Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa! Tiedättekö sen tunteen, kun tuntuu että ei saa happea, mutta ei myöskään pysty hengittämään syvään?

Vierailija
13.09.2022 |

Sitten yrittää haukotella koko ajan siinä onnistumatta. Mulla on taas toista päivää tätä, eikä mikään auta. Yritän kiskoa astmalääkkeitä hevosannoksia, mutta ei helpota. Mikä tähän auttaa? Todella inhottava vaiva. Ja mulla on ahdistusta, se vissiin aiheuttaa tätä.. Millä tästä pääsee eroon, edes hetkeksi?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieliala- eikä astmalääkkeillä.

Vierailija
2/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa paniikkikohtaukselta. Ahdistuksen takana voimakkaita tunteita lukossa, jotka taasen aiheuttaa paniikkikohtauksia, kun "uhkaava" ajatus nousee tietoisuuteen. Eli tarkkaile ajatuksia ja varsinkin ajatuksia ja tekoja ennen paniikkikohtausta niin voit saada vihjeen mikä laukaiseen sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämessä ongelmia?

Vierailija
4/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa paniikkikohtaukselta. Ahdistuksen takana voimakkaita tunteita lukossa, jotka taasen aiheuttaa paniikkikohtauksia, kun "uhkaava" ajatus nousee tietoisuuteen. Eli tarkkaile ajatuksia ja varsinkin ajatuksia ja tekoja ennen paniikkikohtausta niin voit saada vihjeen mikä laukaiseen sen.

Valitettavasti lähes aina paniikkikohtaukset on kytkeytyneinä todellisuuteen. Eli oikeasti maailmassa on jotain mikä ahdistaa `tällä hetkellä``.

Vierailija
5/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli nuorena tuota. Huomasin sen etenkin koulupäivinä iltapäivästä ja illasta. Myöhemmin lukioni laitettiin käyttökieltoon koska siellä oli jotain sisäilmaongelmaa. Vaiva loppui kun lukio loppui. Harvakseltaa on enää noita tuntemuksia. 

Kävelylenkki kevyesti hengästyen auttaa minua ja säännöllinen liikunta taitaa pitää vaivaa poissa.

Vierailija
6/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, todellakin. Mulla on astma, joka normaalitilanteessa ei juurikaan oireile enkä tarvitse lääkkeitä. Mutta jos stressaan ja esim. yöunet jäävät vähemmälle, lopputulos saattaa olla juurikin tuo. Silloin pitäisi ymmärtää rahoittua ja rentoutua ja tsekata, mikä oikeastaan mättää ja ahdistaa. Joskus pikahelpotuksen saa rauhallisella kävelyllä ulkona, mieluiten jossain ihan luonnon helmassa. En tiedä, mistä se johtuu, mutta järkeilen asian jotenkin niin, että kun kävelee sellaisella tahdilla, että hengitys hiukan kiihtyy, kroppa ottaa homman hoitaakseen ja mieli lakkaa ajattelemasta hengitysrytmiä koko ajan. 

Vierailija
7/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös ihan "perus" ahdistuneisuushäiriö, ei välttämättä paniikkikohtaus. Mulla on ahdistuskausina suurimman osan aikaa enemmän tai vähemmän tuollainen olo, ja painontunne rintakehällä.

Vierailija
8/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ihmeessä tutkimuksissa, veriarvot ym.

Vierailija
9/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko covidia? 

Kylmää keuhkoille ja höyryä. Harmi ettei ole talvi. 

Vierailija
10/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosiaan stressiä ja pari kolme huonosti nukuttua yötä takana... uni ei tule ennen yhtä tai kahta yöllä ja sitten jo parin kolmen tunnin päästä oon taas hereillä. :( 

Ei ole covidia, ei ole kipeä olo millään tavalla. Ehkä kokeilen jotain pientä kävelylenkkiä, jos se auttaisi. 

Vierailija
11/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuollaista sekä psyykkisistä että fyysisistä syistä. Yksi helppo kikka mikä mua helpottaa on maata puolimakuulla, vetää keuhkot niin täyteen ilmaa kuin saa ja pidättää n. 10 sekuntia ainakin. Sitten päästää ilman pidättelemättä ulos. Joskus vain yksikin kerta on auttanut. Tuo varmaan rentouttaa palleaa ja/tai vagushermoa veikkaisin (olen opiskellut vaikka ja mitä hengitysharjoituksia ja kaikki ei vaan toimi kaikilla)

Vierailija
12/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ylipainoa etkä liiku ollenkaan?

Rintaranka jumissa?

Vierailija
13/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin sanoisin että fasettilukko. Hieroja saa auki.

Vierailija
14/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ahdistusta, mutta voi myöskin olla jotain fyysistä vaivaa, joka sitten tietenkin laukaisee ahdistuksenkin. Mulla oli tuota vuosia. Tuli pahempia kohtauksia esim liikkumisen jälkeen. Syke jyskytti sadassa, lihakset meni hapoille pienestäkin urheilusta, eikä palautuneet millään, oli hengenahdistusta, painlntunnetta rinnalla ja juuri tuo olo, että syvään hengittäminen ei kertakaikkiaan onnistu. Kroppa tuntui aina kireältä ja levottomalta.

Mikään venyttely, tre-terapia, eikä mindfulness auttanut tähän. Verikokeissa ei näkynyt mitään, paitsi vähän huono ferritiini. Silti oireet oli rajut. Tuntui, että kroppa ei saa happea ja hengittäminen oli tosi pinnallista. Laukaisi pahimmillaan paniikkikohtauksia, kun hengitys oli sellaista ihme pinnallista läähätystä.

Ramppasin lääkärissä. Epäiltiin työuupumusta ja masennusta. Rauta-arvoja lähdettiin korjaamaan. Kävin varmaan neljä kertaa astma-kokeissa kolmen vuoden aikana. Ei astmaa. No vuosi sitten todettiin suurentunut kilpirauhanen, arvot kuitenkin kaikki viitteissä. Ei aloitettu lääkitystä, jäätiin seuraamaan tilannetta. Oireet pahenivat, olin lopulta työkyvytön. Vasta siinä vaiheessa, kun en päässyt enää sängystä ylös, oli tsh tippunut 4,3. Pitkin hampain suostuttiin aloittamaan tyroksiinikokeilu.

Long story short, oireeni johtuivat kilpirauhasesta, vaikka kokeissa ei aluksi näkynyt mitään poikkeavaa. Tsh arvo oli 2,7 kun hengenahdistus alkoi. Nyt lääkkeelle se on ykkösen pinnassa ja rauta-arvot korjattu infuusiolla. Olo on paljon parempi. Kropassa ei ole enää niin kireä tunne ja hengenahdistus on helpottanut. Oireet ei ole kokonaan poistuneet, joten lääkitystä joudutaan vielä säätämään, mutta parempaan ollaan menossa.

Päätelmäni tästä oli se, että lihakset toimii laiskasti vajaatoiminnalla, joka vaikuttaa myös verenkiertoon, joten lihakset eivät yksinkertaisesti saaneet tarpeeksi happea. Pallealihakset oli mulla fysioterapeutin mukaan kroonisesti jumissa, kun oireet oli pahimmillaan, samoin rintaranka ja keskiselkä. Tuo lisäsi sitä ahdistuksen tunnetta, kun hengittäessä ei ollut normaalia liikkuvuutta. Lihakset ei kuitenkaan pysyneet auki hieronnalla ja venyttelyllä, jumppaaminen vain pahensi tilannetta, koska levossakin lihalset kärsivät hapenpuutteesta. Nyt kun kroppa toimii paremmin lääkkeen ansiosta, noista on oikeasti jotain apuakin kauemmin kuin puoli tuntia.

Urheilu tuntuu kyllä edelleen jotenkin pahalta kropassa, joten liikkuminen on aikalailla kävelylenkkejä ja venyttelyä. Toivottavasti lääkeannos saadaan kohdalleen ja pystyn aloittamaan taas juoksuharrastuksen.

Vierailija
15/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stumppaa jo tänään

Vierailija
16/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengityksen pitäisi tapahtua pallealla, viimeistä sisäänhenkäyksen pihausta varten tarvitsee vähän rintakehää. Ei hartioita , kaulaa tai mitään muuta.

Vierailija
17/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin saattaa tapahtua kun on nakki huulessa ja/ tai kitalaki täynnä majoneesia.

Vierailija
18/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni aiheuttaa raudanpuute tuota. Lähtee pois heti kun otan rautaa.

Vierailija
19/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla autto venyttely, nimenomaan rintakehän.

Vierailija
20/23 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin. Koita ensiavuksi puhaltaa paperipussiin.

. Lekuri laittaa todennäköisesti myös testiin, että tarvitko v-papin.