Suuret ikäluokat "auttavat" vanhempiaan ja lapsiaan...
Taas kerran yritys pestä suuria ikäluokkia puhtaaksi synneistään. HS kirjoittaa isolla, että tohtorikoulutettavan tutkimuksen mukaan suuret ikäluokat auttavat vanhempiaan ja lapsiaan paljon. Ja mitkä ne lukemat olivatkaan? Oman ilmoituksensa mukaan 66% on auttanut käytännön asioissa vanhempiaan ja 62% lapsiaan viimeisen vuoden aikana. Sitä, miten usein he auttavat, ei tietenkään kysytty.
Eli kääntäen: suurista ikäluokista kolmasosa ei - oman ilmoituksensa mukaan! - auta vanhenmpiaan koskaan ja 40% ei auta lapsiaan ikinä. Sitä Silti tätä tulosta kehutaan ikään kuin olisi isokin saavutus.
Normaalit ihmiset tapaavat auttaa läheisiään säännöllisesti mitä moninaisimmissa asioissa, suurten ikäluokkien toimintatapaan tämä ei näytä kuuluvan.
Kommentit (177)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:04"]
Onneksi vastaavaa tutkimusta ei tehdä 70- ja 80-luvulla syntyneistä. Tuloksena olisi, että vanhempiaan auttaa 200 %, koska jos käydään oman äidin ja anopin luona kerran vuodessa kahvilla, niin eikö se jo ole 100 + 100 %?
[/quote]
Kyllä varmaan on, isojen ikäluokkien kiertokoulumatematiikalla.
[/quote]
Jos taas hieman perehtyisit tehtyihin tutkimuksiin, niin kansakoulussa opittiin perusmatematiikka huomattavasti paremmin kuin peruskoulussa. Siksi kiertokoulumatematiikalla opittiin prosenttilaskut, joita peruskoulun päättäneet nyt noin 30v ikäiset eivät ole eläissään oppineet.
[/quote]
Perehdyn oikein mielelläni, sinähän luonnollisesti linkität niitä tutkimuksia tähän luettavaksi! Kiitos.
Huvittava sattuma, että mainitsit juuri nuo presenttilaskut ikäluokkasi erityisenä osaamisalueena. Oma kokemukseni sinun sukupolvesi matemaattisista taidoista nimittäin on, että taidoillanne lasketaan vähän auttavaa paremmin yhteen- ja vähennyslaskuja. Kokemukseni ovat työelämästä, missä nuo "taitonne" ovat tulleet lukemattomia kertoja vastaan, ja aina aiheuttaen melkoista hämminkiä ja sekaannuksia, mitä oikein tehdyt laskutoimitukset eivät aiheuta.
Toki niitä osaajiakin suikluista löytyy, mutta heillä on paljon muuta koulutusta kiertokoulun lisäksi.
Olisi mielenkiintoista tietää onko kaikki nämä moittijat viellä niin nuoria, että omat lapset ovat suht pieniä tai niitä ei viellä edes ole. mitenköhän paljon nämä moittijat itse aikanaan lapsiaan auttavat? rahallisesti ja lastenhoidossa...
mä en tommosta haukkumista ymmärrä! omat vanhempani ovat juuri suurta ikäluokkaa, lapsuudesta muistan sen perhekeskeisyyden ja rakkauden ja rajat. lapsuus tosi turvallinen. kuten todettu,töitä oli ja minunkin vanhempani olivat töissä, ja omalla kovalla työllä ovat hankkineet kaiken sen mitä heillä nyt on. Kunnioitan heitä siitä, että ovat minullekkin työnteon tärkeyden opettaneet. jotka väittävät, että lapset oli heitteillä jos äiti oli töissä en ymmärrä! itse en tunne yhtäkään tälläistä tapausta, kyllä oltiin päiväkodissa tai Mummilassa hoidossa. ja luojankiitos olen koko elämäni ajan saanut vanhemmiltani apua kun sitä olen pyytänyt, niin lastenhoidossa kuin kaikissa muissa asioissa.
mitä jos te haukkujat lopettaisitte nyt sen turhan haukkumisen! keskittykää hoitamaan omat lapsenne ja lapsenlapsenne hyvin ! ja kerätkää heille sitä suurta perintöä, ettei heistä tule yhtä katkeria kuin heidän vanhempansa ovat.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:19"]
Suuret ikäluokat porsastelivat kaiken, mikä heille annettiin ja ovat katkeria seuraavalle sukupolvelle. En kunnioita suuria ikäluokkia lainkaan, vastenmielistä, ennenkaikkea ITSEKÄSTÄ sakkia.
[/quote]
Vain niin. Kuulun vielä suuriin ikäluokkiin ja tällä viikolla olen auttanut lasteni perheitä jo neljänä iltana. Huomenna menen lisäksi "kotimieheksi", että yhdet vanhemmat pääsevät lenkille. Ostelen lastenlapsille kaikenlaista tarpeellista; kysyn aina mitä tarvitsevat, en ostele turhuuksia.
Hoidan myös vanhan äitini asioita, joka asuu Keski-Suomessa vanhainkodissa. Yritän käydä häntä katsomassa vähintään kahtena viikonloppuna kuukaudessa.
Käyn kuitenkin vielä joka päivä vaativassa työssäkin kokopäiväisesti. Mitä minun pitäisi vielä tehdä, ettei haukuttaisi ITSEKKÄÄKSI?
[/quote]
Hyvä, jos olet itse epäitsekäs suurten ikäluokkien edustaja.
[/quote]
Ja kun en ole ainoa. Monet tuttavistani auttavat säännöllisesti lastensa perheitä ja lisäksi vanhempiaan tai muita sukulaisiaan. Täällä aina kirjoitellaan, kuinka vanhemmat eivät auta jne. Sitä olenkin aina ihmetellyt, keitä nämä ihmiset sitten ovat?
Ovatko suhteet olleet ongelmaisia jo alusta lähtien. Saahan täällä lukea, miten esim vanhempiin ei pidetä yhteyttä, heitä ei ole nähtykään vuosikausiin. Miten sitten näin on käynyt ei avaudu minulle.
[/quote]
Lue täältä, raakaa autenttista kamaa!
[/quote]
Seurasin tuota ketjua jonkin aikaa. En tiedä onko sitten 60-luvulla syntyneet äidit onnistuneet paremmin lastensa kanssa. Varmaan siinäkin joukossa (-80 ja -90 luvuilla syntyneet ) löytyy äiti suhteesta monenlaisia mielipiteitä ja kokemuksia. Jos ajattelen 50-60 luvun Suomea, elettiin tosi niukasti, kaikenlainen informaatio oli vähäisempää. Miten lapsia hoidettiin, oli aikalailla vaistonvaraista, ei vanhemmilla ollut nettiä, mistä löytyy vastaus joka ongelmaan. Sama tiedon puute oli myös meillä- 70 luvun äideillä, vuorovaikutusta vauvaan ei korostettu niin kuin tänä päivänä.
Varmaan suurten ikäluokkien kasvuvuodet ovat olleet siinä mielessä erilaisia myöhempiin ikäluokkiin verrattuna, että meidän isät ( ja vanhemmat ) kokivat sodan. Oma isänikin oli 5 v armeijan harmaissa ja jatkuvat painajaiset ja karski kasvatus- ja puhetapa olivat arkipäivää.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:04"]
Onneksi vastaavaa tutkimusta ei tehdä 70- ja 80-luvulla syntyneistä. Tuloksena olisi, että vanhempiaan auttaa 200 %, koska jos käydään oman äidin ja anopin luona kerran vuodessa kahvilla, niin eikö se jo ole 100 + 100 %?
[/quote]
Kyllä varmaan on, isojen ikäluokkien kiertokoulumatematiikalla.
[/quote]
Jos taas hieman perehtyisit tehtyihin tutkimuksiin, niin kansakoulussa opittiin perusmatematiikka huomattavasti paremmin kuin peruskoulussa. Siksi kiertokoulumatematiikalla opittiin prosenttilaskut, joita peruskoulun päättäneet nyt noin 30v ikäiset eivät ole eläissään oppineet.
[/quote]
Perehdyn oikein mielelläni, sinähän luonnollisesti linkität niitä tutkimuksia tähän luettavaksi! Kiitos.
Huvittava sattuma, että mainitsit juuri nuo presenttilaskut ikäluokkasi erityisenä osaamisalueena. Oma kokemukseni sinun sukupolvesi matemaattisista taidoista nimittäin on, että taidoillanne lasketaan vähän auttavaa paremmin yhteen- ja vähennyslaskuja. Kokemukseni ovat työelämästä, missä nuo "taitonne" ovat tulleet lukemattomia kertoja vastaan, ja aina aiheuttaen melkoista hämminkiä ja sekaannuksia, mitä oikein tehdyt laskutoimitukset eivät aiheuta.
Toki niitä osaajiakin suikluista löytyy, mutta heillä on paljon muuta koulutusta kiertokoulun lisäksi.
[/quote]
Just näin! Oma isäni osaa lukea ja laskea auttavasti, teki 45 vuotta töitä konepajalla ja saa eläkettä vähän enemmän kuin minä palkkaa. Koulutus kansakoulu 6 luokkaa. Väheksyy minun ammattiani, joka on lastensuojelussa. Se kun on turhaa rahanhaaskuuta koko puuha, koska lapset on kasvatettava kurissa piiskaa säästämättä, ei mitään muuta tarvita.
Olisi mielenkiintoista tietää onko kaikki nämä moittijat viellä niin nuoria, että omat lapset ovat suht pieniä tai niitä ei viellä edes ole. mitenköhän paljon nämä moittijat itse aikanaan lapsiaan auttavat? rahallisesti ja lastenhoidossa... mä en tommosta haukkumista ymmärrä! omat vanhempani ovat juuri suurta ikäluokkaa, lapsuudesta muistan sen perhekeskeisyyden ja rakkauden ja rajat. lapsuus tosi turvallinen. kuten todettu,töitä oli ja minunkin vanhempani olivat töissä, ja omalla kovalla työllä ovat hankkineet kaiken sen mitä heillä nyt on. Kunnioitan heitä siitä, että ovat minullekkin työnteon tärkeyden opettaneet. jotka väittävät, että lapset oli heitteillä jos äiti oli töissä en ymmärrä! itse en tunne yhtäkään tälläistä tapausta, kyllä oltiin päiväkodissa tai Mummilassa hoidossa. ja luojankiitos olen koko elämäni ajan saanut vanhemmiltani apua kun sitä olen pyytänyt, niin lastenhoidossa kuin kaikissa muissa asioissa. mitä jos te haukkujat lopettaisitte nyt sen turhan haukkumisen! keskittykää hoitamaan omat lapsenne ja lapsenlapsenne hyvin ! ja kerätkää heille sitä suurta perintöä, ettei heistä tule yhtä katkeria kuin heidän vanhempansa ovat.
[/quote]
Olen jo yli 40v ja mulla lapset teinejä. Siltipä uskallan arvostella vanhempiani ja monia muita suuriin ikäluokkiin kuuluvia tuttujani, jotka todella ansaitsevat arvostelun. Omille lapsille en yritä kerätä suurta perintöä, yritän antaa jotain arvokkaampaa.
Aika karua tekstiä tässä ketjussa.
Oma äitini on 40-luvun lopussa syntynyt ja ollut tosi työteliäs eikä mikään tolkuton törsääjä. Pääkaupunkiseutulaisena hän on kuitenkin ollut tiedostava henkilö luonnonvarojen jne. suhteen (jostain minulle on syntynyt vaikutelma siitä, että maaseudun kasvatit ovat enemmän 'tynnyrissä kasvaneita luonnonlapsia', jotka eivät ole tulleet kuulleeksi kaikista ympäristö/ravinto tms. asioista.). Äitini oli pyytettömästi auttamassa minua fyysisesti, henkisesti ja joskus hemmotteli myös rahallisesti. Hänen kuollessaan sain suuren perinnön, jonka suhteen valitettavasti en osaa elää yhtä säntillisesti ja säästäväisesti. En tunnista itsekkyys- ja tiedostamattomuusväitteistä myöskään isääni.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:16"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:04"] Onneksi vastaavaa tutkimusta ei tehdä 70- ja 80-luvulla syntyneistä. Tuloksena olisi, että vanhempiaan auttaa 200 %, koska jos käydään oman äidin ja anopin luona kerran vuodessa kahvilla, niin eikö se jo ole 100 + 100 %? [/quote] Kyllä varmaan on, isojen ikäluokkien kiertokoulumatematiikalla. [/quote] Jos taas hieman perehtyisit tehtyihin tutkimuksiin, niin kansakoulussa opittiin perusmatematiikka huomattavasti paremmin kuin peruskoulussa. Siksi kiertokoulumatematiikalla opittiin prosenttilaskut, joita peruskoulun päättäneet nyt noin 30v ikäiset eivät ole eläissään oppineet. [/quote] täysin totta! ja kansakoulun käyneillä uskomaton päässälaskutaito! siihen ei edes me 70- luvulla peruskoulun käyneet ikinä pystytä.
[/quote]
Onko nyt ihan varma, ettet sittenkin käynyt kiertokoulua sinäkin?
Olisi mielenkiintoista tietää onko kaikki nämä moittijat viellä niin nuoria, että omat lapset ovat suht pieniä tai niitä ei viellä edes ole. mitenköhän paljon nämä moittijat itse aikanaan lapsiaan auttavat? rahallisesti ja lastenhoidossa... mä en tommosta haukkumista ymmärrä! omat vanhempani ovat juuri suurta ikäluokkaa, lapsuudesta muistan sen perhekeskeisyyden ja rakkauden ja rajat. lapsuus tosi turvallinen. kuten todettu,töitä oli ja minunkin vanhempani olivat töissä, ja omalla kovalla työllä ovat hankkineet kaiken sen mitä heillä nyt on. Kunnioitan heitä siitä, että ovat minullekkin työnteon tärkeyden opettaneet. jotka väittävät, että lapset oli heitteillä jos äiti oli töissä en ymmärrä! itse en tunne yhtäkään tälläistä tapausta, kyllä oltiin päiväkodissa tai Mummilassa hoidossa. ja luojankiitos olen koko elämäni ajan saanut vanhemmiltani apua kun sitä olen pyytänyt, niin lastenhoidossa kuin kaikissa muissa asioissa. mitä jos te haukkujat lopettaisitte nyt sen turhan haukkumisen! keskittykää hoitamaan omat lapsenne ja lapsenlapsenne hyvin ! ja kerätkää heille sitä suurta perintöä, ettei heistä tule yhtä katkeria kuin heidän vanhempansa ovat.
[/quote]
Et tietenkään ymmärrä, koska sinä olet sitä apua saanut! Usko jo, että kaikki EIVÄT OLE!! Ilmeisesti avun saanti on ollut niin itsestään selvää ettet ymmärrä ettei kaikki saa. Osa ei saa koskaan.
Onko kukaan kuullut säästämisestä. Ei tarvi itkeä vanhana köyhyyttä ja pientä eläkettä kun jättää muutamat ulkonasyömiset, baari-illat ja ulkomaanmatkat väliin.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:40"]
Onko kukaan kuullut säästämisestä. Ei tarvi itkeä vanhana köyhyyttä ja pientä eläkettä kun jättää muutamat ulkonasyömiset, baari-illat ja ulkomaanmatkat väliin.
[/quote]
Miten tämä nyt liittyy tähän keskusteluun?
No juu, näin on varmaan päässyt käymään! Lapset korkeasti koulutettuja ja hyväpalkkaisia, ei heitä kiinnosta, mutta kuntosalille pitää päästä useasti viikossa. Onneksi voimme iloita uusimmista seuraavan sukupolven suloisista pienokaisista ja tuhlata huolenpitomme heihin kun tuo kuntokin pysyy yllä puita pilkkoessa. Toki särkylääkkeita joutuu joskus nappaamaan.
Mistä tämä kateus, katkeruus ja viha oikein kumpuavat? Jokaisella sukupolvella on omat ristinsä ja olosuhteensa, ei niitä kannata kadehtia. Tai jos kadehtii niin sitten on otettava koko paketti eikä poimia sieltä täältä itselle sopivia kohtia. Sitä vaan halutaan itselle rusinat pullasta. Näemmehän ihmisen itsekkyyden ja oman edun tavoittelun jokapäiväisessä elämässä: noilla toisilla on enemmän ja minulta puuttuu. Siitä sitten lähdetään valloittamaan enemmän elintilaa ja vaurautta. Sodat kumpuavat siitä samasta lähteestä kuin kateus, katkeruus ja viha. Aina löytyy niitä, jotka osaavat hyödyntää näitä omiin valtapyrkimyksiin.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 00:42"]
Mistä tämä kateus, katkeruus ja viha oikein kumpuavat? Jokaisella sukupolvella on omat ristinsä ja olosuhteensa, ei niitä kannata kadehtia. Tai jos kadehtii niin sitten on otettava koko paketti eikä poimia sieltä täältä itselle sopivia kohtia. Sitä vaan halutaan itselle rusinat pullasta. Näemmehän ihmisen itsekkyyden ja oman edun tavoittelun jokapäiväisessä elämässä: noilla toisilla on enemmän ja minulta puuttuu. Siitä sitten lähdetään valloittamaan enemmän elintilaa ja vaurautta. Sodat kumpuavat siitä samasta lähteestä kuin kateus, katkeruus ja viha. Aina löytyy niitä, jotka osaavat hyödyntää näitä omiin valtapyrkimyksiin.
[/quote]
No tuo edellinenhän oli aivan kuin suoraan Suurten Ikäluokkien Oppaasta.
Kuulun itse ns. suuriin ikäluokkiin enkä tunnista itseäni enkä ystäviäni täällä olevista herjaavista kirjoituksista. Ikätovereistani suuri osa lähti nuorena Ruotsiin töihin ja sinne jäivät. Me olemme olleet aina tiellä syntymästä vanhuuteen. Omista vanhemmistakin on huolehdittu. Tunnustan itse, että olisi pitänyt huolehtia enemmän, mutta se on nyt myöhäistä.
En tunne tippaakaan syyllisyyttä pienestä työeläkkeestäni. Olen 17- vuotiaasta elättänyt itseni ja lisäksi vielä muita. 49 työvuoden jälkeen jäin eläkkeelle. Nuorena kävin vuosia vielä päivätyön ohella siivoamassa ja ravintoloissa tiskaamassa. Turhan nirso ei silloinkan voinut olla. Kateutta ja katkeruutta voisin kantaa monestakin asiasta, mutta en halua pilata sillä päiviäni. Ei tämä ihmisikä niin kovin pitkä ole.
Omaisuuteni on koti, josta on vieläkin vähän velkaa. Jälkeläisille raha ja lastenhoitoapu kelpaa, mutta heiltä on turha odottaa talkooapua polttopuiden pilkkomiseen. Jos satun ihan vanhana tarvitsemaan hoitoa niin siihen käytetään kotini niin pitkälle kuin se riittää, loppu jää nähtäväksi. Joten perintöä on ihan turha odottaa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 01:04"]
Kuulun itse ns. suuriin ikäluokkiin enkä tunnista itseäni enkä ystäviäni täällä olevista herjaavista kirjoituksista. Ikätovereistani suuri osa lähti nuorena Ruotsiin töihin ja sinne jäivät. Me olemme olleet aina tiellä syntymästä vanhuuteen. Omista vanhemmistakin on huolehdittu. Tunnustan itse, että olisi pitänyt huolehtia enemmän, mutta se on nyt myöhäistä.
En tunne tippaakaan syyllisyyttä pienestä työeläkkeestäni. Olen 17- vuotiaasta elättänyt itseni ja lisäksi vielä muita. 49 työvuoden jälkeen jäin eläkkeelle. Nuorena kävin vuosia vielä päivätyön ohella siivoamassa ja ravintoloissa tiskaamassa. Turhan nirso ei silloinkan voinut olla. Kateutta ja katkeruutta voisin kantaa monestakin asiasta, mutta en halua pilata sillä päiviäni. Ei tämä ihmisikä niin kovin pitkä ole.
Omaisuuteni on koti, josta on vieläkin vähän velkaa. Jälkeläisille raha ja lastenhoitoapu kelpaa, mutta heiltä on turha odottaa talkooapua polttopuiden pilkkomiseen. Jos satun ihan vanhana tarvitsemaan hoitoa niin siihen käytetään kotini niin pitkälle kuin se riittää, loppu jää nähtäväksi. Joten perintöä on ihan turha odottaa.
[/quote]
Oletko kasvattanut lapsesi huonosti, jos noin kiittämättömiä ovat?
mä kans ihmettelen näitä jotka kehtaavat valittaa. itse olen suuren ikäluokan jälkipolvea syntynyt -66. tiedän miten vanhempani ovat aikanaan täysin tyhjänpäältä rakentaneet yhteisen elämänsä. ei silloin odotettu tai pyydetty vanhempien/isovanhempien rahallista apua, vaan kunnianhimolla itse siitä selvittiin. muistan itse miten 70- luvulla vanhempani ilolla kävivät työssä, eikä palkat olleet hurrattavia. esim. telkkaria säästettiin monta kuukautta ja ostettiin vasta kun siihen oli varaa. no miten minä olen heitä pystynyt omaisuuden tai rahan hankinnassa auttamaan? en mitenkään! siksikin minulla ei tulisi pieneen mieleenkään syytellä heitä siitä, jos kävisikin niin että minulle ei perintöä jäisi. mikä oikeus minulla siihen olisi. päinvastoin olen heille sanonut, matkustakaa ostakaa mitä haluatte, nauttikaa elämästä nyt kun siihen on varaa ja mahdollisuus. te jotka syytätte suuria ikäluokkia itsekkääksi, lukekaa ketju uudestaan läpi ja miettikää sitten kuka oikein lopulta on itsekäs. ei suuret ikäluokat ainakaan. haukkujat saisivat hävetä! ja luontoa roskastaa enemmän ne teidän lapsenne, joita ei ole opetettu jäätelö ja karkkipapereita ulkona heittämään roskikseen.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:27"]
"Olen 45v. ja tiedostan, että maapallosta ei riitä kaikille siihen malliin mihin nyt ollaan menossa. Olen opettanut myös lapsilleni sen. Onni löytyy muualta kuin uuista tavaroista. Omat vanhempani eivät välitä, koska kyllähän tää pallo nyt meidän elämän kestää. Just joo..."
Jos sinun vanhempasi tuhlailevat niin eihän se tarkoita, että kaikki 60+ tuhlailevat. Edelleen väitän, että shoppailu on nuorempien harrastus, eihän esim 60+ tahdo löytää enää edes vaatteita, kun kaikki on suunniteltu nuorille. Kerro minulle esimerkki millä tavalla vanhempasi tuhlailevat?
[/quote]
Eikö sinulle ole tuttua eläkeläisten päivätanssit, laivamatkat, Espanjanmatkat, yms. harrastaminen? Kierrättäminen on nounou, koska "siellä kaatopaikallahan ne menee kaikki samaan paikkaan".
Ja "Lähdettiin sit Maijan kans ajelemaan ajan kuluksi lähikaupunkiin (matkaa 30km sivu), ostettiin kahvipaketti, kun oli tarjouksella".
Kai se sitten vaan täytyy hyväksyä, että se on tavallista elämää, vaikka se on omasta elämästäni hyvin kaukana.