Mikä on pahin todistamasi alipukeutuminen?
Kommentit (259)
Pukeutuminen viestittää saman tilaisuuden ihmisille: Mitä oikein ajattelen teistä, tästä paikasta, työstäni, teidän töistänne, kaikesta.
On harhaa että ns. 'rento jätkä' aina pukeutuu verkkopaitaan, tennareihin ja paskaisiin farkkuihin. Lapin kunnon jätkälläkin on juhliin vaalea paita, tumma puku, saappaat, liivit, puukko ja hattu. ...pientä tahallista liioittelua ja aseetkin hän jättää portsarin haltuun.
Milloinkahan tämä pöhelistön peikkojen maa oikeasti kykenee liittymään Eurooppaan?
60-vuotispäivillä oli eräällä miehellä kuluneet siniset farkut ja yläosassa joku vaalea nyppyyntynyt collegepusero. Puoliso oli pukeutunut juhla-asuun: tyylikkääseen mekkoon ja siihen sopivaan jakkuun.
Sortsit ja t-paita (ihan rantakelpoiset, ei siistit kaupunkiversiot) ristiäisissä (kirkossa ja kotona juhlassa). Perheestä sekä isä että poika oli pukeutunut näin. Äiti ja tytär joihinkin arkimekkoihin. Oli hellepäivä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 10:45"]
Minä itse. Kaverilla oli valmistujaiset ja oli ilmaissut minulle, että rennot vaatteet päälle vaan, ohjelmassa grillausta ulkona. Eipä tainneet muut saada samaa tietoa, sillä olin ainut housuissa ja t-paidassa kun muilla oli hienot juhlavaatteet. Kyllä hävetti ja sain pahoja katseita, etenkin juhlittavan äidiltä.
[/quote]
Mielestäni tuo oli ystäväsi moka eikä sinun.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:07"]
kaverini lapsen ristiäiset kirkon kryptassa . ja eikös tämän lapsen mummo, siis kaverini äiti, pölähdä paikalle tiukassa, haalistetussa farkkuminimekossa sekä korkeakorkoisissa puukengissä. pappi sotkeutui sanoissaan, kaverin mies tuijotti tyrmistyneenä (eikä muuten ollut ainut!!!) mekon alta vilkkuvia suonikkaita utareita & kaveri itse pidätteli itkua.
[/quote]
Hetkinen siis, mitä, kuinka? :o
16 ja 25: Ettekö halua kunnioittaa päivänsankarin suurta juhlapäivää? Tulette juhliin arkisissa vaatteissa. Ettekö halua, että juhla ja arki erottuvat toisistaan? Teinitkin pukeutuvat juhlallisempiin vaatteisiin, jos ovat siihen pienestä tottuneet. Mutta jos kaikissa sukujuhlissa ollaan oltu verkkareissa ja t-paidassa, niin ei toisella kymmenellä oleva nuori ehkä edes käsitä, että muutenkin voisi pukeutua, varsinkin jos ei näe koskaan vanhempiaankaan ns. pyhävaatteissa.
Mieleeni muistuu vuosien takaa muuan sähläripoika, joka yllätti minut luokanvalvojan positiivisesti: kaikissa koulun juhlissa hänellä oli puku päällä ja solmio kaulassa ja ihan luontevasti. Sillä oli positiivinen vaikutus myös luokkatovereihin eli joukko pukeutui yleensä moitteettomasti juhliin.
Tytöthän yleensä osaavatkin ja haluavat pukeutua juhlavammin, mutta viime vuosina hyvä maku on joillakin pettänyt lakkiaisissa. Mekko on kuin ilolintusen "virkapuku". Tytöt kun ovat niin itsenäisiä, että hankkivat omatoimisesti juhlavaatteensa. Ja kuitenkin monen kohdalla kokeneemman henkilön apu ja tuki olisi paikallaan. - Pojilla on yleensä ensimmäinen puku yllään ja harva osaa sen kantaa luontevasti. Huonisti istuva halpispuku ei tunnu hyvältä päällä, eipä tietenkään. Pojatkin hankkivat usein pukunsa omatoimisesti. Harvassa liikkeessäkään on enää asiansatuntevia myyjiä. Sovittele siinä sitten pukuja, kun et oikein edes tiedä, mitä hakee. Verkkareita en sentään ole koskaan lakkiaisissa nähnyt!
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:06"]
Millainen tilaisuus ja millainen asu?
[/quote]
Häät. Yksi häävieras oli saanut 3 kk sitten lapsen, ja vissiin ei ollut ehtinyt vaatevarastoa uusia. Lihonut melko lailla ja ylipainoa 20 kg. Saapui juhlapaikalle juhlaväen keskuuteen harmaissa college-verkkareissa ja t-paidassa. Lenkkarit. Vauva tiettty kainalossa ja imettämään kaikkien nähden niin että liha vain pursuili verkkarin vyötärön yli. Se se oli..Piti pyytää miestäni, että nipistä, pliis nipistä mua. Morsiusparin naamanilmettä en unohda koskaan.
Mulla on yksi sukulainen, noin 50-v. mies, joka ei koskaan pukeudu mihinkään. En tiedä, mistä tämä johtuu, mutta hänellä on aina kamalat epäsiistit vaatteet. Esim. hautajaisissa lökäpöksyfarkut (ei mitkään edes "makeet" farkut), virttynyt t-paita ja kulahtanut villatakki. Henkiklä on vielä erittäin ylipainoinen, joten kamalat vaatteet näyttää entistä pahemmalta. Tyyppi on kuitenkin tosi mukava, ei todellakaan mikään mielenterveysongelmainen, hänellä on vaimo ja perhe yms. Ihmettelen, että vaimokaan ei puutu asiaan, vaimo kuitenkin itse osaa pukeutua. Esim. hautajaisasut on sitä tasoa, että jos mä tulisin keskivertoarkipäivänä siinä arkiasussani mihin vaan juhlaan, olisin huomattavasti paremmin pukeutunut kuin tämä mies. Sen verran myös tunnen perhettä, että ei asia rahastakaan ole kiinni.
Mulla on yksi sukulainen, noin 50-v. mies, joka ei koskaan pukeudu mihinkään. En tiedä, mistä tämä johtuu, mutta hänellä on aina kamalat epäsiistit vaatteet. Esim. hautajaisissa lökäpöksyfarkut (ei mitkään edes "makeet" farkut), virttynyt t-paita ja kulahtanut villatakki. Henkiklä on vielä erittäin ylipainoinen, joten kamalat vaatteet näyttää entistä pahemmalta. Tyyppi on kuitenkin tosi mukava, ei todellakaan mikään mielenterveysongelmainen, hänellä on vaimo ja perhe yms. Ihmettelen, että vaimokaan ei puutu asiaan, vaimo kuitenkin itse osaa pukeutua. Esim. hautajaisasut on sitä tasoa, että jos mä tulisin keskivertoarkipäivänä siinä arkiasussani mihin vaan juhlaan, olisin huomattavasti paremmin pukeutunut kuin tämä mies. Sen verran myös tunnen perhettä, että ei asia rahastakaan ole kiinni.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:21"]
Illalliskaronkassa vartaloa nuoleva halpa minimekko ja saapikkaat jalassa. Hiukset laittamatta. Ei ollut tutustunut etikettiin. Näin kauas että tätä tuttavaani hävetti kun kaikilla muilla oli viimeisen päälle iltapuvut ja juhlakampaukset. Itse olen köyhä kuin kirkonrotta ja muutenkin juntti maalainen mutta vaatekaapistani löytyy asu joka lähtöön, ostan ne tosin kirpparilta ja huutonetistä.
[/quote]
Olet harvinaisuus jos sulla on asu joka lähtöön. Tuonkaan perusteella et ole köyhä kuin kirkonrotta.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:06"]
Millainen tilaisuus ja millainen asu?
[/quote]
Häät. Yksi häävieras oli saanut 3 kk sitten lapsen, ja vissiin ei ollut ehtinyt vaatevarastoa uusia. Lihonut melko lailla ja ylipainoa 20 kg. Saapui juhlapaikalle juhlaväen keskuuteen harmaissa college-verkkareissa ja t-paidassa. Lenkkarit. Vauva tiettty kainalossa ja imettämään kaikkien nähden niin että liha vain pursuili verkkarin vyötärön yli. Se se oli..Piti pyytää miestäni, että nipistä, pliis nipistä mua. Morsiusparin naamanilmettä en unohda koskaan.
[/quote]
Kukahan se lapsen isä oli? Tilanne sopisi hyvin johonkin kotimaiseen farssiin.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:39"]
Mä en kans ymmärrä tota perhejuhliin pukeutumista. Siis sitä, että kaikkien vieraitten pitäisi puketua esim pukuun. Siis jos on jotkut ristiäiset, synttärit, rippijulat tms. mitkä juhlitaan aina sukulaisten kesken. Häät ja hautajaiset sitten ihan eriasia! Samoin jotkut "illan istujaiset" en ymmärrä, kun on niitäkin paikkoja, minne ihmiset pukeutuu pukuun tms. Toki jokainen tyylillään, jos ei ole tyyliä.. Nii ei tarvitse sitä keinotekoisesti esittää.
Itse ainakin menen ihan tavallisissa vaatteissa tälläisiin tilaisuuksiin. Toki siisit ja ehjät, enkä mitään crokseja laita jalkaan. Sen verran itselläkin on "tyylitajua" vaikka muuten olen varmaan aika tyylitön. Farkkuja käytän melkein aina, ja erilaisia puuvilla paitoja, joko kuviolla tai ilman. Ja ikää 25v.
[/quote]
Ei tuosta nyt niin kauaa ole aikaa kun nuoret miehet kulkivat puvut päällä joka arkipäivä ja näyttivät tyylikkäiltä. Kun arki on nykyään niin arkista niin juhlista halutaan ottaa kaikki irti, siksi niissä on nyt pukujakin joka lähtöön. 9. -luokkaliasten päättäjäiset ovat mielestäni näyte ylipukeutumisesta, joktut likat luulevat vaatteista päätellen niiden olevan kruunajaiset, ... ja tällaisten rinnalla joku farkkutyyppi vaikuttaa tietenkin alipukeutuneelta, vaikka mielestäni ei olisikaan.
olimme koko perhe rossossa syömässä. viereisestä salaattipöydästä tuli hakemaan ruokaa teinityttö mustissa pitsisissä minisortseissa sekä pikkuisessa mustassa topissa josta tuli lähinnä mieleen urheilurintsikat!
Heinäkuussa oli häissä pari teinipoikaa joista toisella oli sellaiset puutarhakalossit (crocsit) ja toisella sporttisandaalit. Muu asu oli sitten mallia sortsikauluspaita. Isä näytti Al Bundylta ja äiti oli repäisty jostain alelaarista. Köyhä saa olla mutta sen ei tarvi näkyä, aiheuttaa aika suurta myötähäpeää kanssajuhlijoissa. Minä olen köyhästä perheestä mutta aina meillä oli siistit, tilanteeseen sopivat vaatteet. Alipukeutuminen on hiljaista vittuilua juhlien järjestäjää kohtaan.
Mun sedällä on yksi ja ainoa kravatti jota se käyttää kaikissa juhlissa. Se on oikeasti pilailupuodin kravatti mutta setä ei tajua sitä eikä kukaan uskalla kertoa. Osti sen joskus Uffalta kun oli niin värikäs ja persoonallinen. Tuo nyt lähinnä vaan naurattaa, mutta kait se eräänlaista ylipukeutumista kuitenkin on. :D
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:37"]
Minua hämmästyttää vain se, etteivät ihmiset viitsi nähdä vaivaa juhliin. En tarkoita, että pitäisi olla ykköset yllä, ei kaikilla ole varaa hankkia lapsilleen jatkuvasti uutta, mutta kyllhän nyt juhliin tullaan edes niissä paremmissa farkuissa ja jonkinlaisessa siistissä kauluspaidassa. En ymmärrä yhtäkään vanhempaa, jonka mielestä se äksyilevä teini saa pukeutua siihen samaan huppariin ja samoihin farkkuihin, joissa hän kulkee ihan jokaisena päivänä muutenkin. Juhliin pukeudutaan, oli se parempi vaatekerta kuinka vaatimaton tahansa. Yksikään teini ei meidän perheessämme pääse juhliin arkivaatteissaan, vaikka kuinka kapinoisi. Sitten ei ole asiaa juhliin ollenkaan.
[/quote]
Mitähän ne "paremmat farkut" ovat, useimmilla ihmisillä sellaisia ei ole, koska farkkuja käytetään joka päivä. Miulla on neljät farkut, pojalla samoin ja yhdetkään eivät ole toista paremmat. Eli jos joku tulee juhliin farkuissa, voi jo valmiiksi olettaa, etteivät ne kovin kummoiset ole.
Tuomiokirkossa pidetyissä ristiäisissä bongattua: Virttynyt trikoomekko, leggingsit ja ryppyinen kaulaliina huivina käsivarsilla. Kengät olisivat sopineet paremmin rannalle.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:14"]
Pukeutuminen viestittää saman tilaisuuden ihmisille: Mitä oikein ajattelen teistä, tästä paikasta, työstäni, teidän töistänne, kaikesta.
On harhaa että ns. 'rento jätkä' aina pukeutuu verkkopaitaan, tennareihin ja paskaisiin farkkuihin. Lapin kunnon jätkälläkin on juhliin vaalea paita, tumma puku, saappaat, liivit, puukko ja hattu. ...pientä tahallista liioittelua ja aseetkin hän jättää portsarin haltuun.
Milloinkahan tämä pöhelistön peikkojen maa oikeasti kykenee liittymään Eurooppaan?
[/quote]
Ei se alipukeutuja mitään halua viestittää, mutta pukeutumiskyylä haluaa välttämättä tulkita asian näin.
Pian on taas juhlien ja juhlapukeutumisen aika, joten ketju palatkoon!
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:50"]
Meidän terveysalan toimistossa on yksi nainen joka pitää joka päivä samoja vaaleita farkkuja (peseekö niitä koskaan en tiedä) ja mustaa paitaa joka on aina täynnä kissankarvoja. Tukkakin roikkuu, sellainen pitkä hiirenhäntä eikä koskaan meikkiä.
[/quote]
Komppaan. Meillä on samanlainen kolleega joka ei hoida ollenkaan ulkonäköään. Minusta töissä täytyy kunnioittaa muita työntekijöitä hieman siistimmällä ulkonäöllä vaikka ei asiakaskontaktissa olisikaan. Ei siellä juhlissa tai hienostelemassa olla mutta jos on epäsiisti (esim. nuo kissankarvat tai ei pidä hiuksiansa siisteinä) se on epämiellyttävää kaikille, kuitenkin kun ollaan yhdessä samoissa pienissä tiloissa koko päivän. Minusta myös harva yli 40v. näyttää edustavalta ilman mitään meikkiä, suihkussa on käytävä päivittäin ja kynnet hoidettava kuntoon ja myös jalanpohjat jos aikoo pitää sandaaleja.
[/quote]
Hygieniasta pitää huolehtia, mutta ei nyt kyllä kenenkään tarvitse hiuksia laittaa, saati meikata, jostain ihme kunnioituksesta toisia ihmisiä kohtaan. Kyllä jokainen on tarpeeksi hyvä omana luojanluomana itsenään.