YRITYS PÄÄLLÄ 2014 Plussanneet
Tässä olisi jatkoa yritys päällä 2014 kuumeilijoille, jotka ovat jo plussanneet.
Tervetuloa tänne keskustelemaan kaikesta raskauteen liittyvästä!
Oma esittely Olen 23- vuotias ja avomieheni/kihlattu 26- vuotias. Odotamme ensimmäistä lastamme<3 Yritys aloitettu kesäkuussa 2014. Olemme todella onnekkaita ja iloisia, että jo 3.kierrosta tärppäsi. Ehkäisynä aikaisemmin 3v e-pillerit ja 3v Nuvaring.
ELOKUUSSA PLUSSANNEET: Tepsuttelija, Jonsteri, Neppisnei, Ankinen, Tuulianniina, Vaimomamma, Johannanora91
Kommentit (256)
Voi ei Huolestunut Ensiyrittäjä! Ootko varma, ettei oo valemenkat? Näyttääkö testi edelleen positiivista? :o Poistin nyt kuitenkin sun pyynnöstä sut tuolta. Tuu takasin sitten tänne kun tärppää!
Eppi – rv 10+2, LA 3.4.2015
Vaimomamma 89-rv 9+2, LA 14.4.2015, Kerava, Hyvinkään Sairaala
Sheidi Sheidi-rv 7+6, LA 22.4.2015
Jonsteri-rv 6+4, LA 1.5.2015, Vantaa, Kätilöopisto
Nonnanpirpanat-rv 6+2, LA 2.5.2015 tai 3.5.2015
Neppisnei- rv 6+2, LA 3.5.2015
Ankinen- rv 6+0, LA 5.5.2015
Motheroffive- rv ?, LA 8.5.2015
Kuumeilija91- rv 5+4 LA 8.5.2015, Helsinki, Kätilöopisto
Johannanora91- rv 5+3, LA 9.5.2015, Porvoo, Porvoon Sairaala
Nienor- rv 5+2, LA 9.5.2015
Niiskuneiti- rv 5+1, LA 11.5.2015
Toiveikas Optimisti -rv ?, LA 12.5.2015
Pitaatti - rv?, LA 13.5.2015
Nelekas – rv 4+2, LA 17.5.2015
Ai, mulla jäi viikotkin kertomatta! :D Elikkä nyt siis vasta 4+6. Ja luulisin ainakin että kaikki tamperelaiset synnyttää TAYSissa.
Luulin että kaikki asia tuli tossa jo höpötettyä, vaikka yritinkin innostuneen höpinän tiivistää mahdollisimman lyhyeksi.
Ei ole ollut juurikaan mitään viluntunnetta, lähinnä semmosta yhtäkkistä kuumotusta ja tuskanhiki päällä. Mä taidan muutenkin olla kuumeilun suhteen outo tapaus, kun mulla on aina kuumeessa ennemminkin kuuma eikä kylmä :O Muutoin sitten palelenkin tosi herkästi...ja muunmuassa siksikin epäilyttää mitä kilpirauhaskokeet paljastaa.
Ja onhan tässä oireista vielä ihan tajuton turvotus! Maha on jo viikon ollu kun ilmapallo, kun nestettä kertyny. Ja ilmavaivaakin on.
Mua jänskättää kans mun verenpaineet, en oo nyt pitkään aikaan mitannu, mutta mulla on aina ollu jännityspaineet. Vuosia sitten pillerien aikaan sitä seurailtiin, mittailin kotona ja ihan normilukemat oli...mut aina lääkärillä/hoitajalla pomppas johonkin 90-100/125-130. Ton takia yks hankalampi tohtori päätti jopa vaihtaa mun pillerit ja vielä 2 kertaa, eikä muutosta tullu. Tietenkään, kun ei paineissa mitään vikaa ollu! Pillerit oli sitten niin epäsopivat että lopetin sitten silloin ne. Huoh. Ärsyttää vaan jos tuleva neuvolantäti on sellanen, ettei kuuntele tälläsiä asioita.
Jää nähtäväksi, tietty. Hullua touhua laittaa kärsimätön ihminen odottamaan näinkin kauan ekaa käyntiä :D
Eppi – rv 10+3, LA 3.4.2015
Vaimomamma 89-rv 9+3, LA 14.4.2015, Kerava, Hyvinkään Sairaala
Sheidi Sheidi-rv 9+0, LA 22.4.2015
Jonsteri-rv 6+5, LA 1.5.2015, Vantaa, Kätilöopisto
Nonnanpirpanat-rv 6+3, LA 2.5.2015 tai 3.5.2015
Neppisnei- rv 6+3, LA 3.5.2015
Ankinen- rv 6+1, LA 5.5.2015
Kuumeilija91- rv 5+5 LA 8.5.2015, Helsinki, Kätilöopisto
Johannanora91- rv 5+4, LA 9.5.2015, Porvoo, Porvoon Sairaala
Nienor- rv 5+3, LA 9.5.2015
Niiskuneiti- rv 5+2, LA 11.5.2015
Toiveikas Optimisti -rv ?, LA 12.5.2015
Pitaatti - rv 5+0, LA 13.5.2015, Tampere, TAYS
Nelekas – rv 4+3, LA 17.5.2015
Pitaatti, mulla on kans tuota turvotusta selkeästi havaittavissa. Sormukset puristaa, mut silti laitan ne aamuisin väkisin sormeen. Veikkaan, että tällä menolla parin viikon päästä ne ei enää mene. Samoin housut puristaa ja maha on ilmapallo. Unelmoin eilen löysistä ysäri-lappuhaalareista. Saakohan sellasia enää mistään? :D
).( Tänään oli siinä mielessä harvinainen aamu, että en oksentanu, vaikkakin yökkäyksiä tuli hampaita pestessä. Huono olo on silti ollu tasasesti. Kokoajan haukotuttaa, pissalla tulee juostua aika usein. Ruoka ei tahdo maistua. Joka päivä töissä ruokalassa on tullut jätettyä aika paljon ruokaa. Se on mulle tosi harvinaista. Mielitekona on kirpeät/happamat ruoat kuten kirpeä omena, greippi, lime, sitruuna, karpalo, puolukka, mustaherukka, mustikka, suolakurkku, oliivit, hapankorppu, piimä ja tomaatti (ruoassa). :p
Onks teillä raskausajan mielitekoja?
Hei kaikille! Olen 24-vuotias ja mieheni 27, seurusteltu ollaan jo 8 vuotta. Pillereitä käytin 7 vuotta ja viime tammikuussa jätin sitten ne pois, kun halusin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn.. Samalla ruvettiin sulattelemaan ajatusta mahdollisesta pikkuisesta.. Ja nyt sitten tärppäsi, eli eilen plussasin :)
Ensimmäinen siis kyseessä ja innoissamme ollaan. Ensimmäinen neuvola on 24.9. ja nyt on viimeisistä kuukautisista laskettuna rv 5. Hieman pelottaa, että mitä tapahtuu tai että jokin menee pieleen enkä sen takia ei oikein vielä uskalla innostua liikaa.
Täällä menossa tänään 5+5, tuntuu että aika kuluu niin hitaasti. Päivä kerrallaan eteenpäin. :) Oireet on pysyny aika lailla samanlaisina, väsymys on kyllä pahentunut. Huonoa oloa ei ole paljoakaan ollut, lämmin ruoka ei vaan oikein uppoa. Varsinkaan liharuuat ei houkuta yhtään.
Neuvola on 22.9, vielä pari viikkoa olisi kärvisteltävä epätietoisuudessa. Vieläkin on sellainen epäuskoinen olo, kun ei muuta konkreettista todistetta ole kuin pari (neljä) positiivista raskaustestiä :D mitään hankintoja ei olla tehty, katsellaan sitten joulun jälkeen jos sinne asti päästään.
Jonsteri, mulla on kans siis oikein päähänpinttymä lappuhaalareista! :) Löysin jo parit kivat jostain nettikaupoista, mutta hintaakin on sit aika makoisasti... Oon jo muutenkin etsiskellyt sellasia, mut nyt tietty haussa sellaset, mihin kasvavan keissin saa mahtumaan :)
Mieliteoista on ehkä vähäisesti jotain...kaikkea terveellistä tekis mieli, ja on tosi nirso olo. Ja mähän olen melkeinpä kaikkiruokainen! Leipä ei oo kelvannu, samoin kaikki lämmin ruoka vaan tökkäsee ihan yhtäkkiä, eikä mene enää alas.
Pari päivää sitten oli ihan pakko saada sitruunaa, ja hainkin ihan hedelmänä ja sellasena tiivisteenä. Kun sitruunaa löyty kaapista, olin tyytyväinen! :D Ei vaan, kyllä oon sitten sitruunavettä juonutkin muutaman lasillisen. Oliiveja on myös muutama maistunut, mut se ei normista poikkeakaan.
Yksi, mihin tuli myös himo, oli tattaripuuro! Se on ollut aina mulle ihan lapsesta asti sellainen harvoin syötävä herkku, jota mieheni ei taas arvosta lainkaan :D Ja nimenomaan kokonaisista suurimoista tehty, nam!
Kaikki tuntuu yhtäkkiä närästävän, etenkin aamukahvi. Todella ärsyttävää. Syytän aineenvaihdunnan muutoksia, ja sitä, että kun yököttää, niin varmaan mahan sisältö hieman torveenpäin nousee. Tiedä siitä sitten. Pissalla saa myös juosta melko tiuhaan.
Neuvolasta tulikin tuossa pari päivää sitten esitietolomake ja jotain kyselylomakkeita ruokailusta ja alkoholin käytöstä. Ja joku tietovihkonen sikiöseulonnoista. Mutta tässä nyt vielä on paljon aikaa siihen ekaan käyntiin.
Heippa taas! Mulla rv 5.5, viikon päästä (noin) oon pidemmällä kuin viimeks. Eka raskaus meni alkuvuodesta kesken ja siksi tosi varovsinen fiilis, pelottaa, enkä haluaisi kertoa kovin monelle.. Toisaalta tällä kertaa on paljon rauhallisempi olo sen suhteen et kaikki menee hyvin..onko hormonit taustalla vai mitä mut toivon tottakai et näin olis. Oireina turvonneet, arat rinnat, väsymys, turvonnut alavatsa, viime viikolla oli lämpöä ja välillä kiukututtaa. Ruoka maistuu liiankin hyvin :) Monella viikolla ootte menossa ekaan neuvolaan?
Ootteko muuten syöny vitamiineja? Mulle suositeltiin luontaistuotekaupas foolihapon lisäks e, d -vitskuja ja omegaa, niin ja magnesiumia..
Toiveikas Optimisti; Kyllä täällä syödään vitamiineja yksi tabletti päivässä Multi Mama siinä on kaikki yhdessä tabletissa (: eikä ollut apteekissa edes kallis, sitä voi syödä koko raskauden ja imetyksen aikana (:
Eppi – rv 11+1, LA 3.4.2015
Vaimomamma 89-rv 10+1, LA 14.4.2015, Kerava, Hyvinkään Sairaala
Sheidi Sheidi-rv 9+5, LA 22.4.2015
Jonsteri-rv 7+3, LA 1.5.2015, Vantaa, Kätilöopisto
Nonnanpirpanat-rv 7+1, LA 2.5.2015 tai 3.5.2015
Neppisnei- rv 7+1, LA 3.5.2015
Ankinen- rv 6+6, LA 5.5.2015
Kuumeilija91- rv 6+3 LA 8.5.2015, Helsinki, Kätilöopisto
Johannanora91- rv 6+2, LA 9.5.2015, Porvoo, Porvoon Sairaala
Nienor- rv 6+1, LA 9.5.2015
Niiskuneiti- rv 6+0, LA 11.5.2015
Toiveikas Optimisti -rv 6+1, LA 12.5.2015
Pitaatti - rv 5+5, LA 13.5.2015, Tampere, TAYS
Nelekas – rv 5+1, LA 17.5.2015
Eliana90 - rv 5+4, LA?
Moi! Mä varasin viime perjantaina sen ekan neuvolakäynnin. Sain vähän noottia, miksi olen niin myöhään liikenteessä, mutta terkkari varmasti ymmärsi kuin kerroin edellisistä keskenmenoista ja sanoin, että oon aiemmin varaillut neuvolaa, mutta joutunut sitten perumaan, kun on mennyt raskaus kesken ja sen takia halusin nyt odottaa. Sain ajan jo tän viikon perjantaille. Neuvolan terkkari laski mun edellisten kuukautisten alkuajan mukaan lasketun ajan, joka oliskin jo 25.4.2015, eikä välittänyt vaikka sanoin, että mulla on myöhäinen ovis ja ovis oli 8.8.2015. Sanoi vaan, että tarkat viikot selviää sit ekassa ultrassa. No, terkkarin laskurin mukaan mulla olis nyt menossa rv 8+2 ja omani 7+3. Tottakai toivon, että olisin jo noin pitkällä kuin terkkari laski, mutta mulla on epäilykseni. ;)
Onko muilla ollut jo tuota ekaa neuvolakäyntiä? Kuunneltiinko teillä sydänäänet? Mun sisko (joka kävi samassa neuvolassa muutama vuosi sitten) esikoistaan odottaessa, sanoi, että sillä kuunneltiin sydänäänet joka kerta.
Sain muuten neuvola-aikaa varatessa terkkarilta hyviä neuvoja pahoinvointiin ja tällaisen linkin: www.lopujo.fi <-- Tuolla on hyvää faktaa ja tilastotietoa raskauspahoinvoinnista, sekä naisten omia kertomuksia.
Muuten mulla on olo aikalailla sama. Rinnat ei ehkä enää niin kipeät. Pahoinvointi yleisesti ehkä vähän hellittänyt, vaikkakin tänä aamuna tuli halailtua pönttöä, mut ei enää sen jälkeen. Tuntuu, että pahoinvointi tulee vähän niinkuin aalloissa. Juuri tällä hetkellä on ihan ok olo taas. Masuun on tänään nippaillut aika ärhäkästi ja väsymyshän on kokoajan läsnä.
Toiveikas optimisti: Mulla edellinen keskenmeno oli 12/2013 ja sitä ennen 08/2013, eli samat fiilikset mulla... erittäin skeptinen ja varovainen olo. Mut kyllä sit ku viikot lisääntyy, niin alkaa se luottamus ja varmuus taas tulla. Lopullisesti se varmaan hälventyy siellä ekassa ultrassa sitten. Meinaatko mennä varhaisultraan?
Täällä syödään kans vitamiineja: Minisun Mama -vitamiinia. Sitä on edellisiltä raskauskerroilta jäänyt. Onneks on pitkä säilytysaika. :)
Kiitos Vaimomamma89 ja Jonsteri - vitskut on kehissä ja olo on edelleen luottavainen. Masu on ollut aika "hissukseen", joitain tuntemuksia silloin tälläin mut ei mitään suurta.. Toisaalta kuin muistelen ekan keskenmenon oireita niin hyvä näin.. Tosin eilen tuntui illalla äkillistä jomotusta alamasun vasemmalla puolella, meni onneks makuuasennossa ohi. Liikuntaa oon harrastanu edelleen mut vähän mietityttää noi ryhmäliikuntatuntien selkä ja vatsalihastreenit, et sopiikohan kaikki liikkeet näin kun masussa asukki mut ehkä hyvä kuunnella kroppaa.. Eka neuvola ois ens viikolla ja varhaisultraan oon menossa kans ens vkolla. Toisaalta lupasin viimekerran jälkeen etten menis mut on tää niin jännää et olis niin supermahtavaa saada vahvistusta et siel oikeasti on elävä, kehittyvä alkio.. En osaa muuta ajatella kuin että tulisi hyviä uutisia. Pahoinvointia ei ole vielä ollu yhtään, tänään rv 6.1. Makea maistuu (kuten aina), väsyttää ja paleltaa, voimakkaat hajut ja tupakka etoo.. Ei muuta kuin ivä kerrallaan (kuten neuvolastskin ohjeistivat) :) jännä muuten miten päivät ja viikot kuluu hitaasti, odottavan aika on pitkä eiks niin :D
Tosta tupakka-kommentista vielä niin haju siis etoo, kun kadulla kävelee vaikka edellä joku sauhuttelija. Itse en ole polttaja. Tämmönen pieni tarkennus :)
Jonsteri: viime raskaus päättyi tosiaan tällä viikolla enkä ehtinyt varhaisultraan, mut nyt usko siihen et kävis paremmin. Tsemppiä sulle, päivä kerrallaan..
Jonsteri : Mulla oli viime viikolla eka neuvola, eivät kuunnelleet sydänääniä ne eivät vielä välttämättä kuulu neuvolan laitteilla. Paino, hb -arvo otettiin, verenpaine mitattiin (oli vähän koholla, tarkkaillaan)
Huomenna meen labraan viemään pissanäytteen ja sitten otetaan sikiöselontaan verikoe, ja muita kokeita.
30.9 sitten odotettu ultra, toivottavasti kaikki on hyvin!
Kuukauden päästä on seuraava neuvola ja lääkäri.
Vointi ei ole päivällä mitenkään kehuttava on niin pahaolo, että töihin ei meinaa pystyy keskittyy ja väsyttää koko ajan niin paljon että meinaan nukahtaa istuvalteen. Jumppaan en oo voinut mennä illalla kun kuvottaa koko ajan, toivottavasti alkaa pian oireet lievenee jotta voin mennä jumppaan (: Pieni masu näkyy jo, aika hassua että voi näkyä jo nyt! Mitäs teillä muilla? (:
Uusi varovasti innostunut plussaaja tulisi mukaan joukkoon.. :) Olen 25v ja mieheni 30v, ensimmäinen lapsi olisi nyt tiedossa, vaikka ei sitä uskalleta todeksi uskoa tai vielä kauheasti innostua.. Raskausviikkoja olisi tällä hetkellä 5+3 ja LA olisi 22.5.2015. Ensimmäisestä kierrosta olen raskautunut nyt ja senkin puolesta tuntuu liian uskomattomalta.. Oireilua on tällä hetkellä kipeät rinnat, mahan vihlaisut ja uupunut olo. Kuvotusta/oksetusta ei ole vielä ollut lainkaan, paljon tsemppiä teille sen kanssa painiville..
Eppi – rv 11+2, LA 3.4.2015
Vaimomamma 89-rv 10+2, LA 14.4.2015, Kerava, Hyvinkään Sairaala
Sheidi Sheidi-rv 9+6, LA 22.4.2015
Jonsteri-rv 7+4, LA 1.5.2015, Vantaa, Kätilöopisto
Nonnanpirpanat-rv 7+2, LA 2.5.2015 tai 3.5.2015
Neppisnei- rv 7+2, LA 3.5.2015
Ankinen- rv 7+0, LA 5.5.2015
Kuumeilija91- rv 6+4 LA 8.5.2015, Helsinki, Kätilöopisto
Johannanora91- rv 6+3, LA 9.5.2015, Porvoo, Porvoon Sairaala
Nienor- rv 6+2, LA 9.5.2015
Niiskuneiti- rv 6+1, LA 11.5.2015
Toiveikas Optimisti -rv 6+2, LA 12.5.2015
Pitaatti - rv 5+6, LA 13.5.2015, Tampere, TAYS
Minihemuli - rv 5+4, LA 22.5.2015
Eliana90 - rv 5+5, LA?
Nelekas – rv 5+2, LA 17.5.2015
Toiveikas optimisti: Kiitos tsempeistä! Juu, päivä kerrallaan sitä on pakko yrittää mennä…. ja joo, todellakin on tää odottavan aika pitkä! Mä otan lohtua mun raskauspahoinvoinnista, koska mulla ei sitä keskenmenneissä raskauksissa juurikaan ollut, joten vaikka vähän sairaalta kuulostaa, niin yritän nauttia tästäkin. Mieskin on tullut vessan ovelle hymyilemään ja näyttämään peukkua, joka kerta kun on pitänyt pönttöä halailla… hehe! :D
Vaimomamma89: No niin mäkin ajattelin, että ei ne siellä ekassa neuvolassa niitä sydänääniä kuuntele. Mun sisko muistaa varmasti väärin. J Mun pitää antaa se pissanäyte jo siellä ekassa neuvolassa. Kiva yrittää pidätellä pissaa koko se edeltävä yö, kun nyt on ainakin pitänyt joka yö käydä vessassa vähintään kerran. :/ Mulla on maha niin turvoksissa, että munki masu näyttää jo siltä, että ainakin neljännellä kuulla olisin menossa. Oon turvoksissa kyllä muutenkin, joten ei se oo ainoastaan toi masu... Esim. sormukset puristaa, jne.
Oon parina edellisenä yönä heränny klo 3-4 aikaan ihan pirteenä. Yleensä nukun tosi hyvin ja sikeesti ja pääsen helposti takas uneen. Onko kellään ollut mitään vastaavaa?
Minäkin ilmoittaudun plussanneiden joukkoon. Olen seuraillut teidän juttujanne taustalla ja tänään tein vihdoinkin testin ( kaksi kpl) ja plussahan sieltä pärähti! Laskettu aika tod.näk 19.5. Nyt rv.5+0.
Väsyttää aivan mahdottomasti ja lievä kuvotus on koko ajan päällä. Mutta ihana asia! Meille lapsi on jo kuudes joten tuttua touhua;) närästystä odotellessa:)
Plussaa on näyttänyt täälläkin. Laskettu aika neuvolatädin mukaan 15.5. Ensimmäiseen neuvolakäyntiin vielä aikaa kolme viikkoa. Ei millään malttais odottaa sinne asti :) Esikoinen kyseessä.
Alamahassa tunnen jotain turvotuksen tapaista, vaikka päällepäin ei mitään vielä näykkään. Housuja ei voi vetään enää normaalisti ylös asti lantion yli, koska ne todellakin tuntuu inhottavalle alamahassa. En tiedä onko oikeasti mun mahassa jo jotain turvotusta tapahtunut vai onko tämä vaan mun pään sisässä...
Olen jo joitakin päiviä sitten pyytänyt lupaa liittyä tuonne toukokuulle odottavien ryhmään, mutta ei ole minua sinne vielä hyväksytty.
Hei, mä nyt postun tolta listalta, kun täti tuli tänää yllätysvisiitille mikä oli hassua vahvan plussan jälkeen, pettymys on suurta, mutta kyllä mä takasin tulen. =) onnea kaikille <3