Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ystäviä kolmekymppisenä? (Taas viikonloppu yksin)

Vierailija
23.08.2014 |

Täällä nyt ei tietenkään kannattaisi kirjoittaa yhtään mitään, koska viimeistään viides kommentti haukkuu provoksi ja kuudes säälittäväksi luuseriksi, mutta eipä nyt ole muutakaan tekemistä, joten menköön.

Olen kolmekymppinen normaalisti sosiaalinen ja ihan kiva nainen, jota vaivaa yksinäisyys. Muutin 7 vuotta sitten uuteen kaupunkiin töiden perässä. Hyvin pian muutettuani tapasin miehen, jonka kanssa oltiin viisi vuotta yhdessä. Suhde loppui pari vuotta sitten. Tunsin tänne muuttaessani muutaman ihmisen, ja olen töiden ja harrastusten kautta saanut muutamia tuttuja, mutta kun seurustelu alkoi, tuli hengailtua vuosikausia miehen porukoissa. Olen ehkä aina ollut vähän huono tutustumaan uusiin ihmisiin, vaikka toki ymmärrän, että omat kaverit ovat tärkeitä, sosiaalista elämäänsä ei voi rakentaa vain puolison varaan. Eron jälkeen kävi kuin kävikin niin, ettei kukaan exän kavereista jäänyt minun elämääni. Omat vähät tutut ovat taas kovasti kiinni vauvaperhearjessa, moni on myös muuttanut muualle. Elämä tuntuu aika harmaalta yksin. Välillä koitan olla reipas ja lähteä itsekseni vaikkapa johonkin keikalle, mutta tunnen oloni väkijoukossa iloisten kaveriporukoiden ympäröimänä entistäkin yksinäisemmäksi.

Mistä niitä uusia kavereita oikein saa? Eivät kolmekymppiset enää tutustu uusiin ihmisiin tuosta vaan, kaikilla on jo niin omat kuviot. Haluaisin kuulla myös, jos joku käy ulkona kulttuuririennoissa tai baarissa itsekseen, miten sellaisesta oppisi nauttimaan?

Kommentit (221)

Vierailija
81/221 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 06:26"]

Ryhmä on salainen. Kysyin, niin mun fb-kaverit eivät edes ole nähneet, että liityin siihen.

[/quote]

Suljettu kyllä, mutta ei se ainakaan eilen ollut salainen. Haulla löytyi ja näkyi ryhmään kuuluvia.

Vierailija
82/221 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 06:26"]

Ryhmä on salainen. Kysyin, niin mun fb-kaverit eivät edes ole nähneet, että liityin siihen.

[/quote]

Suljettu kyllä, mutta ei se ainakaan eilen ollut salainen. Haulla löytyi ja näkyi ryhmään kuuluvia.

[/quote]

Mitä sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/221 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten kanssa on kyllä jotenkin vaikea tutustua. Miesten kanssa kyllä tutustuu, mutta yleensä niillä on just jotain taka-ajatuksia. Hyvin alkanut kaveruus menee sitten siinä kun toinen alkaa jotain ehdottelemaan. Kaikenmaailman jumpat sun muut, ei niistä löydä kavereita. Ihmiset tulee jumppaan ja lähtee, ei sinne jäädä pukkariin höpöttelemään niinkuin joskus ylä-asteella.

Aikuisemmalla iällä esim koulusta voi ehkä saada 1-4 kaveria, mutta sekin on hieman hankalaa, koska luennoilla seurataan opetusta eikä seurustella. 10 min Tauoilla voidaan käydä toki yhdessä syömässä, mutta ei siinä olla mitenkään kavereita tekemässä. Mikäli opiskelu tapahtuu toisella paikkakunnalla kuin itse asuu, on tilanne vielä mutkikkaampaa. Lisäksi opiskelujuttuihin kuuluu olennaisesti alkoholi, mitä en ollenkaan vastusta, mutta onhan se nyt olla kolmekybäsenä ryyppäämässä opiskelijabileissä 20-vuotiaiden kanssa aika nou-nou. 

Kansalaisopistojen kursseilta ei saa kavereita, sillä kurssit ovat aika lyhytkestoisia ja ikähaarukka on aika hurja. Tai riippuu toki aiheesta, mutta näin niinkuin ylipäätään. Kaikki kurssit joilla itse olen ollut, ovat olleet aika hiljaisten ihmisten kansoittamia. Tauoilla keskustellaan, mutta ollaan vielä kaukana kahvittelusta kurssitalon ulkopuolella. Jotenkin kai suomalaisessa kulttuurissa tuntuu urpolta pyytää toista kahville, ellei aika tunnu kypsältä. Mietin asiaa tietysti omalta kannalta, että jos joku kurssilainen tulee pyytämään lyhyen tutustumisen jälkeen minua kahville, se voisi kuitnekin tuntua oudolta. Pitäisi löytää joku punainen lanka tai selvä kytkös ja ahaa-oivallut: tähän ihmiseen haluan tutustua enemmän. Itselleen "vääränlaisten" ihmisten kanssa ei myöskään vain voi ystävystyä, kun ei löydy esim jutun aiheita tms. Samanhenkisten ihmisten löytäminen ja heidän kanssaan ystävystyminen tuntuu vain niin vaikealta yhtälöltä! Hassua, mutta totta! Nyt varmaan kaikki futis-jäbät nauraa, mutta kun on kyse naisista niin näin se vain on! :) 

Muu aikuisiällä ystävystymistä hidastava seikka on se, että kaikilla tuntuu olevan kuviot jo hyvinkin valmiina, eikä siihen välttämättä kaivata ketään uusia ihmisiä mukaan. Asiat kun sattuvat olemaan hyvin just niin kuin ovat niin mitä sitä muuttamaan. Kahvitteluakin voi olla jo kuvioissa tai muuta vapaa-ajan aktiviteettia, mutta sitä kaverustumista tai ystävystymistä voi varautua odottelemaan pitkän aikaa. Vastapeluri tuntuu olevan niin omissa ympyröissään ja asioissaan uppotuneena, että ei siihen vaan ole tilaa kenelläkään uudella. Joskus tämä on myös ihan havaittavissa kiinnostuksen puutteena. Vastapeluria ei vain tunnu kiinnostavan minä tai minun liittyvät asiat tai mikään, vaikka vastassa olisi iloinen,ystävällinen, elämänmyönteinen ja aktiivinen monipuolinen persoona. Taas huomaa jäävänsä ulos juhannus, viikonloppu, mökkireissu tms suunnitelmista. Eikä siinä mitään tiiviillä ydinporukalla on tietysti kiva tehdä asiat ja niitä juttuja ei edes ulkopuolinen ehkä ymmärtäisi. Mutta kun nyt puhutaan ystävystymisestä ja uusien kavereiden hankkimisesta. Ei vain ole koskaan sitä ydinporukkaa kenellekään, joten luonnollisesti ei myöskään saa kutsuja. (ja en kirjoita tätä katkerana, vain tosi asioihin paneutuen). Kohta huomaakin, että kaikki panostus mitä oli antanut ja laittanut toiseen, ei tuotakaan tulosta ja taas on omassa tuttavapiirissa vain yksi tuttava lisää, ysi kahvittelukaveri, muttei vieläkään sitä kaveria tai ystävää. Panostus alkaa tuntumaan hieman turhalta tässä vaiheessa. Joskus sitä miettii, että olisi satakertaa helpompaa, jos ei olisi koskaan joutunut muuttamaan pois synnyinseuduiltaan työn perässä. Tai olisi käynyt edes koulunsa nuorena nykyisellä paikkakunnalla, jolloin tuttavapiiri voisi olla huomattavasti isompi sitä myötä. 

Ongelmana ei taida olla se, että missä voi olla muiden ihmisten parissa vaan se, että missä tapaa samanhenkisiä ihmisiä, jotka myös ovat avoimia tutustumaan uusiin ihmisiin ja hakkimaan uusia kavereita. 

Näitä ystävyyteen liittyviä asioita ovat pohdittu seuraavissa blogiteksteissä: 

http://www.lily.fi/blogit/pupulandia/mista-tunnet-sa-ystavan 

http://www.lily.fi/blogit/pupulandia/ystavyydesta-parhaat-kaverit-bestikset-vai-jotain-muuta 

http://www.lily.fi/blogit/cougarwoman/ystavyydesta 

http://www.lily.fi/blogit/kymmenen-vuoden-yksinaisyys/miten-ja-mista-ystavyys-alulle 

Vierailija
84/221 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 06:26"]

Ryhmä on salainen. Kysyin, niin mun fb-kaverit eivät edes ole nähneet, että liityin siihen.

[/quote]

Suljettu kyllä, mutta ei se ainakaan eilen ollut salainen. Haulla löytyi ja näkyi ryhmään kuuluvia.

[/quote]

Mitä sitten?

[/quote]

Ei mitään? Korjaus tietoihin, että ei ole salainen.

Vierailija
85/221 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 06:26"]

Ryhmä on salainen. Kysyin, niin mun fb-kaverit eivät edes ole nähneet, että liityin siihen.

[/quote]

Suljettu kyllä, mutta ei se ainakaan eilen ollut salainen. Haulla löytyi ja näkyi ryhmään kuuluvia.

[/quote]

Mitä sitten?

[/quote]

Ei mitään? Korjaus tietoihin, että ei ole salainen.

[/quote]

Ryhmä ei ole salainen, vaan suljettu.

Jos ryhmä olisi salainen, sitä ei voisi löytää haulla ja silloinhan se ei palvelisi tarkoitustaan.

Vierailija
86/221 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 06:26"]

Ryhmä on salainen. Kysyin, niin mun fb-kaverit eivät edes ole nähneet, että liityin siihen.

[/quote]

Suljettu kyllä, mutta ei se ainakaan eilen ollut salainen. Haulla löytyi ja näkyi ryhmään kuuluvia.

[/quote]

Mitä sitten?

[/quote]

Ei mitään? Korjaus tietoihin, että ei ole salainen.

[/quote]

Ryhmä ei ole salainen, vaan suljettu.

Jos ryhmä olisi salainen, sitä ei voisi löytää haulla ja silloinhan se ei palvelisi tarkoitustaan.

[/quote]

Voi hyväntähden, eikö sen jo tuossa ylempi juuri sanonut :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/221 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 06:26"]

Ryhmä on salainen. Kysyin, niin mun fb-kaverit eivät edes ole nähneet, että liityin siihen.

[/quote]

Suljettu kyllä, mutta ei se ainakaan eilen ollut salainen. Haulla löytyi ja näkyi ryhmään kuuluvia.

[/quote]

Mitä sitten?

[/quote]

Ei mitään? Korjaus tietoihin, että ei ole salainen.

[/quote]

Ryhmä ei ole salainen, vaan suljettu.

Jos ryhmä olisi salainen, sitä ei voisi löytää haulla ja silloinhan se ei palvelisi tarkoitustaan.

[/quote]

Voi hyväntähden, eikö sen jo tuossa ylempi juuri sanonut :D

[/quote]

No voi hyväntähden... Ryhmä ei voi olla sekä salainen että suljettu ja mitä väliä?

Vierailija
88/221 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

200., luitko sä ollenkaan noita edellisiä vastauksia vai mitä sä jankkaat? Eihän tuossa sanottukaan, että sillä olisi jotain väliä vaan korjattiin, että ei ole salainen vaan suljettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/221 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää naisia ryhmään! :)

Vierailija
90/221 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole nykyään ystävistä pulaa, mutta tulin vaan sanomaan että mahtavaa toimintaa, toivon pitkää ikää ja menestystä ryhmällenne! :) 

Itselläni kavereita on periaatteessa ollut aina, mutta vasta kolmekymppisenä olen itse jotenkin avautunut ja alkanut antamaan enemmän itsestäni. Ennen olin jotenkin niin varautunut ja "cool" etten osannut välttämättä ehdottaa edes itse että nähtäisiin, vaan odotin kavereiden yhteydenottoa. Pari juhannusta ja vappua on tullut vietettyä yksinkin, kun ensimmäinen jolle ehdotin jotain ei käynyt ja ajattelin sitten että kaikilla muilla on jo sovittua seuraa ja tekemistä. Olin myös pitkään sinkku ja jotenkin se yksinäisyyden korventava tunne on kyllä jäänyt takaraivoon.

Jotenkin sitten tässä vanhetessa ja kypsyessä opin laskemaan suojamuureja ja rohkeammin ottamaan yhteyttä ja myös olemaan henkisesti avoimempi ja sitä kautta haavoittuvampi, eli jouduin asettamaan itseäni enemmän alttiiksi. Ei-niin-yllättäen tämä syvensi kaverisuhteitani ja löysin myös miehen, joten nykyään seuraa riittää. Ymmärrän kuitenkin, että olen onnekas, kaikille ei käy samoin. 

Tutustumisvinkiksi tuli mieleen tuon ryhmän lisäksi, että esim. työväenopiston kurssit ovat ihan hyviä (riippuen tosiaan opiskelutavasta), mutta vaativat omaa aktiivisuutta. Itse käyn esimerkiksi käsityökursseilla ja siellä olen kuullut sovittavan yhteisestä retkestä esim. käsityömessuille. Eli ehdota jotain aiheeseen liittyvää johon itse olen joka tapauksessa menossa (tai ainakin väität olevasi), niin "nolousfaktori" on pienempi jos toinen kieltäytyykin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/221 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

205 puki sanoiksi juuri sen, mikä itsellänikin oli ajatuksissa. Veikkaanpa että suurimmassa osassa tapauksia kyse ei ole siitä että olisi ypöyksin ja onnettomana muuriensa sisällä vailla ystäviä tai seurustelukumppania, vaan siitä että kaipaa elämäänsä ehkä jotakin uutta virettä, uusia kasvoja, kivaa tekemistä ja niin edespäin. Ongelma tuleekin sitten siinä, että vaikka olisi kuinka sosiaalinen ja avarakatseinen, kavereiden ja ystävien saaminen aikuisiällä on keskimäärin hankalampaa kuin nuoruus- ja opiskeluaikoina.

Aikuisella ei useinkaan ole mitään opiskelijayhteisön kaltaista viiteryhmää josta luontevasti etsiä samanhenkistä seuraa. Työkaveritkin on monelle vaan työkavereita. Omat ystävät saattavat olla pitkin poikin maailmaa, tai sitten putkessa jossa elämä on kitistynyt ydinperheen ja talolainan kokoiseksi. 

Ryhmän on tarkoitus olla rento, monimuotoinen, vapaasti huojuva kohtauspaikka, yksi mahdollisuus lisää tutustua uusiin ihmisiin riippumatta siitä, kuka on tai missä asuu. Ja nyt on ihan pakko kehaista, että jäseniksi tuntuu liittyneen todella mainion oloista porukkaa. 

Vierailija
92/221 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin yksinäinen teininä ja vielä päälle parikymppisenäkin. Seurailin sivusta muiden touhuja. Nyt on parikymmentä hyvää ystävää ja ohjelmaa koko ajan.  Tärkeintä on olla aloitteellinen ja avarakatseinen. Antaa itsestään, tehdä aloitteita, eikä odottaa että muut järjestävät kaikki menemiset ja tulemiset. Ota aktiivinen rooli niin et jää yksin. Tärkeätä on myös hyväksyä monenlaiset mielipiteet, ei kannata vetää hernettä nenään pienistä näkemyseroista. Tsemppiä kaikille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/221 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoja ajatuksia ylläolevilta kommentoijilta! :)

Ettei ryhmä leimaantuisi "yksinäisten susien metsäksi", kerrataa tässä vielä, että perusidea ryhmällä on (käsittääkseni) vain toimia väylänä tavata uusia ihmisiä oli niitä kavereita jo valmiiksi tai ei. Ryhmä ei ole tehty vain yksinäisiä varten ja ryhmää ei käsittääkseni olla perustettu sosiaalisesti rajoittuneiden kohtauspaikaksi tai yksinäisyydestä tilittämisen laskisangoksi. Ainoastaan sitä varten, että voisi laajentaa tuttavapiiriään ja tehdä jotain KIVAA yhdessä. :) Kepeitä hauskoja hetkiä ja hyvää mieltä! (anteeksi, jos tämä tuli sanottua liian suoraa töksäyttäen. Tarkoitus ei ole kritisoida/loukata mitään tai ketään, ainoastaan kerrata ryhmän ideaa.) Ryhmässä on varmasti ihmisiä, joilla on jo kavereita, mutta esim persoonan sosiaalinen puoli ei tule täytettyä kokonaan. Huom, että joillekin riittää vähempi sosiseeraaminen ja toiset taas tarvitsevat sosiaalisia kontakteja enemmän päivän/viikon mittaan. Tämäkään mitta ei ole vakio. :) 

Oma kokemukseni on, että aikuisiällä elämä saattaa mennä paljon rutiinien varassa: aamulla töihin, tarhan ja kaupan kautta kotiin, perhe-elämää, lenkki, nukkumaan. Mikäli työpaikalla ei ole just niitä oman tyylisiä ihmisiä niin aika vähiin jää päivän mittaan ne tärkeät keskusteluhetket ja oivallukset "toi ymmärtää mitä mä tarkoitan". Ruuhkavuosina kavereilla elämä voi hyvin helposti kulkea samaa rataa: töihin-kotiin-lenkille-töihin-kotiin-lenkille. Silloin on vallan kiva juttu, että on joku paikka, jossa voi tavata uusia ihmisiä, joilla on myös halu tutustua uusiin ihmisiin. Lisäksi uusiin ihmisiin tutustuminen avartaa maailmaa ja näkemyksiä. :) 

On sangen hienoa, mikäli on joku selvä oma harrastus esim käsityöt, mutta onko se kaikkien laji!. :) Sama pätee futikseen yms urheiluun, täytyy olla kiinnostunut edes jonkun verran siitä mitä tekee, että voisi saada siitä jotain itselleen irti. :) Kuntosalilla tapahtuvat lajit ovat pääsääntöisesti yksilölajeja.  

Vierailija
94/221 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

..piti kirjoittaa *sosiALIseeraaminen. Kirotusvirheet, voihan sentään! :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/221 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut yksin, mutta jälleen siirtyi tapaaminen vanhojen kavereiden kanssa kuukaudella. Meidän piti nähdä tässä kuussa, viime kuussa niin sovittiin, mutta ne kuuluisat esteet ilmaantuivat. Tai itseasiassa ollaan jo kesäkuusta lähtien järkätty kaveriporukalla tapaamista, mikä on nyt lokakuun lopulle sovittu. :D Hiljaa hyvä tulee! Todella kiva jos ryhmästä löytää uusia kavereita! :) Uutta virettä, uusia juttuja, uusia paikkoja, uusia kirjsuosituksia..tai mitä ikinä! Jotain kivaa! :) 

Vierailija
96/221 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, tunnustuksia: kuinka moni kolmekymppinen oli tämän viikonlopun yksin? :)

Vierailija
97/221 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se tiedetä joo ja ihan järjetön riskihän siinä onkin kun noin hurjaan ryhmään omalla nimellään liittyy...

Vierailija
98/221 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Ihanaa että joku on perustanut tälläisen ryhmän:)! Kävin löytämässä ryhmänne fb:ssä ja haluaisin liittyä koska olen kavereita vaille. Olen 32-vuotias, iloinen ja mukava ihminen. Olen asunut paljon ulkomailla ja sen vuoksi kaverit Hesan alueella ovat kadonneet jonnekkin eläni varrella:/ Lähden mielelläni kahville, näyttelyihin, keikoille, baareilemaan jne:)

 

t.minna maarit

Vierailija
99/221 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättehän että kaikkien teidän liittyneiden nimet ja profiilit näkyy tuon ryhmän jäsenissä. Tuttu bongattu teidän joukosta :)

Vierailija
100/221 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, että joku on tunnistettu! Ryhmän tarkoitushan on juuri tutustua uusiin ihmisiin ja tehdä uusia asioita. :) Mukaan vain, oli kavereita tai ei. Itelläni on kavereita riittämiin, mutta uusi vire on aina kiva juttu elämässä. :) 

Kertauksena vielä, että ryhmä ei ole mitenkään AV palstan kävijöille tai yksinäisille tai sosiaalisesti rajoittuneille tehty. Se on tehty ainoastaan sitä varten, että on kivaa tavata uusia ihmisiä uudella paikkakunnalla. Ryhmään on myös päädytty eri reittejä, ei pelkästään tämän palstan vuoksi. Inhottaa, kun heti on joku tuolla tavalla pilaamassa hyvää asiaa! Nykypäivänä ihmiset löytävät netistä deittiseuraakin, joten miksei kavereita ja seuraa leffaan, näyttelyihin tai vaikka lenkille! Netissä on myös eri palstoja eri sairauksille, jossa ollaan myös ihan samalla tavalla omalla profiililla. En ymmärrä mitä hävettävää siinä on? 

Ryhmä on alkanut tästä keskustelusta, jossa keskustelun aloittanut oli muuttanut uudelle paikkakunnalle, muttei vielä ehtinyt kasvattaa sosiaalista verkostoaan kovin suureksi. Aikuisten ihmisten täytyy nähkääs tehdä töitä ja muita arjen juttuja, joissa ei välttämättä olla samoin tekemisissä uusien ihmisten kanssa kuin esim koulussa. Uudelle paikkakunnalle muutto ja siellä uuden elämän rakentaminen vie paljon aikaa ja energiaa. Kaikki pitää aloittaa alusta, myös uudet ystävät pitää löytää. Kaikki kellä on kaveripiirissä jo lapsia, tietävät myöskin sen faktan, että aikaa ei enää riitä tapaamisiin usein! On myös täysin normaalia kasvattaa sosiaalisia ympyröitään ja olla kiinnostunut uusista asioista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan