Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on pahin todistamasi alipukeutuminen?

Vierailija
25.08.2014 |

Millainen tilaisuus ja millainen asu?

Kommentit (259)

Vierailija
141/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:02"]

Pahin näkemäni tapaus oli ulkomaalainen professori, joka oli vastaväittäjänä väitöstilaisuudessa. Saapui juhlavaan illalliskaronkkaan t-paidassa ja farkuissa, kun muilla miehillä oli vähintään tumma puku. Kokonaisuuden kruunasi illallispöydässä vilkkunut "työmiehen hymy". Ei voinut johtua älykkyyden puutteesta eli syynä oli vain törkeä asenne.

[/quote]

Tai sitten se, että ei vaan kiinnosta tuollaiset materialistiset asiat?

Tuntuu olevan monille ihan käsittämöttämän vaikeeta ymmärtää, että kaikkia ei vaan yksinkertaisesti voisi vähempää kiinnostaa ulkonäölliset seikat. Se ei ole törkeää asennetta, se ei ole tyhmyyttä, se ei ole moukkamaisuutta. Se on vaan erilainen elämänasenne, erilaiset elämänarvot ja erilaiset kiinnostuksenkohteet. Erilaista, ei sen huonompaa tai parempaa.

Vierailija
142/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieraan tulee kunnioittaa juhlien järjestäjiä omalla pukeutumisellaan, kuinka paljon tulee juhlien järjestäjän kunnioittaa vieraan pukeutumista? Mitä jos vieraan mielestä hän on pukeutunut juhlavasti, omiin parhaimpiinsa ja juhlien järjestäjien mielestä vaatteet ovatkin rääsyjä? On mielestäni tosi pikkumaista loukkaantua siitä miten JOKU TOINEN pukeutuu ja esim. tuossa tilanteessa olisi mielestäni loukkaavampaa alkaa arvostella toisen mielestään juhlavaa pukeutumista kuin tulla niissä vaatteissa sinne juhliin. Eikö ole pääasia, että hän on saapunut juhliisi, halunnut tulla sinne henkilökohtaisesti (ja omasta mielestään siistissä ja juhlavassa asussa)? Mielestäni tulee juhlan järjestäjän myös kunnioittaa vieraan omaa tyyliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:14"]

Pukeutuminen viestittää saman tilaisuuden ihmisille: Mitä oikein ajattelen teistä, tästä paikasta, työstäni, teidän töistänne, kaikesta.

On harhaa että ns. 'rento jätkä' aina pukeutuu verkkopaitaan, tennareihin ja paskaisiin farkkuihin.  Lapin kunnon jätkälläkin on juhliin vaalea paita,  tumma puku, saappaat, liivit, puukko ja hattu.      ...pientä tahallista liioittelua ja aseetkin hän jättää portsarin haltuun.

Milloinkahan tämä pöhelistön peikkojen maa oikeasti kykenee liittymään Eurooppaan?

[/quote]

Ei se alipukeutuja mitään halua viestittää, mutta pukeutumiskyylä haluaa välttämättä tulkita asian näin.

[/quote]

Ei vihainen, mököttävä ihminenkään halua mitään viestittää mutta siltipä viestii olemuksellaan ja käytöksellään. Kaikki viestivät koko ajan, vaikka vain istumalla nurkassa hiljaa. Jos toiveena on ollut vähän siistimpi pukeutuminen tilaisuuteen eikä voi nähdä sitä vaivaa(tai jos on niin köyhä ettei kirpparilta saa pukua tai lainaan jostain niin aina voi ottaa yhteyttä juhlan järjestäjiin), viestii tosiaankin miten paljon kunnioittaa ihmisiä, tilaisuutta ja heidän toiveitaan siitä, millaisen juhlan haluaa. Tietysti voi sattua puhtaita väärinymmäryksiä ja virheitä, mutta jotkut tämän ketjun esimerkit kyllä kertovat jotain siitä, ettei voi edes läheisilleen osoittaa kunnioittavansa heitä.

Vierailija
144/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin näkemäni tapaus oli ulkomaalainen professori, joka oli vastaväittäjänä väitöstilaisuudessa. Saapui juhlavaan illalliskaronkkaan t-paidassa ja farkuissa, kun muilla miehillä oli vähintään tumma puku. Kokonaisuuden kruunasi illallispöydässä vilkkunut "työmiehen hymy". Ei voinut johtua älykkyyden puutteesta eli syynä oli vain törkeä asenne.

[/quote]

Törkeä asenne ei tosin välttämättä ole ollut tällä ulkomaalaisella vastaväittäjällä, vaan esim asiaa tiedekunnassa järjestäneellä hallintohenkilöllä tai arvosanalautakuntaaan kuuluvalla kotimaisella professorilla, joka on (tahallaan tai välinpitämättömyyttään) jättänyt kertomatta ulkomaalaiselle proffalle, millaisia tilaisuuksia väitöskaronkat meillä ovat. Ne nimittäin ovat hyvin erikoisia verrattuna muuhun maailmaan.

Vierailija
145/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:05"]

[/quote]

Tuntuu olevan monille ihan käsittämöttämän vaikeeta ymmärtää, että kaikkia ei vaan yksinkertaisesti voisi vähempää kiinnostaa ulkonäölliset seikat. Se ei ole törkeää asennetta, se ei ole tyhmyyttä, se ei ole moukkamaisuutta. Se on vaan erilainen elämänasenne, erilaiset elämänarvot ja erilaiset kiinnostuksenkohteet. Erilaista, ei sen huonompaa tai parempaa.

[/quote]

Et voi olla tosissasi. Mitä "erilaisia elämänarvoja" kuvastaa se, että perse näkyy illallispöydässä matalien farkkujen kauluksesta?

Vierailija
146/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet vieraat tulivat meidän mökille kylään pitsileggareissa ja pikkutopeissa. Vaatteet oli kyllä ihan nätit, mutta olihan ne tilaisuuteen ihan väärät. Siinä sitten yritin tarjota hyttyskarkotetta...

Vierailija
147/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kastejuhlassa.

lapsen isällä oli tavallinen pikee kauluspaita ja farkut.

kaikki muut olivat pikkutakkien kanssa ja krakat kaulassa.

olen itse yleensä aika "ihan sama mitä muut vetää niskaan" asenteella, mutta se oli mielstäni aika noloa,

että vieraat olivat ykköset päällä ja isä näytti juuri nousseen kotisohvalta.

Vierailija
148/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Tässä tullaan taas siihen mielenkiintoiseen elämän tosiseikkaan, että vaikka olisitkin itse vannoutunut aatteen kannattaja, voit kunnioittaa ja osoittaa arvostavasi muitakin heidän aatteestaan huolimatta.  Esim. jos vierailet tosi uskovaisen ystäväsi luona, voi ystävällisesti myötäillä hänen valintaansa vaikkapa ristimällä kädet ruokarukoukseen vaikka itse olisit täysin hommaa vastaan.  Näin itse teen, enkä ala vaan syömään tai kertomaan omasta ateismistani. Samaa voi soveltaa myös tähän juhlapukeutumiseen: vaikka itse olisit millainen materialismin halveksuja, voit silti tulla kopistasi ulos ja tehdä yställisyyden nimissä niin että muille tulee hyvä mieli.

Vierailija
149/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:24"]

Tuntuu olevan monille ihan käsittämöttämän vaikeeta ymmärtää, että kaikkia ei vaan yksinkertaisesti voisi vähempää kiinnostaa ulkonäölliset seikat. Se ei ole törkeää asennetta, se ei ole tyhmyyttä, se ei ole moukkamaisuutta. 

[/quote]

Se nimenomaan on noita kolmea asiaa.

Minua ei vain kiinnosta puhua sinulle mukavasti, typerä av-huora. En ole moukkamainen, minua ei vain kiinnosta.

[/quote]

Tuossahan se asian ydin onkin. Ei hyvistä tavoista voi luistaa sillä, että ei "kiinnostaa". Tai totta kai voi, mutta sitten pitää hyväksyä, että on moukka.

Toistan vielä: minä en todellakaan ole mikään tyylikäs pukeutuja. En tiedä mitään muodista, en osaa meikata, en osaa kävellä korkokengillä, olen ruma ja ujo ja epävarma ja näytän aina vähän homssuiselta möllykältä vaikka tekisin mitä. Mutta silti näytän aina edes siltä, että yritän pukeutua siisti ja asiallisesti tilaisuuden mukaan. ("Siisteys ja asiallisuus" ei muuten ole lähimainkaan sama asia kuin materialismi ja muodikkuus. Minun siistit ja asialliset vaatteeni ovat kirppikseltä.)

Kaikista mieluiten pukeutuisin college-housuihin ja flanellipaitoihin, mutta on minulla sentään järkeä päässä tiedostaa, että muiden ihmisten juhlissa ei ole kyse minun mielihaluistani.

Toistetaan vielä: juhliin saa jättää myös menemättä, jos asiallinen pukeutuminen on noin vaikeaa ja/tai vastenmielistä.

Vierailija
150/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on jäänyt aito trauma siitä, kun äiti unohti että oli eskarin kevätjuhla ja aamukiireessä laittoi minulle päälle ribbialuspaidan ja verkkarit. Pääsin eskarille niin täti hoputti että nyt kiireesti lavalle esitys alkaa! Olin sitten siinä keijunsiivet selässä, aluspaita päällä ja tanssin keijutanssia. :( Muilla tytöillä oli kaikilla nätit mekot ja keijurekvisiittaa. Tuon tapauksen takia varmaan minusta tuli tällainen vaatteilla koreilija, ettei ainakaan kukaan syytä alipukeutumisesta ja naura päin naamaa. :P

Vierailija
151/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mummon 60-vuotissyntymäpäivillä 80-luvun alussa otetussa isossa sukukuvassa, jossa on varmaan lähemmäs 60 henkilöä,  päällä valkoinen t-paita, sen päällä virkattu spagetti-olkaintoppi, alaosana rimpsuhame ja jalassa kumpparit. Tästä alipukeutumisesta ei voi syyttää vanhempiani. Asuimme samassa taloudessa, ja olin kuulemma ihan itse käynyt vaihtamassa päältä kaikki muut juhlavaatteet paitsi sen hameen juuri ennen kuvan ottoa. Minulla oli tuolloin joku "römppävaatekausi", ja ilmeisesti muutenkin protestoin sitä, ettei minulla ollut 5-vuotissynttäreitä. Olen nimittäin syntynyt samana päivänä kuin mummoni. Itseäni tuo kuva hävetti varsinkin teininä, mutta huumorintajuinen sukulainen totesi minun olleen aika grunge ja siis todella paljon aikaani edellä. 

Vierailija
152/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:44"]

Teatterin ensi-illassa reisitaskuhousut ja t-paita. Eikä siis ollut mikään kesäteatteri ensi-ilta, vaan Tampereen työväen teatterin esitys. Tilannetta ei ainakaan helpottanut se, että samassa tilaisuudessa oli paljon tunnettuja näyttelijöitä ja muita julkkiksia parhaimpiinsa pukeutuneina ja tietysti toimittajia heistä kuvia räpsimässä. Ja tämä kaikki tapahtui siis minulle itselleni. Puolustuksekseni voin sanoa, että en ollut koskaan aiemmin käynyt vastaavanlaisessa tilaisuudessa, ja että oli siellä onneksi muutama muukin arkisesti pukeutunut.

[/quote]

Kuten itse mainitsit  yleensä näytelmään/esitykseen osallistujat tällää. Katsojilla vain siitit vaatteet päälle. Teatteri ei ole enää hienostelu paikka kuten esim. Ooppera.

[/quote]

Sitä en ole ikinä ymmärtänyt, miksi juhlavaatteisiin pukeutumista kutsutaan "hienosteluksi"?

[/quote]

mä en ymmärrä miten sinä olet nukkunut suomen historian tunnit lävitse?

Vierailija
153/259 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuluta aikaani juhlissa arvostelemalla mielessäni toisten pukeutumista. Mielestäni sellainen osoittaa ihmisessä rahvaanomaisuutta; todella hyvinkasvatetut pystyvät nousemaan toisten pikku vikojen yläpuolelle.

Huomatkaa myös, että kutsujalla on vastuu ilmaista riittävän selkeästi, minkätasoisista juhlista on kyse. Tässä asiassa on niin erilaisia käytäntöjä eri suvuissa ja erilaisten ihmisten kesken. Ainoastaan virallisen protokollan säätelemien tilaisuuksien (karonkat, hallitsijoiden juhlat yms.) kanssa on olemassa selvät yleisesti tunnetut säännöt.

Lisäksi ihmisillä voi olla monia syitä, joiden vuoksi he eivät ajattele pukeutumista ja silloin on hyvä, että ylipäätään edes tulevat paikalle, jos kyse on lähisukulaisen tärkeästä päivästä. Älykäs ihminen ymmärtää, millainen ponnistus pelkkä paikalletulo voi olla esimerkiksi mt-ongelmaiselle ihmiselle.

Vierailija
154/259 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanasti tulee tässä ketjussa esille suomalaisten tuomitsevaisuus ja kauhea tarve olla olevinaan.
Ei mitään tyylitajua, mutta kauhea yritys, ja lopputulos on yleensä jotain joka päällä muun maalaisten juhlissa tulisi diagnosoitua tärähtäneeksi samalla tavalla kuin suomessa nämä yöpaita-farkkuliivi-flipflopit -pukeutujat.

Suomalaisten juhlatälläytyminen on parhaimmillaankin ala-arvoista, eli ei ole monilla paljon varaa tuomita liekkipaitaa ja verkkareita.

Vierailija
155/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama juttu:

-Mukavuudenhalulla ei voi perustella sitä ettei pukeudu hyvin, on olemassa sellaisia sekä vähän siistimpiä, että ihan juhlavaatteita jotka tuntuvat mukavilta päällä. Jos ostaa jonkun vääränkokoisen kinnaavan kauluspaidan tai päältä koko ajan valuvan ja hiostavan mekon, niin oma moka. Voisi ostaa myös oikean kokoisen vaatteen jonka materiaali on sellainen ettei se hiosta jne.

-Moni sanoo että miksi perheen kesken olevissa juhlissa pitää olla siistimpää päällä, syy on se että vaatteet virittävät sitä juhlatunnelmaa. Jos ollaan muutenkin lähipiirin kanssa tekemisissä, niin se että on hupparin sijasta kauluspaita päällä erottaa esim. ne synttärit ihan tavallisesta "grillataan lauantaina yhdessä" päivästä.

-Juhlavaatteisiin ei mene sen enempää rahaa mitä tavallisiinkaan vaatteisiin. Jos ostaa esim. polvet peittävän pikkumustan sillä menee juhlat kuin juhlat, vähän asustaa eri tavalla eri tilaisuuksiin (koruilla, kengillä, laukulla, huiveilla, neulepaidoilla, jakulla jne. miä nyt kaapista löytyykin). Sama juttu puvussa, yhdellä tummalla puvullaja kauluspaidoilla mies menee tilaisuuteen kuin tilaisuuteen, lisäksi voi olla rennomminkin tietyissä tilaisuuksissa (siistit farkut+puvuntakki, puvunhousut ja kauluspaita ilman takkia, farkut ja kauluspaita ja siisitit kengät jne.)

-Lapsilla pukukoodi on vapaampi, mutta en ymmärrä miksi taaperolle pitäisi laittaa juuri joku räikeä spiderman paita juhliin päälle, kun voi laittaa jonkun siistimmän ja neutraalimman paidan. Jos vaikka ostaa juhliin uuden paidan, voi sen sitten siirtää ns. arkipaidaksi juhlien jälkeen, ei mene "ylimääräistä rahaa" euroakaan. Tytölle voi ostaa mekon ja neuletakin jotka yhdessä ovat ns. juhlava kokonaisuus, mutta vaatteet toimivat erikseen ns. arkivaatteina.

Ja vielä ohis tuolle jonka työkaverilla on aina samat housut jalassa:

minäkin käytän aina tössä samoja vaatteita, johtuu siitä että minulla on työvaatteet erikseen. Minulla tietyt vaatteet sellaisia joita käytän toimistolla, koska on helppoa kun aina tietää mitä laittaa päälle. Varsinkin talviaikaan voi näyttää että minulla on aina samat suorat housut jalassa, minulla on niitä 2 paria koska pidän housuista, samoin yhtä neuletta on kaksi samanlaista (tosin erivärisenä) ja samanalaisia kauluspaitoja myös jne.

Vierailija
156/259 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 06:48"]

En kuluta aikaani juhlissa arvostelemalla mielessäni toisten pukeutumista. Mielestäni sellainen osoittaa ihmisessä rahvaanomaisuutta; todella hyvinkasvatetut pystyvät nousemaan toisten pikku vikojen yläpuolelle.

Huomatkaa myös, että kutsujalla on vastuu ilmaista riittävän selkeästi, minkätasoisista juhlista on kyse. Tässä asiassa on niin erilaisia käytäntöjä eri suvuissa ja erilaisten ihmisten kesken. Ainoastaan virallisen protokollan säätelemien tilaisuuksien (karonkat, hallitsijoiden juhlat yms.) kanssa on olemassa selvät yleisesti tunnetut säännöt.

Lisäksi ihmisillä voi olla monia syitä, joiden vuoksi he eivät ajattele pukeutumista ja silloin on hyvä, että ylipäätään edes tulevat paikalle, jos kyse on lähisukulaisen tärkeästä päivästä. Älykäs ihminen ymmärtää, millainen ponnistus pelkkä paikalletulo voi olla esimerkiksi mt-ongelmaiselle ihmiselle.

[/quote]

Ei kaikista juhlista ole tarpeellista kutsujan ilmaista pukukoodia. Kyllä häät, ristiäiset ja rippijuhlat ainakin ovat juhlat, joihin ei tulla verkkareissa tai spidermanpaidassa tai crocseissa (kuka lähtee kyläilemäänkään ylipäänsä verkkareissa tai crocseissa?). Muiden juhlien tai illanistujaisten kohdalla mielestäni se on vieras, joka ottaa selvää pukukoodista, jos sitä ei ole kutsussa mainittu. Ja jos ei ota selvää, pukeutuu mieluummin vähän yli kuin ali.

Ja se, mitä jotkut väittävät, että näyttävät homssuiselta vaikka pukisivat mitä... No joo. On eri asia kiskaista ryppyiset ja kuluneet arkivaatteet kaapista ja näyttää homssuiselta kuin että silittää vaatteet, etsii juhlan luonteeseen sopivan asun ja näyttää silti homssuiselta. Jälkimmäisessä tapauksessa kun on yritetty.

Vierailija
157/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä Turun saaristossa eräässä suositussa vierasvenesataman ruokaravintolassa eräs mies katsoi olevansa oikeutettu marssimaan sisään pelkissä pienenpienissä tangatyyppisissä uikkareissa. Ruokailimme ravintolan sisätiloissa (kuten tämä simmari-herrakin) ja minua suorastaan etoi syödä viereisessä pöydässä. Asiaa ei auttanut miehen röllöttävä maha. Olisipa hän laittanut edes paidan päälleen :( Pokkana tassutteli paljain jaloin hakemaan salaattipöydästä herkkuja ja tökki mahallaan edessä seisovia. YÖK.

Vierailija
158/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:44"]

Teatterin ensi-illassa reisitaskuhousut ja t-paita. Eikä siis ollut mikään kesäteatteri ensi-ilta, vaan Tampereen työväen teatterin esitys. Tilannetta ei ainakaan helpottanut se, että samassa tilaisuudessa oli paljon tunnettuja näyttelijöitä ja muita julkkiksia parhaimpiinsa pukeutuneina ja tietysti toimittajia heistä kuvia räpsimässä. Ja tämä kaikki tapahtui siis minulle itselleni. Puolustuksekseni voin sanoa, että en ollut koskaan aiemmin käynyt vastaavanlaisessa tilaisuudessa, ja että oli siellä onneksi muutama muukin arkisesti pukeutunut.

[/quote]

Kuten itse mainitsit  yleensä näytelmään/esitykseen osallistujat tällää. Katsojilla vain siitit vaatteet päälle. Teatteri ei ole enää hienostelu paikka kuten esim. Ooppera.

[/quote]

Sitä en ole ikinä ymmärtänyt, miksi juhlavaatteisiin pukeutumista kutsutaan "hienosteluksi"?

[/quote]

mä en ymmärrä miten sinä olet nukkunut suomen historian tunnit lävitse?

[/quote]

Millä kohtaa Suomen historiaa selität tuon, että juhlapukeutuminen olisi hienostelua? 

Vierailija
159/259 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräissä häissä hääparin sukulaisen avecina tullut silikooni-bimbo oli pukeutuneena punaiseen vartalonmyötäiseen minimekkoon ja melko korkea korkoisiin kenkiin. Asuvalinta olisi muuten ehkä joten kuten menetellyt, mutta illan mittaa mekko "lyheni" ja kaula-aukko venyi joka kerta kun tämä naikkonen kävi hotellihuoneessa täyttämässä viinilasia omilla juomillaan. Lopulta hän viritteli lanteilleen jonkun vyön tapaisen, jolla sai pidettyä helman todella lyhyenä. Muut vieraan vähän naureskelivat tälle säälittävälle huomiohuoraamiselle, mutta hän vaan tuntui todella nauttivan negatiivisesta huomiosta. Illemmasta hän oli hupaisa näky juhlatilan muutaman askeleen portaikossa kun kompastui korkoihinsa ja kaatuessaan leväytti haarovälinsä suoraan juhlapöydissä istuville muille vieraille. Oli muutenkin käytökseltään räikeä kun kesken ohjelmanumeron marssi kaikkien edestä vessaan ja takaisin, varmaankin esitelläkseen itseään. 

Vierailija
160/259 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistujaistilaisuudessa beiget kalastushousut ja -liivi, joissa valtavat pömpöttävät taskut. (Valmistuneella!)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi