neuvolan tädin kommentteja :0( piti ihan kirjautua tänne jotta saan kertoa tämän teille!
onko muille sattunut kohdalle ikävästi kommentoivaa neuvolatätiä? olen ihan alkuraskausvaiheessa ja, kun mieheni kansallisuus tuli ilmi, minulta alettiin kysellä kovasti ikäviä kysymyksiä. " olethan varma että miehesi on hyvä isä?" , " miten miehesi aikoo elättää teidät?" , " mieti nyt vielä tarkkaan mitä elämältäsi haluat, ei suomessa ole mikään häpeä kasvattaa lasta yksin" jne..nämä ovat siis ihan suoria lainauksia tältä henkilöltä (ja kopio tuolta av:lta).
koin tilanteen todella ikävänä. näin jälkeenpäin ajateltuna ei olisi pitänyt alkaa puolustella, kuten minä aloin vaan antaa palaa päin näköä (ja NYTHÄN mä vasta keksin kaikkea nasevaa kun on liian myöhäistä!). olin ihan ällikällä lyöty! olen kyllä tottunut kaikenlaiseen kommentointiin muiden ihmisten arvioidessa suhteemme tilaa, mutta tämä oli ihan liikaa.
on kai täällä muita jotka kokeneet samaa? mitä teitte?
Kommentit (24)
Tuollaisesta mä nostaisin kyllä metelin ja valittaisin! Ei tunnu ihan tasapuoliselta kohtelulta. Ai että mies ihan elättää...
Meillä ei onneksi sattunut noin ikäviä juttuja kohdalle. Vähän terkkari vain ihmetteli, kun mies ei liiemmin ollut kiinnostunut käymään neuvolassa. Kävi näyttäytymässä kuitenkin ja vastaamassa lässynlässyn -kysymyksiin.
Sairaaloissa kohtelu oli aina tosi asiallista.
Meidän jo eläkeikäinen neuvolatäti rakasti mun miestä. Puhui aina kun mies ei ollut paikalla, että miten mukava se on jne. Ja kun poika syntyi pyysi meidät perhevalmennukseen kertomaan vauvaperheen elämästä. Halusi kai viestittää " perusperheille" , että meilläkin se perhe-elämä ihan normaalia on. ;)
Voin kyllä uskoa, että tuollaisessa tilanteessa on ihan ällikällä lyöty. Jos/kun ei yhtään osaa moista hyökkäystä odottaa. Että siis suurinpiirtein eromaan neuvoi? Olen ihan mykistynyt.
Uskallanko kysyä, että onko miehesi / oletko sinä muslimi? Mun mies kun on " ihan vaan tavis kristitty" niin luulen, että se on " helpompi pala sulattaa" , tuntuu tutummalta. Vaikka siis on tummaihoinen.
. " olethan varma että miehesi on hyvä isä?" , " miten miehesi aikoo elättää teidät?" , " mieti nyt vielä tarkkaan mitä elämältäsi haluat, ei suomessa ole mikään häpeä kasvattaa lasta yksin" jne
Voisiko tuollaisesta tehdä valitusta? Eihän se nyt neuvolan toimi ollut asiallista ollenkaan, suorastaan edesvastuutonta, ajatellen lasta ja sinua...
Ainut kokemus minulla on että nykyään yrittävät löytää mahdollisia masennusäitejä ym. ongelmaperheitä ja siksi kyelevät joskus kiusallisiakin. Vähän sillä rajalla liikuttiin meilläkin viimeksi kun kyselivät kotitöiden jakaantumisesta perheessämme, tosin saattavat sitä kysellä muiltakin äideiltä. Mieheni on myös käynyt neuvolassa ja meidät tunnetaan vuosien takaa pienessä paikassa hyvin. Pääsääntöisesti erittäin hyvää ja asiallista on aina ollut kohtelu.
Sen ymmärrän, että neuvolassa halutaan kartoittaa mahdollisia riskejä, mutta ei saisi heti luokitella ulkomaalaistaustaista vanhempaa riskiksi. Ja toisaalta, eikö neuvolan tehtävä ole tarjota tukea? Tuosta oli tuki ja hienovaraisuus kaukana. Ainahan on oikeus olla vastaamatta tai sanoa, että ei kuulu tähän asiaan.
Joskus neuvolassa kysytään hankaliakin kysymyksiä. Terkkareiden/ lääkäreiden pitää esim. varmistaa, onko lapsi toivottu vai ei, mutta senkin voi selvittää monella tavalla.
Meillä mies ei ole ollut mukana kuin ekalla neuvola käynnillä ja molemmissa ultrissa (nyt rv 28). Muina kertoina ajat ei ole sopineet miehelle. Seuraavalle neuvolakäynnille olisi miehen tarkoitus tulla mukaan.
Oma terveydenhoitaja on tosi mukava. Silloin 1. käynnillä hän etsi miehelle erikseen englanninkielisiä oppaita ja esitteitä. Pahoitteli omaa huonoa englannintaitoaan, mutta jutteli kuitenkin vähän miehen kanssa englanniksikin. 2. käynnillä oli tosi kovat pakkaset ja vaikka olin yksin neuvolassa terkkari kyseli miehen kuulumisia ja suhtautumista niin kylmiin ilmoihin (mies on siis länsi-afrikkalainen). Np-ultrassa kätilö pahoitteli huonoa englantiaan, mutta selitti kuitnekin vauvan ruumiiosia englanniksi. Rakenneultrassa kätilö ei puhunut englantia, mutta oli ystävällinen ja puhui miehelle suomea kun mies parhaan taitonsa mukaan ensin pinnisteli pari lausetta suomeksi.
Sinun kannattaa vähintään laittaa nimetöntä palautetta terveyskeskuksen palautelaatikkoon. Voit varmaan myös yrittää vaihtaa terveydenhoitajaa.
Tsemppiä ja onnellista mahan kasvattelua!
tosi posiitivisesti aina neuvola tädit suhtautuneet sekä isän kansallisuuteen (afrikka) että lapseen.
Mutta kaikenlaisia omituisia käsityksiä sai kyllä oikoa.
Mutta eräässä lastenneuvolassa oli " kivaa" . Tuolta ajalta muistan ylemmän tahon neuvon, että neuvolan saa valita itse, vaikka alueiden mukaan pitäisikin periaatteessa mennä, jos ei yksinkertaisesti kemiat kohtaa tai hoitsu on asiaton tms. Minä vaihdoin siis lastenneuvolaa. Isommilla paikkakunnillahan se onkin mahdollista, pienemmillä ei, jos koko kylässä on vain se yksi hoitsu.
ymmärrän kyllä toisaalta että tämän alueen terkkarin vastaanotolla käy kaikenlaisia äitejä. hän itse vielä sanoi, että valitettavasti näkee monesti äitejä joille on sitten myöhemmin ilmaantunut ongelmia puolisoidensa suhteen ja kielsi ehdottomasti allekirjoittamasta mitään papereita lapsen huoltajuudesta. mulle tuli todella tyhmä olo! ihan kuin olisin ollut äitini puheilla joskus vuosia sitten kun hän sai tietää että mieheni on muslimi.
sitä vaan vielä pohdin että onko lapsen isän kunnollisuudesta ikinä mitään takeita?
Kun esikoisemme oli syntynyt, kätilö tuli kysymään minulta että " Lyökö sinun miehesi sinua?" Saoin että ei todellaakaan, ei ikinä. Ei oikein uskonut ja tunki minulle jotain sosiaalipäivystäjän numeroa. Sanoin että en tarvitse, mutta ei vain uskonut :-/
Jutteli hieman englanniksikin, mies oli aina mukana neuvolakaynneilla raskausaikana ja perhevalmennuksessa.
Vauvan synnyttya neuvola vaihtui ja niin sitten tatikin. Uusi tati oli myos mukava, mutta eras kommentti jai mieleen. Kysyi minulta etta millainen sinun miehesi oikein sitten on? Sanoin etta oikein mukava mieshan tuo on... ja han jatkoi utelua etta tuo on hyva kuulla etta niita on niin moneen lahtoon, tarkoittaen etta mulla oli nyt sitten vain kaynyt hyva tuuri...
Kerran mies kaytti lasta yksin neuvolassa tarkastuksessa ja seuraavalla kerralla tati kehui minulle etta kyllapas se sinun miehesi hoiti vauvaa niiiin hyvin, hyva isa naytti olevan. Voi aiti...
täti siellä on tosi idiotti, ensin ei tervehtinyt miestä ollenkaan!!! ja sitten kysyi et olenko varma kuka on isä..no en oo tietenkään tulin tänne sitä arvuuttmaan..
mulla oli verenpaine aina ihan huippulukemissa sen akan kanssa!!! tarinoita on kuule monia..sit kun kävi kotona vauvaa kattomassa niin kysy et missäs ukko on?? no olisko koulussa..ja oli ihan ihmeissään ku sanoin et mies oli mukana synnytyksessä ja nyt meinaa joka kerta silmät tippua kun mies on tyttöä viemässä neuvolaan!!!!
juu ja sitten ämmä sanoi mulle suoraan et ei kannata suostua yhteishuoltajuuteen,ettei vaan isä vie lasta omaan maahansa..my ass..
vaihda terkkaa suosiolla, sanot syyksi asiattoman käytöksen..mä aion tehdä samoin jos vielä jokus sitä terkkaa tarvitaan raskauden merkeissä
meidän neuvolassa taitaa käydä suhteellisen paljon äitejä joilla on ulkomaalainen mies, tämä siis näppituntumalla ja katselemalla katukuvaa..minä taas olin yksin neuvolassa, ei tullut mieleenkään ottaa miestä sinne mukaan. olikohan tässä yksi lisäsyy tätsylle?
muistan kyllä olla seuraavalla kerralla huomattavasti varovaisempi puhuessani miehestäni! kumma juttu, mutta " ystävä" piirinikin on suhtautunut vähän samaan tyyliin kuin neuvolassakin! kyllä tässä väkisinkin tulee mieleen, että olenkohan mä ihan hullu kun uskallan synnyttää lapsen muslimimiehelle. niin paljon olen saanut negatiivissävytteisiä kommentteja :0/ onneksi on niitä aitoja onnentoivotuksiakin tullut!
harmittaa kuitenkin!
mut kyllä hatuttaa ku ammatti-ihminen viittii päästää suustaan ihan rehellistä skeidaa!!!
ns.ystäville sanon suoraan et pää kiinni,itse lapseni kasvatan ja synnytän,joo ja myös lapsista tulee muslimeja isän mukaan!!hui mitä peikkoja!!!
ei vois vähempi kiinnostaa mitä " ystävät" ajattelee!!!
Yhden lapseni päiväkodissa joku työntekijä oli tiedustellut
naapurini mieheltä, milloin minä aion laittaa piuhat kiinni.
Mies oli vain sanonut hänelle, että meille syntyi vauva (ta-
pahtui tällä viikolla).Odotan innolla huomista, jolloin pääsen
valittamaan kyseisestä rouvasta päiväkodin johtajalle.
On se kyllä uskomatonta mitä kaikkea ihmiset selän
takana puhuu, päin näköä eivät kyllä uskalla.
Siis tuollainen neuvolatäti, mikä teillä muutamalla näyttää olevan, minusta kyllä ansaitsisi varoituksen. jos hänellä " kokemusta" on, niin toki voi olla huolissaan, mutta onkohan se huoli nyt kuitenkaan asiallista. Kyllä ne peruskysymykset tietenkin pitää kysyä oli mies sitten vaikka marsista, mutta nuo kommentit eivät perustietojen kyselyä ole nähneetkään.
Jos minulle joku kävisi neuvomaan, ettei vaan mies lastamme kotimaahansa kaappaa, niin johan kysyisin, että kai muistaa perussuomalaisten miesten naisia ohjata lapsiensa kanssa heti piiloon pakenemaan. Lööppien mukaan nääs nuo perussuomimiehet kun tappaa koko perheen, ei pelkästään kidnappaa lasta...
Inhottavaa jos ei osaa omia ennakkoluulojaan pitää itsellään noinkin herkässä tilanteessa. Mä en ainakaan jättäisi asiaa siihen vaan lähtisin kyllä valitusta tekemään.
Me käytiin poliisin luona, kun miehellä oli vähän ikävä välikohtaus kaupungilla muutaman naisen(!) kanssa. Ne alko huuteleen näitä neekeri, mutakuono juttuja ja kysyttiin sit poliisilta, voiko asialle tehdä jotain. Koska kyseessä on yksityinen henkilö, niin korkeintaan voi syyttää kunnianloukkauksesta, mutta jos herjaaja on virassa oleva, kuten nää neuvolan tädit, niin sit vois jo seurata jotain vakavampaa syytettä.
Niin kauan kun me ite näissä monikulttuuriperheissä painetaan tollaset jutut villasella, ei ihmisten asenteet muutu miksikään.
Sen takia mekin mentiin kysymään poliisilta neuvoa. Meillä on kuitenkin pieni poika, jonka tulevaisuutta mun pitää ajatella. Mä oon saarnannu mun perheelle ja työkavereille suvaitsevaisuuden puolesta jo ennen tätä moku-liittoani. Ja asenteet on muuttuneet, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Mutta joskus on vaan laitettava kova kovaa vasten.
Oon myös huomannu, että tummaan ihonväriin on vielä suht helppo suhtautua, mutta kun kuulevat miehen olevan muslimi, pamahtaa ihmisillä pelot ja kauhukuvat päälle. Mutta kun niille selittää, millasta elämää me eletään (siis ihan samaa arkea kuin muutkin), niin kyllä ne pikkuhiljaa alkaa ymmärtään, ettei ole syytä paniikkiin.
Osa neuvoloiden käytöksestä johtuu varmaan ennakkoluuloista, osa siellä käyvistä äideistä ja heidän tarinoistaan, pakko todeta, että myös kurjia juttuja tapahtuu moku-perheissä ja usein äiti on ollut liian sinisilmäinen aluksi ja tajunnut todellisuuden liian myöhään!
siis jos neuvolatäti varoittelee, hän voi myös haluta vain varmistaa, että olet tietoinen siitä kaikesta mamu-miesten " pimeästä" puolesta..toki silloinhan hänen täytyisi varmistaa myös tavan suomalaisperheiltä, miten miehelle alkoholi maistuu, onko aseita kodissa, käykö mies tyhjentämässä tunteitaan psykologille jne. siis en mitenkään puolustele neuvolan toimintaa, mutta ennakkoluuloja on vaikea poistaa, jos samalla käytännössä näitä juttuja tapahtuu, pienemmissä mittakaavoissa kylläkin ja harvoin!
itse olen naimisissa mamu-miehen kanssa, joka ei ole muslimi, ja hyvä ystäväni arabimuslimin kanssa, yhdessä ollaan verrattu paljon kokemuksia ja selkeästi ystäväni saa kuulla paljon enemmän varoituksia ja ennakkoluuloja kuin minä! siis muslimi on neuvolatätien mielestä " vaarallisempi" kuin tavan mamu-mies! :-)
Muistaakseni aikoinaan neuvolatäti kyseli meiltä kaikenlaista intiimiä. Osaan kysymyksistä voi suhtautua hysteerisesti, mutta kun ajattelee missä todelisuudessa neuvoloissakin eletään, niin kysymykset ymmärtää. Minulta kysyttiin monet kerrat alkoholista, kuinka usein ja kuinka paljon, ja antibioottikuurin yhteydessä saatu hiiva alkoikin mietityttämään neuvolatätiä, " ei kyllä tässä nyt saattaa olla joku tulehdus... ei kai vaan sukupuolitautia...laitan teidät testeihin..." . Nämä edellä mainitut pari kokemusta saattaisivat jonkun toisen päässä saada aikaan kihahduksia, itsekin kyllä pikkuisen otimme herneitä nenäämme, mutta kai se sitten oli ihan oikeata toimintaa neuvolatädiltä. Monesti neuvolatäti vakuutteli minulle, että " nyt sinunkin elämäsi muuttuu ja joudut ottamaan vastuuta, kun lapsi syntyy.." , niinpä, taisin olla aika vastuuton ennen lapsen syntymää.
Niin jos se neuvolantäti ei nyt suoraan sano jotain rasistista, niin eihän siitä sillon oikein voi ilmotusta poliisille tehdä, mutta kyllä mä ainakin puuttuisin asiaan ja ottaisin yhteyttä esim. kyseisen henkilön esimieheen, jos tulisi moisia komentteja. On toki aika raskasta lähteä näihin valitus- ja selvitysprosesseihin, mutta ei niitä kukaan muukaan tee, jos itse ei viitsi.
On meidänkin neuvolan täti kysellyt yhtä jos toista miehen käytöksestä ja taustoista, mutta aina tosi asiallisesti ja myöntänyt kyselevänsä ihan uteliaisuuttaan, kun ei esim uskonnosta tiedä muuta kuin stereotypiat.
Yhdelle suom-suom parin äidille neuvolassa todettiin, että ei laita isän tietoja turhaan ylös papereihin, kun kuitenkin kohta eroavat...
että kyllä näitä riittää
eli samanlaisia kokemuksia on. Kuopuksen kanssa vielä oli eri neuvolatäti joka kuukausi, että näitä samanlaisia asioita sai käsitellä ihan kuukausittain. Käyppä siellä av:llä kattomassa mitä kirjottelin. Onnea odotukseen sekä sinulle, että miehellesi!!