Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää "erityisherkät" - pelkkää huomion tavoittelua!

Vierailija
24.08.2014 |

Mulla on yksi ns. erityisherkkä tuttuna. Hän on olevinaan niin herkkä ja intuitiivinen, mutta oikeasti ihan norsu lasikaapissa. Ei kuuntele muita, vie kaikkien energiat ja kuvittelee, että hän on oikein fiilismittari. Ei mitään itsetutkiskelutaitoa oikeasti, mutta kuvittelee olevansa hyvä ihmissuhteissa. Kamala tapaus.

Kommentit (188)

Vierailija
41/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei erityisherkkä ole sellainen, joka ei kuuntele muita.

Mun työkaveri on selvästi herkempi tyyppi, mutta se ilmenee juuri niin, että kannattaa miettiä, kuinka hänelle asiat esittää, koska herkkyydessään hän voi taas tulkita asiat raskaammin. Herkkyyden huomioiminen tarkoittaa minusta siis vain sitä, että minun kannattaa huomioida hänen ominaisuutensa, että hommat sujuu paremmin. Kyse ei kuitenkaan ole mistään huomion keskipisteenä olemisesta, tai että hän itse sanoisi olevansa erityisherkkä ja tarvitsevansa erityiskohtelua.

Vierailija
42/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Drama queen on ihan eri asia kuin herkkä, sekä sinä että tuttusi puhutte väärillä nimityksillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ominaisuus edes vaikuta mitenkään muihin ihmisiin. Paitsi lähiomaisiin mutta siitä on turha palstalla valittaa, jos omassa perheessä joku rasittaa. Sano kyseiselle henkilölle itselleen.

Vierailija
44/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei erityisherkkyys ole mikään keksintö, vaan se on ihan tutkittu asia. HSP. Kannattaa hieman avata silmiä ja hyväksyä se että maailma muuttuu, ja vaikka vuonna 1897 ei ole vielä Suomessa tunnettu masennusta, niin se nykyisin on ihan diagnosoitu sairaus ja siihen on olemassa lääkitys. Lääketiede ja kognitiivinen terapia kehittyy jatkuvasti, ja 50 vuoden päästä olemme taas viisaampia ja HSP ei ole enää "norsu posliinikaupassa".

Miksi tehdä tällaisia aloituksia, sama kun väittäisi että masennusta ei ole olemassa että se on vaan laiskojen ihmisten tekosyy olla hakeutumatta töihin, tai että kilpirauhasen vajaatoiminta on mielikuvituksen tuotetta. Etsikää, tutkikaan, nähkää ja kokekaa. Respect.

Vierailija
45/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää itsekkyyttä verhottuna muotitermin taakse. Laiskojen ihmisten uusin perustelu sille, miten on pakko säännöllisesti esim. ottaa lomaa perheestä ja kotitöistä. "Kun mä tarvitsen niin paljon omaa aikaa ja rauhaa." Kunhan lusmuilevat.

Vierailija
46/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen todella herkkä ja tiedostan kyllä, että se hankaloittaa läheisteni elämää aina välillä. Mutta tiedostan myös sen, että jos alan itkemään jonkun sanojen vuoksi, on vika yleensä omassa päässäni, ei siinä mitä toinen sanoi. En siis syyllistä muita heidän sanomisistaan, vaan ennemminkin pyrin aina helpottamaan muiden mahdollista syyllisyyttä kertomalla siitä, että itken todella herkästi ja useimmiten ilman syytä.

Vierailija
47/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

? Mulla on useita herkkyyksiä, mutta ei minun sen takia tarvitse lomaa töistä ottaa. Mutta esim. aurinkoon silmäni reagoivat tosi herkästi, ja nyt helteiden aikaan niitä suorastaan kirveli. Tai en mahda sille mitään, että minua alkaa itkettää aina häissä, hautajaisissa, ristiäisissä, vaikka kenen tapahtuma on kyseessä tai jos sattuu jollekin muulle ihmiselle joku ihana asia.

Kun poikani sai pääsykokeista huippupisteet ja opiskelupaikan, en pysty kertomaan asiaa kellekään, ilman että alkaa tuntua pala kurkussa. Elokuviin en mene mielelläni, koska herkät, niin iloiset kuin surulliset, itkettää. Kun toinen lapsi onnistui asunnon kanssa, taas tuli kyyneleet silmiin. Kun sama nuorukainen kertoi puhelimessa saaneensa kavereita, alkoi itkettää. Kun kirjoitan tätä, tulee taas vedet silmiin. Ap:n aloitus herätti aluksi suunnatonta raivoa, kun hän ei tiedä yhtään mistä kirjoittaa. (minulla on kaksi lasta saanut nyt opiskelupaikan ja se ajatus itkettää).  

Drama Queenit on ihan eri asia, ilmeisesti he haluavat vain ottaa osansa asiasta. 

Vierailija
48/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen erityisherkkä ja olin helpottunut, kun sain jonkun selvyydes tuntemuksilleni aiheen tultua julkisuuteen.

Erityisherkkä ei ole draama queen eikä sinakaan halua olla. Olet ymmärtänyt asian ihan päinvastoin kuin se on. Draama vie kaikki voimat ja kovin herkän on säästettävä ja suojeltava itseään liioilta virikkeiltä. Kun asian tajuaa itse, arki helpottuu.

Vierailija
49/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:15"]

Minä olen todella herkkä ja tiedostan kyllä, että se hankaloittaa läheisteni elämää aina välillä. Mutta tiedostan myös sen, että jos alan itkemään jonkun sanojen vuoksi, on vika yleensä omassa päässäni, ei siinä mitä toinen sanoi. En siis syyllistä muita heidän sanomisistaan, vaan ennemminkin pyrin aina helpottamaan muiden mahdollista syyllisyyttä kertomalla siitä, että itken todella herkästi ja useimmiten ilman syytä.

[/quote]

Sinä olet kyllä sitten ihan erilainen kuin minun tuntemani itse itseään erityisherkäksi kutsuva. Hän todella vie muiden energiat ja haluaa kaiken huomion ja kysyy jatkuvsti palautetta itselleen (mutta siis vain positiivista palautetta). Kehuu itseään, ei kuuntele muita, pitää itseään muita parempana... Huoh. Raskas tapaus. Ja jaksaa kertoa kaikille, että on erityisherkkä kaikin mahdollisin tavoin.

ap

Vierailija
50/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että en live-elämässä mainitse kellekään muusta kuin tuosta aurinkoherkkyydestä, mille useimmat nauravat. Itkuherkkyys ärsyttää monia, sillä en kerro, että minua melkein kaikki asiat itkettää. Ei mulla muita herkkyyksiä niin ole, mutta en kestä ikäviä asioita enkä tee mielelläni asiakaspalveua, koska otan kaikki itseeni. Mutta mulla onkin työ, jossa ei asiakaspalvelua ole. Koen myös erittäin epämiellyttäviä tunteita, jos joku valittaa esim. ravintolassa vaikka olisin itse ihan sivullinen.  

Vierailija
51/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin itseni pussiin kun sanoin että on useita ja sitten että ei ole, tarkoitin että muiden elämään vaikuttavia. Esim. sellaisia, mitkä eivät muita haittaa ovat herkkä kutiaminen, se etten saunassa kestä kuin hetken, en pidä järvessä uimisesta, haistan savun herkästi, joskus varpaissa on inhottava tunne sukassa ja ei tiedä miten niitä pitäisi...mutta ei näistä muille haittaa ole. Vain itselleni.

Vierailija
52/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen todella, todella herkkä ihminen, mutta teen parhaani etten sitä toisi muille ihmisille millään tavalla esiin. Kenellekään en ole asiasta puhunut, enkä ole sellaiseen piirteeseeni koskaan missään vedonnut. Ei tee mieli "tulla esiin" ja kertoa, miltä maailma on minusta aina tuntunut kun tiedän, ettei sellainen kiinnosta kuin toisia samanlaisia. 

Voi olla että ärsytän tietynlaisia ihmisiä silti. En päästä muita lähelle, kuuntelen enemmin kuin puhun, olen hiljaa, en halua olla ystävä ihmisten kanssa. Minulla on korkea työmoraali ja moraali muutenkin, pohdin paljon asioita (ja vatvon rankkaa lapsuutta ja nuoruutta). Olen älykäs. Alani valitsin niin, että olen tekemisissä ihmisten kanssa aika vähän, ja työtoverini taas ovat yhtä kiinnostuneita alastamme ja kaikesta siihen liittyvästä, että heidän kanssaan on ihan helppo olla. 

En pidä siitä kuitenkaan, millainen maailma on herkkiä ihmisiä kohtaan. Mistään ei saisi sanoa mitään, aina pitäisi pärjätä yksin, apua ei saisi pyytää, mitään ei saisi tuntea. Mutta minä annan kovien ja kylmimen ihmisten olla keskenänsä, ajattelen että heillä on varmaan kuitenkin vielä pahempi olla kuin minulla kovassa maailmassaan jossa ei auta mikään muu kuin kyynerpäätaktiikka ja pärjääminen hinnalla millä hyvänsä.

Vierailija
53/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:15"]

[/quote]

Sinä olet kyllä sitten ihan erilainen kuin minun tuntemani itse itseään erityisherkäksi kutsuva. Hän todella vie muiden energiat ja haluaa kaiken huomion ja kysyy jatkuvsti palautetta itselleen (mutta siis vain positiivista palautetta). Kehuu itseään, ei kuuntele muita, pitää itseään muita parempana... Huoh. Raskas tapaus. Ja jaksaa kertoa kaikille, että on erityisherkkä kaikin mahdollisin tavoin.

ap

[/quote]

Eikös sitten sairaslomat tulisi poistaa koska osa teeskentelee sairautta? Tai alkoholin myynti lopettaa siksi että toiset kuolevat siihen koska eivät osaa lopettaa juomista? Eikös lopetettaisi kaikenlainen tyhjänpäiväinen diagnosointi ja annettaisi porukan vaan kuolla tuberkuloosiin ja muihin vanhojen aikojen HYVIIN sairauksiin? Kun ei masennusta ja erityisherkkyyttä ole ollut ennenkään, ei niitä ole nytkään. Jos joku ihminen väittää olevansa HSP mutta ei ole sitä, ei se tarkoita että ko. erityisherkkyyttä ei ole olemassa. Narsisti-buumihan karkasi täysin lapasesta, kun kotipsykologit diagnosoivat läheisiltään narsistista persoonallisuushäiriötä niin kauan että iso osa ihmisistä alkoi väittää että koko narsismi on täysin keksitty asia. Niinhän se menee. Pikkuisen kuitenkin pitäisi ihmisillä olla kykyä ajatella enemmän ja ymmärtää että se että naapurisi sanoo että hänellä on vaikka syöpä mutta ei olekaan, ei se tarkoita että syöpää ei ole olemassa.

Kasvakaahan aikuisiksi nyt ja avatkaa silmät.

Vierailija
54/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tismalleen samanlaisia kokemuksia kuin ap:lla. Kovin mielellään tietyntyyppiset huomionhakuiset ja dramaattiset ihmiset ovat omaksuneet tämän termin tarkoittamaan itseään. Ovat kovin raskaita lähipiirilleen ja vähän kaukaisemmillekin piireille, kaikkien pitää myötäelää heidän dramaattisia tunnekuohujaan ja he osaavat nähdä "läpi" ihmisistä millaisia nämä ovat (huoh, eli yrittävät sekoiluillaan ja syyttelyillään, aavistuksillaan, sekoittaa muiden ihmisten elämää ja loukkaavatkin heitä). Mulla nousee karvat pystyyn heti, jos joku mainitsee tuon termin ja viittaa sillä itseensä - omien kokemusten perusteella on vain itsensä suojelua pysyä tarpeeksi etäällä noista tyypeistä ellei halua itselleen mielipahaa ja lähelleen energiasyöppöä. 

Vierailija
55/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkyytteen kuuluu ainakin omalla kohdalla myös tietynlainen syrjäänvetäytyvyys, joka sekoitetaan helposti ujouteen. Minä en esimerkiksi ole kovin oma-alotteinen seuran pidossa, kun mietin, että mitä jos häiritsen kaveria, jos hänellä on parempaa tekemistä, eli mietin ihan liikaa tällaisia asioita. Juuri päin vastoin kuin ap:n tuttu, tuntosarvet ovat herkät siihen suuntaan, etten halua loukata tai häiritä muita. Mielelläni kyllä lähden vaikka kahville jos joku pyytää - kunhan ei ruuhkaan metelin vuoksi enkä isoissa seurueissa.

Vierailija
56/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 15:59"]

Tunteeko joku muu näitä erityisherkkiä? Musta se on vain uusi termi, joka on keksitty dramaqueeneja varten.

ap

[/quote]

Lääketeollisuus on varmaan kärppänä kehittämässä "uusia" lääkkeitä, jos tuo "erityisherkkyys" on joku oikea diagnoosi.

Jos "erityisen herkkä" ihminen kiusaa toisia tuon erityisen ominaisuutensa avulla, kannattaa pellet palauttaa mahdollismman nopeasti maan pinnalle.

Vierailija
57/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:35"]

Tismalleen samanlaisia kokemuksia kuin ap:lla. Kovin mielellään tietyntyyppiset huomionhakuiset ja dramaattiset ihmiset ovat omaksuneet tämän termin tarkoittamaan itseään. Ovat kovin raskaita lähipiirilleen ja vähän kaukaisemmillekin piireille, kaikkien pitää myötäelää heidän dramaattisia tunnekuohujaan ja he osaavat nähdä "läpi" ihmisistä millaisia nämä ovat (huoh, eli yrittävät sekoiluillaan ja syyttelyillään, aavistuksillaan, sekoittaa muiden ihmisten elämää ja loukkaavatkin heitä). Mulla nousee karvat pystyyn heti, jos joku mainitsee tuon termin ja viittaa sillä itseensä - omien kokemusten perusteella on vain itsensä suojelua pysyä tarpeeksi etäällä noista tyypeistä ellei halua itselleen mielipahaa ja lähelleen energiasyöppöä. 

[/quote]

Ja lisään vielä, että olen itse herkkä ja helposti liikuttuva ihminen, silti en halua missään nimessä itsestäni tuota termiä käyttää. Tuntuisi huomionhakuiselta ja vääristyneeltä alkaa marttyroimaan ja etsimään jotain termiä jolla ratsastaa ja jolla kerjätä erityishuomiota ja -kohtelua. Satun olemaan vähän herkkä, mutta se nyt on vain luonteeni, enkä edes koe olevani mitenkään erikoinen. Todella monet ihmiset sattuvat olemaan herkkiä.

Vierailija
58/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 15:59"]

Tunteeko joku muu näitä erityisherkkiä? Musta se on vain uusi termi, joka on keksitty dramaqueeneja varten.

ap

[/quote]

Lääketeollisuus on varmaan kärppänä kehittämässä "uusia" lääkkeitä, jos tuo "erityisherkkyys" on joku oikea diagnoosi.

Jos "erityisen herkkä" ihminen kiusaa toisia tuon erityisen ominaisuutensa avulla, kannattaa pellet palauttaa mahdollismman nopeasti maan pinnalle.

[/quote]

Täsmennän vielä, että tarkoitin teeskentelijöitä, jotka kuvittelevat voivansa kävellä toisten yli oman erityisyytensä perusteella. Huono käytös ei ole sama kuin temperamenttisuus.

Vierailija
59/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:35"]

[/quote]

Niin sinähän juuri kuvailit HSP ihmisen? Kirjoiti kaikki erityisherkkyyden "oireet", sanavalinnoistasi vain näkyy ennakkoluulosi ja tietämättömyytesi. Eikö olekin hurjaa, kun kehitys kehittyy ja omia näkökantoja joutuu aika ajoin tarkistamaan. ;)

Vierailija
60/188 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai eritysherkät ihmiset tuottavat itsekkäästi mielipahaa lähipiirilleen tämän ominaisuutensa varjolla, 23? No hyvä tietää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä