Haittaisiko sinua että mies omistaisi talosta enemmän?
Kommentit (47)
Ei, mies osti meidän kodin, lainaa ei ole. Kai siellä kauppapapereissa hänen nimi vaan on. Naimisissa ollaan, joten jakoon kai menis, kun ei ole avioehtoa. Meillä ei oikeestaan juuri keskustella rahasta, kaikki on siltä osin aina vaan sujunut. Mun pussista menee liki kaik päivittäisostot ja lasten menot, mies maksaa laskut.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 18:23"]
Jaa, ei mua haittaa, vaikka asunto on miehen, asunto oli miehellä ennen minua. No on miehellä mökki ja venekin, eikä minulla ole niihinkään osuutta. Ihan omasta vapaasta tahdosta, kyllä huollan niitä. Me ei kylläkään olla naimisissa.
[/quote]
Sama homma mutta me taas olemme naimisissa (asunto, vene ja mökki hommattu jo ennen minua). Osallistun mm. lainanlyhennyksiin ja remontteihin mitä ollaan tehty tähän asuntoon. Jääpähän lapsille ainakin siisti ja peruskuntoinen asunto sitten joskus.
Montakohan kertaa elämänsä aikana tuo ehtisi mainita asiasta saadakseen tahtonsa läpi?
Haittaisi, periaatteessa. Koti on yhteinen projekti, muu omaisuus on sitten erikseen.
Jos ei avioehtoa niin molemmat omistaa fifty-fifty. Ja jos ei avioehtoa niin eihän sellaisessa liitossa ole mitään mieltä.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:41"]Montakohan kertaa elämänsä aikana tuo ehtisi mainita asiasta saadakseen tahtonsa läpi?
[/quote]
En usko että mieheni käyttäisi omistusoikeutta aseena, sen tavarat olis pikaseen pihalla ;) asiassa ei pitäisi olla ongelmaa, mutta jotenkin ajatus silti riepoo...
Meillä omistus menee 30/70 minun omistaessa tuon suuremman osuuden. En IKINÄ ottaisi sitä riskiä että toinen olisi "niskan päällä" noin isossa asiassa jos vaikka ero tulisi. :)
Jos tienAisi rutosti enemmän niin ei ehkä. Ja jos ero omistuksessa ei ole kovin suuri.
Ei. Meillä itseasiassa omistaakin, koska kikkailimme varainsiirtoveron kanssa. Mutta ei vaikuta mitenkään meidän elämiseen ja olemiseen, maksamme saman verran talosta (rahat nyt on muutenkin periaatteessa yhteiset, kun suurin osa menee kuitenkin perheen, kodin ja lasten hyväksi), enkä voisi kuvitellakaan että meillä ruvettaisiin kiristämään toista jollain omistusosuudella kodista.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:48"]
Meillä omistus menee 30/70 minun omistaessa tuon suuremman osuuden. En IKINÄ ottaisi sitä riskiä että toinen olisi "niskan päällä" noin isossa asiassa jos vaikka ero tulisi. :)
[/quote]
No miksi sitten miehesi piti ottaa tuo "riski"? Enkä tajua mitä riskiä tuossa nyt muutenkaan on? Miehesi varmaan saa jäädä erotilanteessa asumaan taloon, mutta silloin hän tietenkin maksaa sinulle tuon 30 % talosta.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:53"]
[/quote]
No miksi sitten miehesi piti ottaa tuo "riski"? Enkä tajua mitä riskiä tuossa nyt muutenkaan on? Miehesi varmaan saa jäädä erotilanteessa asumaan taloon, mutta silloin hän tietenkin maksaa sinulle tuon 30 % talosta.
[/quote]
Siksi että olen varkkaampi kuin mieheni. Meillä on myöskin avioehto eli jos ero tulee, maksan mieheni asunnosta ulos.
Miksi se olisi ongelma? Kumpikin omistaa asuntoa siinä suhteessa kuin siitä maksaakin.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:55"]
Siksi että olen varkkaampi kuin mieheni. Meillä on myöskin avioehto eli jos ero tulee, maksan mieheni asunnosta ulos.
[/quote]
No edelleen, että mikä riski siinä on vaikka esim. miehesi omistasi isomman osan vaikka oletkin rikkaampi?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:53"]
[/quote]
[/quote]
Tarkoitat varmaan että mies eron sattuessa maksaisi talosta vaimon osuuden eli 70%?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:04"]
Tarkoitat varmaan että mies eron sattuessa maksaisi talosta vaimon osuuden eli 70%?
[/quote]
Ei vaan kun pohdin sitä, että mikä riski siinä olisi jos nainen nyt omistaisikin pienemmän osuuden? Saa kuitenkin rahat osuudestaan.
Mä en omista tästä mitään. En koe että olisi mitään riskiä. Olen kai tyhmä?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:55"]
[/quote]
No edelleen, että mikä riski siinä on vaikka esim. miehesi omistasi isomman osan vaikka oletkin rikkaampi?
[/quote]
Helpompi on kaivaa josatin rahat 30% ostamiseen kuin 70% ostamiseen. :) On ihan eri asia hommata pikaisesti ja yksin 150000 euroa, kuin 350000 euroa...
Ei haittaa.
Minä omistan yksin talon, jossa asumme. Miehellä on oma kaupunkiasunto kerrostalossa. Emme käytä sitä käytännössä koskaan, postit haemme kerran kuussa.
Enemmän haittaisi, jos en omistaisi taloa. Jos tulee ero, ei minun tarvitse lähteä kotoani mihinkään. Ja olemme siis naimisissa, onnellisesti.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:58"]Miksi se olisi ongelma? Kumpikin omistaa asuntoa siinä suhteessa kuin siitä maksaakin.
[/quote][quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:58"]Miksi se olisi ongelma? Kumpikin omistaa asuntoa siinä suhteessa kuin siitä maksaakin.
[/quote]
Ongelmani on siinä että minun maksimi varallisuus olisi vain 1/3 taloa, annan sille sydämmeni, elämäni ja rahani ja omistan vain siivun, tuntuu pahalle vaikka loogisesti oikealle.
Up