Mikä on pahin todistamasi alipukeutuminen?
Kommentit (259)
Mä en ymmärrä mitä edes on "alipukeutuminen". Turhaa pröystäilyä ja itsensä paremmaksi korottamista arvostella toisten itselleen valitsemia vaatteita. Antakaa kaikkien pukeutua ihan juuri niinkuin itse haluavat, se ei keneltäkään muulta ole pois.
Minulla on usein itseni mielestä ylipukeutunut (ja tällöin siis epämukava ja epäitsevarma) olo, vaikka muiden silmiin olen alipukeutunut. Mutta kun minua ei kiinnosta miltä näytän muiden mielestä, minua kiinnostaa se miltä minusta itsestäni tuntuu siinä asussa. Jos minulla on hyvä olla niissä vaatteissa, jotka minulla on, silloin ne ovat hyvät vaatteet. Minä en välitä juhla-asuista, laittautumisesta jne, tulee epämukava ja epäaito olo.
Mieluummin olen Sinun silmissäsi alipukeutunut, kuin omasta mielestäni epämukavasti.
PS. Tämä ei tarkoita, että tulisin juhliin likaisissa verkkareissa ja reikäisessä villapaidassa. Kyllä minä arvostan siistiä vaatetusta, mutta esim. varsinaisessa iltapuvussa tuntisin itseni todella vieraaksi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:44"]
Teatterin ensi-illassa reisitaskuhousut ja t-paita. Eikä siis ollut mikään kesäteatteri ensi-ilta, vaan Tampereen työväen teatterin esitys. Tilannetta ei ainakaan helpottanut se, että samassa tilaisuudessa oli paljon tunnettuja näyttelijöitä ja muita julkkiksia parhaimpiinsa pukeutuneina ja tietysti toimittajia heistä kuvia räpsimässä. Ja tämä kaikki tapahtui siis minulle itselleni. Puolustuksekseni voin sanoa, että en ollut koskaan aiemmin käynyt vastaavanlaisessa tilaisuudessa, ja että oli siellä onneksi muutama muukin arkisesti pukeutunut.
[/quote]
Kuten itse mainitsit yleensä näytelmään/esitykseen osallistujat tällää. Katsojilla vain siitit vaatteet päälle. Teatteri ei ole enää hienostelu paikka kuten esim. Ooppera.
[/quote]
Sitä en ole ikinä ymmärtänyt, miksi juhlavaatteisiin pukeutumista kutsutaan "hienosteluksi"?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:32"]
Mä en ymmärrä mitä edes on "alipukeutuminen". Turhaa pröystäilyä ja itsensä paremmaksi korottamista arvostella toisten itselleen valitsemia vaatteita. Antakaa kaikkien pukeutua ihan juuri niinkuin itse haluavat, se ei keneltäkään muulta ole pois.
Minulla on usein itseni mielestä ylipukeutunut (ja tällöin siis epämukava ja epäitsevarma) olo, vaikka muiden silmiin olen alipukeutunut. Mutta kun minua ei kiinnosta miltä näytän muiden mielestä, minua kiinnostaa se miltä minusta itsestäni tuntuu siinä asussa. Jos minulla on hyvä olla niissä vaatteissa, jotka minulla on, silloin ne ovat hyvät vaatteet. Minä en välitä juhla-asuista, laittautumisesta jne, tulee epämukava ja epäaito olo.
Mieluummin olen Sinun silmissäsi alipukeutunut, kuin omasta mielestäni epämukavasti.
PS. Tämä ei tarkoita, että tulisin juhliin likaisissa verkkareissa ja reikäisessä villapaidassa. Kyllä minä arvostan siistiä vaatetusta, mutta esim. varsinaisessa iltapuvussa tuntisin itseni todella vieraaksi.
[/quote]
No onhan se "muilta pois", jos osoittaa pukeutumisellaan juhlan järjestäjälle, ettei arvosta hänen vaivannäköään. Asian voi nähdä myös niin, että alipukeutumalla pyrkii osoittamaan, että "minä olen teitä muita parempi kun olen niin aito enkä hienostele".
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 20:05"]
Vieläkö tämä ketju elää? Teille näyttää olevan todella tärkeää päästä paheksumaan muiden pukeutumista. Kunnioitus my ass.
[/quote]
Kunnioita sinä tätä ketjua jättämällä se rauhaan!
Edelleen kaipaisin juhlien päähenkilölle jotain itsemääräämisoikeutta. Esim. teinille tai vanhemmalle mieshenkilölle, joka usein kärsii omissa juhlissaan itselleen vieraissa vaatteissa. Minusta tuo hääpari verkkareissaan kuulostaa kivalta.
Vaimon siskolla joka juhlassa sama musta huppari ja farkut. Oli kaste, hautajaiset tai mikä vaan, aina samat vaatteet. Ja muilla siis juhlapuvut. Kyseessä kuitenkin yli kolmekymppinen sinkkunainen.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:32"]
Mies löytyi alasti toisen naisen sängystä.
[/quote]
Tämä on mielestäni juuri oikea asu sänkyyn!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:07"]
kaverini lapsen ristiäiset kirkon kryptassa . ja eikös tämän lapsen mummo, siis kaverini äiti, pölähdä paikalle tiukassa, haalistetussa farkkuminimekossa sekä korkeakorkoisissa puukengissä. pappi sotkeutui sanoissaan, kaverin mies tuijotti tyrmistyneenä (eikä muuten ollut ainut!!!) mekon alta vilkkuvia suonikkaita utareita & kaveri itse pidätteli itkua.
[/quote]
Hetkinen siis, mitä, kuinka? :o
[/quote]
Tämä hämmensi myös minua kovasti? Siis MISTÄ ne utareet vilkkuivat? Paidan alta näkyvät meijerit vielä jotenkin ymmärtäisi, mutta että MEKON alta! Melkoinen luonnonoikku tuo tätsykkä kyllä. Vaadin lisäselvitystä asiasta välittömästi!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:41"]
[/quote]
No onhan se "muilta pois", jos osoittaa pukeutumisellaan juhlan järjestäjälle, ettei arvosta hänen vaivannäköään. Asian voi nähdä myös niin, että alipukeutumalla pyrkii osoittamaan, että "minä olen teitä muita parempi kun olen niin aito enkä hienostele".
[/quote]
En ymmärrä miten pukeutumiseni liittyy antamani arvostuksen määrään?
Ja "alipukeutumalla" tuskin kukaan yrittää osoittaa mitään tuollaista mitä sanoit, harva alipukeutunut kuitenkaan on sitä mieltä, että muut olisivat ylipukeutuneita -luultavasti häntä ei vaan kiinnosta. Minulle on ihan sama miten muut pukeutuvat, jos vaan kokevat oman olonsa mukavaksi niissä vaatteissaan. Ja samaa linjaa noudatan omassa pukeutumisessani. Niin vapaa-ajalla, töissä kuin juhlissakin. Ja kyllä, pukeutumiseni poikkeaa myös työkavereideni pukeutumisesta huomattavasti ja herättää joskus firman ulkopuolella kummaksuviakin katseita -se ei kuitenkaan esim. vähennä minun ammattitaitoani ja suhtautumistani työtehtäviini millään tavalla.
Sukulaisen häissä morsiamen isällä oli päällään valkoinen t-paita ja verkkarit. Tosin hää oli rennon puoleiset pienet perhehäät, muilla miehillä oli päällä suorat housut ja kauluspaidat, muutamalla pukukin.
Tosin tiedän, että ko. henkilölä mielenterveysongelmia ja oli tosi iso asia, että ylipäätään sai itsestään niin paljon irti, että tuli paikalle.
Omissa häissä teini-ikäisellä pojalla oli farkut, punainen t-paita ja kirkkaan keltainen huppari jossa joku teksti. Ja lenkkarit. Ja naisMpuolisella vieraalla farkut ja valkoinen paita ja joku musta liivivirelmä. Moni muukin oli aika arkisesti pukeutunut ja se oikeasi loukkasi!
Luulivatko ihmiset sitten, että talvihäät on jotenkin eri juttu kuin kesähäät? Meillä oli kuitenkin sulhasella shaketti ja minulla 100% silkkiä oleva oikea morsiuspuku, oli illallinen joka sisälsi alkupalat, ruokaviinit jne. ja kahvilla konjakkia. Oli ystävän kautta muusikoita soittamassa selloa, viulua ja pianoa. Oli häätanssi ja ilotulitus illan päätteeksi.
meillä on ollut tpana, että jouluna kaikilla on parhaat päällä, miehillä puvut naisilla kauniit mekot tai housupuvut, lapset ovat myös pukeutuneet. Sukuun naitu hämmästeli: mitä! tehän olette köyhiä ja vasemmistolaisia kuinka täällä nyt tlällälailla pukeudutaan.
Oman poikani hautajaisissa pukukoodi oli pilkkihaalarit, hän ei kuulunut kirkkoon eikä kappelia luvattu lämmittää. Hautuumaan vartija lämmitti kuitenkin kappelin salaa jja olen siitä hänelle ikuisesti kiitollinen, Myos papille joka halusi olla mukana toimituksessa vaikka se ei olisi hänelle kuulunut.
anteeksi kirjoitusvirheet, olen yhä kiitollinen em ihmisille jotka halusivat auttaa, vaikka se ei heidän virkatehtäviinsä kuulunutkaan
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:41"]
[/quote]
[/quote]
En ymmärrä miten pukeutumiseni liittyy antamani arvostuksen määrään?
Ja "alipukeutumalla" tuskin kukaan yrittää osoittaa mitään tuollaista mitä sanoit, harva alipukeutunut kuitenkaan on sitä mieltä, että muut olisivat ylipukeutuneita -luultavasti häntä ei vaan kiinnosta. Minulle on ihan sama miten muut pukeutuvat, jos vaan kokevat oman olonsa mukavaksi niissä vaatteissaan. Ja samaa linjaa noudatan omassa pukeutumisessani. Niin vapaa-ajalla, töissä kuin juhlissakin. Ja kyllä, pukeutumiseni poikkeaa myös työkavereideni pukeutumisesta huomattavasti ja herättää joskus firman ulkopuolella kummaksuviakin katseita -se ei kuitenkaan esim. vähennä minun ammattitaitoani ja suhtautumistani työtehtäviini millään tavalla.
[/quote]
Sosiaalisissa tilanteissa nyt vaan täytyy tehdä tiettyjä kompromisseja, ja erilaisilla tilaisuuksilla on tietyt pelisääntönsä. Minä olen äärimmäisen introvertti ja ujo, ja kaikista mieluiten istuisin juhlatilaisuuksien aikana tuppisuuna nurkassa - tai vieläkin parempaa, menisin piiloon vaatehuoneeseen lukemaan kirjaa. Ymmärrän kyllä, että minua pidettäisiin moukkana jos näin tekisin, joten en siis tee niin.
Miten suuri uhraus voi olla pukea juhlatilaisuuteen jotain muuta kuin lökäverkkarit, shortsit ja rantatossut, tai farkut ja hupparin? Sori nyt vaan, mutta en usko, että kukaan on mukavuusalueeltaankaan niin rajoittunut, ettei keksi mitään muuta mukavaa päällepantavaa kuin kaikista arkisimmat vaatteet mitä kaapista löytyy.
Kukaanhan ei pakota pukeutumaan paljettimekkoon tai piikkikorkoisiin kenkiin, vaan juhlava pukeutuminen voi olla myös hillittyä ja yksinkertaista. Farkut ja huppari ja tennarit vs. siisti housuasu jonka voi tehdä juhlavammaksi vaikka kivoilla koruilla. Matalat kengätkin voivat olla juhlavat. Hiusten suhteen riittää, jos ne pesee ja kiepsauttaa vaikka helpolle tiukalle nutturalle. KUKAAN ei voi traumaantua näin pienestä panostamisesta.
Ja jos traumaantuu, niin niihin juhliin voi myös kohteliaasti jättää menemättä. Niin minäkin usein teen, koska en kerran viihdy sosiaalisissa tilanteissa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:39"]
Mä en kans ymmärrä tota perhejuhliin pukeutumista. Siis sitä, että kaikkien vieraitten pitäisi puketua esim pukuun. Siis jos on jotkut ristiäiset, synttärit, rippijulat tms. mitkä juhlitaan aina sukulaisten kesken. Häät ja hautajaiset sitten ihan eriasia![/quote]
Hih hih! Sulla on sellainen oma koodisto, jossa tietyt juhlat ikäänkuin ovat juhlia ja toiset juhlat eivät :D
Annan sinulle arvokkaan vihjeen, tämän avulla tuskin voit epäonnistua enää kun suunnittelet juhlapukeutumistasi ja mietit mikä juhla on juhla ja mikä ei ole: PUKEUDU VÄHINTÄÄN YHTÄ HYVIN, KUIN JUHLIEN ISÄNTIEN USKOT PUKEUTUVAN. Sillä kuule, on mulla sulle toinenkin läksy opittavaksi: MIKÄLI PUKEUDUT REILUSTI ALLE TUON ASTEIKON, SYNTYY MIELIKUVA, ETTET KUNNIOITA JUHLIA. Lisäksi nolaat itsesi olemalla "se nuhjuinen ja sivistymätön resupekka" Ymmärrätkö?
Joku kommentoi todella hauskasti, että alipukeutuneet tuskin ajattelevat, että he eivät nyt kunnioita juhlia tai ovat alipukeutuneita koska ovat verkkareissa tms. No niinpä! Pukeutumisesta voi usein lukea myös ihmisen älykkyysosamäärän ja sivistystason! Koska jos on pikkuisen fiksumpi henkilö, tiedostaa ja ajattelee kyllä sellaisia asioita. Alipukeutuneet usein varmasti vain ajattelevat että "mitä tuokin tuossa hienostelee", mutta onneksi nämä kunnolla pukeutuvat ymmärtävät mistä johtuu tällainen ajattelutapojen ero. Avainsana on sivistys.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:16"]
Nuhruiset kesähousut ja ihan likainen, jäätelön tahrima t-paita rippijuhlassa 35-vuotiaan perheenäidin yllä. Naisen aviomiehellä liekkipaita. 3-8-vuotiailla lapsilla jäätelön tahraaman t-paidat.
[/quote]
Moni Pulliainen ei voi ymmärtää että konfirmaation aikana kirkoissa ei ole ovet kiinni vaan se on ihan avoin tilaisuus. Olen itsekin joskus osallistunut ventovieraiden konfirmaatiojumalanpalvelukseen ihan perus kirkkovaatteissani eli siistit arkivaatteet. Sain rumia katseilta LOL mutta paikalle lähibubista hoippuneet viinamäen miehet saivat tapella jallupullostaan rauhassa.
[/quote]
Kyllä mun mielestä siisteissä arkivaatteissa voi osallistua kirkossa konfirmaatioon. Tässä ensimmäisessä esimerkissä vaatteet olivat likaisia. Sitä en pysty käsittämään lainkaan että kotoa poistutaan likaisissa vaatteissa, oli sitten arki tai juhla.
Meillä pukeudutaan juhliin, niin perhejuhliin kuin muihinkin. Niin lapset kuin aikuisetkin. Meidän 12-vuotiaalla pojalla on tällä hetkellä menossa elämänsä kolmas puku. Tytöille hankitaan asianmukaiset juhlakengät ja mekot. Ja tämä ei tosiaan ole rahasta kiinni: lainaamme, vaihdamme ja kierrätämme vaatteita kavereiden ja sukulaisten kesken. Jos ei kotoa tai kavereilta löydy, niin käydään kirppiksellä. Mun mummi opetti että ihmisellä pitää olla "riihirimputtimet ja kirkkokimputtimet erikseen" eli arki- ja työvaatteet sekä juhlavaatteet erikseen. Tuskin kukaan kuolee siihen jos muutaman tunnin on muissa vaatteissa kuin lököverkkareissa...
Itseä häiritsi ehkä eniten mieheni isoäidin hautajaisissa mieheni veljen perhe, jossa pojalla oli kirkkaan vihreä college-takki ja kirkkaan siniset housut jalassa. Rouvalla oli päällä hame, jossa mustan pitsin alta vilkkui kirkkaan punainen vuori. Mies oli sentään pukeutunut mustaan pukuun. Erityisesti hautajaiset on se tilaisuus jossa toivoisi asiallista pukeutumista. Eri asia on tietenkin, jos hautajaisten asutoiveeksi ilmoitetaan "verkkarit"- silloin sitä on noudatettava vaikka se kuinka oudolta tuntuisikin.
Pahin näkemäni tapaus oli ulkomaalainen professori, joka oli vastaväittäjänä väitöstilaisuudessa. Saapui juhlavaan illalliskaronkkaan t-paidassa ja farkuissa, kun muilla miehillä oli vähintään tumma puku. Kokonaisuuden kruunasi illallispöydässä vilkkunut "työmiehen hymy". Ei voinut johtua älykkyyden puutteesta eli syynä oli vain törkeä asenne.
Serkku kävi vauvamme nimiäisissä raksavaatteet päällä. Juhlat olivat pahimpien helteiden aikana ja sanoin ettei liian hienosti tarvitse pukeutua, hellemekot ja shortsit kävivät hyvin, mutta en uskonut kenenkään tulevan maalitahraisissa vaatteissa, sen kuin puru vain pölisi X) Serkun äiti oli vähän nolon ettei oma aikuinen tytär ollut vaihtanut vaatteita eikä edes muistanut vauvaa lahjalla, mutta vakuuttelin ettei se meitä haitannut (eikä haitannutkaan)
Reiskat jalassa, 30 vuotta vanhat maastokuviohousut, punaiset henkselit, 15 vuotta vanha Canary island-t-paita. Sulauduin täydellisesti mökkipaikkakunnan kyläkaupan asiakaskuntaan.