiin viimeisten työssäolovuosien tulojen perusteella. tällöin monet pystyivät vähän kikkailemalla hinaamaan oman eläkkeensä ylös tekemällä lisävuoroja, ylitunteja jne.  Ja tosiaan oli suhteellisen vähän eläkeläisiä elätettävänä.

Nuorella sukupolvella on riesanaan opiskelujen venyminen, työpaikan saanti, määräaikaiset ja osa-aikaiset työsuhteet. Suurten ikäluokkien eläköityessä ei palkata uusia työntekijöitä suhteessa 1:1 vaan enemmänkin 3:1 tai 4:1, koska työn tehokkuusvaatimukset ovat kasvaneet. Vakaan rahan aikaan lainoista maksetaan reaalikorkoa, eikä euroa voi devalvoida aina kun tuntuu tarpeelliselta. Koska suomalainen eläkesysteemi on rahastoiva ainoastaan alle 1/4:n osalta, työlliset joutuvat elättämään ennätyksellisen isot määrät eläkeläisiä jopa kymmeniä vuosia, koska elinajanodote on noussut huimasti. Huoltosuhde alkaa olla näännyttävän huono. Suuret ikäluokat törsäävät surutta matkusteluun, kristallikruunuihin, elämyksiin ja harrastuksiin ja ehtivät kuluttaa kokoamansa omaisuuden itseensä. Ja näin - PLOP! - suurten ikäluokkien kupla kulkee tiensä loppuun, puhkeaa eikä jäljelle jää kuin uupunut nuorempi polvi, jolla on lisäksi sadan miljardin velat hoidettavana.

Vierailija
60/177 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:48"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:17"]

Haluaisin tietää, miten suuret ikäluokat muka syövät perintönsä kuin myös jälkipolvien perinnöt? [/quote]

Omat vanhempani ovat perineet vanhemmiltaan heidä vanhempiensa perinnöksi saamansasa maat ja myyneet ne oman elintansota pitämiseksi. Perintöä he eivät aio jättää, vaan käyttävät oman omaisuutensa eläessään.

Ihan sama. En ole heille mitään velkaa, enkä pistä tikkua ristiin heidän eteensä. Eläköön omillaan loppunsa.

[/quote]

Varmaan kuitenkin harvassa tuollaisia vanhempia. Olen suuria ikäluokkia ja sisaruksia meitä on yhteensä kahdeksan. Eipä siitä pienviljelystilasta mitään perittävää tullut. Pikkuinen tyhjillään oleva kotimökki on edelleen pystyssä, eikä mene kaupaksi; joten perintönä on talosta koituvat kulut, joita maksellaan yhdessä.

[/quote]

No enpä tiedä. Minun vanhempani isä kuoli, jätti jälkeensä puolikkaan ok-talon ja rahaa (en tiedä paljonko). Mummuni jäi taloon asumaan, kuten laki sallii. Parin vuoden painostuksen jälkeen talo laitettiin myyntiin, ja pesä jaettiin. Äitini kirjaimellisesti hihkui innosta, ja laittoi (omien sanojensa mukaan) huomattavan summan rahaa sileäksi. Ja se on ihan ok, ei kuulu minulle. 

Mummu siirtyi isosta tutusta ok-talostaan vuokralle halpaan pieneen murjuun. Mummu saa pientä eläkettä, ja elää hyvin niukasti koska hänen talosta saamansa (ja muutkin) rahat ovat pankissa määräaikaistalletuksessa "korkea"korkoisella tilillä. Ne odottavat siellä hänen kuolemaansa, ne kuuluvat lapsille kuulemma, ovat hänen perintönsä heille. Olen protestoinut tätä järjettömyyttä vastaan, mutta nämä +60-vuotiaat sisarukset ovat järkkymättömiä, rahoihin ei kosketa. Mummu on jo yli 90-v, eikä mielestäni elä enää ihmisarvoista elämää kroonisen rahapulan vuoksi. Mitään asumistukia tms. ei tuollainen takuueläkeläinen tietenkään saa, kun pankkitilillä on huomattava summa rahaa.

No kuka ostaa mummulle kuukausittain ruokaa, kahvia, talouspaperia, samppoota, suklaata ja ristikkolehtiä?  Kuka maksaa silloin tällöin hänen jalkahoitajansa tai sähkölaskunsa? Minä, hänen lapsenlapsensa. Ja teenkin sen ilomielin, mummuni on minulle rakas ja tärkeä, hyväkuntoinen ja teräväpäinen vanhus. Olenko minä tämän tositarinan sankari? En. Onko suuriin ikäluokkiin kuuluva vanhempani tämän tositarinan roisto? Mielestäni kyllä. Eivät kaikki kyseisestä sukupolvesta tietenkään ole yhtä ahneita ja itsekkäitä, mutta mitä kaveripiirissä on näistä asioista juteltu, niin ei tämä minun perheeni tapaus ole mitenkään ainutkertainen.

PS: Tuo vanhempani rakastaa vitsailla, että sitten kun hänestä aika jättää, ja jos viivan alle jää jälkeläisille jaettavaa eurokin, niin on tapahtunut laskuvirhe!