AMK:ssa yksin
Hei, löytyykö täältä muita jota ovat (tai ovat olleet) koko opiskeluajan ilman kavereita? Itselläni alkaa huomenna toinen vuosi amkssa ja suoraansanottuna ahdistaa todella paljon ajatus toisesta lukuvuodesta ilman kavereita. Totta puhuen mietin josko olisin vuoden poissaolevana ja menisin armeijaan että voisin aloittaa toisen ryhmän kanssa vuoden päästä =D. Ongelmana on että olen melko "introvertti" eli toisinsanoen mulle riittää ihan semmoinen kaveriporukka jonka kanssa tehtäisiin kaikki ryhmätyöt ilman mihinkään bileisiin osallistumista. Terveysalalla kun opiskelen niin minulla tulee aika paljon klinikoita ja ryhmätöitä jossa pitäisi olla se oma porukka jotta ei tarvitsisi tunkea toisten ryhmään. Kysymys kuuluukin miten itse olette selvinneet yksinäisyydestä ja ryhmätöistä yms?
Kommentit (72)
Voi kurja ap :( Ihan perseestä. Ymmärrän, ettei paljon kiinnosta mennä kouluun tuollaisessa tilanteessa. Itse opiskelen myös sotepuolella AMK:ssa ja meillä on onneksi hyvä ja suvaitseva ilmapiiri, meillä on eri ikäisiä ja erilaisia ihmisiä ja kaikki hyväksytään ryhmätöihin. Tosi harmillinen tilanne sulla, mutta joko kestät ja ajattelet, että muutama vuosi sun elämässä on lyhyt aika ja sen jälkeen sun ei tarvitse nähdä enää niitä ihmisiä tai sitten teet niinku ajattelit ja pidät välivuoden, seuraavalla vuosikurssilla voi olla järkevämpiä ihmisiä..Tsemppiä mitä teetkin!
Amk on lastentarha, ei niitä turhia ryhmätöitä kukaan jaksa tehdä.
Minäkin olin ekan puolivuotta yksin. Olen aika ujo ja introvertti. Sitten aika hauskalla tavalla tutustuin yhteen luokkalaiseen ja ilmeisesti hän piti minusta/sääli minua, koska sinnikkäästi alkoi ottaa minua mukaan heidän neljän hengen porukkaansa. Aluksi olin aika nolona ja vetäydyin vähän syrjään, koska tuntui, etteivät porukan muut jäsenet oikein hyväksyneet minua. Lisäksi viiden hengen porukka on vähän liian iso ajatellen ryhmätöitä/paristyöskentelyä (yksi jäi aina ilman paria, jos ei saanut olla kolmen hengen porukassa).
Lopulta porukan muutkin jäsenet alkoivat pitää minusta ja yksi jäi ekan vuoden jälkeen pois koulusta. Niinpä meillä oli sitten aika tiivis ja ihana neljän hengen porukka, jossa minäkään en enää tuntenut itseäni ylimääräiseksi. Oon kamalan kiitollinen sille ihanalle ystävälleni, joka "väkisin" veti minua mukaan. Oon aika onnekas ollut, vaikka olen niin surkea kaverisuhteiden muodostamisessa.
Hei ap täällä. 42 Eka päivä meni oikeastaan tosi kivasti =). Tosin ryhmätyöhän sieltä paukahti heti ensimmäisenä, mutta nyt oikein pinnistelin että olin siinä suunnittelussa aktiivinen ja puhuin jotain ylimääräistä. Välillä se suunnittelu muuttu taas niistä bileistä puhumiseen niin tuli joteni ulkopuolinen olo, mutta ei se edes haitannut. Saa nyt nähdä miten vuosi menee. Niin ja kun jotkut sanoi siitä että ei tarvitse nähdä niitä ihmisiä enää ikinä ton koulun jälkeen niin haluan korjata, että minusta kaikki ovat kyllä ihan mukavia että ei siinä mitään, mutta kun on tavallaan jäänyt kelkasta eikä ole "omanlaista" seuraa niin sen vuoksi pitkälti kuljeskelen yksin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:15"]
AMK-insinööri ihmettelee että mitä ihmeen ryhmätöitö te kokoajan teette? Ei oo AMK-insinöörikään akateeminen koulutus mut terkkarit yms ne sit vasta kaukana onkin!
[/quote]
Eihän sotepuolella muita juuri olekaan kuin ryhmätöitä. Ihmeekseni opparin saa tehdä yksin, muuten riittää ryhmätyötä, paritenttiä, tiimisitä ja ryhmätuota. Ja mä vihaan ihmisiä...
[/quote]
Vihaat ihmisiä ja olet sotepuolella?
[/quote]
Paras ammatti lietsoa ihmisvihaa, kenties?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:15"]
AMK-insinööri ihmettelee että mitä ihmeen ryhmätöitö te kokoajan teette? Ei oo AMK-insinöörikään akateeminen koulutus mut terkkarit yms ne sit vasta kaukana onkin!
[/quote]
Eihän sotepuolella muita juuri olekaan kuin ryhmätöitä. Ihmeekseni opparin saa tehdä yksin, muuten riittää ryhmätyötä, paritenttiä, tiimisitä ja ryhmätuota. Ja mä vihaan ihmisiä...
[/quote]
Vihaat ihmisiä ja oot sotella... Mielenkiintonen yhdistelmä.
Opettajilla on vastuu. Oletko miettinyt, että pyytäisit opettajalta apua ryhmään menemiseen? Opettajatutor voisi olla yksi avain. Terkkarikin vois auttaa.
Tuommoista se juurikin on. Itse opiskelen nuorisopuolella ja valmistun kohta - onneksi. Olen kuitenkin jo päälle 30 v ja kyllä on niin lapsellista se meno tuolla sote-puolella. Ryhmätöitä tehdään kun opettajat eivät viitsi opettaa ja juorukellot kalkattavat - paitsi milloin ovat krapulassa aamutunneilla. Jotkut suljetaan pois porukasta ja puhutaan pahaa selän takana. Itse olen iästäni johtuen jo sen verran teflonia, ettei minuun tuollaiset lapselliset pikkupissisten temput pysty.
Tsemppiä ap!!!
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:08"]Opettajilla on vastuu. Oletko miettinyt, että pyytäisit opettajalta apua ryhmään menemiseen? Opettajatutor voisi olla yksi avain. Terkkarikin vois auttaa.
[/quote].
En tiedä koskeeko ammattikorkeakoulua enää tuollainen opettajan vastuu? Opettajat tuntuvat muutenkin savonialla olevan niin, niin kuormitettuja että tuskin jaksaisivat/pystyisivät puuttumaan enempää kuin pitämään puheen luokalle.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:08"]Opettajilla on vastuu. Oletko miettinyt, että pyytäisit opettajalta apua ryhmään menemiseen? Opettajatutor voisi olla yksi avain. Terkkarikin vois auttaa.
[/quote].
En tiedä koskeeko ammattikorkeakoulua enää tuollainen opettajan vastuu? Opettajat tuntuvat muutenkin savonialla olevan niin, niin kuormitettuja että tuskin jaksaisivat/pystyisivät puuttumaan enempää kuin pitämään puheen luokalle.
[/quote]
Uskoisinpa, että opettajilla on vastuu opetuksesta vaikka mikä kiire ois. Ittellä on kyllä ystäviä amk:ssa, mutta muissa asioissa opet on tulleet hyvin vastaan. Uskoisin, että tämmösissä ap:n tilanteissa kanssa. Opeilla varmaan on jonkilainen vastuu saada oppimaan. Eiköhän ne halua opiskelijat jossain vaiheessa ulos amk:sta.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:08"]Opettajilla on vastuu. Oletko miettinyt, että pyytäisit opettajalta apua ryhmään menemiseen? Opettajatutor voisi olla yksi avain. Terkkarikin vois auttaa.
[/quote].
[/quote]
Uskoisinpa, että opettajilla on vastuu opetuksesta vaikka mikä kiire ois. Ittellä on kyllä ystäviä amk:ssa, mutta muissa asioissa opet on tulleet hyvin vastaan. Uskoisin, että tämmösissä ap:n tilanteissa kanssa. Opeilla varmaan on jonkilainen vastuu saada oppimaan. Eiköhän ne halua opiskelijat jossain vaiheessa ulos amk:sta.
[/quote].
Totta kai opetuksesta on huolehdittava, mutta ystävyyssuhteisiin eivät opettajat pysty paljoa vaikuttamaan, jos ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:27"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:08"]Opettajilla on vastuu. Oletko miettinyt, että pyytäisit opettajalta apua ryhmään menemiseen? Opettajatutor voisi olla yksi avain. Terkkarikin vois auttaa.
[/quote].
[/quote]
[/quote].
Totta kai opetuksesta on huolehdittava, mutta ystävyyssuhteisiin eivät opettajat pysty paljoa vaikuttamaan, jos ollenkaan.
[/quote]
Oppilaan hyvinvointi on mun mielestä yksi tärkeä asia oppimisessa. Aina kannattaa kysyä kuitenkin.
56, toki hyvinvointi on tärkeää. Mutta aikuisia ihmisiä ei voi pakottaa olemaan ystäviä keskenään, kyse kun ei enää ole ala-asteikäisistä. Ap tulee toimeen luokkalaistensa kanssa, eri asia jos häntä kiusattaisiin ja syrjittäisiin. Sehän on tärkeintä, että kaikki tulevat toimeen keskenään?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 19:21"]
Menetkö ap huomisiin bileisiin?
[/quote]Mitkä bileet, missä ja milloin? =)
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 19:21"]
Menetkö ap huomisiin bileisiin?
[/quote]Mitkä bileet, missä ja milloin? =)
[/quote]
Albassa opiskelijabileet :) alkaa klo 21, liput etukäteen 4€, ovelta 6€. Teflon brothers esiintyy, vaikka ei sillä esiintyjällä niin suurta merkitystä olekaan :D
Aloitin välivuoden jälkeen taas yliopisto-opinnot ja porukkaan pääseminen tuntuu tosi vaikealta, kun kaikki muut tuntevat toisensa entuudestaan. Kukaan ei tunnu huomaavan edes, että joku uusi on tullut kurssille, eikä kukaan puhu minulle mitään. Ei myöskään tule kauheasti sellaisia tilanteita, että voisi luontevasti esittäytyä ja rupatella. Olen nyt syönyt aika usein yksin. Onneksi enää 2 todella intensiivistä vuotta jäljellä, ei olisi siis muutenkaan aikaa hirveästi sosialisoida koulussa. Mutta kyllä kieltämättä sattuu, ettei kukaan huomioi yhtään tai tule juttelemaan. Itse en osaa mennä, tuntuu, että tungen... Toivoisin kovasti saavani edes muutaman kaverin.
No miten meni ap:lla koulupäivä?