10-vuotiaan syöminen! Mitä sanoa?
Eli meillä on tyttö, joka on ollut koko elämänsä sirpakka. Nyt keväästä (oli jo rotevoitunut vuoden ajan pikkuhiljaa, mutta nyt kiihtyi) lähtien on kerännyt massaa oikein urakalla. Oikeasti painoa on nyt liikaa ja pyöreys nähtävillä. Ja suunta on selvä. En missään tapauksessa halua aiheuttaa mitään syömisongelmia, mutta kun en tiedä, miten saisin tuon mättämisen kuriin. Syö aivan tajuttomia annoksia, yhtä paljon kuin 190cm isänsä. Tulee koulusta klo 13-14 kotiin ja ensimmäinen lause on, että kuolee nälkään. Sitten lämmitän tuolta edellisen päivän ruokaa ja syö sen. Olen yrittänyt ehdottaa ruisleipää tmv., mutta sanoo, että pää särkee, kun on nälkä ja tarvii kunnon ruokaa. Tunti-kaksi, haluaa taas ruokaa. Yritän välttää herkkujen ostamista nykyään, mutta ne vähäisetkin syö heti pois. Joku päivä tulin kotiin ja oli tehnyt itselleen kaurakeksien taikinan vain syödäkseen sen. Tehtiin joskus taannoin pieni annos ko. keksejä vieraille ja siinä maistoi sitä taikinaa. Sehän on käytännössä rasvaa ja sokeria. Hyväähän se on, ei sitä voi kieltää. Sanoin, että ko. taikinan tekeminen ei ole järkevää, kun on niin rasvaista ja sokerista. Lapsi ei silti tajua, mitä sillä tarkoitan, kun yritän selittää ympäripyöreitä väsymyksestä ja siitä, ettei jaksa sitten voimistelussa jne.
Tänään mies oli varannut grillimakkarat iltapalaksi. (ei normaalia lauantairuokaa meillä) Meillä on 5-henkinen perhe, joten makkaroita oli kaksi 4kpl:n pakettia. Otin viisi esille, grillattiin ne ja yhtäkkiä huomasin tytön löytäneen jääkaapista avoimen paketin ja laittavan toista makkaraa tikkuun. Sanoin, että kannattaako sitä nyt syödä vielä yötä vasten. Vastaus oli, että hänen on nälkä. Isänsä kanssa tuskailtiin siinä, että kannattaako nyt syödä jne. Lopulta alkoi itkeä, että miksi me ei anneta syödä, kun on vielä nälkä. Meni lopulta hermot ja sanoin siitä, että makkarat on hyviä, mutta ei me aikuisetkaan syödä kahta näin illalla, kun sitten tulee niin raskas olo ja housut kiristää. Jotenkin nyt tajusi vihdoin, että puhuttiin lihomisesta, mutta kun mä en haluaisi puhua siitä... Saattaa ravintolassa syödä ensin oman annoksensa ja sen jälkeen näykkii 5-vuotiaan pikkusiskonsa annoksesta, kun 5-vuotias ei jaksa syödä kuitenkaan kaikkea. Olen yrittänyt olla sanomatta mitään.
Miten te saatte tuon ikäisen syömisen kuriin, ettei kuitenkaan sitten tulisi mitään läskifobiaa? Itse olen hiukan pyöreä, BMI 25,5, joten en todellakaan ole neurootikko ruuan suhteen. Harmittaa omakin pyöreys ja jatkuva taistelu ruuan kanssa, niin en haluaisi, että jo lapsena kerää liikaa massaa....
Liikuntaa harrastaa ihan kivasti (3krt/vko) ja leikkii ulkona juoksuleikkejä. Se ei ole ongelma.
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:43"]
Kuulostat ihanalta äidiltä, ap. :)
[/quote]
rakastava, pullantuoksuinen ihana äityli =)
Kannattaa itse panostaa terveelliseen kotiruokaan ja välipalatkin terveellisiksi. Välipaloja tarvii päivässä max 2. Tietysti juomana maito ja besi. Liikuntaa voisi lisätä, kävisit itse vaikka lenkillä retkeilymuodossa tai pyöräilemässä. Itse lihoin kun aloiyin yläasteen ja painoinkin jossain vaiheessa 10kg enemmän kuin nykyään. En mitenkään laihuttanu,vaan paino tippui itekseen kun kasvoin pituutta ja murrosikä alkoi tasoittua. "Laihuttaminen" kannattaa tehdä lempeästi, tavallaan salaa lapselta juuri yhteistä liikuntaa lisäämällä ja ruokailuun huomiota kiinnittämällä. Siihen on sitouduttava koko perhe, että kaikki siis syövät samaa ruokaa ja ruonailuvälit olis hyvä olla n. 3 tuntia. Sää nöt kannattaa sopia, eikä joustaa niistä. esim. aamulla puuroa tai ruisleipää ja hedelmiä. Kannattaa tehdä selväksi lapselle että niissää säännöissä pysytään ja niitä noudattavat kaikki.
Kannattaa vähentää hiilareita. Ruokkii vain ruokahalua ja ei pidä nälkää. Proteiinipitoisempaa ruokaa tarjolle. Sokeripitoiset jogurtit pois. Tee itse marja/hedelmärahkaa. Ei tarvitse laittaa kuohukermaa. Valiolla ihanaa pehmeän makuista maitorahkaa, jossa purkissa 25g proteiinia. Itse lukeudun ihmisiin, joilla pelkkä puuro ei pidä nälkää vaikka kuinka tykkäänkin syödä puuroja, niin kannattaa harkita aamiaisvaihtoehtoja, jos nyt on ollut tytölle puuroaamiainen tarjolla. Jos aamiainen on huono, niin vaikuttaa koko päivän syömisiin.
Se proteiinirahka ei tosiaan ole 10-vuotiaille lapsille tarkoitettu! Älytön neuvo, varmaan joltain karppaajalta.
Oletko ap itse vähän hukassa ravintotietämyksesi kanssa? Jos haluat vähentää lapselta hiilareita, ei perunat ja kastike ole vaihtoehto. Rasvaton liha ja kasvikset sen sijaan on.
Syököhän lapsi tarpeeksi koulussa?
Usein koulussa lapset syövät tosi vähän, koska kaikki muutkin ottaa sellaisen sormenpään kokoisen annoksen.
Tuntuu ettei ravintokoostumuksesta mitään suurta vikaa ole, ongelma on suurissa määrissä. Onko lapsi muuten iloinen ja taspainoinen? joskus lapset syövät ylenmäärin mielipahan vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 22:07"]Se proteiinirahka ei tosiaan ole 10-vuotiaille lapsille tarkoitettu! Älytön neuvo, varmaan joltain karppaajalta.
[/quote]
Miksei ole hyvä? Maustamaton pehmeän makuinen maitorahka. Mitä vikaa? Eihän sitä nyt purkillista ole tarkoitettu vedettäväksi vaan sekoitetaan vähän marjoihin/hedelmään.
Mä lihoin tuos iäs plussapalloks. 14-vuotiaaseen mennes olinkin kasvanut painoni kiinni ja olin pitkä ja hoikka. En huolestuisi..
Mä lihoin tuos iäs plussapalloks. 14-vuotiaaseen mennes olinkin kasvanut painoni kiinni ja olin pitkä ja hoikka. En huolestuisi..
Tyttölapset syövät _älyttömän_ vähän koulussa. "Ruoka" voi olla euron kolikon kokoinen annos, ei ihme, että iltapäivästä on tankattava. Ei uskalleta syödä, kun muutkin syövät niin vähän. Opettajat ovat pulassa tämän ilmiön kanssa. Vaikka he kuinka kannustavat syömään, ei sillä ole tehoa.
Ennen kasvupyrähdystä lapsi kerää ympärilleen vähän rasvaa ja sitten se alkaa. Murrosikäiset syövät tosi paljon kasvaessaan. Teidänkin tyttärestä tullee pitkä kaunis nainen, joten ei ole ihme, että ruoka maistuu. Hän harrastaa kuitenkin liikuntaa noin usein, ja on ollut aina sirpakka, niin ei ole syytä huoleen. Unohtakaa koko asia ja nauttikaa tästä ajasta, kohta kaikki voi olla toisin, kun lapsi tulee murrosikään.
Vaikutat minustakin tosi mukavalta ja sydämelliseltä äidiltä :)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 22:07"]Se proteiinirahka ei tosiaan ole 10-vuotiaille lapsille tarkoitettu! Älytön neuvo, varmaan joltain karppaajalta.
[/quote]
Miksei se maitorahka sovellu?
Kiitoksia kaikille kommentoineille! Täytyy vaan panostaa nyt ruuan laatuun, kun nälässä lasta en haluaisi pitää. En usko syömisen olevan psyykkistä, kun elämä on ihan samanlaista kuin ennenkin, kavereita on paljon (samat bestikset ollut pitkään) ja perheen rakenteessa ei ole tapahtunut muutoksia.
Liikuntaa tosiaan harrastaa ihan hyvin. Käy kolmesti viikossa ihan kunnon voimistelussa 1,5 tuntia kerralla ja sen lisäksi leikkii pihalla paljon näitä juoksuleikkejä iltaisin. Lisäksi käyttää joka päivä 1-2km koiraa lenkilllä + usein lähtee mun mukaan iltalenkille, joka on pidempi. Tuo voimistelu on toinen, kun pelkään, että siellä pian tulee sanomista, jos sama meno jatkuu. Ei harrasta joukkuevoimistelua tmv., jossa painokyttäys olisi niin tarkkaa vaan vapaampaa lajia, mutta on ihan taitava ja osaa mm. puolivoltit ja muut permannolla. Nyt ovat aloittamassa esiintymisen.
Ehkä meidän ruokavalio on tosiaan liian "kevyt" kasvavalle ja liikkuvalle lapselle. Tarkoitan kevyellä, että pitäisi saada enemmän lihaa jne. Toki lihaa on päivittäin, mutta ehkä tarvisi enemmän. En kokonaan sokereita ja muuta höttöä heittäisi pois, kun uskon itse tasapainoiseen ruokavalioon, jossa kaikkea voi syödä, kun vaan järki pysyy päässä. Ehkä nyt pitäisi vaan painopistettä siirtää selvästi, vaikkei varsinaisesti pannaan tiettyjä laittaisikaan.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 22:04"]
Kannattaa vähentää hiilareita. Ruokkii vain ruokahalua ja ei pidä nälkää. Proteiinipitoisempaa ruokaa tarjolle. Sokeripitoiset jogurtit pois. Tee itse marja/hedelmärahkaa. Ei tarvitse laittaa kuohukermaa. Valiolla ihanaa pehmeän makuista maitorahkaa, jossa purkissa 25g proteiinia. Itse lukeudun ihmisiin, joilla pelkkä puuro ei pidä nälkää vaikka kuinka tykkäänkin syödä puuroja, niin kannattaa harkita aamiaisvaihtoehtoja, jos nyt on ollut tytölle puuroaamiainen tarjolla. Jos aamiainen on huono, niin vaikuttaa koko päivän syömisiin.
[/quote]
Lapselle ei muuten aloiteta mitään ruoka-ainenirppailudieettejä! Höpöhöpöä tämmöset hiilarihommat, lapsen ei kuulu olla dieetillä! Jos olisin ap, ehkäpä varaisin ajan vaikkapa kouluterkkarille (jos on kiva) tai sitten terveyskeskukseen ja kävisin vaikka ihan ilman lasta kerran juttelemassa siellä asiasta.
Käytä lääkärissä tarkistuttamassa veriarvot. Kilpirauhasen ylivilkkaus aiheuttaa hillitöntä ruokahalua.
Kuullostaa ihan omilta syömisiltäni 10-vuotiaana. Koulussakin söin paljon, kolmannen annoksen jälkeen keittäjät jo toppuuttelivat että pitäisi muillekin jättää. 11-vuotiaana alkoi murrosikä eikä mennyt kuin muutama kuukausi niin se pieni pyöreys minkä olin saanut hävisi ja 12-vuotiaana kun pituuskasvuni oli lähes loppunut painoni oli pudonnut pituus - 115 ja tässä pysyi kunnes sain lapsen ja painoni jämähti sitten pituus - 105.
Saisiko niitä kananmunia syömään jos teet munakkaan johon tulee pari munaa ja makkaraa ja juustoa? Oma äitinki paistoi minulle iltapalaksi yleensä lenkkimakkaraa tai teki munakkaan.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:40"]Tyttölapsi tarvitsee tietyn määrän rasvaa kehoonsa, että hormonitoiminta (teini-ikä) voi alkaa. Anna tytön syödä terveellistä ruokaa niin paljon kuin haluaa.. Tietysti jos olet huolissasi myös omasta painostasi, vaihtakaa ne kabanossit kanafileeseen.
[/quote]
olen samaa mieltä. Katsokaa mitä syötte. Terveellistä ja hyvää ruokaa. Jos kerran liikkuukin niin tuskin on kyse muusta kuin vain kasvavan lapsen nälästä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 22:07"]Se proteiinirahka ei tosiaan ole 10-vuotiaille lapsille tarkoitettu! Älytön neuvo, varmaan joltain karppaajalta.
[/quote]
Miksei se maitorahka sovellu?
[/quote]
minusta rahka on vallan hyvä ruoka marjojen kanssa. Meillä oli usein rahkaa kun olin lapsi. Ei paljon jukurtteja osteltu.
Ihan vaan tiedoksi että ylipaino tosiaan voikin laukaista murrosiän eli toki tuo ylipaino+murrosiän alku korreloi. Ylipainoisilla murrosikä alkaa siis keskimääräistä varhemmin eikä se ole etenkään tytöillä hyvä asia (mm. naisten syöpien riski kasvaa).