Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän sukunimemme on suojattu" - Argumentit joita "vihaat"

Vierailija
03.09.2014 |

Mitä argumenttiä (=väitöstä, osoitusta, mielipidettä, todistusta) "vihaat"/ mistä et pidä?

Itse inhoan kun joku tulee milloin missäkin yhteydessä (keskustelupalsoilla, irl jne) väittämään "meidän sukunimemme on suojattu!" Argh, tekisi mieli ravistella tuon sanojia ja sanoa että kaikki sukunimet ovat olleet suojattuja 2000-luvun alusta lähtien, ota urpo asioista selvää ennen niiden toitottamista :D. 

Teidän mielestänne? :)

Kommentit (178)

Vierailija
141/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:40"]

Tyhjänpäiväinen toisten sanojen korjailu. Se on RAIVOSTUTTAVAA. Mä en koskaan huomauta sellaisesta jos sanoja ei itse huomaa, ymmärrän kyllä mitä hän tarkoitti. Se korjailu vaan lisää toisen epävarmuutta, ja lopulta mokailee jo senkin vuoksi. Ja ihan turha sanoa että ei tulisi väärinkäsityksiä niin korjaan siksi, ei. Kyllä ne on jotkut ihmistyypit vaan sellaisia että revittelevät toisten virheillä. Omaa egoa sillä boostataan, eikä mitään muuta.

[/quote]

Jotenkin ymmärrän jos Ruotsin kielen opettaja korjaa Ruotsin kielioppia, tai äidinkielen opettaja huomauttaa keskustelussa oikeasta sanamuodosta, se taitaa olla ammattitauti ja silloin sen voi ymmärtää. Mutta kun koulunkäyntiavustajan tutkinnon suorittanut kaveri ivaa jatkuvasti opettajaksi opiskelevaa kaveriaan kielioppivirheistä, niin mielestäni siinä kyllä ivataan jotain ihan muuta kuin kielippivirheitä. ;)

Kateus voi ilmetä myös tuollaisena käytöksenä, tai oma epävarmuus. Itseensä tyyvyäisen ihmisen ei koskaan tarvitse korottaa itseään toisen yläpuolelle.

Vierailija
142/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:31"]"Otin tämän tatuoinnin muistoksi koirastani/lapsestani/äidistäni".Hyvä, koska ilman sitä ihon alle ruutattua mustetta saattaisit unohtaa että sulla oli joskus koira/lapsi/kissa.   TAI halusin persoonallisen tatuoinnin, joten suunnittelin itse. Tässä on tällainen miekka ja sen läpi menee sydän. Nimikirjaimet T&S siinä, ei tällaista ole kellään.   [/quote] Harvemmin noita miekkoja näkee, joiden läpi menee sydän. Yleensä ne ovat sydämiä, joiden läpi saattaa mennä jotain. Musta tuo versio olisi aika erikoinen ja varsinkin jos se olisi tehty koiraa varten!

[/quote]

Boldasin juurikin sen ärsyttävimmän kaikista. Eli besserwisserit, jotka tietävät mitä tarkoitetaa mutta mainitsevat suureellisesti ääneen toisen mokasta, ja sitten kuvittelevat olevansa nokkelia. Myötähäpeä herää, oikeasti. :D Sellaiset ihmiset saavat kiksejä siitä kun voivat bongata toisten virheitä, ja niiden seurassa sitten täytyy olla koko ajan mokaamatta jos ei halua antaa aihetta ivalle. Mun serkku oli juuri sellainen, että jos sanoin vaikka jokin sanan väärin epähuomiossa, ja sana kuulostaa kaksimieliseltä tms. niin teki siitä kauhean numeron. Itse kun mieluusti keskustelisin ihmisten kanssa jotka kykenevät ajattelemaan asioita vähän laajemmassa mittakaavassa, niin on todella rasittavaa kun keskustelukumppani kaivaa virheitä/korjailee sanontoja. VARSINKIN kun aivan hyvin tietää mitä toinen tarkoittaa. Eri asia jos sanoo vaikkapa että tavataan kello 25:00, niin kannattaa tarkistaa varmuuden vuoksi. :D

[/quote]

tai vainoharhaiset. Minä ymmärsin tuon boldatun tekstin niin että hän oikeasti luuli että joku on tatuoinut miekan jonka läpi menee sydän...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska itse luulin että näin on.141

Vierailija
144/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut ketjua kokonaan joten näitä on voinut tulla jo.

"Olemme naimisissa koska haluamme sitoutua toisiimme 100%" --> avoliitossa tai muussa parisuhteen muodossa elävät eivät halua sitoutua toisiinsa 100%

"Emme halua aivopestä lastamme mihinkään uskontoon"--> kaikki johonkin kirkkoon kuuluvat haluavat aivopestä lapsensa johonkin uskontoon

Vierailija
145/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis viestissä 143 piti olla "emme kuulu kirkkoon koska emme halua aivopestä lastamme..."

Vierailija
146/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 22:58"]

Voi eikä! Tunnustaudun nyt täysin urpoksi! Minulla harvinainen sukunimi, meitä noin 100 Suomessa ja lähes aina, kun sukunimeäni jotenkin kommentoidaan niin ylpeänä kerron sen olevan suojattu :-D apua. :D Anteeksi hölmöyteni! Mutta, taas opin jotain uutta avlta;)

[/quote]

Kiinnostavaa että ihminen kertoo itsestään jotain juttua, mistä ei itsekään tiedä mitä se tarkoittaa. Kun olet kertonut sukunimesi olevan suojattu, oletko luullut että muiden sukunimen saa automaattisesti ottaa kuka tahansa? Tai oletko koskaan miettinyt mitä se suojaaminen tarkoittaa ja kuka sinun nimesi on alunperin suojannut? Mä olisin ollut kiinnostunut tietämään sellaisen asian, jos olisin ajatellut oman nimeni olevan suojattu.

[/quote]

Jäin itsekin miettimään miksi olen näin aina luullut ja oletan että se on jostain lapsuudesta jäänyt. Sukunimemme on suomennettu eräästä ruotsalaisesta sukunimestä. Sen suomensi isoisäni isä ja ainakin silloin kaikki joilla oli tämä sukunimi niin oli sukuaan keskenään, ilmeisesti vielä silloin kun oli sukunimiä joita sai käyttää vapaasti ja sukunimiä joita ei saanut itselleen tuosta vaan(?)

En ole koskaan aiemmin ajatellut koko asiaa vaan se on ainoastaan jäänyt mieleeni lapsuudesta. Ei ole ollut syytä milloinkaan epäillä juttua paitsi nyt tietenkin :D 

Älä ota itseesi tästä, itseäni lähinnä huvittaa koko homma :D

Vierailija
147/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pelkkää hyväähän minä vain". 

Menee ehkä samaan kategoriaan tuon suorapuheisuuden kanssa, mutta ehkä maailman vastenmielisin tapa: henkilö loukkaa sanallisesti tai aiheuttaa tavalla tai toisella henkilölle ongelmia. Nämä voi aina kevyesti kuitata sillä, että tarkoitus on kuitenkin vain hyvä. 

Joskus tekisi mieli sanoa, että "pelkällä hyvällä" aiheutit pelkkää mielipahaa.

Vierailija
148/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:58"]

Minua ärsyttää tyhmyys aivan valtavasti. Tässäkin aloituksessa on käytetty tuota argumentti -sanaa väärin. Aloituksesta huomaa sen tekijän tyhmyyden.

En pidä itseäni ollenkaan fiksuna, mutta silti ärsyttää tyhmyys aivan valtavasti, ja aina, siis aina, olen halunnut että ihmiset joiden kanssa olen, osaavat ajatella itse. 

Argumenttihanon vastaväite johonkin, ei sitä voi käyttää noin kuten ap.

[/quote]

Argumentti on perusteltu väite tai mielipide jonkin asian puolesta tai sitä vastaan.

Vierailija
149/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 22:58"]

Voi eikä! Tunnustaudun nyt täysin urpoksi! Minulla harvinainen sukunimi, meitä noin 100 Suomessa ja lähes aina, kun sukunimeäni jotenkin kommentoidaan niin ylpeänä kerron sen olevan suojattu :-D apua. :D Anteeksi hölmöyteni! Mutta, taas opin jotain uutta avlta;)

[/quote]

Kiinnostavaa että ihminen kertoo itsestään jotain juttua, mistä ei itsekään tiedä mitä se tarkoittaa. Kun olet kertonut sukunimesi olevan suojattu, oletko luullut että muiden sukunimen saa automaattisesti ottaa kuka tahansa? Tai oletko koskaan miettinyt mitä se suojaaminen tarkoittaa ja kuka sinun nimesi on alunperin suojannut? Mä olisin ollut kiinnostunut tietämään sellaisen asian, jos olisin ajatellut oman nimeni olevan suojattu.

[/quote]

Jäin itsekin miettimään miksi olen näin aina luullut ja oletan että se on jostain lapsuudesta jäänyt. Sukunimemme on suomennettu eräästä ruotsalaisesta sukunimestä. Sen suomensi isoisäni isä ja ainakin silloin kaikki joilla oli tämä sukunimi niin oli sukuaan keskenään, ilmeisesti vielä silloin kun oli sukunimiä joita sai käyttää vapaasti ja sukunimiä joita ei saanut itselleen tuosta vaan(?)

En ole koskaan aiemmin ajatellut koko asiaa vaan se on ainoastaan jäänyt mieleeni lapsuudesta. Ei ole ollut syytä milloinkaan epäillä juttua paitsi nyt tietenkin :D 

Älä ota itseesi tästä, itseäni lähinnä huvittaa koko homma :D

[/quote]

En toki ota, kysyin ihan oikealla kiinnostuksella, koska minua olisi itseäni kiinnostanut kovasti miksi nimeni on suojattu ja kuka sen on suojannut.

Vierailija
150/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ehdi pitää huolta itsestäni koska lapset menevät elämässäni ykkössijalle kaikessa".

"Sotkuinen koti on merkki elämästä".

"Merkkivaatteet on vaan sellasta lesoilua".

"Tatuoinnit on merkki tyhmyydestä/pinnallisuudesta/rikollisuudesta/impulsiivisuudesta/täytäomasi".

"Nää on näitä raskauskiloja".

"En käy salilla kun en haluu lihaksia".

Jokaiseen noista mielipiteistä tekisi mieli vastata kiroillen.

Vierailija
151/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:29"]

Raivostuttaa kun ihmiset perustelee kusipäistä käytöstään sanomalla "no mut mä nyt oon vähän vaikea ja tällainen mustavalkoinen ihminen". Et ole, et vaan osaa käyttäytyä ja ottaa muita huomioon.

[/quote]

"No mä nyt oon vaan tämmönen joka sanoo asiat niin kuin ne on. Jos ei kiinnosta niin voi vaihtaa seuraa". 

tai

"No meillä on tavattu puhua asioista suoraan/en oo tottunut varomaan sanojani, oon rehellisesti oma itseni."... ja siihen voi vaikka lisätä "jos ei kiinnosta niin voi vaihtaa seuraa". Näitä on kuultu. Liian. Monta. Kertaa. 

[/quote]

AI NIIN! Unohtui listasta: 

Noihinhan luonnollisesti tulee vielä jatkoksi "onneksi todelliset ystävät tämän tietävät! :)"

[/quote]

Unohdit myös "Mulle voi olla myös ihan täysin yhtä suora. En minä sellaisesta loukkaannu."

Vierailija
152/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää näennäisanteeksipyynnöt (juu, ei argumentti, mutta eikö tässä ole jo tullut kaikenlaisia muitakin ärsytyksiä), eli "anteeksi, jos loukkasin/anteeksi, että loukkaannuit". Nuo vain loukkaavat lisää. Jos ei oikeasti halua pyytää anteeksi, niin sitten ei pyydä.

Vierailija
153/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat on poikia! Miehenä rakastan tätä lausetta, jota äiti ja mummot jo toistivat. It's good to be a man!

Vierailija
154/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Olemme sitoutuneempia kuin aviossa olevat, koska pysymme yhdessä ilman paperilappusta. 

Vierailija
155/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli pakko korjata tänään työkaveria, kun se selitti jotain maKneeteista. Otti niin korvaan :D 

Vierailija
156/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 14:08"]

Menee ehkä samaan kategoriaan tuon suorapuheisuuden kanssa, mutta ehkä maailman vastenmielisin tapa: henkilö loukkaa sanallisesti tai aiheuttaa tavalla tai toisella henkilölle ongelmia. Nämä voi aina kevyesti kuitata sillä, että tarkoitus on kuitenkin vain hyvä. 

[/quote]

Samaan sarjaan kuuluu nämä: "Ei millään pahalla, mutta..." Ja sit alkaa sanansäilä sivaltaa. Aina kuin joku saloittaa lauseen noin, voi olla varma, että sieltä tulee joku loukkaus.

Vierailija
157/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:08"]

[/quote]

Samaan sarjaan kuuluu nämä: "Ei millään pahalla, mutta..." Ja sit alkaa sanansäilä sivaltaa. Aina kuin joku saloittaa lauseen noin, voi olla varma, että sieltä tulee joku loukkaus.

[/quote]Mutta ne sanoo sitä mielipiteeksi...

Vierailija
158/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:08"]

[/quote]

[/quote]Mutta ne sanoo sitä mielipiteeksi...

[/quote]

Täytän siis alkup. listaani: 

"Ei millään pahalla, mutta sinä voisit kyllä laihduttaa aika roimasti ja lopettaa tuon mässäilyn. Mitä ihmisetkin ajattelevat kun pursuat vaatteistasi noin rumasti. Eihän kukaan mies sinua huolisi, muuta kuin säälistä (hehheh). Anteeksi jos loukkaannuit, mutta minä olen vähän tällainen suorapuheinen ihminen, ja meidän perheessä on tavattu sanoa asiat niin kuin asiat on. Ymmärräthän sinä, kun sinä tunnet minut. Hyväähän minä vain tarkoitan." 

Oliko tuo hyvä, vai puuttuiko jotakin? :)

Vierailija
159/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puuttuihan siitä. 
"... ymmärräthän sinä, kun sinä tunnet minut. Tämä on vain minun mielipiteeni. Hyväähän minä vain tarkoitan."

Vierailija
160/178 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten
"Ei se raha puussa kasva"

Tai kysymys lapselle:
"kumpi on painavempi kilo höyheniä, vai kilo rautaa?"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi