Mikä on pahin todistamasi alipukeutuminen?
Kommentit (259)
Veljeni perhe kuopukseni ristiäisissä. Muut ykköset päällä, nämä oloasuissa. Kun ei vaan jaksa kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 00:06"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:57"]Siististi pukeutumalla kunnioitetaan toisia ihmisiä. [/quote] tämä on totta. Tekee teidän itse mielenne pukeutua tai ei niin unohtakaa hetkeksi itsekeskeisyys ja kunnioittakaa juhlijaa asiallisella puvulla. [/quote] Entäs jos se juhlija itse tykkää pukeutua rennosti, sellaiselle täältä ei tunnu lainkaan löytyvän kunnioitusta?
[/quote]
Totta! Jos pitäisin omat juhlat ja ilmaisisin, että nyt ei sitten mitää kraka-puku -linjaa ollenkaan ja vieraat tulisivat juhlatamineissa, niin olisin aika pettynyt. Arkipukeutuminen juhliin on yleensä väärä valinta joten se toimii vain silloin jos sitä on erikseen pyydetty tai jos juhlijat tiedetään verkkarityypeiksi. On kohteliasta olla samantasoisesti pukeutunut kuin juhlakalu itse.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:02"]
Pahin näkemäni tapaus oli ulkomaalainen professori, joka oli vastaväittäjänä väitöstilaisuudessa. Saapui juhlavaan illalliskaronkkaan t-paidassa ja farkuissa, kun muilla miehillä oli vähintään tumma puku. Kokonaisuuden kruunasi illallispöydässä vilkkunut "työmiehen hymy". Ei voinut johtua älykkyyden puutteesta eli syynä oli vain törkeä asenne.
[/quote]
Tai sitten se, että ei vaan kiinnosta tuollaiset materialistiset asiat?
Tuntuu olevan monille ihan käsittämöttämän vaikeeta ymmärtää, että kaikkia ei vaan yksinkertaisesti voisi vähempää kiinnostaa ulkonäölliset seikat. Se ei ole törkeää asennetta, se ei ole tyhmyyttä, se ei ole moukkamaisuutta. Se on vaan erilainen elämänasenne, erilaiset elämänarvot ja erilaiset kiinnostuksenkohteet. Erilaista, ei sen huonompaa tai parempaa.
[/quote]
Se kertoo ymmärryksen puuttesta. Ei se sen pahempaa ole.
Olisi kiva lyödä vetoa, että löytäisin kenelle tahansa edes kohtuullisen mukiinmenevän juhla-asun kirpputorilta maksimissaan 15 eurolla.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:02"]
Pahin näkemäni tapaus oli ulkomaalainen professori, joka oli vastaväittäjänä väitöstilaisuudessa. Saapui juhlavaan illalliskaronkkaan t-paidassa ja farkuissa, kun muilla miehillä oli vähintään tumma puku. Kokonaisuuden kruunasi illallispöydässä vilkkunut "työmiehen hymy". Ei voinut johtua älykkyyden puutteesta eli syynä oli vain törkeä asenne.
[/quote]
Tai sitten se, että ei vaan kiinnosta tuollaiset materialistiset asiat?
Tuntuu olevan monille ihan käsittämöttämän vaikeeta ymmärtää, että kaikkia ei vaan yksinkertaisesti voisi vähempää kiinnostaa ulkonäölliset seikat. Se ei ole törkeää asennetta, se ei ole tyhmyyttä, se ei ole moukkamaisuutta. Se on vaan erilainen elämänasenne, erilaiset elämänarvot ja erilaiset kiinnostuksenkohteet. Erilaista, ei sen huonompaa tai parempaa.
[/quote]
Tässä tullaan taas siihen mielenkiintoiseen elämän tosiseikkaan, että vaikka olisitkin itse vannoutunut aatteen kannattaja, voit kunnioittaa ja osoittaa arvostavasi muitakin heidän aatteestaan huolimatta. Esim. jos vierailet tosi uskovaisen ystäväsi luona, voi ystävällisesti myötäillä hänen valintaansa vaikkapa ristimällä kädet ruokarukoukseen vaikka itse olisit täysin hommaa vastaan. Näin itse teen, enkä ala vaan syömään tai kertomaan omasta ateismistani. Samaa voi soveltaa myös tähän juhlapukeutumiseen: vaikka itse olisit millainen materialismin halveksuja, voit silti tulla kopistasi ulos ja tehdä yställisyyden nimissä niin että muille tulee hyvä mieli.
[/quote]
Luulenpa että suurin osa alipukeutujista tekisi noin, jos vain osaisi - pukeutuisi nätisti, siis. Tiedän tämän, koska olen itsekin vastentahtoinen alipukeutuja. Jos haluaisin mekon, en löytäisi kaupasta vartalolleni sopivaa tarpeeksi pitkää (rumat polveni peittävää) mekkoa, vaikka olisin valmis maksamaan siitä 100 e. Kalliimmalla voisin vaikka teettääkin, mutta siihen ei ole varaa. Jotenkin päädyn sitten verhoamaan tämän vartaloni sen näköisesti, että näytä todella juntilta, joskus varmaan myös siltä, että en ole "nähnyt vaivaa" tai "pitänyt tilaisuutta arvossa". Ja minä kyllä näen vaivaa, tuntikausia. Se vaan ei koskaan näy lopputuloksessa, joka on sitten viimemetreillä hätäisesti kyhätty esitys, kun en onnistunut löytämään päälleni mitään, missä tuntisin oloni hyväksi ja jossa näyttäisin siltä, miltä haluan.
Olen paininut tämän ongelman kanssa koko aikuisikäni ja kun näen ihmisiä, jotka pukeutuvat jotenkin huonosti, tunnen heitä kohtaa vain sympatiaa, kun voin kuvitella minkä myllyn läpi hekin mahdollisesti ovat itsensä puristaneet näyttääkseen edes ...joltain. Eri asia ovat sitten likaisissa kuteissa tai t-paita ja arkihousut -tyyppisissä ratkaisuissa kulkevat. Vaikka toisaalta ymmärrän heitäkin. Jos ei koskaan pukeudu juhlavasti, tuntuvat juhlavaatteet varmaan aika järkyttäviltä, melkein naamiaisasulta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:25"]
Häät: morsian ja sulhanen kävivät vaihtamassa verkkapuvut (samanlaiset) päälleen heti syömisen jälkeen, ennen kahveja. Vieraat juhlavaatteissa, nämä verrareissa.
[/quote]
Tiedän pariskunnan joka meni naimisiin uusissa tuulipuvuissaan. Eikä ollut mikään juoppopari tai camp-henkinen vedätys, vaan ihan tosissaan olivat.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:39"]
Mulle on jäänyt aito trauma siitä, kun äiti unohti että oli eskarin kevätjuhla ja aamukiireessä laittoi minulle päälle ribbialuspaidan ja verkkarit. Pääsin eskarille niin täti hoputti että nyt kiireesti lavalle esitys alkaa! Olin sitten siinä keijunsiivet selässä, aluspaita päällä ja tanssin keijutanssia. :( Muilla tytöillä oli kaikilla nätit mekot ja keijurekvisiittaa. Tuon tapauksen takia varmaan minusta tuli tällainen vaatteilla koreilija, ettei ainakaan kukaan syytä alipukeutumisesta ja naura päin naamaa. :P
[/quote]
Eikö tuollainen juttu nyt enemmänkin naurata kuin nolota sinua nyt kun tapauksesta on kai kulunut jo useampi vuosi? Järjestä joskus keväjuhlat joihin kutsut ystäviäsi ja pidäkin oikein keijupileet, kaikilla oltava sifonkimekot ja siivet ja leikitte tarhaa - ja PIM! traumasi on poissa:)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:39"]
Mulle on jäänyt aito trauma siitä, kun äiti unohti että oli eskarin kevätjuhla ja aamukiireessä laittoi minulle päälle ribbialuspaidan ja verkkarit. Pääsin eskarille niin täti hoputti että nyt kiireesti lavalle esitys alkaa! Olin sitten siinä keijunsiivet selässä, aluspaita päällä ja tanssin keijutanssia. :( Muilla tytöillä oli kaikilla nätit mekot ja keijurekvisiittaa. Tuon tapauksen takia varmaan minusta tuli tällainen vaatteilla koreilija, ettei ainakaan kukaan syytä alipukeutumisesta ja naura päin naamaa. :P
[/quote]
Eikö tuollainen juttu nyt enemmänkin naurata kuin nolota sinua nyt kun tapauksesta on kai kulunut jo useampi vuosi? Järjestä joskus keväjuhlat joihin kutsut ystäviäsi ja pidäkin oikein keijupileet, kaikilla oltava sifonkimekot ja siivet ja leikitte tarhaa - ja PIM! traumasi on poissa:)
[/quote]
Samaa temppua voi suositella kaikille, joita vaivaa joku väärin mennyt tapahtuma elämässä. Ne voi elää uudestaan kieli poskessa ja hauskaa pitäen. Toimii, olen kokeillut.
Vieläkö tämä ketju elää? Teille näyttää olevan todella tärkeää päästä paheksumaan muiden pukeutumista. Kunnioitus my ass.
Kaikki ei osaa pukeutua! Kuhan on jotain kiskonut päälleen, että vartalo peittyy tietyiltä paikoilta.
Meidän suvussa on tapana pukeutua suurina juhlapyhinä vähän paremmin, vaikka suvun/perheen kesken ollaan. Kutsuttiin sitten yksi joulu miehen äiti meille. Anoppi pukeutui joulupäivälliselle lämpökerrastoon. Me muut, pieni lapsi mukaan lukien, oltiin suunnilleen ykköset päällä. Tuli kyllä fiilis, ettei anoppi kunnioita meitä tai kutsua tippaakaan.
Toinen tapaus ei ollut alipukeutumista, mutta tökeröä kuitenkin: tätini anoppi tuli samanlaisessa puvussa kuin morsian tätini häihin! Kyseessä siis jo kypsempi hääpari, tädillä päällä pitsinen tummanvihreä iltapuku, anopilla sama sinisenä. Ei olisi ollut suuri vaiva käydä vaihtamassa, kun asui lähellä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:16"]
Nuhruiset kesähousut ja ihan likainen, jäätelön tahrima t-paita rippijuhlassa 35-vuotiaan perheenäidin yllä. Naisen aviomiehellä liekkipaita. 3-8-vuotiailla lapsilla jäätelön tahraaman t-paidat.
[/quote]
Moni Pulliainen ei voi ymmärtää että konfirmaation aikana kirkoissa ei ole ovet kiinni vaan se on ihan avoin tilaisuus. Olen itsekin joskus osallistunut ventovieraiden konfirmaatiojumalanpalvelukseen ihan perus kirkkovaatteissani eli siistit arkivaatteet. Sain rumia katseilta LOL mutta paikalle lähibubista hoippuneet viinamäen miehet saivat tapella jallupullostaan rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:20"]
Mun sedällä on yksi ja ainoa kravatti jota se käyttää kaikissa juhlissa. Se on oikeasti pilailupuodin kravatti mutta setä ei tajua sitä eikä kukaan uskalla kertoa. Osti sen joskus Uffalta kun oli niin värikäs ja persoonallinen. Tuo nyt lähinnä vaan naurattaa, mutta kait se eräänlaista ylipukeutumista kuitenkin on. :D
[/quote]
Setäs on huippumies todennäköistä että tietää kravaatista piruillaan pukee kun tietää että ämmiä häiritsee.
Paljon ilkeitä ja pinnallisia tyhjäpäitä ketjussa!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 08:46"]
Meidän suvussa on tapana pukeutua suurina juhlapyhinä vähän paremmin, vaikka suvun/perheen kesken ollaan. Kutsuttiin sitten yksi joulu miehen äiti meille. Anoppi pukeutui joulupäivälliselle lämpökerrastoon. Me muut, pieni lapsi mukaan lukien, oltiin suunnilleen ykköset päällä. Tuli kyllä fiilis, ettei anoppi kunnioita meitä tai kutsua tippaakaan.
Olitteko kertonut anopille, miten pitäisi pukeutua? Arvioisin, että hyvin monessa perheessä on tapana olla joulupäivälliselle arkivaatteissa.
Toinen tapaus ei ollut alipukeutumista, mutta tökeröä kuitenkin: tätini anoppi tuli samanlaisessa puvussa kuin morsian tätini häihin! Kyseessä siis jo kypsempi hääpari, tädillä päällä pitsinen tummanvihreä iltapuku, anopilla sama sinisenä. Ei olisi ollut suuri vaiva käydä vaihtamassa, kun asui lähellä.
Harvalla taitaa olla enempää kuin yksi iltapuku (jos edes sitäkään)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:44"]
Teatterin ensi-illassa reisitaskuhousut ja t-paita. Eikä siis ollut mikään kesäteatteri ensi-ilta, vaan Tampereen työväen teatterin esitys. Tilannetta ei ainakaan helpottanut se, että samassa tilaisuudessa oli paljon tunnettuja näyttelijöitä ja muita julkkiksia parhaimpiinsa pukeutuneina ja tietysti toimittajia heistä kuvia räpsimässä. Ja tämä kaikki tapahtui siis minulle itselleni. Puolustuksekseni voin sanoa, että en ollut koskaan aiemmin käynyt vastaavanlaisessa tilaisuudessa, ja että oli siellä onneksi muutama muukin arkisesti pukeutunut.
[/quote]
Kuten itse mainitsit yleensä näytelmään/esitykseen osallistujat tällää. Katsojilla vain siitit vaatteet päälle. Teatteri ei ole enää hienostelu paikka kuten esim. Ooppera.
Omissa häissäni naispuolinen vieras ruskeassa, raidallisessa kaupuspaidassa ja yhtälailla ruskeissa lökäreissä. Tennarit jalassa. En jaksanut vetää herneenpalkoa nenääni, vaikka hieman huvittikin. Toisaalta osasin jo odottaa jotain tämän tyylistä juhlapukeutumista häneltä. :D
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:11"] [quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:00"]paheksuntaa ilmassa. Voihan tilanne olla myös alipukeutuneelle nolo, jos tilanteen luonne / pukukoodi ei ole ollut tiedossa. [/quote] No on mahdollista mutta suurin osa näistä alipukeutumisista tapahtui häissä jotka ovat kuitenkin yleensä kaikkein suurimmat juhlat ihmisen elämässä. Kuka ei ymmärrä häiden luonnetta? Olin itse jo vähän järkyttynyt kun oma siskoni joka oli kuitenkin kaaso tule kirpparilta ostetussa kesämekossa. [/quote]Mitä väliä MISTÄ se oli ostettu?
[/quote]
Ei olekaan mutta tiesin että oli napannut sen sieltä parilla eurolla edellisenä päivänä kun sen minulle kertoi, oli sellainen ohut hellemekko, ehkä sopivampi rannalle kuin kaason puvuksi joka on kuitenkin monessa hääkuvassa ikuistettuna.
[/quote]
jos kerta tiesit siskos tyylin ja tavat hankkia vaatteet ja kun kerran kaasokin vielä, niin miksi et vuokrannut/ostanut siskolles pukua tai käynyt edes hänen kanssaan ostoksilla neuvomassa? oma vikas.
Häät: morsian ja sulhanen kävivät vaihtamassa verkkapuvut (samanlaiset) päälleen heti syömisen jälkeen, ennen kahveja. Vieraat juhlavaatteissa, nämä verrareissa.
Rippijuhlissa tämäkin, rippilapsen 8v serkkupojalla tavallinen t-paita, verkkarit ja rikkinäiset sukat (pottuvarvas sukasta ulkona). Olihan juhlat rippilapsen kotona, ja serkkupoika isänsä kanssa yöpyi siellä mutta silti olisi ehkä voinut serkkupojan isä vähän vilkaista pojan vaatetusta edes siinä vaiheessa kun rippilapsi itse vetää pukua päälle ja muukin isäntäperheestä juhlavaatteita (isällä ja isoveljelläkin puku jne).