Haittaisiko sinua että mies omistaisi talosta enemmän?
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 17:29"]
Haittaisi. Siksi omistankin talostamme 100%. Olen maksanut ex-miehen ulos kodistamme ja toiste en samaa riskiä ota. Uusi mieheni ei siis omista osuutta kodistamme.
[/quote]
Mä en tajua...mikä ihmeen riski se yhteisomistus oikein on? Jos osuudet ja rahaliikenne jaetaan johdonmukaisesti. Enkä tajua kuka mies tuollaiseen diiliin menee pidemmän päälle mukaan - ei omista OMASTA kodistaan osuuttakaan. Olettavasti osallistuu kuitenkin elinkustannuksiinne.
Hmm... Ainakin n. kymmenisen vuotta takaperin, oli ihan vaan fiksua ottaa omistussuhteet 49-51. Silloin säilyi toisella osapuolella se jokin ensiasunnon-ostajan mikä lie etu sitten seuraavaa asuntoa varten.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:52"]
Ei. Meillä itseasiassa omistaakin, koska kikkailimme varainsiirtoveron kanssa. Mutta ei vaikuta mitenkään meidän elämiseen ja olemiseen, maksamme saman verran talosta (rahat nyt on muutenkin periaatteessa yhteiset, kun suurin osa menee kuitenkin perheen, kodin ja lasten hyväksi), enkä voisi kuvitellakaan että meillä ruvettaisiin kiristämään toista jollain omistusosuudella kodista.
[/quote]
Meillä sama kikkailu, siksi mies omistaa 85% ja minä 15%. Lisäksi minä olen maksanut talosta enemmän kuin hän. Mutta vastaus kysymykseen on: ei haittaa!
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 17:53"]
Ei. Mies omistaa asunnon kokonaan, koska tätä ostettaessa olin vielä opiskelija eikä tuloja ollut. Halusimme säästää minun varainsiirtovero-etuuteni seuraavan asunnon ostoon, siksi koko laina ja kämppä laitettiin miehen nimiin. Olemme naimisissa ja avioehtoa ei ole, joten erotilanteessa saisin joka tapauksessa puolet asunnosta. Seuraava asunto ostetaan puoliksi.
[/quote]
Mulle on sanottu että varainsiirtovero etuus menetetään jos sen jo käyttänyt on puoliksi mukana ostamassa seuraavaa asuntoa?
Haittaisi. Emme ole naimisissa, joten haluan että kaikki isompi omaisuutemme on 50-50. Asumme osaomistuskämpässä ja tämä on mahdollista ostaa omaksi vuoden päästä. Silloin ongelma tuleekin vastaan, koska minun ei ole todennäköisesti mahdollista saada lainaa (tulot hyvin epäsäännölliset) ja mies taas on vakityössä. En halua joutua siihen tilanteeseen, että minä maksan juoksevia kuluja kuten ruokaa ja mies kämpän lainaa ja lopulta kämppä on pelkästään hänen. Sehän tarkoittaisi, että jos mieheni vaikka kuolisi, olisin ihan tyhjän päällä.
Onko teillä kaikilla eri prosenttiosuuksia omistavilla siis avioehto? Jos avioehtoa ei ole, omaisuus menee erotilanteissa osituksessa joka tapauksessa puoliksi ihan siitä riippumatta, mitä omistusosuuksia teillä on avioliiton aikana ollut.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 17:24"]
Minulle olisi riski jos eroaisimme ja joutuisin lunastamaan mieheni 75 prosentin osuuden n. 350000 eurolla. Säästössä on n. 50t, mutta tuskin saisin puuttuvaa lainasummaa pankista. Eli silloin joutuisin luopumaan asunnosta.
[/quote]
Niin teidän tapauksessanne! Aluksi puhuit ihan vaan yleisesti, ettet missään nimessä ottaisi sitä riskiä että mies pääsisi "niskan päälle".