Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helteellä koiran kanssa lenkillä

Vierailija
21.05.2026 |

Onko järkevää käydä koiran kanssa lenkillä ja vaikka kävelylenkillä, jos lämpö on 23-25 asteen lukemissa. Kyllä se lämpöhalvaus kevelylenkilläkin koiralle tulee ja jos ei ole vettä saatavilla mitä voisi juoda. Sehän olisi koiralla välillä hyvä päästä uimaan kesken lenkin, kun kuuma tulee. Taidan jättää koiran kanssa lenkit väliin, kun kotikunnassa on yli 20 astetta mittarissa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on koira. Mitenhän ne katukoirat pitkin maailmaa selviää kun saattaa olla vaikka +40. Mulla on ollut koko elämäni koiria, kokovälillä tiibetinspanieli-schäferin ja Tanskandoggin sekoitus. Jokainen on lenkkeillyt myös helteillä ja ilolla.

Vierailija
2/11 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna koiran nuuskutella varjoisassa metsässä tai puistossa. Ja anna koiran kulkea omaan tahtiinsa. Kivaa kesää teille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä hysteriaa taas. Joku tunnin tai edes kahden lenkki ei tasan aiheuta koiralle lämpöhalvausta. Ei vaikka juoksisitte koko matkan. Ennemmin sinä väsähdät.

Vierailija
4/11 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koira on harmaa norjanhirvikoira ja paksu karvoitus on päällä. Eilen käytin lenkillä ja ei ollut läheskään näin lämmin. Koira pysähtyi monesti ja tien varsien ojasta joutui juomaan vettä.

Vierailija
5/11 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran mukaan. Edesmennyt perhoskoira sai lämpöhalvauksen kun +20 asteessa käveltiin metsässä, tuupertui siis ihan maahan yhtäkkiä. Virkosi siitä kun viilennettiin. 

Nykyisen kelpien kanssa käydään vielä hölkkälenkeillä jossain +23 paikkeilla, sen jälkeen hyydyn minä. Koiraa ei kuumuus haittaa. 

Paksuturkkisen koiran oloa voi helpottaa trimmerillä tai saksilla. Ihan jo vatsakarvojen ajelu auttaa monella oloa paljon. Yhden lyhytkarvaisen, mutta paksuturkkisen koiran vedin joka kesä lyhyempään karvaan ja se oli kuin uudestisyntynyt aina kun turkki lähti. Ja ihan yhtä hyvä turkki oli taas talvella takaisin :)

Vierailija
6/11 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pientä hysteriaa taas. Joku tunnin tai edes kahden lenkki ei tasan aiheuta koiralle lämpöhalvausta. Ei vaikka juoksisitte koko matkan. Ennemmin sinä väsähdät.

Nyt puhut vasten parempaa tietoa. Taipumus saada lämpöhalvaus myös vaihtelee yksilöiden välillä.

Vierailija
7/11 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on koira. Mitenhän ne katukoirat pitkin maailmaa selviää kun saattaa olla vaikka +40. Mulla on ollut koko elämäni koiria, kokovälillä tiibetinspanieli-schäferin ja Tanskandoggin sekoitus. Jokainen on lenkkeillyt myös helteillä ja ilolla.

Taipumus on yksilöllinen. Katukoirat ovat tottuneet 40 asteen helteisiin, lisäksi katukoirat eivät lenkkeile. Niiden liikunta on ruuanhankintaa ja kuumimmat hetket levätään.

Vierailija
8/11 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei lenkkeillä kuumimmalla hetkellä vaan aamun tai illan viileydessä.

Vierailija
9/11 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litran vesipullo reppuun ja lenkille. Nesteytys molemmille.

Vierailija
10/11 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu koirasta ja tilanteesta. Olipa koira minkä ikäinen tahansa, sitä EI juoksuteta kuumalla ilmalla. Juokse itse turkki päällä!

Hyväkuntoinen ja nuori metsästyskoiramme juoksi itsensä maalla melkein hengiltä jonkin tuntemattoman eläimen perässä. Kotiutui retkeltään kieli turvoksissa hirveästi läähättäen ja sydän hakaten. Suihkutin viileän veden alla todella pitkään ennen kuin alkoi viilentyä ja läähätys tasaantui.

Olen lukenut, että kouran lämpöhalvauksen tunnistaa siitä, että kieli menee violetiksi. En tiedä tarkemmin.

Nykyinen vanha koiramme alkaa puuskuttaa jo parinkymmenen asteen lämmössä rauhallisessa kävelyssä. Helteellä kävellään metsässä illan viilentyessä ja käydään lähirannassa koettamassa, haluaako koira veteen. Menee itse, jos siltä tuntuu.

Vierailija
11/11 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä koira on harmaa norjanhirvikoira ja paksu karvoitus on päällä. Eilen käytin lenkillä ja ei ollut läheskään näin lämmin. Koira pysähtyi monesti ja tien varsien ojasta joutui juomaan vettä.

Maalla koiramme etsii itse tienvarsien ojista vettä ja menee kastelemaan mahan, kun on kuuma. Sama rannoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän