Hei kuka muistaa tämän (kuva) lapsuuden leikeistä?
Nimi ja funktio? :)
Tällä oli jokin nimi olemassa (sitkutin, räpsytin?) ja mitä tällä tehtiin? Ennustettiin? Mutta mitä? Väritettiinkö tuo jotenkin ja numeroitiinko sisusta?
Kommentit (22)
Muistan! Tietäisköhän tän päivän lapset tehdä tuolla mitään?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 20:47"]
Muistan! Tietäisköhän tän päivän lapset tehdä tuolla mitään?
[/quote]Tuolla voi jakaa vaikka kotityöt ;)
Olen itsekin yrittänyt monesti muistaa mikä tuon nimi on! Me piirsimme kuvat siihen näkyvälle puolelle jokaiseen kolmioon. Sinne alle kirjoitettiin asioita kuten 'olet mukava', 'olet kaunis' tms. Sitten toisen piti sanoa numero jonka mukaan laitetta räpsyteltiin auki ja kiinni, ja niistä kuvista jotka jäivät näkyviin toinen sai valita jonkun, jonka alla oleva teksti luettiin hänelle.
Ao. ketjun mukaan se olisi paperikirppu:
Mä oon myös miettinyt, mikä tämän jutun nimi oli! Ärsyttävää. Muistaakseni (ainakin meidän ala-asteella) sillä oli joku n:llä tai m:llä alkava nimi. Tän enempää en muista eli aika heikoissa kantimissa on...
En kyllä muista tuollaista paperikirppu-nimitystä...
Kirppusäkki, piirrettiin mustiä pisteitä kulmiin ja nypittiin kaverista kirppuja. :)
Meillä se oli kirpunpurija, sillä "purtiin" päätä ja katsottiin kuinka monta kirppua oli(piirretty sisään).
Vanhempana leikittiin kuten viestissä no 7.
Me nimitimme sitä täikoneeksi. Yhteen aukeamaan oli piirretty mustia ötököitä. Koneella vedettiin kaverin hiuksia ja sitten avattiin ja katsottiin, onko kaverilla muka täitä. Tämä siis 50-luvulla.
South Parkissa tämä oli tyttöjen ennustuskone tms. :D
Kirppu. Sillä voi ennustaa mitä vaan, sisustan voi numeroida/kuvioida/värittää ja sisemmästä sisustasta luetaan ennustus.
Meillä nimi oli ehkä joku nokkaan liittyvä; tuohan on vähän kuin linnun nokka tjsp. Nokitin? Ei, mutta ehkä jokin sen tyylinen. Miten mä en voi muistaa?
Suolakupiksi sanottiin meilläpäin, tai toinen oli toi kirppu. Ennustettiin ja viestejä laitettiin.
Täältä saa tulostettua kivan kirpun. Nimellä "junnun lelu".
Sehän on ennustuskone. Opin tekemään sen pikkukakkosen ohjeiden mukaan joskus 80-luvulla.
En muista oliko meillä mitään nimeä tuolle. Sinne kirjoitettiin sisään poikien nimiä. Kaveria pyydettiin sanomaan joku luku ja sitten availtiin tuota eessuntaassun sanotun luvun mukaisesti. Sisälle oli väritettynä eri väreillä eri lohkot ja sitten kaverin piti vielä valita väreistä haluamansa. Nyt tiedettiin kenestä kaveri tykkää :D
Vaihtoehtoisesti tuonne kirjoiteltiin jotain viestejä, kuten "oot kiva!" ja sitten katsottiin minkä viestin kaveri sai.