Suuret ikäluokat "auttavat" vanhempiaan ja lapsiaan...
Taas kerran yritys pestä suuria ikäluokkia puhtaaksi synneistään. HS kirjoittaa isolla, että tohtorikoulutettavan tutkimuksen mukaan suuret ikäluokat auttavat vanhempiaan ja lapsiaan paljon. Ja mitkä ne lukemat olivatkaan? Oman ilmoituksensa mukaan 66% on auttanut käytännön asioissa vanhempiaan ja 62% lapsiaan viimeisen vuoden aikana. Sitä, miten usein he auttavat, ei tietenkään kysytty.
Eli kääntäen: suurista ikäluokista kolmasosa ei - oman ilmoituksensa mukaan! - auta vanhenmpiaan koskaan ja 40% ei auta lapsiaan ikinä. Sitä Silti tätä tulosta kehutaan ikään kuin olisi isokin saavutus.
Normaalit ihmiset tapaavat auttaa läheisiään säännöllisesti mitä moninaisimmissa asioissa, suurten ikäluokkien toimintatapaan tämä ei näytä kuuluvan.
Kommentit (177)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:27"]
"Olen 45v. ja tiedostan, että maapallosta ei riitä kaikille siihen malliin mihin nyt ollaan menossa. Olen opettanut myös lapsilleni sen. Onni löytyy muualta kuin uuista tavaroista. Omat vanhempani eivät välitä, koska kyllähän tää pallo nyt meidän elämän kestää. Just joo..."
Jos sinun vanhempasi tuhlailevat niin eihän se tarkoita, että kaikki 60+ tuhlailevat. Edelleen väitän, että shoppailu on nuorempien harrastus, eihän esim 60+ tahdo löytää enää edes vaatteita, kun kaikki on suunniteltu nuorille. Kerro minulle esimerkki millä tavalla vanhempasi tuhlailevat?
[/quote]
Eikö sinulle ole tuttua eläkeläisten päivätanssit, laivamatkat, Espanjanmatkat, yms. harrastaminen? Kierrättäminen on nounou, koska "siellä kaatopaikallahan ne menee kaikki samaan paikkaan".
Ja "Lähdettiin sit Maijan kans ajelemaan ajan kuluksi lähikaupunkiin (matkaa 30km sivu), ostettiin kahvipaketti, kun oli tarjouksella".
Kai se sitten vaan täytyy hyväksyä, että se on tavallista elämää, vaikka se on omasta elämästäni hyvin kaukana.
[/quote]
Ei todellakaan ole tuttua. En ole ikinä vielä ollut päivätansseissa, käyn töissä, en ehtisikään.
Ei ole tuttua myöskään Espanjassa oleilu, eikä muukaan tuollainen touhuilu. Ei myöskään tuttavani harrastele tuollaista, mutta jotkut varmaan tekee tuotakin.
Mutta matkustelu on tänä päivänä myöskin nuorten juttu, paljon enemmän tämän päivän nuoret aikuiset matkustaa ulkomaille, mitä esim itse -60 ja 70-luvuilla matkustin.
[/quote]
Siinä sanottiin ELÄKELÄISTEN päivätanssit. Oletko eläkeläinen vaikka käyt töissä?
Haluaisin tietää, miten suuret ikäluokat muka syövät perintönsä kuin myös jälkipolvien perinnöt? Omat vanhempani ovat ihan tyypillisiä suurten ikäluokkien edustajia. Molemmat ovat pientilojen lapsia, isällä on neljä sisarusta, äidillä viisi.
Molemmat kävivät keskikoulun ja sen jälkeen isä opiskeli teknillisessä koulussa rakennusmestariksi ja äiti apuhoitajaksi. Avioiduttuaan he asuivat alivuokralaisina Helsingissä kunnes ostivat yksiön, sitten kaksion ja lopulta, kun me lapset olimme 8,6 ja 2 vuotta, rakensivat he nk "hartiapankilla" talon Pohjois-Helsinkiin. Molemmat tekivät täyden työuran ja ovat nyt eläkkeellä. Isän eläke on 1900€ ja äidin 1300€ ennen veroja. Aina he ovat eläneet siivosti ja yrittäneet säästää.
Kaikille meille lapsille on annettu säästöistä pieni pesämuna, kun olemme ostaneet ensimmäisen asuntomme. Mitään perintöä vanhempamme eivät itse ole saaneet, enkä ole kuullut, että kukaan vanhempieni tuttavistakaan juuri olisi. Kaikilla kun on tyypillinen pientilallisen lapsen lähtökohta.
Kysynkin siis uudelleen, kenen perinnön suuret ikäluokkalaiset ovat syöneet ja mitä tarkoittaa, että he syövät myös lastensa perinnöt?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:18"]
"Olen 45v. ja tiedostan, että maapallosta ei riitä kaikille siihen malliin mihin nyt ollaan menossa. Olen opettanut myös lapsilleni sen. Onni löytyy muualta kuin uuista tavaroista. Omat vanhempani eivät välitä, koska kyllähän tää pallo nyt meidän elämän kestää. Just joo..."
Jos sinun vanhempasi tuhlailevat niin eihän se tarkoita, että kaikki 60+ tuhlailevat. Edelleen väitän, että shoppailu on nuorempien harrastus, eihän esim 60+ tahdo löytää enää edes vaatteita, kun kaikki on suunniteltu nuorille. Kerro minulle esimerkki millä tavalla vanhempasi tuhlailevat?
[/quote]
Eikö sinulle ole tuttua eläkeläisten päivätanssit, laivamatkat, Espanjanmatkat, yms. harrastaminen? Kierrättäminen on nounou, koska "siellä kaatopaikallahan ne menee kaikki samaan paikkaan".
Ja "Lähdettiin sit Maijan kans ajelemaan ajan kuluksi lähikaupunkiin (matkaa 30km sivu), ostettiin kahvipaketti, kun oli tarjouksella".
Kai se sitten vaan täytyy hyväksyä, että se on tavallista elämää, vaikka se on omasta elämästäni hyvin kaukana.
[/quote]
Ei todellakaan ole tuttua. En ole ikinä vielä ollut päivätansseissa, käyn töissä, en ehtisikään.
Ei ole tuttua myöskään Espanjassa oleilu, eikä muukaan tuollainen touhuilu. Ei myöskään tuttavani harrastele tuollaista, mutta jotkut varmaan tekee tuotakin.
Mutta matkustelu on tänä päivänä myöskin nuorten juttu, paljon enemmän tämän päivän nuoret aikuiset matkustaa ulkomaille, mitä esim itse -60 ja 70-luvuilla matkustin.
[/quote]
Siinä sanottiin ELÄKELÄISTEN päivätanssit. Oletko eläkeläinen vaikka käyt töissä?
[/quote]
En ole eläkeläinen, mutta kuulun parjattuihin suuriin ikäluokkiin( synt-50 ). Saahan päivätansseihin kai muutkin mennä, vaikkei ole eläkkeellä : )
Ei varmaan tarkoiteta sitä rahasummaa, joka tulee sulle vanhempiesi kuoltua vaan ihan muuta. Mieti missä jamassa tämä maa ja koko maailma on. Koulu, terveydenhoito, sairaanhoito, tiet, kaikki on ajettu alas. Mutta kestäähän ne toki sen aikaa kun suuret ikäluokatkin, vai kestääkö?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:36"]
Eläkkeille kunnon vero ja paluu siihen aikaan, kun suuret ikäluokat oli lapsia eli mummot ja vaarit asumaan lastensa luokse! Siinä voi monen miniän naama venähtää, kun appi ja anoppi muuttaa asunnon suurimpaan makuuhuoneeseen muistuttaen, että nuoret ikäpolvet halusivat leikata eläkkeitä ja siirtää vastuun vanhuksista omaisille. Tässä sitä nyt ollaan, itsekkäät suurten ikäluokkien edustajat. Puuroa pöytään ja pese tradenomiminiä sen jälkeen nämä tekohampaat.
[/quote]
Muuten hyvä, mutta emme poikasi kanssa tarvitse teiltä mitään, edes rahaa. Itse olemme ansainneet kaiken, ilman apuanne. Ja hyvin pärjätään, paremmin kuin te. Terveisin tradenomiminiä.
[/quote]
Kuka on puhunut tarvitsemisesta? Kun eläkkeitä leikataa, seuraa siitä samalla se, että vastuu seniorikansalaisista siirtyy omaisille eli lapsille ja lapsenlapsille. Halusit tai et, saat mummon asumaan luoksesi ihan siksi, että suurten ikäluokkien lapset halusivat päästä pienemmillä maksuilla. Niin kävi, mutta vaat ne vanhukset ristiksesi kotiin.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:04"]
Onneksi vastaavaa tutkimusta ei tehdä 70- ja 80-luvulla syntyneistä. Tuloksena olisi, että vanhempiaan auttaa 200 %, koska jos käydään oman äidin ja anopin luona kerran vuodessa kahvilla, niin eikö se jo ole 100 + 100 %?
[/quote]
Kyllä varmaan on, isojen ikäluokkien kiertokoulumatematiikalla.
[/quote]
Jos taas hieman perehtyisit tehtyihin tutkimuksiin, niin kansakoulussa opittiin perusmatematiikka huomattavasti paremmin kuin peruskoulussa. Siksi kiertokoulumatematiikalla opittiin prosenttilaskut, joita peruskoulun päättäneet nyt noin 30v ikäiset eivät ole eläissään oppineet.
[/quote]
Perehdyn oikein mielelläni, sinähän luonnollisesti linkität niitä tutkimuksia tähän luettavaksi! Kiitos.
Huvittava sattuma, että mainitsit juuri nuo presenttilaskut ikäluokkasi erityisenä osaamisalueena. Oma kokemukseni sinun sukupolvesi matemaattisista taidoista nimittäin on, että taidoillanne lasketaan vähän auttavaa paremmin yhteen- ja vähennyslaskuja. Kokemukseni ovat työelämästä, missä nuo "taitonne" ovat tulleet lukemattomia kertoja vastaan, ja aina aiheuttaen melkoista hämminkiä ja sekaannuksia, mitä oikein tehdyt laskutoimitukset eivät aiheuta.
Toki niitä osaajiakin suikluista löytyy, mutta heillä on paljon muuta koulutusta kiertokoulun lisäksi.
[/quote]
Just näin! Oma isäni osaa lukea ja laskea auttavasti, teki 45 vuotta töitä konepajalla ja saa eläkettä vähän enemmän kuin minä palkkaa. Koulutus kansakoulu 6 luokkaa. Väheksyy minun ammattiani, joka on lastensuojelussa. Se kun on turhaa rahanhaaskuuta koko puuha, koska lapset on kasvatettava kurissa piiskaa säästämättä, ei mitään muuta tarvita.
[/quote]
Matemaattisen osaamisen taso on kyseisen ikäluokan enemmistöllä kyllä todella karu, mutta onneksi sitä voi paikata suurilla luuloilla itsestään.
Sinä teet todella tärkeää työtä, älä koskaan epäile sitä. Älä edes hetkellisesti.
[/quote]
Voisko johtua siitä, että oppikoulu oli maksullinen, sinne ei kaikki päässeet. Suurten ikäluokkien lapset on saaneet 9 vuotta ilmaista koulua, sellaisesta ei suurten ikäluokkien jäsenet lapsena osanneet edes unelmoida. Silloin 11v iässä piti monen muuttaa pois kotoa, jos halusi jatkaa koulunkäyntiä. Ajatella, oli niillä ihana esiteini-ikä!
102 kirjoittaa hyvin. Ja edelleen minua kiinnostaa se mistä tämä ikäluokkien välinen katkeruus oikein kumpuaa ja miten se auttaa meitä eteenpäin?
Herra 63
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:46"]
Ei varmaan tarkoiteta sitä rahasummaa, joka tulee sulle vanhempiesi kuoltua vaan ihan muuta. Mieti missä jamassa tämä maa ja koko maailma on. Koulu, terveydenhoito, sairaanhoito, tiet, kaikki on ajettu alas. Mutta kestäähän ne toki sen aikaa kun suuret ikäluokatkin, vai kestääkö?
[/quote]
Onkos noita nyt kuitenkaan alas ajettu? Samanlaista kiivasta eteenpäin menoa ei ehkä ole, mutta ovathan nuo edelleen kaikki paremmalla tasolla kuin mitä olivat silloin, kun suuret ikäluokat alkoivat perheitä perustaa ts -70 lukua. Hyvinvointivaltiota on ehkä rakennettu liiankin innolla, nyt on arvion aika.
Oma rakas äitikultani on nimenomaan törsääjä. Törsäsi niin omat, vanhempiensa, kuin lastensa opiskelurahat. Opiskelemaan päästiin aikoinaan vanhenpien kustennuksella, pieneltä paikkakunnalta suureen kaupunkiin. Maksettiin asuminen, harrastukset (vaatimattomasti vain lentolupakirja) ja matkailu ulkomaille. Koulutuspohjaksi riitti kansakoulu ja kesätyöt osuuskaupalla.
Tästä eteenpäin elinikäinen työpaikka kaupungilla, avioliito, iso omakotitalo, avioehto, ero. Siltikään ei omat rahat riitä, vaan myydään talo, vanhempien kesämökki, käytetään lasten opiskelurahasto..jonka isovanhemmat ovat perustaneet.
Jatkuvaa rahan "lainailua" vanhemmilta..ainut lapsi..hellanlettas..lapsi on 55 vuotias. Vanhemmat kuolee ja äitini muuttaa asumaan synnyinkotiinsa. Ikänsä töitä tehneet isovanhemmat jättävät testamentissa perinnöksi kaiken mitä jäljellä on, talon. Ei ole kesämökkejä, ei opiskelurahaa mitä kerättiin 20 vuotta, ei säästöjä 60 vuoden ajalta. Kiitos äitini.
Olenko katkera? Olen! Oma nuoruuteri oli pusertaa täysillä ja näyttää kaikki kykyni. Sepä oli yhdentekevää, koska äitini kamppaili kuinka saada kaikki rahat itselleen.
Törmään nyt ensimmäistä kertaa tuohon -suuret ikäluokat- juttuun, mielenkiintoinen ja ainakin omalla kohdallani täsmää täysin. Pilalle hemmoteltu ainut lapsi, joka ei kyennyt pitämään omistaan huolta, turvautumatta vanhempiinsa..eikä ilman niitäkään. Ne kyllä yrittivät onneksi pitää huolta, ehkä samalla tavalla kuin omasta lapsetaan.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:11"]
Mistäs lähteestä kumpuaa tämä käsitys, että suuret ikäluokat ovat käyneet kiertokoulua? Minun 1907 syntynyt isäni aloitti opintiensä kiertokoulusta (ja päätyi lopulta yliopistoon), minä, 1945 syntynyt, kävin neljä luokkaa kansakoulua, kahdeksan vuotta oppikoulua (ja siihen päälle vielä kaksi korkeakoulututkintoa). En tunne ketään ikäistäni joka olisi käynyt kiertokoulun.
[/quote]
Eiköhän se ole ihan heikkoa yleissivistystä, jota on turhankin paljon näissä70-luvulla syntyneissä valittajissa. Kouluja ei ole käyty, mutta rahaa halutaan kotona makoilemisesta. Ei suuret ikäluokat saaneet edes työkkärikorvauksia, jos jäivät 18v iässä ilman töitä!
Tunnen naisen, joka on perinyt äitinsä, isänsä, miehensä ja lapsensa, sekä kaksi kaukaisempaa sukulaista. Mutta lainaa silti rahaa muilta, kun on niin tiukkaa. On meitä moneen junaan.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:41"]
Kaikki kyselyt, joista itse olen lukenut, niin nuoret haluavat mitä vain työtä kunhan voisivat elättää itsensä ja tavallisen elämän.
Kyllä ennen oli työelämä helppoa
[/quote]
Enpä usko, että kuka tahansa nuori tarttuisi lapion varteen ja tekisi sellaista fyysistä työtä aamusta iltaan kuin millaista tehtiin 50-60-luvulla. Moni kyllä menisi vaikka siistiin toimistotyöhön, jos siitä tienaisi vähintään pari tonnia käteen.
Ongelmana nykypäivänä tahtoo olla sekin, että läheskään kaikki eivät ole valmiita opiskelemaan vuosikausia tutkintoa, vaan hyväpalkkainen työ pitäisi saada heti peruskoulun jälkeen asunto- ja autoedulla Helsingin keskustasta ihan vaan sen takia, että on niin hyvä tyyppi ja "innovatiivinen tiimityöskentelijä". Koulutusta halveksitaan, samoin alhaisia alkupalkkoja.
[/quote]
Mulla on ihan päinvastainen kokemus. Toimistoista kaivataan fyysiseen työhön, ja siivoojiksi, lähihoitajiksi tms ruvetaan ihan vapaaehtoisesti.
Onneksi vastaavaa tutkimusta ei tehdä 70- ja 80-luvulla syntyneistä. Tuloksena olisi, että vanhempiaan auttaa 200 %, koska jos käydään oman äidin ja anopin luona kerran vuodessa kahvilla, niin eikö se jo ole 100 + 100 %?
[/quote]
[/quote]
Jos taas hieman perehtyisit tehtyihin tutkimuksiin, niin kansakoulussa opittiin perusmatematiikka huomattavasti paremmin kuin peruskoulussa. Siksi kiertokoulumatematiikalla opittiin prosenttilaskut, joita peruskoulun päättäneet nyt noin 30v ikäiset eivät ole eläissään oppineet.
[/quote]
Perehdyn oikein mielelläni, sinähän luonnollisesti linkität niitä tutkimuksia tähän luettavaksi! Kiitos.
Huvittava sattuma, että mainitsit juuri nuo presenttilaskut ikäluokkasi erityisenä osaamisalueena. Oma kokemukseni sinun sukupolvesi matemaattisista taidoista nimittäin on, että taidoillanne lasketaan vähän auttavaa paremmin yhteen- ja vähennyslaskuja. Kokemukseni ovat työelämästä, missä nuo "taitonne" ovat tulleet lukemattomia kertoja vastaan, ja aina aiheuttaen melkoista hämminkiä ja sekaannuksia, mitä oikein tehdyt laskutoimitukset eivät aiheuta.
Toki niitä osaajiakin suikluista löytyy, mutta heillä on paljon muuta koulutusta kiertokoulun lisäksi.
[/quote]
Teissä suurten ikäluokkien lapsissa on se vika, että ette osaa itse tehdä mitään, ette edes käyttää googlea. Moni soittaa vanhalle äidille, kun pitää selvittää, kenen laskuopin mukaan se prosenttilasku kansakoulussa opittiinkaan.
Uusavuttomuutta on se, että kaikki täytyy linkittää. Ei ihme, että osaamisen taso laskee.
Lukematta koko viestiketjua läpi, niin olen siitä onnellinen, että aikuiset lapsemme ovat auttaneet meitä keski-ikäisiä ja me parhaamme mukaan olemme hoitaneet lasten lapsia.
Hyi yök täällä 30-40-kymppiset vinkuu ja vikisee. Olette saaneet äitiysloman, suuren kotihoidontuen ja ilmaisen koulutuksen suurten ikäluokkien ansiosta. Vallan kahvasta ette ole saanut mitään aikaan, teidän juppipaskasukupolvenne ansiosta maspallo on menossa kohti helvettiä mokomat materialistiset liberaalit. Me 80-90-luvulla syntyneet valmistunee teidän toimienne ansiosta lamaan. Olisiko pullamössösukupolvella peiliin katsomisen paikka? Te vastaatte meidän nuorten tulevan tuhoamisesta ja siten kehtaatte vinistä jostain suurista ikäpolvista. Hoitakaa ensin aiheuttamanne lama
Ja HAH! Suuret ikäluokat ovat käyttäneet sekä vanhempiensa että lastensa rahat. Suuret ikäluokat jäävät historiaan tämän maan vaurainpana sukupolvena. Käyttäisin heistä ennemin nimitystä ahneet ikäluokat.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Just näin! Oma isäni osaa lukea ja laskea auttavasti, teki 45 vuotta töitä konepajalla ja saa eläkettä vähän enemmän kuin minä palkkaa. Koulutus kansakoulu 6 luokkaa. Väheksyy minun ammattiani, joka on lastensuojelussa. Se kun on turhaa rahanhaaskuuta koko puuha, koska lapset on kasvatettava kurissa piiskaa säästämättä, ei mitään muuta tarvita.
[/quote]
Matemaattisen osaamisen taso on kyseisen ikäluokan enemmistöllä kyllä todella karu, mutta onneksi sitä voi paikata suurilla luuloilla itsestään.
Sinä teet todella tärkeää työtä, älä koskaan epäile sitä. Älä edes hetkellisesti.
[/quote]
Voisko johtua siitä, että oppikoulu oli maksullinen, sinne ei kaikki päässeet. Suurten ikäluokkien lapset on saaneet 9 vuotta ilmaista koulua, sellaisesta ei suurten ikäluokkien jäsenet lapsena osanneet edes unelmoida. Silloin 11v iässä piti monen muuttaa pois kotoa, jos halusi jatkaa koulunkäyntiä. Ajatella, oli niillä ihana esiteini-ikä!
[/quote]Olihan silloin keskikouluja ja vapaapaikkoja oppikouluun. Monille saattoi olla helpotus päästä pois kyttäämisestä, ahtaudesta, ylimitoitetetusta kurista, sisarusten suosimisesta jne. Lisänä vielä perheen yhteisten taakkojen kanssa eläminen sisäänpäinläpiävissä kyläyhteisöissä. Keskikoulun pääsy oli sosiaalista nousua.
Olen kasvanut itse 70-80-luvuilla erittäin vanhanaikaisessa ympäristössä, ja olisin iloinnut kotoa pääsemisestä adosti.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:28"]
Haluaisin tietää, miten suuret ikäluokat muka syövät perintönsä kuin myös jälkipolvien perinnöt? [/quote]
Omat vanhempani ovat perineet vanhemmiltaan heidä vanhempiensa perinnöksi saamansasa maat ja myyneet ne oman elintansota pitämiseksi. Perintöä he eivät aio jättää, vaan käyttävät oman omaisuutensa eläessään.
Ihan sama. En ole heille mitään velkaa, enkä pistä tikkua ristiin heidän eteensä. Eläköön omillaan loppunsa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:11"]
Mistäs lähteestä kumpuaa tämä käsitys, että suuret ikäluokat ovat käyneet kiertokoulua? Minun 1907 syntynyt isäni aloitti opintiensä kiertokoulusta (ja päätyi lopulta yliopistoon), minä, 1945 syntynyt, kävin neljä luokkaa kansakoulua, kahdeksan vuotta oppikoulua (ja siihen päälle vielä kaksi korkeakoulututkintoa). En tunne ketään ikäistäni joka olisi käynyt kiertokoulun.
[/quote]
Kukapa muu kuin omat vanhempamme, ja heidän sisaruksensa meille, heidän lapsilleen tästä asiasta olisi vuosikymmenet itkenyt. Suuri ikäluokka ihan itse on se sylttytehdas tässäkin asiassa.
[/quote]
[/quote]